ההתרסקות במניית פולקסווגן זו הזדמנות? תסתכלו על BP...
כל משקיע יודע שפעמים רבות התרסקת פתאומית של מניה, זו אופציה לרווח מהיר - בעיקר כשמהלך הירידות נובע מפאניקה. ענקית הרכב פולקסווגן איבדה מערכה מעל ל-35% בשני ימי מסחר בלבד - לאחר שנודע כי קונצרן הרכב הגרמני רימה במבחני הרכב האמריקניים בכל הנוגע לרמות הזיהום אותם פולטים הרכבים. החברה ציידה את רכביה בתוכנה מיוחדת שעקפה את בקרות זיהום האוויר האמריקניות.
התגובות בגרמניה סוערות, ורבים במדינה חוששים מפגיעה משמעותית בכלכלה הגרמנית כולה, עד לרמה של פגיעה במותג "מיוצר בגרמניה".
כמובן שלא ניתן לקבוע כי צלילה של 35% הינה אירוע זמני וחולף והעליות במניה ממש כבר כאן, אך מעניין להקביל מצב זה למצבה של מניית BP -British Petroleum, שעברה חוויה דומה:
בחודש אפריל 2010 התפוצצה וקרסה אסדת הקידוח Deepwater Horizon שחכרה חברת BP במפרץ מקסיקו. באר הנפט בקרקעית הים המשיכה לפלוט נפט וגז טבעי במשך למעלה מחודש, והדבר גרם לאסון אקולוגי מהגדולים בהיסטוריה. בעקבות האסון, התרסקה מניית החברה ב-55% בחודשיים וחצי, משווי של כמעט 60 דולר למניה, לשווי של 27 דולר בלבד - מה שהחזיר את שווי החבה לא פחות מ-14 שנים אחורה!
המשקיעים אז חששו מקנסות הולכים וגוברים שיוטלו על החברה, במקביל לתביעות רבות. לדעת אנליסטים לאחר המקרה ההוא, בהלת המכירות שיקפה את חוסר הוודאות לגבי העלויות העתידיות של האסון והשלכותיו הפוליטיות האפשריות.
אך שימו לב - המשקיעים האמיצים (או אולי הזריזים) שקנו את המניה באותו שפל, הרוויחו תשואה חלומית של מעל ל-50%, בחודש בלבד! (בין סוף חודש יוני לתחילת חודש אוגוסט). המשקיעים שהמתינו קצת יותר, עד לחודש ינואר 2011, השיגו תשואה של קרוב ל-80% בחצי שנה). על ביצועי המניה מעבר לכך אין טעם להרחיב, מכיוון שביצועיה תלויים במגוון רב של גורמים.
פולקסווגן הינה יצרנית הרכב הגדולה בגרמניה והיא מעסיקה למעלה מרבע מיליון בני אדם, ומחזיקה ב-24 מיליארד דולר במזומן. לפי דיווחים שונים, רק הקנסות בארה"ב עשויים להגיע לכ-18 מיליארד דולר, כך שבהחלט מדובר במכה קשה לחברה, אך האם תהיה זו מכת מוות? האם חברה ענקית כפולקסווגן באמת לא תוכל להתאושש?
כמובן שאין זאת חכמה למצוא בדיעבד נקודות שפל בחייה של מניה, ואין אף פעמון שיודיע לנו שהירידות במניית פולקספאגן הפסיקו - אך ניתן לראות כאן דפוס שחוזר על עצמו:
- 9.רוחי 07/10/2015 21:25הגב לתגובה זוהכתבה , כרגיל אצל העיתונאים , מנסה לצייר תמונה חדה שחור/לבן שקשה להשיג במציאות. הכותב יוצר בפני הקורא תחושה של רווח עצום כשהוא בוחן שתי נקודות זמן שנבחרות בדיעבד וללא מדיניות השקעה מתוכננת . בדוגמת bp הבותב מביא את המצב ובעיקר את המסקנות לאבסורד.
- 8.גזים רעילים 28/09/2015 18:35הגב לתגובה זושהודו שלסגריות הוסיפו מרכיבים ממכרים.
