עמית מור מנכ״ל אלקטרה מעליות על שיתוף הפעולה עם ONE ROBOTIX
מנכ"ל אלקטרה מעליות עמית מור מדבר על העתיד של מגדלי המשרדים ושיתוף הפעולה עם ONE ROBOTIX
עמית מור, מנכ"ל אלקטרה מעליות
שיתוף הפעולה של קבוצת ONE ואלקטרה מעליות, הוליד את הרובוט היחיד מסוגו שיטייל במשרד שלכם או בבתי מלון ויבצע משלוחים בין המשרדים או ייתן שירות לאורחים. לדברי מנכ״ל אלקטרה מעליות, ״בנייני משרדים סובלים מתעבורת שליחים גבוהה. שימוש ברובוטים צפוי להקל ולשפר את איכות חיי הדיירים במגדלים״.
חשבתם פעם איזה מגניב יכול היה להיות אם רובוט היה מסתובב בבניין המשרדים שלכם ולבצע מגוון משימות? כמו משלוחים, הבאת משקה מהמכונה ועוד מגוון משימות נוספות? מסתבר ששיתוף הפעולה בין חברת ONE ROBOTIX מקבוצת ONE, וקבוצת אלקטרה יגשים בדיוק את זה, עם שירות Last mile Delivery. במסגרת שיתוף פעולה זה, לראשונה רובוטים יסתובבו במגדלי משרדים ויספקו משלוחים לבנייני מגורים, מגדלי משרדים, בתי חולים, ואף יוכלו להשתלב בבתי מלון ולתת שירותי Room Service לאורחים. לדברי עמית מור מנכ״ל אלקטרה מעליות: ״הרובוטים יתקשרו עם לוח הבקרה של המעליות ויוכלו לעלות בהן לצורך ביצוע המשלוח ללקוח, אם זה במגדלי משרדים, מגורים ובבתי מלון״.
החיבור הייחודי בין שתי מעצמות – הרובוטיקה והמעליות
ONE ROBOTIX נחשבת לפורצת דרך ומובילה בענף הרובוטיקה בישראל, כאשר לצידה יש את אלקטרה מעליות הנחשבת למובילה וחדשנית בתחומה, עם עשרות פרויקטים מוצלחים של התקנת מעליות במגדלי משרדים, במלונות ובבניינים פרטיים. שתי המעצמות הללו חברו יחד, כאשר אלקטרה מעליות, תאפשר ל- ONE ROBOTIX לסנכרן באופן חכם בין הרובוטים למעלית, על ידי חיבור ללוח הבקרה של המעלית שתעביר פקודות ישירות לרובוט. התוצאה היא טכנולוגיה מהפכנית שתשדרג את השהות של דיירי מגדלי משרדים ומגורים על ידי קבלת השליחות ישירות לידיהם.
- מאסק משנה כיוון: הרובוטים האנושיים יהיו 80% מהמיקוד של טסלה
- לא רק כטב"מים: כך ייראה שדה הקרב העתידי - והאם הרובוטים יחליפו את החיילים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בואו נראה איך הקסם הזה יעבוד
בכל משלוח, פקיד הקבלה יקבל אותו לידיו, ימסור לרובוט אשר יוכל להעלותו לדיירים המאושרים. אבל לא רק, הרובוט יעבוד גם בכיוון ההפוך – עובדים יוכלו להעביר חבילות באמצעות הרובוטים לקומות אחרות הנמצאות בבניין. ״מדובר על פתרון יוצא דופן למגוון תחומים ולתחום המלונאות בפרט, כיוון שהרובוטים יוכלו לשמש כחלק מצוות כוח האדם של מלונות ולספק לאורחים Room Service. לדוגמה לשלוח מגבת לאורחים עד החדר, לשלוח אוכל שהוזמן לחדר במסגרת Room Service וכך הלאה״, מסכם מור.
