ההתרסקות במניית פולקסווגן זו הזדמנות? תסתכלו על BP...

גיא ארז | (14)

כל משקיע יודע שפעמים רבות התרסקת פתאומית של מניה, זו אופציה לרווח מהיר - בעיקר כשמהלך הירידות נובע מפאניקה. ענקית הרכב פולקסווגן איבדה מערכה מעל ל-35% בשני ימי מסחר בלבד - לאחר שנודע כי קונצרן הרכב הגרמני רימה במבחני הרכב האמריקניים בכל הנוגע לרמות הזיהום אותם פולטים הרכבים. החברה ציידה את רכביה בתוכנה מיוחדת שעקפה את בקרות זיהום האוויר האמריקניות.

התגובות בגרמניה סוערות, ורבים במדינה חוששים מפגיעה משמעותית בכלכלה הגרמנית כולה, עד לרמה של פגיעה במותג "מיוצר בגרמניה".

כמובן שלא ניתן לקבוע כי צלילה של 35% הינה אירוע זמני וחולף והעליות במניה ממש כבר כאן, אך מעניין להקביל מצב זה למצבה של מניית BP -British Petroleum, שעברה חוויה דומה:

בחודש אפריל 2010 התפוצצה וקרסה אסדת הקידוח Deepwater Horizon שחכרה חברת BP במפרץ מקסיקו. באר הנפט בקרקעית הים המשיכה לפלוט נפט וגז טבעי במשך למעלה מחודש, והדבר גרם לאסון אקולוגי מהגדולים בהיסטוריה. בעקבות האסון, התרסקה מניית החברה ב-55% בחודשיים וחצי, משווי של כמעט 60 דולר למניה, לשווי של 27 דולר בלבד - מה שהחזיר את שווי החבה לא פחות מ-14 שנים אחורה!

המשקיעים אז חששו מקנסות הולכים וגוברים שיוטלו על החברה, במקביל לתביעות רבות. לדעת אנליסטים לאחר המקרה ההוא, בהלת המכירות שיקפה את חוסר הוודאות לגבי העלויות העתידיות של האסון והשלכותיו הפוליטיות האפשריות.

אך שימו לב - המשקיעים האמיצים (או אולי הזריזים) שקנו את המניה באותו שפל, הרוויחו תשואה חלומית של מעל ל-50%, בחודש בלבד! (בין סוף חודש יוני לתחילת חודש אוגוסט). המשקיעים שהמתינו קצת יותר, עד לחודש ינואר 2011, השיגו תשואה של קרוב ל-80% בחצי שנה). על ביצועי המניה מעבר לכך אין טעם להרחיב, מכיוון שביצועיה תלויים במגוון רב של גורמים.

פולקסווגן הינה יצרנית הרכב הגדולה בגרמניה והיא מעסיקה למעלה מרבע מיליון בני אדם, ומחזיקה ב-24 מיליארד דולר במזומן. לפי דיווחים שונים, רק הקנסות בארה"ב עשויים להגיע לכ-18 מיליארד דולר, כך שבהחלט מדובר במכה קשה לחברה, אך האם תהיה זו מכת מוות? האם חברה ענקית כפולקסווגן באמת לא תוכל להתאושש?

כמובן שאין זאת חכמה למצוא בדיעבד נקודות שפל בחייה של מניה, ואין אף פעמון שיודיע לנו שהירידות במניית פולקספאגן הפסיקו - אך ניתן לראות כאן דפוס שחוזר על עצמו:

הן פולקסווגן והן BP היו ועודן חברות ענק, בעלות תשתית גדולה, וקשה להניח שאירוע בודד יגרום לקריסת חברה כה גדולה. נכון, כבר היום ראינו כיצד חשד למקרה "רמאות" דומה בחברת רכבים אחרת (BMW) מפיל עוד את מניית פולקספאגן, ובנוסף - שוק המניות כולו מתנהל בתנודתיות רבה גם ככה. עם זאת, כדאי להקביל בין שני המקרים, כי לעתים, במיוחד בשוק ההון, ההיסטוריה חוזרת על עצמה.