- 7.טל פריצקר 27/09/2015 20:25הגב לתגובה זוBmw עמדו בדרישות, לפחות בחלק מהרכבים. אז נשמע שזה ישים. האמנם פולקסוואגן חסרי היכולת הטכנית לא מסוגלים לעשות טוב יותר מפי 40 מהתקן? ועוד יתהללו במנועי דיזל נקיים?מה אם מדובר בהתקפת סייבר על החברה ונוזקה לא רצויה שצורפה למערכות שלהם בלי ידיעתם? למשל על ידי מקדמי רכבים נקיים? )אולי אפילו גורמים ממשלתיים שרצו להזיק לגרמניה?)ואולי המנכל הפורש באמת לא ידע? כי לא סביר שסמך על המוני מפתחיו שלא יסגירו אותו. הוא אינו מסוגל לאכוף הסכמי סודיות על דרישות תפקיד פליליות
- 6.שמקה 27/09/2015 00:11הגב לתגובה זולחברה ענקית כמו פולקסווגן השערוריה הזאת לא תזיז שום דבר לכן זו הזדמנות קניה לא נורמלית אם תשואה תוך זמן קצר מעל % 100
- 5.אל תתקרבו 25/09/2015 16:13הגב לתגובה זומדובר במשבר אמון. כלקוח לשעבר כבר מזמן מדברים במוסך על אחריות מצומקת, חלפים במחיר משקלם בזהב ואמינות רכבים על הפנים. עכשיו מתברר שיש גם רמאות בסיפור הזה. פתאום הכול מובן לא להתקרב
- 4.יאיר 25/09/2015 15:41הגב לתגובה זוואת הדלק ממש לא מעניין אותנו מי שאב. לדעתי זאת מכת מוות לחברה הגרמנית. לא לקנות
- ללקוח הממוצע רמת הזיהום מעניינת את הפריצל (ל"ת)האן! האן! האן! 26/09/2015 12:34הגב לתגובה זו
- 3.שמואל ברגר 25/09/2015 11:49הגב לתגובה זואין שום סיכוי שהמערכת הזו נקודתית. אם הם ניהול פיתוח של מערכת כזו לתחום הזה במכוניות האלה, הם פיתחו מערכות דומות גם במכוניות אחרות, בעבר ובהווה, והחקירה תגיע לשם עד לסוף 2016. מסוכן מאד להתעסק עם חברה שנתפסה בפלילים מוקדם כל כך. החקירה עוד לא נגמרה.
- רועי מזרחי 25/09/2015 16:15הגב לתגובה זוויכול להיות שיתגלה בעתיד שאתה צודק. אבל אני חושב שזה לא הזמן להתפלפלות ולפילוסופיה. החברה עם מכפיל 5!!! אנחנו מדברים על אחד היצרנים הגדולים והרווחיים בעולם. לטעמי זו קנייה חזקה.
- 2.קונה היום בארהב (ל"ת)אורי 25/09/2015 11:01הגב לתגובה זו
- 1.אם כבר אז לקחת DAX x 3 (ל"ת)בן 25/09/2015 08:29הגב לתגובה זו
- דן 25/09/2015 09:44הגב לתגובה זונניח מדד 100 וקנית פי 3 ב100, עכשיו יורד 10%, מדד 90, תעודה 70, עכשיו עולה 11.1% - מדד חזרה ב100, תעודה ב93, זו הסיבה שכל מניה ממונפת שתחזיק לאורך זמן תאבד את השוויה שלה, תעודות ממונפות זה טוב רק לכמה ימים, אבל מי מוכר בהפסדים? אז אתה תפסיד קצת כי ירד, ואז תפסיד הרבה כי תחזיק את התעודה והיא שנים והיא תעלם לאט לאט (יש מאמרים שמראים את התהליך עם נתוני אמת, מדובר בהפסד של 14% בשנה בגלל צורת החישוב היומית)
- חישוב בלי מינוף (ל"ת)תנסה את אותו 25/09/2015 11:11

קליל בהפסד נקי: החלונות התנפצו אבל לא היה מספיק צוות; נתקעה עם מלאי אלומיניום יקר