הרובוטים יכילו טכנולוגיה ייחודית המטמיעה פקודות שונות, כולל אלה הנדרשות לצורך מעבר בין הקומות שיהיו וכמובן בצורה שיהיו מסונכרנות עם המעליות של אלקטרה הקיימות בבניין. הרובוטים יפעלו בטכנולוגיה מהפכנית המכילה מגוון פיצ׳רים מיוחדים שיאפשרו לרובוטים לבצע מגוון רחב של משימות נוספות בהמשך, כך שבהחלט יש למה לחכות.
לאפשר ללקוח לקבל את החבילה שלו ולעלות לקומה הנכונה
אם תהיתם כיצד הרובוט יעלה במעלית וימסור את החבילה לידיים הנכונות, אנחנו כאן כדי להסביר. ראשית, הרובוט מכיל מודל ייחודי המתחבר ללוח הבקרה של המעלית דרך ענן המחשוב, וכך הוא מקבל הוראות לביצוע משימות שונות ובעיקר מידע על המעלית. המעלית עצמה מזהה את הרובוט ומשדרת לו את המידע על הקומה. לרובוט יש חיישנים מיוחדים, כך שהוא יודע מתי המעלית עמוסה באורחים ואולי כדאי לו להמתין למעלית הבאה על מנת שלא להידחף עם הרבה אנשים יחד.
אבל הטכנולוגיה המהפכנית לא מסתיימת כאן, כיוון שוודאי לא נרצה שאדם זר ייקח מהרובוט את מנת האוכל שהזמנו לצהרים במשרד, נכון? אז מסתבר שחשבו על הכל, כיוון שהתקשורת עם מזמין המשלוח יעשה בעזרת נוטיפיקציות, כמו שיחת טלפון, הודעת SMS או דרך אפליקציה שתאפשר לרובוט לאמת את זהות המקבל על ידי קוד. למעשה, מקבל המשלוח יקיש קוד שקיבל דרך האפליקציה או הודעה, והחבילה תשתחרר מהרובוט. ״מדובר על טכנולוגיה יוצאת דופן, ממש כמו איסוף חבילה מלוקר, רק כאן הלוקר שהוא כמובן הרובוט מגיע עד למשרד של הלקוח״, מסביר עמית מור.
בקרוב מאוד הרובוטים יטיילו במשרדים ובמלונות
לדברי עמית מור, ״כיום אנחנו נמצאים עם פיילוט של עשרות רובוטים המספקים פתרונות שילוח יוצאי דופן, כמו רובוטים הנמצאים במלונות ברחבי הארץ ומבצעים מגוון משימות לשביעות רצון האורחים וצוות המלון. המטרה שלנו היא לייעל ככל הניתן את פעילות הרובוטים וכמובן את הזמן. לדוגמה, לתת לרובוטים לנוע בחופשיות במעליות של מלון או מגדל המשרדים ולבצע משימות שונות. יש כאן עניין ברור של חיסכון בזמן וכסף. אין ספק שבקרוב מאוד נראה עשרות רובוטים שכאלה מסתובבים במגדלים ברחבי הארץ״.
אלקטרה מעליות לא נחה לרגע ושואפת להיות בקדמת הבמה בכל הקשור לחדשנות וטכנולוגיה, עם מגוון רחב של פיתוחים ייעודיים שיאפשרו ללקוחות התקדם לשיא הטכנולוגיה ולמתג עצמם כמובילים בתחומם. ״עניין מיתוג של ארגון חדשני קריטי לתחרות הגדולה שיש בשוק, כך לדוגמה בתי מלון שרוצים למשוך אליהם אורחים, זקוקים לשפר את השירות באמצעות טכנולוגיות, או מגדלי משרדים שרוצים לאכלס את הבניין ולפנות לשוכרים שהם טריפל A ולגרום להם לסגור חוזי שכירות ארוכי טווח״.