תגובות לכתבה(14):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    רוחי 07/10/2015 21:25
    הגב לתגובה זו
    הכתבה , כרגיל אצל העיתונאים , מנסה לצייר תמונה חדה שחור/לבן שקשה להשיג במציאות. הכותב יוצר בפני הקורא תחושה של רווח עצום כשהוא בוחן שתי נקודות זמן שנבחרות בדיעבד וללא מדיניות השקעה מתוכננת . בדוגמת bp הבותב מביא את המצב ובעיקר את המסקנות לאבסורד.
  • 8.
    גזים רעילים 28/09/2015 18:35
    הגב לתגובה זו
    שהודו שלסגריות הוסיפו מרכיבים ממכרים.
  • 7.
    טל פריצקר 27/09/2015 20:25
    הגב לתגובה זו
    Bmw עמדו בדרישות, לפחות בחלק מהרכבים. אז נשמע שזה ישים. האמנם פולקסוואגן חסרי היכולת הטכנית לא מסוגלים לעשות טוב יותר מפי 40 מהתקן? ועוד יתהללו במנועי דיזל נקיים?מה אם מדובר בהתקפת סייבר על החברה ונוזקה לא רצויה שצורפה למערכות שלהם בלי ידיעתם? למשל על ידי מקדמי רכבים נקיים? )אולי אפילו גורמים ממשלתיים שרצו להזיק לגרמניה?)ואולי המנכל הפורש באמת לא ידע? כי לא סביר שסמך על המוני מפתחיו שלא יסגירו אותו. הוא אינו מסוגל לאכוף הסכמי סודיות על דרישות תפקיד פליליות
  • 6.
    שמקה 27/09/2015 00:11
    הגב לתגובה זו
    לחברה ענקית כמו פולקסווגן השערוריה הזאת לא תזיז שום דבר לכן זו הזדמנות קניה לא נורמלית אם תשואה תוך זמן קצר מעל % 100
  • 5.
    אל תתקרבו 25/09/2015 16:13
    הגב לתגובה זו
    מדובר במשבר אמון. כלקוח לשעבר כבר מזמן מדברים במוסך על אחריות מצומקת, חלפים במחיר משקלם בזהב ואמינות רכבים על הפנים. עכשיו מתברר שיש גם רמאות בסיפור הזה. פתאום הכול מובן לא להתקרב
  • 4.
    יאיר 25/09/2015 15:41
    הגב לתגובה זו
    ואת הדלק ממש לא מעניין אותנו מי שאב. לדעתי זאת מכת מוות לחברה הגרמנית. לא לקנות
  • ללקוח הממוצע רמת הזיהום מעניינת את הפריצל (ל"ת)
    האן! האן! האן! 26/09/2015 12:34
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    שמואל ברגר 25/09/2015 11:49
    הגב לתגובה זו
    אין שום סיכוי שהמערכת הזו נקודתית. אם הם ניהול פיתוח של מערכת כזו לתחום הזה במכוניות האלה, הם פיתחו מערכות דומות גם במכוניות אחרות, בעבר ובהווה, והחקירה תגיע לשם עד לסוף 2016. מסוכן מאד להתעסק עם חברה שנתפסה בפלילים מוקדם כל כך. החקירה עוד לא נגמרה.
  • רועי מזרחי 25/09/2015 16:15
    הגב לתגובה זו
    ויכול להיות שיתגלה בעתיד שאתה צודק. אבל אני חושב שזה לא הזמן להתפלפלות ולפילוסופיה. החברה עם מכפיל 5!!! אנחנו מדברים על אחד היצרנים הגדולים והרווחיים בעולם. לטעמי זו קנייה חזקה.
  • 2.
    קונה היום בארהב (ל"ת)
    אורי 25/09/2015 11:01
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אם כבר אז לקחת DAX x 3 (ל"ת)
    בן 25/09/2015 08:29
    הגב לתגובה זו
  • דן 25/09/2015 09:44
    הגב לתגובה זו
    נניח מדד 100 וקנית פי 3 ב100, עכשיו יורד 10%, מדד 90, תעודה 70, עכשיו עולה 11.1% - מדד חזרה ב100, תעודה ב93, זו הסיבה שכל מניה ממונפת שתחזיק לאורך זמן תאבד את השוויה שלה, תעודות ממונפות זה טוב רק לכמה ימים, אבל מי מוכר בהפסדים? אז אתה תפסיד קצת כי ירד, ואז תפסיד הרבה כי תחזיק את התעודה והיא שנים והיא תעלם לאט לאט (יש מאמרים שמראים את התהליך עם נתוני אמת, מדובר בהפסד של 14% בשנה בגלל צורת החישוב היומית)
  • חישוב בלי מינוף (ל"ת)
    תנסה את אותו 25/09/2015 11:11