יורים ובוכים: עלייה של 60% בפרסום בפייסבוק לגופי מדיה בארץ
ניתוח של חברת יפעת בקרת פרסום מגלה כי בזמן שגופי המדיה המובילים בישראל מבכים את צמיחת נתח השוק של גוגל ופייסבוק בפרסום, על חשבון הנתח הקטן שלהם - במהלך השנה האחרונה הם משקיעים בעצמם בפלטפורמות אלו למען פרסום עצמי בהיקפים חסרי תקדים מבחינתם. על פי ניתוח יפעת, הפרסום בוידאו של פייסבוק צמח ב-60% ואילו ביוטיוב הוא הכפיל את עצמו פי 6.
המחקר של יפעת השווה בין שתי תקופות: נובמבר 2016 עד מאי 2017 מול התקופה המקבילה - נובמבר 2017 עד מאי 2018. הפלטפורמות שנבדקו היו פייסבוק וידאו ויוטיוב - פרי-רולים, מיד-רולים וכו'. הסכום הכולל של הפרסום בפייסבוק ויוטיוב בתקופה הראשונה (16-17) עמד על 2.28 מיליון שקל ושנה לאחר מכן (17-18) הוא זינק ל-3.9 מיליון שקל, דהיינו עלייה קיצונית של 72%.
מנכ"ל יפעת בקרת פרסום, נתי יעקבי, תולה את העלייה הדרמטית באירוע המשמעותי שהתרחש באותה התקופה - הפיצול בשוק הטלוויזיה והמעבר לשבוע שידורים מלא של 3 ערוצים מסחריים. לדבריו: "החל מפיצול ערוץ 2 בנובמבר 2017, עלתה ההוצאה לפרסום של אמצעי המדיה השונים בפייסבוק וידאו בכ-60% והכפיל את עצמה ביוטיוב פי 6. למרות ההבנה של ערוצי הטלוויזיה המסחריים כי הוידאו אונליין הוא המתחרה הגדול, הן משתמשות בו כפלטפורמה פרסומית עבור עצמן לקידום של התכנים שלהן".
הגידול ביוטיוב הוא כאמור קיצוני יותר, מ-65 אלף שקל בלבד בתקופה הראשונה ל-405 אלף שקל בשנה האחרונה. בפייסבוק לעומת זאת, ההשקעה של גופי המדיה עמדה על 2.2 מיליון שקל ב-6 החודשים שבין נובמבר 2016 למאי 2017 ובשנה החולפת בין נובמבר 2017 למאי 2018 הגיעה ל-3.5 מיליון שקל.
- פונקציה חדשה ב-mako: גרי ויתקין מונה לסמנכ"ל תפעול ראשי
- בכיר בקבוצת קשת עומר ניצני פורש לאחר 22 שנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בהתאם לממצאים, הערוצים המתפצלים - רשת וקשת היו אלו שהגדילו בעיקר את ההשקעה בפייסבוק. רשת הגדילה את התקציב ביותר מ-100% כשעלתה מ-400 אלף שקל ל-915 אלף שקל. קשת זינקה מ-369 אלף שקל ל-733 אלף שקל. אתר האינטרנט של קבוצת קשת - mako זינק אף הוא בכ-100%, מ-452 אלף שקל ל-921 אלף שקל. בערוץ 10 לא נרשם שום שינוי משמעותי בתקופה זו.
נכון להיום, ביולי 2017, כבר אפשר לראות בקו האופק את סופו המהיר של עידן הפיצול, על רקע בקשת המיזוג של רשת וערוץ 10. ההיגיון מלמד שאם הפיצול היה זה שהוביל להשקעה גבוהה בפייסבוק - המיזוג המסתמן בין ערוץ 10 לרשת יוביל אף הוא להשקעה בפרסום בפלטפורמה זו כדי למתג את הגוף החדש בעיני הקהל. מנגד, בקשת צפויים "להילחם על הבית" ולהגיב בהתאם באותה הפלטפורמה - מה שעשוי להוביל לגידול גם מצידה.
בסקטור העיתונות, ידיעות אחרונות דווקא הקטין את ההשקעה בפייסבוק, מ-237 אלף שקל ב-16-17 ל-105 אלף שקל ב-17-18. מנגד ynet קפץ מ-41 אלף שקל ל-87 אלף שקל. ישראל היום הכפיל את תקציב הפייסבוק מ-23 אלף שקל ל-47 אלף שקל.
