גוגל
צילום: Pawel Czerwinski on Unsplash

גוגל תמנע הפעלה של חוסמי פרסומות בכרום; מה המשמעות של המהלך?

בשורה לאתרים - חוסמי הפרסומות יוכלו למנוע חלק מהפרסומות ולא את כולן; מה הגולשים יכולים לעשות?

חוסמי פרסומות הם מצד אחד ברכה למשתמשים, אבל מצד שני הם מכה כואבת לאתרי האינטרנט. על פי הסקרים כ-25%-20% מהגולשים משתמשים בחוסמי פרסומות וזה פוגע דרמטית בהכנסות של אתרי האינטרנט. יש כיום אפשרויות שונות לבעלי האתרים לנסות ולהימנע מחוסמי פרסומות, אחת הדרכים היא להשתמש בפיצ'רים שמקשים על חוסי הפרסומות ודרך נוספות ומקובלת היא פשוט להסביר ולבקש מהקהל – תתפלאו זה עובד, אבל כמובן שלא באופן מלא.

כעת נראה שיהיה פתרון קבוע, אך גם לפתרון הזה יצוצו מנגנונים אחרים שיצליחו לעקוף אותו. זה משחק של חתול ועכבר. גוגל צפויה להכניס בגרסה העדכנית של כרום שתושק במחצית הראשונה של 2023, פיצ'רים שימנעו מחוסמי הפרסומות לפעול.

זה צפוי להיות מהלך משמעותי מאוד בעולם הפרסום, אבל חברות התוכנה המפתחות את חוסמי הפרסומות, ינסו לשכלל את החוסמים שלהם ולעקוף את הפיצ'רים של גוגל.  

 

איך חוסמי פרסומות עובדים?

פרסומות באינטרנט מגיעות במקביל ולצד התוכן המערכתי. הן לא מאותו המקור. יש באתרים פרסומות של גוגל, אאוטבריין, טאבולה לצד פרסום ישיר. אז איזה פרסום עולה לאוויר ומתפרסם ומי גובר על מי? דמיינו שיש מכרז על כל מקום פרסומי, סוג של מכירה פומבית ומי שמציע את הסכום הגבוה ביותר זוכה. זה מאוד בגדול כשבפועל למקומות באתר שהם המלצות תוכן – אאוטבריין וטאבולה, יש מקום ייעודי.

 

החוסם פרסומות יודע להיכנס למערכות של הפרסום באתר ולחסוך מאות אלפי שרתים שמהם מגיעים הפרסומות. בגרסה החדשה של כרום יאפשרו לחוסמי פרסומות לחסום עד -30 אלף שרתים. זה לא מעט, אבל זה צפוי להגביל את היקף החסימה.

חוסמי פרסומות מקובלים כמו AdBlock ו-uBlock Origin  הוציאו גרסאות חדשות, אבל נראה שהשוק הולך לפני מהפכה.  

 

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    פרסומות? חחח יש לי ברייב (ל"ת)
    Brave 07/10/2022 15:44
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    נשמע שBrave השתילו חפרפרת בגוגל... (ל"ת)
    8 07/10/2022 12:58
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    נ.ש. 07/10/2022 11:42
    הגב לתגובה זו
    בבאנרים וחלונות קופצים ושלא נדבר על זה שהם היו מאטים את הגלישה בגלל זה ואז הגיע האיזון. ככל שזה מגיע בצורה מאוזנת הפרסומות אין בעיה ככל שזה מוגזם יש הצדקה לחוסם פרסומות. פשוט כדאי שיבנו מודל הגיוני של פרסומות שבאים ביחד עם הדף ולא מאטים את הגלישה. ואז אף אחד לא יחסום
  • זכע 07/10/2022 14:36
    הגב לתגובה זו
    סרט שאתה לא מעוניין לראות היה מופעל אוטומטית בעת רענון אוטומטי ואז היה רודף אחריך לכל מקום תופסז לך מקום במסך וגם מפעיל קובץ שמע שאתה לא מעוניין. היית סוגר את הסרט ואז האתר היה עושה רענון והסרט שוב נכנס לפעולה. קצב הרענונים היה כל 3 דקות ככה שאי אפשר היה לקלוש בלי לסבול או לסגור את האתר ולעבור לאתר אחר. תודה לאלוהים שהסרט הרודף עבר מזמננו אך כעת יש סרטים שפועלים אוטומטית בלי שתפעיל אותם. גם את זה צריך להפסיק. מי שרוצה לראות סטר יכול ללחוץ על אייקון משולש ההפעלה, ממש לא צריך הפעלה אוטומתית.
  • 2.
    איתי 07/10/2022 11:17
    הגב לתגובה זו
    גוגל יורה לעצמה ברגליים
  • כרי 07/10/2022 14:30
    הגב לתגובה זו
    למה צריך כרום ? חוץ מזה אחרי שכרום ימנעו את חוסמי הפרסומות מי ישתמש יותר בכרום ?
  • 1.
    האמיץ 07/10/2022 10:18
    הגב לתגובה זו
    למה שמישהו ישתמש בכרום בכלל?! משקולת זיכרון.
  • וויוואלדי, אופרה ... (ל"ת)
    איתי 07/10/2022 13:17
    הגב לתגובה זו
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.
רייטינג

המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים

בערב רווי חדשות, עם כמעט מיליון צופים בכל המהדורות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 הצליחה לשבור שיא והיא בדרך להדביק את הפער מהמובילה הנצחית, חדשות 12

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג
בערב דרמטי עם חדשות מרעישות, שהשתנו והתפתחו במהלך הערב, כמות הצופים התקרבה למיליון צופים, עם 922 אלף צופים שצפו בכל מהדורות החדשות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 שברה שיא של כל הזמנים, עם כמות צופים שהתקרבה למדורת השבט המסורתית, חדשות 12. 

