מניות הפודטק הישראליות קופצות השבוע; מילניום מזנקת כעת ב-20%
מניות חברות הפודטק הישראליות קופצות השבוע, חלקן על גלים של דיווחים קודמים שהוציאו, חלקן בגלל דיווחי המתחרות שגם כן מבשרות טובות לגבי הסקטור כולו, ולא מן הנמנע שכולן גם קיבלו דחיפה מהתפתחות אצל אחת משתי מובילות השוק הקיים כבר כיום בחו"ל.
כך, בזמן כתיבת שורות אלה מילניום פוד יהש 5.45% עולה בכ-20%. בתחילת השבוע דיווחה כי חברת המטרה טיפה, המייצרת פתרונות לאריזות מתכלות עבור יצרניות המזון, השלימה סבב השקעה בו גייסה 70 מיליון דולר לפי שווי של 300 מיליון דולר - המנכ"לית דפנה ניסנבוים הסבירה בראיון לביזפורטל על המוצר והפוטנצאיל. ביום ראשון בו יצא הדיווח עלתה ב-9%, בשני ב-4%, יומיים לאחר מכן בפחות מאחוז, והיום כאמור היא קופצת. בסך הכל עלייה של כ-40%.
חברת המטרה שלה, סבוריט -0.14% , עולה ב-6%, אתמול הוסיפה 4% ושלשום 7.5%. השבוע עלתה 20%. בשבוע שעבר דיווחה על השקת מערכת שפיתחה בשם "רובוט -שף" שמייצרת באמצעות הדפסת תלת-מימד תחליפי בשר ממרכיבים צמחיים שתפעל ברשת ההמבורגרים BBB.
שותפות הפודטק המתחרה ביומיט פוד יהש 0.49% מתחזקת ב-7%. בתחילת השבוע הודיעה כי המעבדה של ד"ר בירן ממכון וולקני שמולו היא פועלת בין היתר, ביצעה בהצלחה עריכה גנומית בקווי תאים ממקור דג אמנון. באותו יום קפצה 14%, למחרת בשני ב-1%, בשלישי ב-13% ואתמול ברביעי ב-16%. בסך הכל עלייה של 63% השבוע.
- חברת הפודטק Brevel גייסה 18.5 מיליון דולר
- אחרי שהמניה צנחה ב-80%: זה המהלך שישקם את ההמבורגר של ביונד מיט?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בוול סטריט, מיטק הישראלית קפצה אתמול ב-7%. בניתוחו הטכני לביזפורטל, הזכיר זיו סגל כי המניה "נשחטה כאילו לא היתה טבעונית" וציין כי היא כבר ברמות השפל שלה, כך שאולי חלק מהמשקיעים איתרו כאן הזדמנות מצדם.
אתמול נודע על התפתחות בגזרת תחליפי העוף מבוססי המרכיבים הצמחיים, כש- BEYOND MEAT (BYND) תמכור תחליפי נאגטס ברשת המזון המהיר KFC שנשלטת על ידי חברת האחזקות YUM! BRANDS INC (YUM). אתמול ביונד מיט פתחה את המסחר בארצות הברית עם זינוק, שלאחר מכן התחלף לירדות עם יתר השוק לאחר פרסום הפרוטוקולים של הפד מישיבת השוק הפתוח הקודמת שלו.
בשרים בצד - ביו דבש -2.81% עולה ב-6%. החברה, שמפתחת דבש מתורבת, ביום חמישי שעבר הודיעה על הגשת בקשה לרישום פטנט בארצות הברית לאחר התקדמות בפיתוח שלה. אותו יום קפצה 13%, וכך גם בראשון השבוע ב-24%. בשני הוסיפה עוד 15% ושלשום, שלישי, הודיעה כי שתי בקשות קודמות לפטנט זמני בארצות הברית יוגשו על ידה כבקשות לפטנט בינלאומי. ביומיים לאחר מכן ירדה מעט, והיום היא מטפסת בכ-5%. במצטבר, עלייה של כ-50% השבוע.
- מטריקס חתמה על חוזה AI בעשרות מיליוני דולרים עם מדינה זרה
- ניתוח רבעוני: מה עשו חברות הנדל״ן המניב והאם השווי מצדיק את העליות?
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- ״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״
חברת החלב המתורבת וילק 1.54% (לשעבר ביו-מילק) היום יורדת מעט, וזאת אחרי שאתמול הוסיפה 25%. שלשום הוציאה דיווח תמציתי ועלום על "מו"מ ראשוני לרכישת חברה זרה בעלת טכנולוגיה ייחודית שתסייע להשלים את הפורטפוליו הטכנולוגי של החברה", ומאוחר יותו באותו יום המתחרה רי-מילק פרסמה השלמת גיוס של 120 מיליון דולר לפי שווי של 325 מיליון דולר.

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״
״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה
תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת
עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי
הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%
נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח
פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.
ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה
לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים .
המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה
- כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות.
"הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.
אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה
"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".
- עמיר שיווק: ההכנסות ירדו ב-3%; הרווח הנקי זינק ל-13.5 מיליון שקל
- עמיר שיווק: הרווח הנקי זינק כמעט פי 7 ל-10.6 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?
"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".
אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