ביו דבש הגישה בקשה לפטנט; המניה מזנקת ב-7.5%

חברת הפוד-טק המפתחת דבש מתורבת הודיעה לאחרונה על הצלחה בניסוי לייצור חלבון דבש מלכות בו היא רואה ערך תעשייתי פוטנציאלי רב וכעת ממהרת לרשום פטנט על הפיתוח
גיא טל | (7)

ביו דבש ביו דבש -2.81% הנסחרת בתל אביב עוסקת בפיתוח דבש מתורבת בתנאי מעבדה באמצעות שימוש בנקטר וצוף טבעי. הפיתוחים עוסקים בחלקים שונים של תעשיית הדבש, ובין השאר עוסקת החברה בייצור חלבון מזון מלכות מתורבת.

לאחרונה הודיעה החברה על הצלחה בניסוי ליצור החלבון בתנאי מעבדה וכעת ממהרת להגיש בקשה לרשום פטנט על הפיתוח החדשני בארצות הברית. החברה כבר הגישה 4 בקשות לפטנט מקדמיות. הפטנטים הם חלק מהאסטרטגיה ארוכת הטווח של החברה לייצר יתרון טכנולוגי מוגן כקניין הרוחני שלה. 

החלבון הוא מרכיב בדבש הטהור ולהערכת החברה עשוי להיות לו ערך תעשייתי רב שכן יש לחלבון שימושים נרחבים בתעשיית המזון הרפואה והקוסמטיקה. לדברי החברה תהליך הייצור המלאכותי של הרכיב מאפשר לשלוט במינון החלבון ובהרכבו וכך לייעל את השימוש התעשייתי בו.

לפני ימים ספורים ביצעה החברה גיוס הון מבעל השליטה עדי צים ומשקיעים נוספים בגובה 11.1 מיליון שקל. ההנפקה כללה חבילה בה כל יחידה בעלות של 6.5 שקל כללה מניה אחת ואופציה במחיר מימוש של 8.5 שקל. המשקיעים כבר מורווחים על ההשקעה מעל שקל למנייה, וכעת הזינוק מקרב גם את האופציות הללו בצעד נוסף להיות "בתוך הכסף". מתחילת השנה איבדה החברה 28.2% מערכה. 

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    עודד 09/01/2022 21:01
    הגב לתגובה זו
    שהכל יהיה דבש!
  • 6.
    אין לי ספק 09/01/2022 20:53
    הגב לתגובה זו
    מזון שהייצור שלו לא פוגע באיזון האקולוגי
  • 5.
    אחד שמאמין 09/01/2022 20:51
    הגב לתגובה זו
    חלופה לדבש המזוייף שמוכרים היום שלא מכיל חלבון יחודי מהדבורים או חומרים בעלי סגולות יחודיות מהצומח. חדשנות רעננה ומעניינת שגם עשויה לתרום לסביבה ולהמעיט את הפגיעה בדבורים
  • 4.
    אוסף הצוף 30/12/2021 15:25
    הגב לתגובה זו
    ככל הנראה אין להם נחילי דוברים רובוטיות וגם לא קומביין סופר חדשני שעובר בעדינות על שדה פרחים ושואב צוף מכל פרח ופרח. אם היה להם מכשיר שכזה הם היו מפרסמים אותו ורק מממנו היו יכולים לעשות ביזנס מעולה. כחקלאי בעבר (שעסק גם בדבורים ומכיר כלים חקלאיים) וכבעל השכלה ביולוגית אני מעריך שטכנולוגית איסוף הצוף מבוססת על קטיף של הפרחים ומיצוי הצוף במכלים – טוב ויפה. אליה וקוץ בה, בעוד דבורים אוספות צוף בלא נזק לפרח (וגם תורמות להאבקתו) במקרה של ביו-דבש הלך קפוט על הפרחים. איזה חקלאי בעל שדה או מטע יסכים שישמידו לו את הפרחים? גם למה שחקלאי יסכים לאיסוף צוף מהשדה שלו, לא משנה באיזה אופן, אם הוא לא זוכה בשירות האבקה של הפרחים? האם ניתן לאסוף צוף משמורת טבע ללא הרס הצמחים? איך למשל תיצר החברה דבש פרחי אבוקדו שכן עץ אבוקדו ללא פרחים לא יניב פרי. איך תייצר החברה דבש פרחי אקליפטוס ללא מכונה המטפסת במרומי העץ וקוטפת פרחי אקליפטוס? בקיצור, נראה לי שלדבורים תיוותר עוד הרבה מאד עבודה בעולם באיסוף צוף, האבקת פרחים וייצור דבש
  • 3.
    אוסף הצוף 30/12/2021 15:23
    הגב לתגובה זו
    אני בהחלט מתרשם מהיכולות הטכנולוגיות והביו-טכנולוגיות של החברה ונוטה להאמין שהם יכולים להפיק דבש מצוף טבעי ללא דבורים אבל יש לי ספק גדול ביכולת החברה להגדיל ייצור בצורה משמעותית ומסחרית. לטענת החברה, חומר הגלם הוא צוף טבעי ואין שום תוספות כמו סוכר או מים – טוב ויפה. רק איך נאסף הצוף ? החברה לא בדיוק חולקת מידע קריטי זה
  • 2.
    פודי 30/12/2021 11:19
    הגב לתגובה זו
    פוד טק ישראלי כחול לבן במיטבו
  • 1.
    דבשון 30/12/2021 10:52
    הגב לתגובה זו
    השגים מרשימים. ביסוס הפיתוח באמצעות פטנט זו אסטרטגיה עסקית נכונה לטווח הרחוק. כל הכבוד להם.
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳

