עם קצת עזרה: איך נייד של וואווי תרגם את זוהר הקוטב למוזיקה
בפני משלחת בינ"ל של כ-300 עיתונאים מרחבי אירופה שהתכנסה בווינה, אוסטריה בשבוע שעבר הציגה חברת וואווי הסינית תצוגת תכלית ששילבה בין עבודת יח"צ ממותגת למפגן טכנולוגי שחשף את יכולות הבינה המלאכותית (AI - Artificial intelligence) של ה-Mate 20 Pro, מכשיר הטלפון החדש של המותג שהושק לאחרונה.
על במת אולם הקונצרטים הוינאי Brahms Hall Musikverein, וואווי הציגה את פרויקט Sound of light היומרני והמבטיח: חיבור בין תופעת הזוהר הצפוני המדהימה המאופיינת באורות זרחניים בצבעים שונים בשמי הלילה למכשיר ה-Mate 20 של וואווי, שבמסגרתו המכשיר תרגם את האורות, תנועתם וצורותיהם לסימפוניה קלסית.
כך לפחות הוצג הפרויקט הייחודי לפני הירידה לפרטי פרטים. בפועל, מערכת ה-AI של וואווי תרגמה את אורות הזוהר הצפוני ל-10 קלסתרים שונים, מובדלים ומאופיינים לאחר שאומנה לכך על ידי צוות אנושי של מוזיקאים ומתכנתים. קטעי מוזיקה שהולחנו מראש לכל אחד מאותם קלסתרים של "צורות אור" הוצמדו למה שזיהתה מערכת ה-AI על בסיס קובץ וידאו שבתוכו שעות צילום רבות של הזוהר הצפוני.
התוצאות שמערכת ה-AI השיבה לצוותי הפיתוח עובדו אף הן כדי לייצר את המוזיקליות הנעימה שנכון להיום המכונה מוגבלת ביכולתה לספק. במילים פשוטות יותר - מערכת ה-AI אספה מידע, הצמידה אותו לקטעי מוזיקה שנכתבו מראש לכל צורת אור, העבירה אותו הלאה וקיבלה בחזרה פידבק שלימד אותה מחדש היכן "טעתה", מתי היא נדרשת להשיב במענה מוזיקלי אחר וכיצד לשלב בין הקטעים באופן שישביע את רצונם של המתכנתים.
"כל התהליך הוא של חיבור בין אדם ומכונה וכמו בכל חיבור שכזה, התוצאה אף פעם לא תואמת ב-100% כמו למשל בטכנולוגיית זיהוי פנים". כך אומר מי שעמד בראש צוות הפיתוח הטכני של וואווי מטעם חברת UNIT9. "מה שטוב בללמד מכונה ו-AI, וחלק ממה שעשינו, זה שאפשר לאתגר אותה ולבקש ממנה מענה חוזר רב פעמי עד שאתה מגיע לתוצאה שמקובלת עליך ונעימה לך".
לצד ההבטחה על חדשנות וטכנולוגיה פורצת דרך, מה שמעיב על הפרויקט היא מידת המעורבות הגבוהה של הגורם האנושי במהלך כולו. "AI לא יכול להתקיים בלי האנושות" אמר על כך פיטר גאודן, מנהל השיווק הגלובלי של המותג במסיבת עיתונאים לאחר האירוע. "אנחנו מלמדים אותה ועוזרים לה ללמוד ולכן זו מערכת סימביוטית. בנקודה הזו נכנס המלחין שלוקח את הבסיס המוזיקלי ומתחיל לייצר איתו משהו שלבסוף הופך ליצירה".
המעורבות האנושית החלה למעשה בפרויקט צילום מושקע של הצלם הנורווגי קייטי סקוגלי (Kjetil Skogli) שסיפק את חומרי הגלם המרהיבים שתורגמו למוזיקה. לאחר שזה סיים את חלקו, נשלח הסרט למעבדות הסאונד, אז נכנס לתמונה המלחין עטור הפרסים מארק סייפריץ (Mark Sayfritz) שהלחין את קטעי המוזיקה שהוזנו למערכת ה-AI.
