ראיון

מנכ"ל גלאסבוקס: "יכולות ה-AI שלנו הן משמעותיות ביכולת לסגור עסקאות גדולות"

ירון מורגנשטרן, מנכ"ל גלאסבוקס אומר בריאיון לביזפורטל כי "פתרון ה-AI של החברה מהווה לעתים קרובות מרכיב קריטי ביכולות הלקוחות שלנו לשרוד"; על המשך השנה: "חושב שנתחיל לראות שיפור במצב המאקרו-כלכלי במחצית השנייה של 2024 ובסוף השנה"
דור עצמון | (2)

חברת גלאסבוקס גלאסבוקס העוסקת בפיתוח תוכנה לאנליזה של נתוני גלישה בערוצים דיגיטליים פרסמה אתמול את דוחותיה הכספיים בהם רשמה הכנסות שנתיות (ARR) של 57.3 מיליון דולר, גידול של 17% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, מתוכן ה-ARR מלקוחות ענן הסתכם בכ-50.5 מיליון דולר, גידול של כ-54% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד.

הכנסות החברה לשנת 2023 הסתכמו ב-48.6 מיליון דולר, גידול של 6% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. ההכנסות ממנויי ענן בשנת 2023 עלו בכ-35% לכ-35.2 מיליון דולר בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. הכנסות החברה ברבעון הרביעי של השנה הסתכמו בכ-14 מיליון דולר, גידול של 22% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. ההכנסות ממנויי ענן ברבעון הרביעי זינקו בכ-69% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד.

הרווח הגולמי Non-GAAP לשנת 2023 הסתכם ב-68.9% מההכנסות בהשוואה ל-65.7% מההכנסות בתקופה המקבילה אשתקד. הרווח הגולמי Non-GAAP ברבעון הרביעי של השנה גדל ל-73.4% מההכנסות לעומת כ-61.8% מההכנסות ברבעון המקביל אשתקד.

מניית גלאסבוקס זינקה ב-57% מתחילת השנה למחיר של 35.9 שקל ושווי שוק של 427.1 מיליון שקל.

מנכ"ל החברה, ירון מורגנשטרן, אומר בריאיון לביזפורטל כי "הצלחנו להציג דוח מאוד יפה למרות שנה לא פשוטה. רשמנו שיפורים בכל ארבעת הפרמטרים המרכזיים - צמיחה, רווחיות, הערך ללקוח והחדשנות שבה עשינו פריצת דרך משמעותית בניצול טכנולוגיות ה-AI. השילוב של כל אלו איפשר לנו לסיים את השנה בצורה שבה סיימנו עם כאמור שיפורים בכל הפרמטרים".

כיצד אתם מעריכים את הקליטה של החברות שרכשתם בשנים האחרונות?

"השלמנו אינטגרציה מקיפה של החברות הללו והוכחנו שיש לנו את היכולת לזהות ולבצע רכישות בהצלחה. אני לא יכול לפרט על התשואה הפנימית מהחברות הללו אבל חלק מהחוזקה שיש לנו היום בשוק כפי שהוכחנו ב-2023 מגיע מהעובדה שעשינו את הרכישות הללו וקיבלנו את העובדים שלהן. חלק מחזון ה-AI שלנו קדימה הוא לא רק לתת תובנות לארגונים שאני משרת אלא לאפשר להם לתקן בצורה אוטומטית את אותן בעיות שהם מוצאים. האנשים, הלקוחות והטכנולוגיה שרכשנו הם מרכיבים מרכזיים ביכולת שלנו להראות את ההצלחות שלנו ב-2023 וכפי שאני מאמין שנראה קדימה בשנים הבאות".

השקתם פתרונות מבוססי AI, תוכל לפרט עליהם?

"אחד מהם מכונה 'GIA' שהיא עוזרת דיגיטלית המאפשרת לאותם אנשים בארגון לשאול את המערכת כל שאלה כמו 'איפה הבעיות החמורות שיש לי אשר משפיעות על הכנסות החברה?' ועוד. הפתרון השני והחדש יותר מכונה 'Voice Of Silent' נועד לתת חיזוי כיצד היה נראה פידבק שחברה מבקשת מכלל לקוחותיה אך בפעול רק אחוז קטן מאוד עונה עליו. מדובר בפתרון מבוקש מאוד עבור החברות הללו שמתאמצות לשפר את חוויית השירות בעולם הדיגיטלי שכן במרבית המקרים הלקוחות שאינם מרוצים פשוט יעברו לנותן שירות אחר, מה שהופך את הפתרון הזה לקריטי ביכולת שלהן לשרוד".

בכמה אתם מעריכים את היקף הצמיחה של ה-AI אצלכם?

"בלא מעט מהמוצרים החדשים שאנחנו מציעים נמצאים תכונות של AI, אבל מעבר לכך לחברה שמשתפת איתנו פעולה חשוב החזון שלי ושאני לוקח אותה למקומות הנכונים מבחינת הפתרונות, גם אלו שאני נותן לה באותו רגע וגם אלו שאני הולך לתת בעוד שנה ויותר. את הפתרונות השקנו רק בתקופה האחרונה כך שכרגע זה עדיין לא תורם משמעותית להכנסות אבל זה מאוד משמעותי ביכולת שלנו לסגור עסקאות מאוד גדולות גם אם הפתרון הזה הוא חלק מאוד קטן מהם".