עודד טהורי
צילום: אפשרת קופר
ראיון

ג'ין טכנולוגיות: "זה ה'מאני-טיים' של ה-AI" - הנפקה בנאסד"ק? "על השולחן"

אחרי ההסכם עם חברת החשמל ב-2.3 מיליון שקל, מנכ"ל ג'ין טכנולוגיות עודד טהורי מדבר על צבר ההזמנות שהכפיל את עצמו, המגעים עם משרדי ממשלה נוספים, הפיילוט עם קבוצת אדאני בהודו והאפשרות להנפקה מעבר לים, האם יצטרכו לגייס הון בשביל הצמיחה? "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה - זה מספיק לנו לפחות לשנתיים"

מנדי הניג |

ג'ין טכנולוגיות (Jeen.ai), חברת הבינה המלאכותית שהוקמה מתוך חטיבת הדאטה של וואן טכנולוגיות והונפקה בבורסה במאי האחרון, מדווחת הבוקר על עסקה משמעותית עם חברת החשמל. במסגרת ההסכם, ג'ין תספק לחברת החשמל פתרונות AI בהיקף של כ-2.3 מיליון שקל לתקופה של שנתיים, עם אופציה להארכה בשנתיים נוספות. 

על פניו, הסכום לא גדול במיוחד - כ-1.1 מיליון שקל לשנה אבל העובדה שמדובר בחברת החשמל, אחד הגופים הציבוריים המרכזיים במשק, זה מה שנותן לעסקה משמעות הרבה יותר גדולה. מעבר להכנסות הישירות, ההתקשרות יכולה להיות  שער לכניסה לעוד ארגונים ממשלתיים ולתקציבים נרחבים בהרבה בהמשך.

 בשיחה עם מנכ"ל החברה, עודד טהורי, ניסינו להבין איך העסקה משתלבת באסטרטגיה של ג'ין טכנולוגיות 10.69%   הצעירה, הזכרנו לו את החזון שנתן לנו בתחילת הדרך כשאמר - "החזון שלנו הוא להיות חברה גלובלית גדולה ומשמעותית ב-GenAI" וניסנו להבין מה המצב של צבר ההזמנות, והאם יש לחברה מספיק משאבים להמשך הצמיחה - "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה וזה יספיק לנו לפחות לשנתיים", הוא מרגיע. לגבי ההסכם החדש מוסיף טהורי: "אמנם זה POC, אבל התקציב יכול להיות ממומש גם בתוך שנה, כך שיש פוטנציאל להרחבה". לצד הפעילות מול חברת החשמל, לג'ין כבר יש דריסת רגל אצל לקוחות אסטרטגיים כמו מכבי שירותי בריאות והתעשייה האווירית, אבל העיניים מסתכלות גם החוצה - לשווקים הבינלאומיים, שם התחילה החברה פיילוט וחתמה בתחילת השנה על הסכם הפצה עם קבוצת אדאני ההודית, והפוטנציאל, לדבריו, גדול מאוד.

היום אתם מדווחים על חוזה עם חברת החשמל, מבחינת ההיקף זה נראה חוזה לא מאוד גדול שנתיים, 2.3 מיליון שקל יש כאן בסיס יותר רחב מזה?

"נכון, מדובר בשלב א' של ההתקשרות. זו התחלת הדרך ולא סוף התהליך. זה שלב ראשון בהטמעת המערכת, לא פריסה מלאה לכלל החברה. המשמעות היא שההיקף יכול לגדול מאוד בהמשך".

אז בעצם מה זה כולל? זה סוג של POC או כבר הטמעה מלאה?