לפני העלאת המס: 56.5% מהרכבים שנמכרו בדצמבר היו חשמליים

למרות צמצום הטבת המס, 25.2% מכלי הרכב שיובאו ב-2023 היו חשמליים; ההכנסות ממס קנייה על כל סוגי כלי הרכב הגיעו בשנת 2022 ל-12.97 מיליארד שקל ובשנת 2023 עלו ההכנסות ממס קנייה ל-13.95 מיליארד שקל
דור עצמון | (1)

רשות המסים פרסמה היום את הסקירה השנתית אודות "מיסוי ונתונים נבחרים על ענף הרכב", אשר מוקדשת השנה לשנים 2022-2023, בדגש על מגמות ארוכות טווח. מהסקירה עולה כי למרות האתגרים של תקופת הקורונה והמלחמות באוקראינה ובישראל, השנתיים האחרונות היו שנות גאות בייבוא כלי רכב לישראל. כמויות הייבוא בשנת 2022 התקרבו לרמות השיא של 2016, וב-2023 כמויות הייבוא היו נמוכות יותר, אך עדיין גבוהות מאוד יחסית לממוצע הרב-שנתי.

למרות צמצום ההטבה במס קניה, נמשכת מגמת העלייה בשיעור כלי הרכב החשמליים ורכבי פלאג-אין בישראל. בשנת 2023 שיעור הרכבים החשמליים מכלל הרכבים שיבואו לארץ חצה את הרף של 25% ושיעור רכבי הפלאג-אין עמד על ממוצע שנתי של 5.2%. כמו כן נרשמה כמות שיא של רכבים חשמליים לתנועה - 48.4 אלף רכבים, 18% מסך כל כלי הרכב שנרשמו לתנועה.

בסוף שנת 2023, לקראת העלאת מס הקנייה על רכבים חשמליים ורכבי פלאג-אין, היה רושם שהיקף הקדמת היבוא יהיה נמוך יחסית בשל בעיית החות'ים שגרמו לעיכוב באספקת הסחורות דרך הים. אך גם בתנאים אלה הצליחו היבואנים לאגור כלי רכב במחסני המכס עד לשחרור. כתוצאה מכך, שיעורם של כלי רכב חשמליים מכלל שוק הרכב הגיע בדצמבר 2023 ל-56.5% ושיעורם של כלי רכב פלאג-אין עלה בדצמבר 2023 ל-8.4%.

ערך היבוא של כלל כלי הרכב הסתכם בשנת 2022 ב-27.4 מיליארד שקל, עלייה של 22.4% במונחים ריאליים לעומת 2021. בשנת 2023 חלה עליה נוספת בערך היבוא, ל-30 מיליארד שקל - עליה ריאלית של 5.2%. ההכנסות ממס קניה על כל סוגי כלי הרכב הגיעו בשנת 2022 ל-12.97 מיליארד שקל עלייה ריאלית של כ-14.9%. בשנת 2023 עלו ההכנסות ממס קניה ל-13.95 מיליארד שקל, המהווים עלייה ריאלית של 3.3%.

העלייה המתונה יחסית בהכנסות ממס קניה בהשוואה לערך היבוא נובעת מעלייה במשקלם של כלי רכב חשמליים, שהמיסוי עליהם אמנם עלה אך עדיין נמוך מהממוצע.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    במקום לעודד ולדאוג לבריאות הציבור הורסים כל חלקה (ל"ת)
    יואל 01/05/2024 11:04
    הגב לתגובה זו
מרצדס C-Class. האם בדגם הבא יהיה מנוע של ב.מ.וו? צילום יצרןמרצדס C-Class. האם בדגם הבא יהיה מנוע של ב.מ.וו? צילום יצרן

ב.מ.וו ומרצדס לקראת שת"פ אסטרטגי היסטורי

ב.מ.וו ומרצדס, שתי יצרניות הפרימיום הגרמניות מזהות את אותם האיומים העסקיים, דבר שיכול להביא לשיתוף פעולה היסטורי בין שתיהן במסגרתו מרצדס תתקין בדגמיה מנוע של ב.מ.וו. 

אתם יכולים לבדוק את התאריך, אנחנו לא ב 1 באפריל.  

יואב פולס |
נושאים בכתבה ב.מ.וו מרצדס

האם בעתיד הנראה לעין דגמי מרצדס יצוידו במנועים מתוצרת ב.מ.וו ?  

