בני הנוער שלכם מגיעים עייפים לבית הספר? אלה הסיבות

כתיבת המומחים |

מתבגרים עוברים המון שינויים ואין פלא שחלקם מקשים עליהם לישון היטב בלילה. מלבד הפגיעה המיידית באיכות החיים, המשמעות היא ירידה בריכוז, בביצועים ובציונים. מצד שני, יש הרבה מה לעשות – אז הנה המדריך המלא

למרות שאין הגדרה רפואית אחידה לגבי משך ההתבגרות, נהוג להתייחס אליה כתקופה שמתחילה בסביבות גיל 11-13 ומסתיימת בתחילת שנות ה-20. מלבד שינויים שמתרחשים בתקופת ההתבגרות ומשפיעים על בני הנוער ברמה הקוגניטיבית, הפיזיולוגית, החברתית וההתנהגותית, אלו גם הרגעים הקריטיים עבורם בבתי הספר ומוסדות הלימוד. כתוצאה מכך נוצר שילוב קטלני בין תופעות ביולוגיות והרגלים שפוגעים בציונים ובתוצאות, ובמקרים מסוימים אף מחייבים התערבות מצד ההורים.

הורים שמרגישים שהילדים שלהם מגיעים עייפים לבית הספר, או מקבלים על כך אינדיקציה מהמורים והצוות החינוכי, צריכים קודם כל לבדוק כמה שעות הם ישנים בלילה. מומחים מאיגוד השינה הלאומי של ארצות הברית ממליצים לבני 14-17 לישון 8-10 שעות בלילה, בעוד בגילאי 6-13 ההמלצה היא ל-9-11 שעות. לשם השוואה, בגילאי 18-25 ניתן להסתפק ב-7 שעות בלילה וכך גם בגילאי 65 ומעלה.

שינה מועטה לא רק גורמת לבני הנוער להתעורר עייפים בבוקר, אלא מעלה את הסיכון לסוכרת, כאבי ראש ודיכאון. גיל ההתבגרות מלווה מטבעו בנטייה להפכפכות רגשית והתנהגות לא שקולה עם נטילת סיכונים לא מחושבים, אבל בחדר השינה אין מקום לפשרות. התפקיד שלנו כהורים הוא להגביר את מודעות הילדים לחשיבות השינה ולדאוג שהם יישנו מספיק שעות כדי שהזיכרון, כושר השיפוט וזמן התגובה שלהם לא ייפגעו.

מתי הילדים שלכם הולכים לישון?

לפי סקר מקומי, רבע מהישראלים מדרגים את איכות השינה שלהם כ"לא טובה כל כך עד גרועה" ורק 11% מתייחסים אליה כטובה ואיכותית. 4.1% מהנשאלים העידו שהם מתעוררים באמצע הלילה בגלל טרדות של זוגיות ואהבה, עם פער של 1.3% "לטובת" הנשים. הסקר אמנם נערך בקרב גברים ונשים בגילאי 25-55, אך ניתן להסיק ממנו לא מעט על גורמים שפוגעים באיכות השינה של בני הנוער: גם הם מתעוררים באמצע הלילה בגלל יחסים שבינו לבינה וגם אצלם זה פוגע באיכות החיים.

הורים לילדים בגיל ההתבגרות צריכים לקחת בחשבון שרוב ההתנהגות שלהם נובעת משינויים פיזיולוגיים וביולוגיים. במילים אחרות, הילדים לא שולטים בהשתוללות של ההורמונים בגופם ולכן תחושת הריקנות, הניכור והדחק היא תופעת לוואי טבעית. הבעיה היא שלתחושות אלו יש השפעה יום יומית על התפקוד של הילדים ועל מספר שעות השינה שהם משיגים בלילה.

אחת הדרכים להקל על בני נוער בגיל ההתבגרות היא לקבוע עבורם גבולות קבועים, כמו למשל באמצעות החלטה מראש על שעת שינה ויקיצה. על אף ההתרחקות מההורים בגיל ההתבגרות, אנחנו עדיין ממלאים תפקיד בתמיכה ואמורים לשמש כעוגן ומקור ביטחון עבורם. בשביל לעשות זאת עלינו לבדוק מתי הילדים הולכים לישון, או לפחות מתי הם מסיימים את הפעילות החברתית ונכנסים לחדר. ילדים עם גבולות ברורים נמצאים בסיכון נמוך יותר לסבול מנדודי שינה והם גם יגדלו להיות בוגרים עצמאיים ואחראיים.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

הורים שלא רוצים להיכנס עם עימותים יכולים לבחור את הקרבות שלהם. אין טעם להתווכח עם הילדים על שעות שינה בתקופת החופש או בסופי שבוע, אבל צריך לעשות את זה באמצע השבוע ולקראת תחילת עונת הבגרויות. כך גם הילדים יבינו שההורים גמישים ושיש להם אינטרס לשתף פעולה.

תנאים מושלמים לשינה ערבה

יש עוד כמה דברים שהורים יכולים לעשות על מנת לשפר את איכות השינה של ילדיהם ולהעלות את הסיכוי לכך שהם יתעוררו ערניים ומרוכזים לבית הספר. קודם כל, צריך לדאוג לתנאים אופטימאליים לשינה בחדר ולעצב אותו לפי הצרכים שלהם. עדיף לתלות וילון שיחשיך את החדר בשעות הבוקר המוקדמות, להוציא מהחדר הסחות דעת כמו מסכי טלוויזיה ומחשב ולהפריד באופן ברור בין אזור השינה, הלימודים, ההתארגנות והבילוי עם החברים.

