וואווי. איך נשמע הזוהר הצפוני?
צילום: יח"צ

עם קצת עזרה: איך נייד של וואווי תרגם את זוהר הקוטב למוזיקה

המותג הסיני הציג יכולות AI מרשימות של ה-Mate 20 Pro עם המרה של הזוהר הצפוני לסימפוניה קלאסית. אבל בלי מעורבות של מלחין, מפתחים ומתכנתים, זה לא היה קורה 
משה בנימין | (2)

בפני משלחת בינ"ל של כ-300 עיתונאים מרחבי אירופה שהתכנסה בווינה, אוסטריה בשבוע שעבר הציגה חברת וואווי הסינית תצוגת תכלית ששילבה בין עבודת יח"צ ממותגת למפגן טכנולוגי שחשף את יכולות הבינה המלאכותית (AI - Artificial intelligence) של ה-Mate 20 Pro, מכשיר הטלפון החדש של המותג שהושק לאחרונה.  

על במת אולם הקונצרטים הוינאי Brahms Hall Musikverein, וואווי הציגה את פרויקט Sound of light היומרני והמבטיח: חיבור בין תופעת הזוהר הצפוני המדהימה המאופיינת באורות זרחניים בצבעים שונים בשמי הלילה למכשיר ה-Mate 20 של וואווי, שבמסגרתו המכשיר תרגם את האורות, תנועתם וצורותיהם לסימפוניה קלסית. 

כך לפחות הוצג הפרויקט הייחודי לפני הירידה לפרטי פרטים. בפועל, מערכת ה-AI של וואווי תרגמה את אורות הזוהר הצפוני ל-10 קלסתרים שונים, מובדלים ומאופיינים לאחר שאומנה לכך על ידי צוות אנושי של מוזיקאים ומתכנתים. קטעי מוזיקה שהולחנו מראש לכל אחד מאותם קלסתרים של "צורות אור" הוצמדו למה שזיהתה מערכת ה-AI על בסיס קובץ וידאו שבתוכו שעות צילום רבות של הזוהר הצפוני.

התוצאות שמערכת ה-AI השיבה לצוותי הפיתוח עובדו אף הן כדי לייצר את המוזיקליות הנעימה שנכון להיום המכונה מוגבלת ביכולתה לספק. במילים פשוטות יותר - מערכת ה-AI אספה מידע, הצמידה אותו לקטעי מוזיקה שנכתבו מראש לכל צורת אור, העבירה אותו הלאה וקיבלה בחזרה פידבק שלימד אותה מחדש היכן "טעתה", מתי היא נדרשת להשיב במענה מוזיקלי אחר וכיצד לשלב בין הקטעים באופן שישביע את רצונם של המתכנתים.

"כל התהליך הוא של חיבור בין אדם ומכונה וכמו בכל חיבור שכזה, התוצאה אף פעם לא תואמת ב-100% כמו למשל בטכנולוגיית זיהוי פנים". כך אומר מי שעמד בראש צוות הפיתוח הטכני של וואווי מטעם חברת UNIT9. "מה שטוב בללמד מכונה ו-AI, וחלק ממה שעשינו, זה שאפשר לאתגר אותה ולבקש ממנה מענה חוזר רב פעמי עד שאתה מגיע לתוצאה שמקובלת עליך ונעימה לך". 

 

לצד ההבטחה על חדשנות וטכנולוגיה פורצת דרך, מה שמעיב על הפרויקט היא מידת המעורבות הגבוהה של הגורם האנושי במהלך כולו. "AI לא יכול להתקיים בלי האנושות" אמר על כך פיטר גאודן, מנהל השיווק הגלובלי של המותג במסיבת עיתונאים לאחר האירוע. "אנחנו מלמדים אותה ועוזרים לה ללמוד ולכן זו מערכת סימביוטית. בנקודה הזו נכנס המלחין שלוקח את הבסיס המוזיקלי ומתחיל לייצר איתו משהו שלבסוף הופך ליצירה". 

המעורבות האנושית החלה למעשה בפרויקט צילום מושקע של הצלם הנורווגי קייטי סקוגלי (Kjetil Skogli) שסיפק את חומרי הגלם המרהיבים שתורגמו למוזיקה. לאחר שזה סיים את חלקו, נשלח הסרט למעבדות הסאונד, אז נכנס לתמונה המלחין עטור הפרסים מארק סייפריץ (Mark Sayfritz) שהלחין את קטעי המוזיקה שהוזנו למערכת ה-AI.