עבור רבים מדובר בשאלת כפירה המצדיקה סקילה, אבל לפי מגזין AUTOCAR הבריטי, מדובר באפשרות ממשית, ולמעשה בשיחות שמתקיימות בין שתי יצרניות הפרימיום הגרמניות ונמצאות בישורת האחרונה.

הקשיים שחוות היצרניות המסורתיות לנוכח התחרות מהמזרח ובעיקר מסין, מחייבות פתרונות יצירתיים בהתאם. אחד מהם הוא בתחום שיתופי הפעולה.

בעבר הלא רחוק צוידו דגמי מרצדס במנועי בנזין פרי פיתוח משותף למרצדס ורנו, עם מנועי ה 1.33 טורבו בנזין, כך שלא מדובר באירוע יוצא דופן, ובתעשיית הרכב מקובלים שיתופי פעולה ושימוש ברכיבים בין יצרנים שונים. מה שפחות מקובל הוא שיתוף פעולה בין שתי יצרניות המתחרות ראש בראש לאורך עשרות שנים. עתה נראה ששתי היצרניות הגיעו לרצון לשתף פעולה לנוכח התחרות הגוברת והאיומים העסקיים ששתיהן רואות בתחרות העולה מהמזרח.

במרכז שיתוף פעולה אפשרי נמצא כרגע מנוע 2.0 ליטר טורבו בנזין של ב.מ.וו, שם קוד B48, שייתכן וימצא את דרכו לתא המנוע של דגמים עתידיים של המתחרה הגדולה שלה, מרצדס בדגמי הליבה של היצרנית ה C-Class, E-Class ה GLA, GLB, GLC ועוד.

מרצדס C-Class. האם בדגם הבא יהיה מנוע של ב.מ.וו? צילום יצרןמרצדס C-Class. האם בדגם הבא יהיה מנוע של ב.מ.וו? צילום יצרן

ב.מ.וו ומרצדס לקראת שת"פ אסטרטגי היסטורי

ב.מ.וו ומרצדס, שתי יצרניות הפרימיום הגרמניות מזהות את אותם האיומים העסקיים, דבר שיכול להביא לשיתוף פעולה היסטורי בין שתיהן במסגרתו מרצדס תתקין בדגמיה מנוע של ב.מ.וו. 

אתם יכולים לבדוק את התאריך, אנחנו לא ב 1 באפריל.  

יואב פולס |
נושאים בכתבה ב.מ.וו מרצדס

האם בעתיד הנראה לעין דגמי מרצדס יצוידו במנועים מתוצרת ב.מ.וו ?  

עבור רבים מדובר בשאלת כפירה המצדיקה סקילה, אבל לפי מגזין AUTOCAR הבריטי, מדובר באפשרות ממשית, ולמעשה בשיחות שמתקיימות בין שתי יצרניות הפרימיום הגרמניות ונמצאות בישורת האחרונה.

הקשיים שחוות היצרניות המסורתיות לנוכח התחרות מהמזרח ובעיקר מסין, מחייבות פתרונות יצירתיים בהתאם. אחד מהם הוא בתחום שיתופי הפעולה.

בעבר הלא רחוק צוידו דגמי מרצדס במנועי בנזין פרי פיתוח משותף למרצדס ורנו, עם מנועי ה 1.33 טורבו בנזין, כך שלא מדובר באירוע יוצא דופן, ובתעשיית הרכב מקובלים שיתופי פעולה ושימוש ברכיבים בין יצרנים שונים. מה שפחות מקובל הוא שיתוף פעולה בין שתי יצרניות המתחרות ראש בראש לאורך עשרות שנים. עתה נראה ששתי היצרניות הגיעו לרצון לשתף פעולה לנוכח התחרות הגוברת והאיומים העסקיים ששתיהן רואות בתחרות העולה מהמזרח.

במרכז שיתוף פעולה אפשרי נמצא כרגע מנוע 2.0 ליטר טורבו בנזין של ב.מ.וו, שם קוד B48, שייתכן וימצא את דרכו לתא המנוע של דגמים עתידיים של המתחרה הגדולה שלה, מרצדס בדגמי הליבה של היצרנית ה C-Class, E-Class ה GLA, GLB, GLC ועוד.