בתוך כך, אפילו פעולה פשוטה כמו החלפת המיטה תגביר את המוטיבציה של הילדים להיכנס לישון מוקדם. במקביל, היא תספק תמיכה אורטופדית לגוף ולצוואר ותפחית את הסיכוי להופעת כאבי גב בחלק העליון והתחתון. עכשיו אולי נדמה לבני הנוער ששום דבר לא כואב להם, אך שינה על מיטה לא מתאימה מסוכנת עבורם לא פחות מאשר דלקות או מחלות ויראליות.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמריאלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמרי

האם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?

ליאור דנקנר |
נושאים בכתבה סלקום תקלה

הנהלת סלקום לא הסבירה לציבור למה השרתים נפלו, למה הגולשים לא יכלו לגלוש, למה עסקים לא יכלו לפעול. היא כן אמרה שיש תקלה, ועכשיו, אחרי שהיא נפתרה, חוקרים את העניין.

יש כאן נזק גדול - תדמיתי וכספי. סלקום צריכה לפצות את הלקוחות. בעולם, חברות שעוברות תקלה, מדווחות מיד בשקיפות מה קרה ומדווחות מיד על פיצוי ללקוחות הצרכניים ולעסקים. בסלקום ובארץ בכלל - זה לא ממש מקובל. תלוי במהות התקלה ומי אחראי עליה. הצרכן הישראלי מסתבר...פראייר, לעומת עמיתו בחו"ל. אבל נראה שלסלקום לא יהיה מנוס אלא לפצות את הציבור. 

התקלה נפתרה: שירותי האינטרנט והסלולר של סלקום חזרו לפעילות

לאחר שעות של שיבושים נרחבים, סלקום הודיעה כי התקלה הארצית שפגעה בשירותי האינטרנט הביתי והסלולרי נפתרה, והשירות חזר לפעילות מלאה. מחברת סלקום נמסר כי היא עדיין חוקרת את האירוע: “השירות חזר לפעילות. אנו מתנצלים על אי הנוחות שנגרמה ללקוחותינו”. מוקדם יותר היום דיווחו המוני לקוחות על חוסר יכולת לגלוש באינטרנט, הן ברשת הסלולרית והן בחיבורי האינטרנט הביתי. 

ברשתות החברתיות ובכלל הצטברו תלונות רבות מצד לקוחות שניסו להבין אם מדובר בתקלה נקודתית או ארצית. התקלה התאפיינה בכך שהאתרים נפלו, האפליקציות לא עבדו, אבל הודעות הווטסאפ עברו. מעבר לכך, שירות הלקוחות של סלקום לא היה זמין, לא בטלפון ולא בווטסאפ, וזה גרם לביקורת רבה של הציבור.

בשלב מוקדם יותר הודיעה סלקום כי מדובר ב“תקלה המשפיעה על חלק מהלקוחות”, והדגישה כי צוותים טכניים פועלים לפתרון הבעיה. כעת, עם חזרת השירות, החברה לא פירטה מה היה מקור התקלה, אך ציינה כי מתקיים תחקור פנימי.


  


אלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמריאלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמרי

האם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?

ליאור דנקנר |
נושאים בכתבה סלקום תקלה

הנהלת סלקום לא הסבירה לציבור למה השרתים נפלו, למה הגולשים לא יכלו לגלוש, למה עסקים לא יכלו לפעול. היא כן אמרה שיש תקלה, ועכשיו, אחרי שהיא נפתרה, חוקרים את העניין.

יש כאן נזק גדול - תדמיתי וכספי. סלקום צריכה לפצות את הלקוחות. בעולם, חברות שעוברות תקלה, מדווחות מיד בשקיפות מה קרה ומדווחות מיד על פיצוי ללקוחות הצרכניים ולעסקים. בסלקום ובארץ בכלל - זה לא ממש מקובל. תלוי במהות התקלה ומי אחראי עליה. הצרכן הישראלי מסתבר...פראייר, לעומת עמיתו בחו"ל. אבל נראה שלסלקום לא יהיה מנוס אלא לפצות את הציבור. 

התקלה נפתרה: שירותי האינטרנט והסלולר של סלקום חזרו לפעילות

לאחר שעות של שיבושים נרחבים, סלקום הודיעה כי התקלה הארצית שפגעה בשירותי האינטרנט הביתי והסלולרי נפתרה, והשירות חזר לפעילות מלאה. מחברת סלקום נמסר כי היא עדיין חוקרת את האירוע: “השירות חזר לפעילות. אנו מתנצלים על אי הנוחות שנגרמה ללקוחותינו”. מוקדם יותר היום דיווחו המוני לקוחות על חוסר יכולת לגלוש באינטרנט, הן ברשת הסלולרית והן בחיבורי האינטרנט הביתי. 

ברשתות החברתיות ובכלל הצטברו תלונות רבות מצד לקוחות שניסו להבין אם מדובר בתקלה נקודתית או ארצית. התקלה התאפיינה בכך שהאתרים נפלו, האפליקציות לא עבדו, אבל הודעות הווטסאפ עברו. מעבר לכך, שירות הלקוחות של סלקום לא היה זמין, לא בטלפון ולא בווטסאפ, וזה גרם לביקורת רבה של הציבור.

בשלב מוקדם יותר הודיעה סלקום כי מדובר ב“תקלה המשפיעה על חלק מהלקוחות”, והדגישה כי צוותים טכניים פועלים לפתרון הבעיה. כעת, עם חזרת השירות, החברה לא פירטה מה היה מקור התקלה, אך ציינה כי מתקיים תחקור פנימי.