עם זאת, למרות המרחק הרב שעדיין יש בין הנגשת יכולות שכאלו לכל צרכן בעל סמארטפון, מדובר בתחילתו של עידן AI על מכשירים סלולריים שיושבים בכיסו של כל אחד מאיתנו. יכולת הלמידה של המכונה - המכשיר החכם - משתפרת ומתפתחת באופן קבוע בעזרת הגורם האנושי והאפשרויות המחכות מעבר לפינה הן אינסופיות. מה שנכון לעכשיו נראה כמו תעלול תדמיתי מהוקצע שביום מן הימים יהפוך לכלי נגיש עבור כל צרכן מן השורה, מוסבר על ידי נציגי וואווי כ"חזון החברה, שמנסה תמיד לייצר מכשירים עם ערך בעל משמעות".
לדברי גאודן, "בנינו את המכשיר עם התמקדות על המוח האינטליגנטי שבלבו ואנחנו כבר משתמשים ב-AI בפן הויזואלי ובפן הלשונאי לתרגום שפות. אם מסתכלים מנקודת מבט אמנותית מוזיקה היא שפה - כל מה שמספר סיפור הוא שפה ומוזיקה מספרת סיפור. מה שעשינו כאן היה לחקור ולבדוק את גבולות ה-AI, כיצד הוא יוצר מוזיקה מהאור. זה מה שהצית את מוחנו".
ואחרי הכל, השאלה שמסקרנת כל אחד מאיתנו היא האם אנחנו יכולים להיעזר באותה מערכת AI עבור הצרכים היומיומיים הפשוטים שלנו? והתשובה נכון לעכשיו היא לא החלטי וברור. בעתיד הקרוב הנראה לעין לא נוכל לקחת את ה-Mate 20 Pro של וואווי ולבקש ממנו לתרגם עבורנו צילום של משחק כדורגל, מופע לייזרים או סופת ברקים לסימפוניה. אלא אם כן עומד מאחריכם צוות פיתוח מלא בעלות של מאות אלפי שקלים.
"בתיאוריה אתה יכול להשתמש באפליקציה שתוזן על המכשיר כדי שתוכל לקרוא וידאו ולתרגם את זה לסאונד, אבל כמ שהסברנו, מה שנעשה פה מבוסס על שילוב בין אדם למכונה - משום שאחד הדברים ש-AI עדיין לא יודעת לעשות זה להבין רגשות. היא עדיין לא יכולה להבין את המוזיקליות שמישהו כמו מארק (מלחין היצירה) יכול להבין. היא יכולה לייצר משהו מוזיקלי-טכני אבל לא את הדבר ששמענו הערב".
* הכותב היה אורח של חברת וואווי באירוע Sound of light בוינה
- 2.הוידאו הועלה ליוטיוב ע״י יוזר ישראלי? מה? (ל"ת)ג׳יזס 04/12/2018 08:00הגב לתגובה זו
- 1.צביקה 03/12/2018 16:59הגב לתגובה זובהחלט התפתחות טכנולוגית מעניינת, תודה רבה על השיתוף!
אלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמריהאם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?
הנהלת סלקום לא הסבירה לציבור למה השרתים נפלו, למה הגולשים לא יכלו לגלוש, למה עסקים לא יכלו לפעול. היא כן אמרה שיש תקלה, ועכשיו, אחרי שהיא נפתרה, חוקרים את העניין.
יש כאן נזק גדול - תדמיתי וכספי. סלקום צריכה לפצות את הלקוחות. בעולם, חברות שעוברות תקלה, מדווחות מיד בשקיפות מה קרה ומדווחות מיד על פיצוי ללקוחות הצרכניים ולעסקים. בסלקום ובארץ בכלל - זה לא ממש מקובל. תלוי במהות התקלה ומי אחראי עליה. הצרכן הישראלי מסתבר...פראייר, לעומת עמיתו בחו"ל. אבל נראה שלסלקום לא יהיה מנוס אלא לפצות את הציבור.
