איוב קרא ממשלה
צילום: אתר הכנסת

סלקום TV ופרטנר TV יפוקחו - ויצטרכו להשקיע בתוכן מקורי

השר קרא מקדם חקיקה כדי שגם 2 החברות המשדרות על גבי אינטרנט, ישקיעו אחוז מהכנסותיהן בתוכן מקורי. קרא גם רוצה שאירועי ספורט מסוימים ישודרו בערוצים פתוחים 
אלכסנדר כץ |

שר התקשורת איוב קרא יוזם חקיקה שתכניס לפיקוח רגולטורי גם את חברות סלקום TV ופרנטר TV, 2 חברות טלוויזיה רב-ערוצית שנהנות נכון להיום מחופש פעולה מוחלט, ביחס לוותיקות – HOT ו-yes. השר קרא הציג היום (יום ג') את הצעת החוק לאסדרה של שוק הטלוויזיה הרב-ערוצית, שתרחיב את הפיקו שמתייחס היום רק לבעלי תשתית כבלים או לוויין ולא מתייחס להעברת תכנים למנויים על גבי רשת האינטרנט.

 

לצד הפיקוח על 2 החברות החדשות, הוותיקות יזכו להקלות רגולטוריות, בין היתר בביטול חבילת הבסיס ומתן חופש שיווקי לשווק חבילות שונות ומותאמות לצרכן, בניגוד למצב היום בו הן צריכות את אישור מועצת הכבלים והלוויין לכל פעילות שיווקית שלהן. הפחתה זו, ביחד עם התפתחות התחרות, יביאו לירידת מחירים גם למנויי HOT ו-yes – כך מאמינים במשרד התקשורת. אבל לסעיף זה יש גם כוכבית: תישמר הסמכות לקבוע חבילת יסוד על ידי השר ומועצת הכבלים והלוויין.

 

הפחתת הרגולציה תתבטא גם במיקוד סמכויות מועצת הכבלים והלוויין ומיקוד סמכויות השר הנוגעות לשוק הטלוויזיה הרב-ערוצית כך שתתמקד מלבד רגולציה, גם בעידוד התחרות בשוק השידורים, בהפחתת חסמי כניסה ובטיפול בכשלי שוק. כמו כן, מיקוד סמכויות המועצה והשר נועדו לייצר סביבה עסקית יציבה ו-ודאות רגולטורית לכלל השחקנים בשוק, על מנת לעודד את פריחת התחרות בשוק ולהתאים למנגנון שהותווה בוועדת השידורים - "כעומק התחרות, עומק הדה-רגולציה".

 

הכוונה היא שחברה שתגיע לרף הכנסות של 350 מיליון שקלים בשנה, תוכנס לקטגוריה של ספק בינוני, ותצטרף להפיק הפקות מקור על בסיס אחוז מסוים מהכנסותיה, כפי שמחויבות HOT ו-yes. המחויבות בשנה הראשונה לאחר שעברו את רף 350 מיליון שקלים, עומדת על 2%, ובהמשך עד לרף של 8%, כפי שקורה עם 2 החברות הוותיקות.

 

כעת מעריכים במשרד התקשורת כי הכנסותיה של סלקום TV, שמגרדת את רף 200 אלף הלקוחות, עומדת על כ-175 מיליון שקלים, כך שהיא – ובטח פרטנר TV, רחוקות מאד מאותו רף שהציבו במשרד התקשורת.

למרות ש-2 החברות החדשות אינן מחויבות להפיק תוכן מקורי, נכון להוראות החוק הנוכחי, הרי שכמעט מההתחלה משדרת פרטנר TV ערוץ צחוק מקורי ישראל ששמו טדי, ואילו סלקום TV העלתה לאחרונה את סדרת המקור הראשונה שלה 'משיח'. ועדיין יש לציין כי מדובר בהשקעה נמוכה משמעותית מההשקעות בתוכן ישראלי שמבצעות HOT ו-yes, בסכומים מצטברים של מאות מיליוני שקלים בשנה.  

 

בנוסף, כולל תזכיר החקיקה סעיף בנושא שידורי ספורט כך שהמשחקים הבאים ישודרו בערוצים הפתוחים (עידן םלוס), ללא תוספת תשלום. המשחקים כוללים את המשחק המרכזי בליגת העל בכדורגל, המשחק המרכזי בליגת העל בכדורסל, ומשחקי נבחרת ישראל בכדורגל ובכדורסל שזכויות השידור שלהם הן בידי גורם ישראלי. יש לציין כי נכון להיום, המשחקים המרכזיים בליגות הכדורסל והכדורגל משודרים בערוץ ספורט 5, שאינו נחשב ערוץ פתוח משום שאינו משודר בעידן פלוס, אותו מקבלים לקוחות הפלטפורמות הרב-ערוציות.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

שר התקשורת איוב קרא אמר היום: "היום אנו יוצאים לדרך חדשה. הגיעה העת להגדיר ולאסדר את ענף השידורים הרב ערוצים. לציבור מגיע לקבל מגוון חבילות אטרקטיביות בלא התערבות רגולטורית".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13

מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?

הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל. 


במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר. 

מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.