- עלייה של יותר מ-20% בצפייה בחדשות
- העסקה ממשיכה להעלות את הרייטינג בכל מהדורות החדשות
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- העסקה ממשיכה להעלות את הרייטינג בכל מהדורות החדשות
בגזרת היוטיוב בלט ערוץ 10 שזינק מ-1600 שקל בין נובמבר 2016 למאי 2017 ל-185 אלף שקל בין נובמבר 2017 למאי 2018. רשת אף היא הכניסה את יוטיוב לתמהיל הפרסום כשהשקיעה בו 108 אלף שקל בשנה החולפת, לעומת אפס השקעה בתקופה המקבילה שנה לפני כן. בקשת כמעט וחיסלו את ההשקעה בפרסום ביוטיוב ואילו בקבוצת ידיעות אחרונות נכנסו לראשונה ליוטיוב עם תקציב שעמד על 40 אלף שקל.
גוגל ופייסבוק - 84% מכל דולר בפרסום בדיגיטל
החשש הגובר של גופי המדיה מגוגל ופייסבוק מגובה בדו"חות שמעידים על עלייה של 31% נוספים בפרסום ב-2 הענקיות ברבעון ה-1 של 2018. הנתונים שמדירים שינה מעיניהם של הפאבלישרים - אתרי אינטרנט, ערוצי טלוויזיה ועיתונות - מדברים על כך שגוגל ופייסבוק יחד מחזיקים בידיהם נתח של 84% מכל דולר שמושקע בפרסום דיגיטלי בעולם.
במקביל לניסיונות להתמודד עם ההשתלטות של גוגל ופייסבוק, המחקרים מצביעים על כך שהחיים רק יהפכו לקשים יותר עבור הפאבלישרים כאשר הצפי הוא שבשווקים מערביים (ומטבע הדברים גם בישראל בשלב מסוים), הפרסום בסושיאל צפוי לעבור את הפרסום בטלוויזיה בתוך מספר שנים.
- 1.עזרא ובניו 02/07/2018 14:50הגב לתגובה זואין פה שום חדשה, אפילו ישנה ומאד מאד משעממת ולא רלוונטית

העסקה ממשיכה להעלות את הרייטינג בכל מהדורות החדשות
ככל שמתקרב מועד העסקה (וכן ככל שהזמן המצטבר של השבתות והחגים הולך ומצטבר), כך אנחנו רואים עלייה בצפייה במהדורות החדשות והנתונים גבוהים מאשר בתקופתו הקודמות, כשסך כל הצופים עדיין עומד על כ-850 אלף, עלייה של כ-10% לעומת מהדורות מוצאי שבת "רגילות", שהממוצע שלהן הוא כ-770 אלף צופים.
חדשות 12 עדיין מובילה את הרייטינג במובהק, כל פעם במרווחים גדולים יותר, במהדורת החדשות המרכזית ובשאר מהדורות החדשות. המהדורה המרכזית של חדשות 12 של קשת עמדה אמש על 18.1% רייטינג עם 463 אלף צופים. וכמו בכל מוצאי שבת, חדשות 13 מנצלת את היעדרותו של ערוץ 14 מלוח השידורים עד צאת השבת ונמצאת במקום השני עם 5.6% רייטינג ו-152 אלף צופים. חדשות 14 היו עם 4.8% רייטינג עם 129 אלף צופים ואילו חדשות כאן11 עדיין תפסו את המקום האחרון, עם 4.6% רייטינג ו-108 אלף צופים בלבד.
פריים טיים ושאר מהדורות החדשות
בפריים טיים, המשך המהדורות הראה את קשת ממשיכה עם 16.9% רייטינג ו-434 אלף צופים ואילו רשת עם 6.3% ו-169 אלף צופים. לאחר מכן, בפריים טיים, "אור ראשון" לא שיחזרה את הרייטינג של הפרק הראשון, אך עדיין הובילה עם 15.4% ו-387 אלף צופים, ואילו הפטריוטים היציבה והמוצלחת הצליחה לגבור על שעשועון של רשת, כשעמדה על 9.2% רייטינג ו-264 אלף צופים, בעוד "כלוב הזהב" עמד על 8.8% רייטינג ו-234 אלף צופים. "שיר אחד" של כאן11 זכה ל-3.5% רייטינג בלבד ופחות ממאה אלף צופים, עם 79 אלף צופים בלבד.
גם במהלך השבת רוב לוח השידורים היה בסימן החדשות, והמשדר המוקדם של חדשות 12 עם אלמז עמד על 6% ו-134 אלף צופים בעוד החדשות של רשת בהגשת לוסי עמדו על 3% רייטינג ו-68 אלף צופים בלבד. לאחר מכן, ב-17:00, "שבת בחמש" עם גדעון של חדשות 12 היה על 7.9% ו-189 אלף צופים בעוד משדר החדשות של לוסי עלה ל-4.6% רייטינג ו-108 אלף צופים.