אבל לא רק, יש כאן עניין של חיסכון עצום בכוח אדם. לדוגמה, שילוב רובוטים בבתי מלון כחלק מכוח העזר, יכול להיות פתרון מצוין שיאפשר למלונות ליהנות מכוח אדם נוסף. לדוגמה, רובוט יוכל ללוות את האורחים לחדרם ואפילו לחגוג לאורחים יום הולדת ולתת להם מתנה מצוות המלון.
צילום: ChatGPTדמוגרפיה פוגשת את הכסף הגדול: Longevity נדל״ן
מה מושך את ההון הגדול לענף הדיור המוגן, מי הם השחקנים המרכזיים בתחום, אילו רשתות מובילות את השוק, ואיך כל זה משפיע על מעמד הביניים
בישראל של השנים האחרונות, תחום הדיור המוגן הפך מאפיק נדל"ני נישתי למוקד משיכה חזק עבור חברות הענק במשק וגופים מוסדיים. עם ביקושים הולכים וגדלים, תשואות יציבות, ותמיכה של מגמות דמוגרפיות ארוכות טווח, קרנות, בנקים וחברות ביטוח מתחרות על מקום בחזית הענף. מה מושך את ההון הגדול לענף? מי הם השחקנים המרכזיים? אילו רשתות מובילות את השוק? ואיך כל זה משפיע על מעמד הביניים?
מה מניע את שוק הדיור המוגן בישראל?
השקעה בדיור מוגן בישראל מתבססת על שלושה מנועי צמיחה מרכזיים: ביקוש יציב, דמוגרפיה צפויה ומודל
הכנסות רב שכבתי.
הזדקנות האוכלוסייה: לפי הדיווח של משרד הממשלה ומשרד הבריאות, בשנת 2022 כבר נמנו בישראל כ-1.2 מיליון בני 65 ומעלה שהם כ-12.4% מהאוכלוסייה והתחזיות מצביעות על גידול משמעותי עד 2035. אז צפוי מספרם להגיע ליותר מ-1.6 מיליון, כמעט 14% מהאוכלוסייה
תוחלת חיים גבוהה: כיום עומדת תוחלת החיים בישראל על כ-80.7 שנים בקרב גברים וכ-84.8 שנים בקרב נשים. נתון זה ממקם אותנו במקום גבוה יחסית, ומעיד על מגמת התארכות חיים שפועלת כיום במדינה. הביקוש למגורי איכות עם שירותי קהילה ותמיכה רפואית צפוי להמשיך ולגדול.
מודל הכנסות יציב: הרשתות פועלות בשיטה המשלבת פיקדון ראשוני (לעיתים של מאות אלפי עד מיליוני שקלים) עם דמי אחזקה חודשיים היוצרים תזרים חודשי בטוח לצד רווחי הון בשלב החתימה והאכלוס. בנוסף, שיעורי התפוסה ברשתות המובילות גבוהים גם בתקופות כלכליות מאתגרות.
רשתות הדיור המוגן המושקעות והמובילות בישראל
בישראל פועלות כ־11 רשתות גדולות ועוד עשרות קטנות, המפעילות יחד כ־93 בתי דיור מוגן עם כ־14,500 יחידות דיור.
בית בכפר – חמישה מתחמים יוקרתיים בפריסה ארצית, תפוסה של 93–95%, עם דגש על קהילה פעילה ותמיכה רפואית מותאמת. רשת בית בכפר נמצאת בתנופת התרחבות המתבטאת בפתיחת אגף חדש בכפר סבא, שמוסיף 92 יחידות דיור והעלה את מספרן הכולל במתחם ל־231. בנוסף, הרשת מצויה בשלבי תכנון ובנייה של שלושה סניפים נוספים, שצפויים להרחיב משמעותית את פריסתה הארצית בשנים הקרובות.
פאלאס (עזריאלי) – פרויקטים יוקרתיים בתל אביב, ירושלים ומודיעין, עם שירותי רפואה, תרבות ופנאי.
מגדלי הים התיכון – 1,650 יחידות פעילות, עם תכניות להתרחבות ל־2,700 יחידות.