עם זאת, למרות המרחק הרב שעדיין יש בין הנגשת יכולות שכאלו לכל צרכן בעל סמארטפון, מדובר בתחילתו של עידן AI על מכשירים סלולריים שיושבים בכיסו של כל אחד מאיתנו. יכולת הלמידה של המכונה - המכשיר החכם - משתפרת ומתפתחת באופן קבוע בעזרת הגורם האנושי והאפשרויות המחכות מעבר לפינה הן אינסופיות. מה שנכון לעכשיו נראה כמו תעלול תדמיתי מהוקצע שביום מן הימים יהפוך לכלי נגיש עבור כל צרכן מן השורה, מוסבר על ידי נציגי וואווי כ"חזון החברה, שמנסה תמיד לייצר מכשירים עם ערך בעל משמעות".

לדברי גאודן, "בנינו את המכשיר עם התמקדות על המוח האינטליגנטי שבלבו ואנחנו כבר משתמשים ב-AI בפן הויזואלי ובפן הלשונאי לתרגום שפות. אם מסתכלים מנקודת מבט אמנותית מוזיקה היא שפה - כל מה שמספר סיפור הוא שפה ומוזיקה מספרת סיפור. מה שעשינו כאן היה לחקור ולבדוק את גבולות ה-AI, כיצד הוא יוצר מוזיקה מהאור. זה מה שהצית את מוחנו".  

ואחרי הכל, השאלה שמסקרנת כל אחד מאיתנו היא האם אנחנו יכולים להיעזר באותה מערכת AI עבור הצרכים היומיומיים הפשוטים שלנו? והתשובה נכון לעכשיו היא לא החלטי וברור. בעתיד הקרוב הנראה לעין לא נוכל לקחת את ה-Mate 20 Pro של וואווי ולבקש ממנו לתרגם עבורנו צילום של משחק כדורגל, מופע לייזרים או סופת ברקים לסימפוניה. אלא אם כן עומד מאחריכם צוות פיתוח מלא בעלות של מאות אלפי שקלים. 

"בתיאוריה אתה יכול להשתמש באפליקציה שתוזן על המכשיר כדי שתוכל לקרוא וידאו ולתרגם את זה לסאונד, אבל כמ שהסברנו, מה שנעשה פה מבוסס על שילוב בין אדם למכונה - משום שאחד הדברים ש-AI עדיין לא יודעת לעשות זה להבין רגשות. היא עדיין לא יכולה להבין את המוזיקליות שמישהו כמו מארק (מלחין היצירה) יכול להבין. היא יכולה לייצר משהו מוזיקלי-טכני אבל לא את הדבר ששמענו הערב".

* הכותב היה אורח של חברת וואווי באירוע Sound of light בוינה

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    הוידאו הועלה ליוטיוב ע״י יוזר ישראלי? מה? (ל"ת)
    ג׳יזס 04/12/2018 08:00
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    צביקה 03/12/2018 16:59
    הגב לתגובה זו
    בהחלט התפתחות טכנולוגית מעניינת, תודה רבה על השיתוף!
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.
רייטינג

המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים

בערב רווי חדשות, עם כמעט מיליון צופים בכל המהדורות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 הצליחה לשבור שיא והיא בדרך להדביק את הפער מהמובילה הנצחית, חדשות 12

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג
בערב דרמטי עם חדשות מרעישות, שהשתנו והתפתחו במהלך הערב, כמות הצופים התקרבה למיליון צופים, עם 922 אלף צופים שצפו בכל מהדורות החדשות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 שברה שיא של כל הזמנים, עם כמות צופים שהתקרבה למדורת השבט המסורתית, חדשות 12. 

אולי זו העובדה שערוץ 14 מזוהה עם פרשת "שדה תימן", ואולי זהו המשך של מגמת ההתחזקות של מהדורות החדשות של הערוץ, אבל כך או כך הנתונים הם נתוני שיא. 

מבחינת הדירוג עצמו, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 15% רייטינג ו-381 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 10.3% רייטינג ו-300 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שבערב כזה הצליחה לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 4.7% רייטינג ו-130 אלף צופים, ואילו גם חדשות 11, היו עם 111 אלף צופים ו-4.2% רייטינג. 