ענקית האלומיניום מכרה יותר במלחמה אבל התקשתה לתרגם את זה לשורה התחתונה: ההכנסות צמחו ב-18.6% ל-81 מיליון שקל, אבל קליל רשמה הפסד נקי של 1.1 מיליון שקל לעומת רווח של 1.5 מיליון שקל אשתקד; בקליל מנסים להפיל על הסינים את תוצאות הרבעון, "קליל עדיין לא חזרה להיקפי הפעילות מלפני המלחמה, בשל תחרות לא הוגנת כתוצאה מייבוא מסין"
זה היה אמור להיות רבעון חלום לקליל. ענקית האלומיניום שמייצרת פרופילים לדלתות וחלונות הייתה אמורה לסלוק את השפעות המלחמה. יכלו לראות את זה גם בשוק: אחרי כמה טילים בליסטיים שנחתו באזור המרכז ופירקו אלפי חלונות, המשקיעים הזניקו את המניה. בתוך שלושה ימים היא זינקה ב־52%, מאזורי ה־183 שקל כמעט עד 280, משווי שוק של 408 מיליון שקל לשיא של 615 מיליון. כבר אז אמרנו שזה לא הגיוני. כדי להצדיק כזה שווי קליל הייתה צריכה להחליף את החלונות לא רק של כל גוש דן, אלא גם של תל אביב וירושלים גם יחד. אפילו המנכ"ל נאלץ להודות בדיבורים עם התקשורת שהזינוק לא מתכתב עם קרקע המציאות. באמת, השוק עיכל את המשמעויות ותיקן בחדות, והמניה חזרה להיסחר סביב שווי שוק של כ־480 מיליון שקל.
רכבת ההרים במניית קליל - מבט שנתי
קליל לא הגיעה מוכנה למלחמה והרבעון ה"חלומי" הסתכם בהפסד. תקראו לזה "הזגג הולך יחף", היא אולי לא באמת הייתה צריכה להחליף את כל הפרופילים של כל המטרופולינים, אבל אפילו באזורים שבהם הייתה פגיעה נקודתית לא היו לה מספיק צוותים כדי לתת מענה. אבל מעבר למצוקת כוח האדם, הייתה משקולת הרבה יותר כבדה, האלומיניום.
קליל הצטיידה במלאים יקרים בדיוק כשהמחיר בעולם התחיל לרדת, ככה שמצאה את עצמה עם חומרי גלם במחסנים מול שוק שבו המחירים הולכים ונשחקים. המלאי קפץ בכ-20% והסתכם ב-96.2 מיליון שקל, לעומת 80.1 מיליון שקל בסוף 2024 ו־73.3 מיליון שקל ברבעון המקביל.
- התנפצו לכם החלונות בזמן מלחמה? המדריך המלא לקבלת פיצוי
- אחרי זינוק של 50%, האם העלייה במניית קליל מוצדקת?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עיקרי התוצאות
ההכנסות ברבעון השני של שנת 2025 צמחו ב-18.6% ל-81 מיליון שקל, בהשוואה ל-68.3 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד, כתוצאה מעלייה בכמויות המכירה.

מה יקרה מחר בבורסה? המניה שתזנק ב-8.5% ועל מניות הביטוח
מניות הביטוח - ההיסטוריה, ההווה והעתיד
אייל דבי, מנהל המחקר של בנק לאומי הוא אנליסט מקצועי, מנוסה ו...עקשן. בהשקעות לטווח ארוך צריך להיות עקשן. אם אתה יודע שמשהו מעוות, בסוף זה יתוקן. גם שלמה אליהו עקשן, וגם הוא האמין שאם משהו מעוות בסוף זה יתוקן. העיוות בתמחור של מניות הביטוח צעק לשמיים עשרות שנים - חברות הענק האלו נסחרו ב-0.3-0.4 על ההון העצמי. משקיעים ברחו מהם כי לא הבינו את הדוחות הכספיים. תחום הביטוח מאוד מורכב ותלוי באינסוף פרטים - רגולציה, ריבית, עקום תשואה, שרפות בעולם, תוחלת חיים.