אולי זו העובדה שערוץ 14 מזוהה עם פרשת "שדה תימן", ואולי זהו המשך של מגמת ההתחזקות של מהדורות החדשות של הערוץ, אבל כך או כך הנתונים הם נתוני שיא. 

מבחינת הדירוג עצמו, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 15% רייטינג ו-381 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 10.3% רייטינג ו-300 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שבערב כזה הצליחה לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 4.7% רייטינג ו-130 אלף צופים, ואילו גם חדשות 11, היו עם 111 אלף צופים ו-4.2% רייטינג. 


פריים טיים

גם בפריים טיים הנתונים היו מעט חריגים, היות וכמות הצופים התחלקה באופן שווה יותר מאשר בדרך כלל. אמנם בראש היתה "במשמרתי שלי" עם כרמי גילון, ששודרה בקשת עם רייטינג של 10.6% ו-259 אלף צופים, אבל מבחינת רייטינג "הפטריוטים" היתה קצת מאחוריה, עם 10.5% רייטינג אבל מבחינת כמות הצופים הפטריוטים עלתה על קשת, והיתה על 311 אלף צופים. בכך, ערוץ 14 משלים מהלך מרשים ברצועות החדשות המרכזיות והפריים טיים. במקום השלישי הייתה "ווארט" של ערוץ 13, עם נתון מכובד של 7.9% רייטינג ו-213 אלף צופים וגם ריאליטי האוכל של כאן11, "בואו לאכול איתי", עמד על נתונים יפים של 7.5% רייטינג ו-178 אלף צופים. 

רצועות נוספות

מבחינת שאר הרצועות, בבוקר גם נרשמה עלייה בכמות הצופים, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה בפער את הרצועה, עם 4.1% ו-106 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, עם 2.1% רייטינג ו-44 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-29 אלף צופים בלבד.

ברצועה שלאחריה, המגמה המשיכה ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור, שהוביל את הרשימה, היה עם רייטינג של 3.5% ו-80 אלף צופים בלבד, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 1.6% רייטינג ו-54 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.

ארץ נהדרת
צילום: מסך קשת 12
רייטינג

השמועות על מותו של הפיפל-מטר היו מוגזמות

האם אנחנו לקראת רפורמה מקיפה בשידורי הטלוויזיה? לאחר שחוק השידורים עבר בקריאה ראשונה, ייתכן ונראה שינוי אמיתי באופן שבו מודדים את נתוני הצפייה בטלוויזיה; עד אז, נסתמך על הנתונים הקיימים, שמראים נפילה של ערוץ 13 והתגברות התחרות בין 12 ל-14

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

אחרי שחוק השידורים של שר התקשורת, ד"ר שלמה קרעי, עבר לפני יומיים בקריאה ראשונה בכנסת, ייתכן ואנחנו לקראת מהפיכה של ממש. מעבר לשינויים דרמטיים שכוללים את הפחתת רגולציה ופתיחת השוק לתחרות, החוק ישנה את האופן בו נמדד הרייטינג כיום, ממערכת שמבוססת על הערכות, ויהפוך אותו למבוסס על נתוני אמת. במסגרת החוק, ספקי התכנים יידרשו לפרסם באתר האינטרנט את התפלגות נתוני הצפייה בזמן אמת. עד אז, נמשיך להסתמך על המערכת האנכרוניסטית ועל הנתונים שיש בידינו כיום. ספרו לנו בתגובות אם אתם או חברים שלכם אי פעם השתתפתם במדגם המייצג ה-People Meter, השיטה המקובלת כיום, שבה מותקנים מכשירים אלקטרוניים על כל מקלטי הטלוויזיה בבתיהם של המשתתפים בפאנל, המונה 700 משקי בית, וכ-2,200 פרטים, המהווים מדגם מייצג של אוכלוסיית בעלי המקלטים בישראל.

המשמעות היא אדירה, היות וההכנסות מפרסומות מתבססות, בחלקן לפחות, על נתוני הצפייה. אם נשווה בין שלושת הגופים המסחריים לאורך כל רצועות השידור, על פי הנתונים הנוכחיים, נראה תמונת מצב, שהפערים שמוצגים בה אמורים להשתקף בתקציבי הפרסום של הערוצים השונים. 


בכל אופן, מבחינת הנתונים עצמם, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 14.7% רייטינג ו-400 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 8.1% רייטינג ו-249 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שהצליחה שוב לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 5% רייטינג ו-119 אלף צופים, ובסוף הרשימה היתה המהדורה של כאן11, עם נתונים טובים יחסית לחוסר הפופולריות שלה, עם 94 אלף צופים ו-3.8% רייטינג.

פריים טיים והנפילה של ערוץ 13

אחת התכניות הותיקות בישראל, "ארץ נהדרת" היא אחד ממנועי הרייטינג של קשת, וגם אמש, כששודרה, היתה בראש, מעל כולם, עם רייטינג של 19.1% רייטינג ו-488 אלף צופים והיתה התכנית הנצפית ביותר בלוח השידורים. אחריה היתה התכנית העקבית ביותר בטלוויזיה, "הפטריוטים" שמשודרת מדי ערב וזוכה לרייטינג גבוה ולמקום השני כמעט בקביעות, ועמדה אמש על 8.5% רייטינג עם 286 אלף צופים. כאן11 עם ריאליטי האוכל שלהם, שמתעלה מעל לממוצע הרייטינג של התאגיד הציבורי, עמדה על 8.1% רייטינג ו-186 אלף צופים, ואילו ערוץ 13 היה עם מספרים כמעט לא רלבנטיים לערוץ מסחרי, ו-"צומת רבין" עמדה על רייטינג של 1.3% ו-26 אלף צופים בלבד.