פריים טיים

גם בפריים טיים הנתונים היו מעט חריגים, היות וכמות הצופים התחלקה באופן שווה יותר מאשר בדרך כלל. אמנם בראש היתה "במשמרתי שלי" עם כרמי גילון, ששודרה בקשת עם רייטינג של 10.6% ו-259 אלף צופים, אבל מבחינת רייטינג "הפטריוטים" היתה קצת מאחוריה, עם 10.5% רייטינג אבל מבחינת כמות הצופים הפטריוטים עלתה על קשת, והיתה על 311 אלף צופים. בכך, ערוץ 14 משלים מהלך מרשים ברצועות החדשות המרכזיות והפריים טיים. במקום השלישי הייתה "ווארט" של ערוץ 13, עם נתון מכובד של 7.9% רייטינג ו-213 אלף צופים וגם ריאליטי האוכל של כאן11, "בואו לאכול איתי", עמד על נתונים יפים של 7.5% רייטינג ו-178 אלף צופים. 

רצועות נוספות

מבחינת שאר הרצועות, בבוקר גם נרשמה עלייה בכמות הצופים, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה בפער את הרצועה, עם 4.1% ו-106 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, עם 2.1% רייטינג ו-44 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-29 אלף צופים בלבד.

ברצועה שלאחריה, המגמה המשיכה ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור, שהוביל את הרשימה, היה עם רייטינג של 3.5% ו-80 אלף צופים בלבד, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 1.6% רייטינג ו-54 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.

"נוטוק" של רועי עידן בקשת. קרדיט: אתר מאקו"נוטוק" של רועי עידן בקשת. קרדיט: אתר מאקו

האם תוכן מקורי ואיכותי יכול לכבוש את הפריים טיים?

בערב שיגרתי יחסית, כמות הצופים הכללית במהדורות המרכזיות ירדה, אך מגמת התחרות בין 12 ל-14 הולכת ומתחזקת, למעט ירידה כלשהי במהדורה המרכזית; לעומת זאת, ערוץ 13 הולך ויורד בכמויות הצופים 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

במדינה תזזיתית כמו זו שאנחנו חיים בה, המהדורות המרכזיות של החדשות הם תמיד עיקר העניין, ובכל זאת, ישנם ימים שבהם החדשות משתלטות על הכל וישנה שיגרה, שבה המספרים מתיישרים ואחוזי הצפייה פחות או יותר יציבים. זה גם מה שקרה אתמול, כלומר, שיגרה יחסית, והן כמות הצופים במהדורות עמדה 725 אלף צופים, כבימים "רגילים", והן המגמה של התחזקות ערוץ 14 התמתנה והיחסים בין כמות הצופים חזרו להיות כפי שהיו מספר שבועות אחורה. 

מבחינת הנתונים עצמם, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 13.3% רייטינג ו-334 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 6.9% רייטינג ו-177 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שהצליחה שוב לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 5.6% רייטינג ו-123 אלף צופים, ובסוף הרשימה היתה המהדורה של כאן1, עם נתונים טובים יחסית לחוסר הפופולריות שלה, עם 91 אלף צופים ו-4% רייטינג.

פריים טיים ועוד

ללא ריאליטי חזק ברצועת הפריים טיים, הדרמה המקורית של רועי עידן, "נוטוק" השתלטה על הרצועה ועמדה על 11.9% רייטינג ו-299 אלף צופים. "הפטריוטים" ממשיכה להתחזק ועמדה על 9.1% רייטינג ו-280 אלף צופים, ואילו אחריה היתה "ווארט" של ערוץ 13, שגם הוא עמד על נתונים לא רעים, עם 8.6% רייטינג ו-192 אלף צופים. כאן11 בחרו לפצל את הרצועה, והחלק הראשון, "בואו לאכול איתי" עמד על 5.9% רייטינג ו-122 אלף צופים, בעוד שאחריו, "זהו זה" הורידה את כמות הצופים ועמדה על 4.3% רייטינג בלבד עם 86 אלף צופים. 

מבחינת שאר הרצועות, רצועת הבוקר הולכת ותופסת תאוצה, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה את הרצועה, עם 3.6% ו-108 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שצמצמה פערים, עם 2.7% רייטינג ו-62 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר עם 1.8% רייטינג ו-41 אלף צופים בלבד.

ברצועה שלאחריה, המספרים ירדו מעט, אך ערוץ 14 מתחיל להוביל באופן קבוע, עם "על הבוקר" עם נוי בר, שהיה בראש עם 2.4% רייטינג ו-54 אלף צופים. אחריו היה משדר הבוקר של קשת, עם עדי זריפי, שעמד על רייטינג של 2.2% ו-44 אלף צופים בלבד, ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.5% רייטינג ו-28 אלף צופים בלבד.