לפני כ-4-5 שנים, החברות האלו היו במשבר גדול - הריבית הנמוכה פגעה בהם, הרגולטור הטיל הוראות שנדרשו מהם להפריש סכומי עתק. מנכ"ל של חברת ביטוח גדולה אמר לנו אז ביושר כששאלנו אותו אם הוא יודע לקרוא ולנתח דוחות של החברה שלו - "אני לא מבין את הדוחות הכספיים, אף אחד לא מבין אותם, יש כמות אדירה של גורמים משתנים שמשפיעה על הדוחות שלנו. יש לנו הערכה של רווח מייצג, אבל בפועל, בגלל התנודתיות בשווקים, השינויים הרגולטורים, והריבית, אנחנו מדווחים על מספרים שונים לחלוטין". אז הוא חשש מהפסדים נוספים ומתקופה קשה, וחודשים לאחר מכן החלה הקורונה שהיתה נעלם גדול. המניות המשיכו לקרוס.
בכל הזמן הזה, ולמעשה הרבה לפני - במשך כ-10-15 שנים, אייל דבי מאמין בתחום הביטוח. שלמה אליהו, לא סתם מאמין הוא רכש את השליטה במגדל. שניהם ראו את העיוות הגדול - חברות הביטוח הן מפלצות של ביטוח ושל ניהול כספי לקוחות. התחומים האלו לא יכולים להפסיד כלכלית. ביטוח זה סטטיסטיקה. אתם מרוויחים פער מסוים, קופון ביחס להתפלגות הנורמלית לתוחלת מסוימת - אם הסיכוי שתהיה שריפה הוא X והנזק הוא Y ויש לכם 1 מיליון אנשים שעשו כיסוי כזה, אז אתם יודעים שיש לכם תוחלת של הפסד מסוים. תגבו פי 1.5 מהתוחלת הפסד והרווחתם. הרווחתם - 20 שנה ואז הגיעה השריפה, ועדיי אתם מאוד רווחיים. במספרים גדולים ובמגוון ביטוחים, אין מקום להפסדים.
ניהול כספים זה עסק נהדר - אתם לוקחים קופון - דמי ניהול, ומעבר לכך, בחברות הביטוח יש גם פוליסות משתתפות ברווחים וזה בכלל מצוין, הן סוג של קרן גידור שלוקחת רווחים מהרווח של הלקוחות. ולמרות זאת, היה עיוות ענק בשוק. בשעה שמניות הפיננסים והבנקים בראשם זינקו, הביטוח היה תקוע. בשנתיים האחרונות על רקע הגאות בשוק ההון ועל רקע האימפוטנטיות של הרגולטור, לצד שינוי הדיווח החשבונאי שהפך לברור יותר למשקיעים, מניות הביטוח זינקו פי 3-4. אייל דבי צדק. שלמה אליהו צדק והפך את ההשקעה שלו לרווחית מאוד. 90% מהזמן הוא היה בהפסד עליה, ועכשיו הוא מורווח (עם דיבידנדים) בערך פי 3.5.
- הביטקוין מזנק, שער הדולר צונח בעולם - גם בישראל;
- מדד הביטוח טיפס ב-8.4% בהובלת מגדל; אלוני חץ עלתה ב-4.4%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הסבלנות משתלמת - אבל סבלנות זה למשקיעים ארוכי טווח.
וצריך להסתכל קדימה - האם חברות הביטוח מעניינות כעת? התשובה היא כנראה לא. גופים פיננסים מקבלים דיסקאונט בתמחור כי הם נתונים לרגולציה. הבנקים וחברות הביטוח עושים מאיתנו צחוק מאז המלחמה. למעשה, ג לפני זה, אבל מאז המלחמה אין פיקוח, אין רגולטור, הם גורפים כסף גדול - מספיק להסתכל על הרווחיות של הבנקים , על הריבית הנמוכה בפקדונות, עושק העו"ש; וגם - תסתכלו על הרווחיות הגדולה בתחום ביטוח הרכב וביטוח החיים. אין מישהו שדואג לציבור. הרווחים מזנקים, אבל האיום של רגולטור חזק לא מתומחר. איך זה ייתכן שבמשך שנים רבות חברות ביטוח נסחרו ב-0.5-0.6 על ההון שלהם בגלל האיומים הגדולים ועכשיו כולם מקבלים את זה שהן נסחרות ב-1.4-1.8 על ההון. אז היה עיוות, כנראה שגם עכשיו יש עיוות, אבל הוא לא מאוד גדול.