דפנה ניסנבוים טיפה
צילום: TIPA
ראיון

"במקום לפתח פלסטיק מחדש מנסים רק לגרום לו להתכלות מהר יותר"

כך אומרת דפנה ניסנבוים מנכ"לית טיפה אחרי השלמת גיוס של כ-70 מ' ד', לפי שווי של יותר מ-300 מ'. מה החזון של החברה, מה המשמעות של הגיוס הנוכחי מבחינת החברה, ומתי היא תצא להנפקה?
תומר אמן |

"קיימים חומרים אורגנים בעולם שהטבע יודע לעבד ולהשתמש בו כדשן מלכתחילה, הדוגמא הטובה ביותר היא קליפות של פירות וירקות שמתכלות יחסית מהר. המוצר שלנו עשוי מחומרים שמאפשרים לערבב אותו עם המשאבים האלו ולהפוך גם את הפלסטיק למתכלה" - כך אומרת מנכ"לית טיפה (TIPA) דפנה ניסנבוים בראיון לביזפורטל.  אתמול דיווחה החברה על השלמת גיוס הון נוסף בהיקף של כ-70 מיליון דולר, ובכך גייסה מתחילת הפעילות בשנת 2010 ועד היום סכום של כ-130 מיליון דולר. המשקיעים העיקריים בגיוס היו שותפות המו"פ  מילניום פוד יהש -0.19%  , המוסדי  מיטב דש  וחברת הביטוח  מגדל ביטוח 0.91% , לפי שווי של יותר מ-300 מילון דולר. ניסנבוים: "בגיוס הקודם השתתפו בעיקר משקיעים זרים מהמובילים בתעשייה והגיוס נחתם בספטמבר 2019. לאחר מכן גייסנו 4 מיליון דולר נוספים ממילניום שהשקיעו בנו בנובמבר 2020 והובילו את הגיוס הנוכחי. אנחנו מאוד מרוצים משיתוף הפעולה וכן מההצטרפות של גופים נוספים דוגמת המוסדיים שמהווה הבעת אמון משמעותית עבורנו ועבור הפעילות שלנו"  חברת טיפה מייצרת ומשווקת אריזות פלסטיק גמישות. לדבריה, בניגוד לפלסטיק קשיח, כמו זה המשומש לאריזת ושימור מזון במקרר ואותו מסובך יותר לדשן - הפלסטיק הגמיש אותו מפתחים בטיפה מיועד לכך.  מה אתם עושים בצורה שונה? ניסנבוים: "טיפה התחילה לפתח את פתרונות האריזה לפני כ-12 שנים לאחר שהייתה לנו ההבנה שהפלסטיק נערם בעולם, סותם אותו ושצריך לשנות את כל התחום הזה ולעבוד על פתרונות מסוג שונה. לשוק הפלסטיק העולמי שתי נדבכים חשובים, הראשון הוא האופן בו הוא "עושה את העבודה שלו", הכוונה שומר על טריות ושלמות המזון. השני הוא ההיבט הסביבתי שלו. "בהיבט הראשון ניתן לראות שהפלסטיק המיוצר היום בעולם עושה את זה טוב מאוד, אך בהיבט השני את הרוב המוחלט של האריזות פשוט לא ניתן למחזר. חברות רבות מנסות כבר תקופה שלקצר את תקופת ההתכלות של אריזות הפלסטיק על בכל מיני שיטות שונות על השיטה הקיימת כבר לייצור הפלסטיק, במקום להתחיל את ההליך מאפס ולפתח את הפלסטיק בצורה שתאפשר לו להיות קומפוסטבילית מלכתחילה, וזה בדיוק מה שאנחנו עשינו."  טיפה עמלה רבות בשנים האחרונות על מנת להראות כי המוצרים שלה עושים את עבודתן כמו שצריך, מחד שימור איכותי של המזון, ומאידך קומפוסטוביליות ברמה גבוה. כיצד הגיוס האחרון צפוי להאיץ את צמיחת החברה? ניסנבוים: "החברה מוכרת את המוצרים בשוק כבר מ-2017. השנים הראשונות היוו בעיקר פיילוט ונועדו להוכיח שהמוצר עובד כמו פלסטיק רגיל בהיבטי השימור אך עדיין מתכלה כפי שייעדנו אותו ועבדנו בכמה מדינות בהן השקנו את המוצרים שלנו למטרה הזאת - אנחנו מאמינים שהצלחנו במשימה. הכסף שגוייס כעת נועד להאצת הצמיחה. לחברה סוכנים רבים ברחבי אירופה ולאחרונה פתחנו גם מפעל בארה"ב, כל זאת לצד הפעילות שלנו באוסטרליה. הגיוס צפוי לסייע לנו גם בפיתוח והרחפת הטכנולוגיה על מנת לקדם את מעמד החברה לכדי הובלה בתחום" שוק אריזות הפלסטיק פועל כך שתחילה מיוצרות יריעות הפלסטיק שלימים הופך לאריזה עצמה. לאחר מכן אותן יריעות מועברות לגוף הנקרא בתעשייה "קונברטור" והוא אמון על המרת המוצר מהיריעה לפלסטיק עצמו. לבסוף קיימים המפיצים אשר משווקים את הפלסטיק ללקוחות. חלק מן החברות בתחום בוחרות שלעסוק רק בהיבט אחד של היצור, וחלק מן החברות בוחרות שלעסוק בחלק או כלל התחומים, וכך גם אצל טיפה. בהיבט ההסכמים שחתמתם באוסטרליה מדובר על שיתוף פעולה משמעותי עם AMCOR PLC (סימול: AMCR) - מה משמעות ההסכם עבורכם? באוסטרליה קיימות שתי חברות שהגענו להסכמים איתן. הראשונה היא רשת סופרמרקטים גדולה מאוד. כחלק מההסכם הרשת מוכרת את המוצרים שלה כשאלו ארוזים בפלסטיק שאנחנו מייצרים. שם בעצם מדובר בגוף שאינו קונברטור, אנחנו מוכרים ישירות לרשת את הפלסטיק לאריזה. ההסכם שלנו אל מול אמקור קצת שונה באופן שבו אנחנו מייצרים את יריעות הפלסטיק ואמקור כבר ממירה אותם לאריזה ממשית ולאחר מכן מפיצה את הטכנולוגיה." האם בחברה מתכננים הנפקה בשוק בארץ בקרוב? "כרגע אין תכנון ואין פסילה כזאת. עכשיו אנחנו מתמקדים בלהשלים את המטרות שהצבנו לעצמנו בהקשר הגיוס ונפעל להמשך האצת הצמיחה של החברה כפי שפעלנו עד כה. ההסתכלות שלנו קדימה היא באופן בו אנחנו פועלים בתחום שבו חשוב לנו לפעול והולכים עם השוק לאן שהוא לוקח אותנו. אם בעתיד נראה הנפקה הן אם בארץ והן אם מחוצה לה מטיביה עם אסטרטגיית החברה -ננפיק."