- עלייה של יותר מ-20% בצפייה בחדשות
- בסימן העסקה: הרייטינג עלה בכל מהדורות החדשות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פגוש את העיתונות היתה מול מוריה וברקו, ובשתי הרצועוה, המוקדמת והרגילה, היתה במקום הראשון עם 9.4% רייטינג ו-252 אלף צופים במוקדמת ו-10.7% רייטינג ו-292 אלף צופים במהדירה הרגילה, בעוד מוריה וברקו היו על 4.7% ו-107 אלף צופים במוקדמת ו-4.2% רייטינג ו-103 אלף צופים במהדורה הרגילה.
ברצועה המאוחרת "אברי ושרקי" של קשת היו על 8% רייטינג ו-189 אלף צופים, בעוד לקט של "הצינור" הניב 4.8% רייטינג בלבד עם 120 אלף צופים.

העסקה ממשיכה להעלות את הרייטינג בכל מהדורות החדשות
ככל שמתקרב מועד העסקה (וכן ככל שהזמן המצטבר של השבתות והחגים הולך ומצטבר), כך אנחנו רואים עלייה בצפייה במהדורות החדשות והנתונים גבוהים מאשר בתקופתו הקודמות, כשסך כל הצופים עדיין עומד על כ-850 אלף, עלייה של כ-10% לעומת מהדורות מוצאי שבת "רגילות", שהממוצע שלהן הוא כ-770 אלף צופים.
חדשות 12 עדיין מובילה את הרייטינג במובהק, כל פעם במרווחים גדולים יותר, במהדורת החדשות המרכזית ובשאר מהדורות החדשות. המהדורה המרכזית של חדשות 12 של קשת עמדה אמש על 18.1% רייטינג עם 463 אלף צופים. וכמו בכל מוצאי שבת, חדשות 13 מנצלת את היעדרותו של ערוץ 14 מלוח השידורים עד צאת השבת ונמצאת במקום השני עם 5.6% רייטינג ו-152 אלף צופים. חדשות 14 היו עם 4.8% רייטינג עם 129 אלף צופים ואילו חדשות כאן11 עדיין תפסו את המקום האחרון, עם 4.6% רייטינג ו-108 אלף צופים בלבד.
פריים טיים ושאר מהדורות החדשות
בפריים טיים, המשך המהדורות הראה את קשת ממשיכה עם 16.9% רייטינג ו-434 אלף צופים ואילו רשת עם 6.3% ו-169 אלף צופים. לאחר מכן, בפריים טיים, "אור ראשון" לא שיחזרה את הרייטינג של הפרק הראשון, אך עדיין הובילה עם 15.4% ו-387 אלף צופים, ואילו הפטריוטים היציבה והמוצלחת הצליחה לגבור על שעשועון של רשת, כשעמדה על 9.2% רייטינג ו-264 אלף צופים, בעוד "כלוב הזהב" עמד על 8.8% רייטינג ו-234 אלף צופים. "שיר אחד" של כאן11 זכה ל-3.5% רייטינג בלבד ופחות ממאה אלף צופים, עם 79 אלף צופים בלבד.
גם במהלך השבת רוב לוח השידורים היה בסימן החדשות, והמשדר המוקדם של חדשות 12 עם אלמז עמד על 6% ו-134 אלף צופים בעוד החדשות של רשת בהגשת לוסי עמדו על 3% רייטינג ו-68 אלף צופים בלבד. לאחר מכן, ב-17:00, "שבת בחמש" עם גדעון של חדשות 12 היה על 7.9% ו-189 אלף צופים בעוד משדר החדשות של לוסי עלה ל-4.6% רייטינג ו-108 אלף צופים.
- עלייה של יותר מ-20% בצפייה בחדשות
- בסימן העסקה: הרייטינג עלה בכל מהדורות החדשות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פגוש את העיתונות היתה מול מוריה וברקו, ובשתי הרצועוה, המוקדמת והרגילה, היתה במקום הראשון עם 9.4% רייטינג ו-252 אלף צופים במוקדמת ו-10.7% רייטינג ו-292 אלף צופים במהדירה הרגילה, בעוד מוריה וברקו היו על 4.7% ו-107 אלף צופים במוקדמת ו-4.2% רייטינג ו-103 אלף צופים במהדורה הרגילה.
ברצועה המאוחרת "אברי ושרקי" של קשת היו על 8% רייטינג ו-189 אלף צופים, בעוד לקט של "הצינור" הניב 4.8% רייטינג בלבד עם 120 אלף צופים.