קיראו עוד ב"שוק ההון"

המניה זינקה ב-60% מתחילת השנה, מאיפה הפריצה?

"אני אישית נוטה שלא להתייחס למחיר המניה, גם כשהיא במצב פחות טוב וגם כשהיא במצב יותר טוב. אני ממוקד בלבנות את החדשנות סביב ה-AI, לראות שאנחנו משפרים את הרווחיות, מגדילים את ההכנסות ומבלי להיות מושפע מהמניה".

איך תיראה 2024? מה נראה בעוד שנתיים?

"תהליכי המכירה שלנו הם לא קצרים ולכן אני יכול לראות את הפייפ-ליין שלי לכל השנה ואני מרגיש מאוד בטוח איתו לצד שליטה על כל ההוצאות. אני חושב שאותן מגמות שראינו של שיפור הצמיחה והמשך הורדת העלויות תמשכנה גם לתוך 2024. בנוסף אני אגיד גם בזהירות שאני חושב שנתחיל לראות שיפור במצב המאקרו-כלכלי במחצית השנייה של 2024 ובסוף השנה, מה שצפוי להביא עוד יותר דחיפה".

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    מניה יקרה לדעתי. (ל"ת)
    חי 02/04/2024 08:53
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    יאללה בהצלחה,עדיין זול מאוד על הarr (ל"ת)
    משקיע vc ותיק 14/03/2024 13:25
    הגב לתגובה זו
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳

עודד טהורי
צילום: אפשרת קופר
ראיון

ג'ין טכנולוגיות: "זה ה'מאני-טיים' של ה-AI" - הנפקה בנאסד"ק? "על השולחן"

אחרי ההסכם עם חברת החשמל ב-2.3 מיליון שקל, מנכ"ל ג'ין טכנולוגיות עודד טהורי מדבר על צבר ההזמנות שהכפיל את עצמו, המגעים עם משרדי ממשלה נוספים, הפיילוט עם קבוצת אדאני בהודו והאפשרות להנפקה מעבר לים, האם יצטרכו לגייס הון בשביל הצמיחה? "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה - זה מספיק לנו לפחות לשנתיים"

מנדי הניג |

ג'ין טכנולוגיות (Jeen.ai), חברת הבינה המלאכותית שהוקמה מתוך חטיבת הדאטה של וואן טכנולוגיות והונפקה בבורסה במאי האחרון, מדווחת הבוקר על עסקה משמעותית עם חברת החשמל. במסגרת ההסכם, ג'ין תספק לחברת החשמל פתרונות AI בהיקף של כ-2.3 מיליון שקל לתקופה של שנתיים, עם אופציה להארכה בשנתיים נוספות. 

על פניו, הסכום לא גדול במיוחד - כ-1.1 מיליון שקל לשנה אבל העובדה שמדובר בחברת החשמל, אחד הגופים הציבוריים המרכזיים במשק, זה מה שנותן לעסקה משמעות הרבה יותר גדולה. מעבר להכנסות הישירות, ההתקשרות יכולה להיות  שער לכניסה לעוד ארגונים ממשלתיים ולתקציבים נרחבים בהרבה בהמשך.

 בשיחה עם מנכ"ל החברה, עודד טהורי, ניסינו להבין איך העסקה משתלבת באסטרטגיה של ג'ין טכנולוגיות 10.69%   הצעירה, הזכרנו לו את החזון שנתן לנו בתחילת הדרך כשאמר - "החזון שלנו הוא להיות חברה גלובלית גדולה ומשמעותית ב-GenAI" וניסנו להבין מה המצב של צבר ההזמנות, והאם יש לחברה מספיק משאבים להמשך הצמיחה - "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה וזה יספיק לנו לפחות לשנתיים", הוא מרגיע. לגבי ההסכם החדש מוסיף טהורי: "אמנם זה POC, אבל התקציב יכול להיות ממומש גם בתוך שנה, כך שיש פוטנציאל להרחבה". לצד הפעילות מול חברת החשמל, לג'ין כבר יש דריסת רגל אצל לקוחות אסטרטגיים כמו מכבי שירותי בריאות והתעשייה האווירית, אבל העיניים מסתכלות גם החוצה - לשווקים הבינלאומיים, שם התחילה החברה פיילוט וחתמה בתחילת השנה על הסכם הפצה עם קבוצת אדאני ההודית, והפוטנציאל, לדבריו, גדול מאוד.

היום אתם מדווחים על חוזה עם חברת החשמל, מבחינת ההיקף זה נראה חוזה לא מאוד גדול שנתיים, 2.3 מיליון שקל יש כאן בסיס יותר רחב מזה?

"נכון, מדובר בשלב א' של ההתקשרות. זו התחלת הדרך ולא סוף התהליך. זה שלב ראשון בהטמעת המערכת, לא פריסה מלאה לכלל החברה. המשמעות היא שההיקף יכול לגדול מאוד בהמשך".

אז בעצם מה זה כולל? זה סוג של POC או כבר הטמעה מלאה?