התקלה נפתרה: שירותי האינטרנט והסלולר של סלקום חזרו לפעילות
לאחר שעות של שיבושים נרחבים, סלקום הודיעה כי התקלה הארצית שפגעה בשירותי האינטרנט הביתי והסלולרי נפתרה, והשירות חזר לפעילות מלאה. מחברת סלקום נמסר כי היא עדיין חוקרת את האירוע: “השירות חזר לפעילות. אנו מתנצלים על אי הנוחות שנגרמה ללקוחותינו”. מוקדם יותר היום דיווחו המוני לקוחות על חוסר יכולת לגלוש באינטרנט, הן ברשת הסלולרית והן בחיבורי האינטרנט הביתי.
ברשתות החברתיות ובכלל הצטברו תלונות רבות מצד לקוחות שניסו להבין אם מדובר בתקלה נקודתית או ארצית. התקלה התאפיינה בכך שהאתרים נפלו, האפליקציות לא עבדו, אבל הודעות הווטסאפ עברו. מעבר לכך, שירות הלקוחות של סלקום לא היה זמין, לא בטלפון ולא בווטסאפ, וזה גרם לביקורת רבה של הציבור.
- הסכם עבודה חדש בסלקום: פיילוט עבודה מהבית ותוכנית פרישה מרצון בתנאים משופרים
- סלקום מציעה חצי מיליארד שקל על הפעילות הקווית של הוט
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בשלב מוקדם יותר הודיעה סלקום כי מדובר ב“תקלה המשפיעה על חלק מהלקוחות”, והדגישה כי צוותים טכניים פועלים לפתרון הבעיה. כעת, עם חזרת השירות, החברה לא פירטה מה היה מקור התקלה, אך ציינה כי מתקיים תחקור פנימי.
אלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמריהאם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?
הנהלת סלקום לא הסבירה לציבור למה השרתים נפלו, למה הגולשים לא יכלו לגלוש, למה עסקים לא יכלו לפעול. היא כן אמרה שיש תקלה, ועכשיו, אחרי שהיא נפתרה, חוקרים את העניין.
יש כאן נזק גדול - תדמיתי וכספי. סלקום צריכה לפצות את הלקוחות. בעולם, חברות שעוברות תקלה, מדווחות מיד בשקיפות מה קרה ומדווחות מיד על פיצוי ללקוחות הצרכניים ולעסקים. בסלקום ובארץ בכלל - זה לא ממש מקובל. תלוי במהות התקלה ומי אחראי עליה. הצרכן הישראלי מסתבר...פראייר, לעומת עמיתו בחו"ל. אבל נראה שלסלקום לא יהיה מנוס אלא לפצות את הציבור.
התקלה נפתרה: שירותי האינטרנט והסלולר של סלקום חזרו לפעילות
לאחר שעות של שיבושים נרחבים, סלקום הודיעה כי התקלה הארצית שפגעה בשירותי האינטרנט הביתי והסלולרי נפתרה, והשירות חזר לפעילות מלאה. מחברת סלקום נמסר כי היא עדיין חוקרת את האירוע: “השירות חזר לפעילות. אנו מתנצלים על אי הנוחות שנגרמה ללקוחותינו”. מוקדם יותר היום דיווחו המוני לקוחות על חוסר יכולת לגלוש באינטרנט, הן ברשת הסלולרית והן בחיבורי האינטרנט הביתי.
ברשתות החברתיות ובכלל הצטברו תלונות רבות מצד לקוחות שניסו להבין אם מדובר בתקלה נקודתית או ארצית. התקלה התאפיינה בכך שהאתרים נפלו, האפליקציות לא עבדו, אבל הודעות הווטסאפ עברו. מעבר לכך, שירות הלקוחות של סלקום לא היה זמין, לא בטלפון ולא בווטסאפ, וזה גרם לביקורת רבה של הציבור.
- הסכם עבודה חדש בסלקום: פיילוט עבודה מהבית ותוכנית פרישה מרצון בתנאים משופרים
- סלקום מציעה חצי מיליארד שקל על הפעילות הקווית של הוט
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בשלב מוקדם יותר הודיעה סלקום כי מדובר ב“תקלה המשפיעה על חלק מהלקוחות”, והדגישה כי צוותים טכניים פועלים לפתרון הבעיה. כעת, עם חזרת השירות, החברה לא פירטה מה היה מקור התקלה, אך ציינה כי מתקיים תחקור פנימי.