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
דפדפן AI של פרפלקסיטי, COMET. קרדיט: רשתות חברתיותדפדפן AI של פרפלקסיטי, COMET. קרדיט: רשתות חברתיות

דפדפני ה-AI מצעידים אותנו לעבר אינטרנט שלא מיועד לבני אדם

הדפדפנים החדשים מבוססי בינה מלאכותית מבטיחים לבצע פעולות במקום המשתמש ולסכם עבורו את הרשת,  אבל בפועל הם עדיין איטיים, שוגים במשימות פשוטות ומאלצים את בוני האתרים לחשוב מחדש למי הם באמת מפתחים: לבני אדם או לרובוטים

רן קידר |
נושאים בכתבה AI אינטרנט

המירוץ על "הדפדפן הבא" כבר בעיצומו. חברות כמו OpenAI, פרפלקסיטי ואחרות מבטיחות לנו עולם חדש שייפתח בפנינו, כשבמקום גלישה וחיפוש, נוכל לקרוא מידע מסוכם ועדכני, אפילו מבלי ללחוץ על כפתור. דפדפני ה-AI מדברים על שיחה טבעית עם עוזר חכם, כך שבמקום לפתוח לשונית, להקליד בגוגל ולעבור על דפים, נוכל לכתוב הוראה חופשית וקלילה והדפדפן כבר יבצע עבורנו את כל העבודה. זה נשמע מעולה, אבל כל מי שהתנסה באחד משלל האפשרויות הקיימות יודע שהמוצרים עדיין בוסריים והם עדיין מתקשים במשימות בסיסיות. 

עם זאת, למרות שכרגע הם אינם תורמים לנו, המשתמשים האנושיים, ההשפעה שלהם מתחילה להתבטא ברחבי הרשת, ואתרים חדשים צריכים לקבל החלטות אסטרטגיות, ובראשם, האם האתר מיועד לגלישה או אנושית או שעדיף שיהיה מותאם לסוכני AI אוטונומיים.

דפדפני AI כמו אטלס של OpenAI או קומט (Comet) של פרפלקסיטי בנויים אחרת מדפדפנים קלאסיים כמו כרום, ספארי או פיירפוקס. במקום תיבת חיפוש שמובילה לרשימת תוצאות, נקודת הפתיחה היא צ'אט עם עוזר חכם: המשתמש כותב "סכם את כל הטאבים הפתוחים", "מצא לי את התנאים בחשבון האשראי הזה" או "הכן רשימת משימות מכל המיילים שלא קראתי", והדפדפן מנסה לבצע.

מאחורי הקלעים פועלים "סוכנים" (agents) שמבצעים פעולות ברשת בדומה למשתמש אנושי: גוללים, לוחצים על כפתורים, ממלאים טפסים ומעתיקים טקסטים בין לשוניות. הרעיון הוא לחסוך את הזפזופ הידני ולהפוך את הדפדפן לכלי עבודה שמבצע תהליכים מורכבים מקצה לקצה, למשל, להכין דו"ח חודשי, להשוות מחירי תוכנות SaaS או לבצע משימות בירוקרטיות, כמו מילוי טפסים ועוד. 

במקביל, גם השחקנים הוותיקים כמו גוגל, מיקרוסופט ומוזילה מוסיפים שכבות AI לתוך הדפדפנים הקיימים, מסיכומי עמודים ועד עוזרים בצד המסך, אבל משמרים את מודל הגלישה המסורתי שבו החיפוש הוא עדיין נקודת הכניסה המרכזית. לפי מחקרים פנימיים בתעשייה, רוב המשתמשים עדיין מרגישים בנוח יותר שה-AI משמש כתוספת לחיפוש, ולא כתחליף מלא.