עד 120 – קונספט יוקרתי עם מוקדי פעילות מרכזיים בגוש דן, הוד השרון וראשון לציון.
פרוטיאה – בתי דיור מוגן בסגנון כפרי־ריזורטי, עם שטחים ירוקים נרחבים ושירותים קהילתיים ייחודיים.
משען, אחוזות רובינשטיין, בית בלב, בית הזהב, נווה עמית – רשתות עם פריסה רחבה, לרוב במחירים נגישים יותר ובשירותים מותאמים לקהלים מגוונים.
מי הם המשקיעים הגדולים?
הענף הישראלי ראה בשנים האחרונות כניסה של משקיעים מגוונים- מבנקים ועד חברות ביטוח וקבוצות נדל"ן ענק:
בנק הפועלים – רכש 20% מרשת הדיור המוגן "בית בכפר" בשנת 2020 בשווי חברה של 600–750 מיליון ₪ (השקעה של כ־150 מיליון ₪), וכ- 20% מרשת "עמל ומעבר" לפי שווי של כ־1.5 מיליארד ₪.
עזריאלי - מפעילה את רשת פאלאס, הכוללת 1,142 יחידות דיור מוגן בשווי מוערך של כ־3.2 מיליארד ₪. החברה מפתחת בימים אלה פרויקטים נוספים בירושלים וראשון לציון, בהשקעה של מאות מיליוני שקלים, ודיווחה על עלייה של 11% בהכנסות הענפיות ורווח מגזרי של כ־52 מיליון ₪ מהדיור המוגן.
ביג מרכזי קניות - נכנסה לתחום הדיור המוגן באמצעות זכייה במכרז להקמת כ־250 יחידות בזכרון יעקב, חלק ממהלך אסטרטגי להתרחבות לעולמות נדל"ן יציבים ומניבי הכנסה.
קבוצת שפיר - רכשה את רשת "עד 120", המפעילה כ־700 יחידות דיור, ומקדמת פרויקטים חדשים.
ישראל קנדה - נכנסה לסקטור הדיור המוגן בפעם הראשונה, כאשר רכשה את נכס "מועדון נווה אביב" בכפר שמריהו בעסקת רכישה שהיקפה עמד על כ־125 מיליון ₪.
כלל ביטוח – בשותפות עם מגדלי הים התיכון, התחייבה להשקעה של 300 מיליון ₪ בהון עצמי לפרויקטים חדשים ורכישת בתי דיור מוגן קיימים, עם יכולת מינוף לפרויקטים בהיקף כולל של עד 3.3 מיליארד ₪.
- דיור מוגן יוקרתי - כמו מלון חמישה כוכבים
- "אנחנו מרוויחים פעמיים - בלי למכור את הנכס", יו"ר מגדלי הים התיכון על היתרונות בדיור המוגן
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
יתרונות ההשקעה לשכבות הביניים
כניסת החברות הגדולות והגופים המוסדיים לתחום הדיור המוגן אינה רק מהלך עסקי. היא גם מנוף משמעותי להרחבת הנגישות עבור שכבות הביניים. היקפי ההשקעה הגבוהים מאפשרים לרשתות להקים מתחמים בקנה מידה רחב, לשלב מספר רמות שירות
ומחירים, ולהציע יחידות דיור בגדלים שונים. כך, שגם מי שמחזיק בהון מוגבל יחסית יכול למצוא מענה מתאים. בנוסף, לגופים גדולים יש יכולת לנצל יתרונות לגודל: מימון זול יותר, ניהול תפעולי יעיל, ורכישת שירותים בהיקפים גדולים ולהוזיל חלק מהעלויות לדייר הסופי. במודלים
אלה, הפיקדון הראשוני מוחזר ברובו ליורשים, והדיירים בוחרים את סל השירותים שמתאים להם.
התוצאה היא שלזוגות פנסיונרים מהמעמד הביניים נפתח חלון הזדמנויות ליהנות ממגורים בסביבה מוגנת, עם שירותי בריאות וקהילה פעילה.
