בני הנוער שלכם מגיעים עייפים לבית הספר? אלה הסיבות

כתיבת המומחים |

מתבגרים עוברים המון שינויים ואין פלא שחלקם מקשים עליהם לישון היטב בלילה. מלבד הפגיעה המיידית באיכות החיים, המשמעות היא ירידה בריכוז, בביצועים ובציונים. מצד שני, יש הרבה מה לעשות – אז הנה המדריך המלא

למרות שאין הגדרה רפואית אחידה לגבי משך ההתבגרות, נהוג להתייחס אליה כתקופה שמתחילה בסביבות גיל 11-13 ומסתיימת בתחילת שנות ה-20. מלבד שינויים שמתרחשים בתקופת ההתבגרות ומשפיעים על בני הנוער ברמה הקוגניטיבית, הפיזיולוגית, החברתית וההתנהגותית, אלו גם הרגעים הקריטיים עבורם בבתי הספר ומוסדות הלימוד. כתוצאה מכך נוצר שילוב קטלני בין תופעות ביולוגיות והרגלים שפוגעים בציונים ובתוצאות, ובמקרים מסוימים אף מחייבים התערבות מצד ההורים.

הורים שמרגישים שהילדים שלהם מגיעים עייפים לבית הספר, או מקבלים על כך אינדיקציה מהמורים והצוות החינוכי, צריכים קודם כל לבדוק כמה שעות הם ישנים בלילה. מומחים מאיגוד השינה הלאומי של ארצות הברית ממליצים לבני 14-17 לישון 8-10 שעות בלילה, בעוד בגילאי 6-13 ההמלצה היא ל-9-11 שעות. לשם השוואה, בגילאי 18-25 ניתן להסתפק ב-7 שעות בלילה וכך גם בגילאי 65 ומעלה.

שינה מועטה לא רק גורמת לבני הנוער להתעורר עייפים בבוקר, אלא מעלה את הסיכון לסוכרת, כאבי ראש ודיכאון. גיל ההתבגרות מלווה מטבעו בנטייה להפכפכות רגשית והתנהגות לא שקולה עם נטילת סיכונים לא מחושבים, אבל בחדר השינה אין מקום לפשרות. התפקיד שלנו כהורים הוא להגביר את מודעות הילדים לחשיבות השינה ולדאוג שהם יישנו מספיק שעות כדי שהזיכרון, כושר השיפוט וזמן התגובה שלהם לא ייפגעו.

מתי הילדים שלכם הולכים לישון?

לפי סקר מקומי, רבע מהישראלים מדרגים את איכות השינה שלהם כ"לא טובה כל כך עד גרועה" ורק 11% מתייחסים אליה כטובה ואיכותית. 4.1% מהנשאלים העידו שהם מתעוררים באמצע הלילה בגלל טרדות של זוגיות ואהבה, עם פער של 1.3% "לטובת" הנשים. הסקר אמנם נערך בקרב גברים ונשים בגילאי 25-55, אך ניתן להסיק ממנו לא מעט על גורמים שפוגעים באיכות השינה של בני הנוער: גם הם מתעוררים באמצע הלילה בגלל יחסים שבינו לבינה וגם אצלם זה פוגע באיכות החיים.

הורים לילדים בגיל ההתבגרות צריכים לקחת בחשבון שרוב ההתנהגות שלהם נובעת משינויים פיזיולוגיים וביולוגיים. במילים אחרות, הילדים לא שולטים בהשתוללות של ההורמונים בגופם ולכן תחושת הריקנות, הניכור והדחק היא תופעת לוואי טבעית. הבעיה היא שלתחושות אלו יש השפעה יום יומית על התפקוד של הילדים ועל מספר שעות השינה שהם משיגים בלילה.

אחת הדרכים להקל על בני נוער בגיל ההתבגרות היא לקבוע עבורם גבולות קבועים, כמו למשל באמצעות החלטה מראש על שעת שינה ויקיצה. על אף ההתרחקות מההורים בגיל ההתבגרות, אנחנו עדיין ממלאים תפקיד בתמיכה ואמורים לשמש כעוגן ומקור ביטחון עבורם. בשביל לעשות זאת עלינו לבדוק מתי הילדים הולכים לישון, או לפחות מתי הם מסיימים את הפעילות החברתית ונכנסים לחדר. ילדים עם גבולות ברורים נמצאים בסיכון נמוך יותר לסבול מנדודי שינה והם גם יגדלו להיות בוגרים עצמאיים ואחראיים.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

הורים שלא רוצים להיכנס עם עימותים יכולים לבחור את הקרבות שלהם. אין טעם להתווכח עם הילדים על שעות שינה בתקופת החופש או בסופי שבוע, אבל צריך לעשות את זה באמצע השבוע ולקראת תחילת עונת הבגרויות. כך גם הילדים יבינו שההורים גמישים ושיש להם אינטרס לשתף פעולה.

תנאים מושלמים לשינה ערבה

יש עוד כמה דברים שהורים יכולים לעשות על מנת לשפר את איכות השינה של ילדיהם ולהעלות את הסיכוי לכך שהם יתעוררו ערניים ומרוכזים לבית הספר. קודם כל, צריך לדאוג לתנאים אופטימאליים לשינה בחדר ולעצב אותו לפי הצרכים שלהם. עדיף לתלות וילון שיחשיך את החדר בשעות הבוקר המוקדמות, להוציא מהחדר הסחות דעת כמו מסכי טלוויזיה ומחשב ולהפריד באופן ברור בין אזור השינה, הלימודים, ההתארגנות והבילוי עם החברים.

בתוך כך, אפילו פעולה פשוטה כמו החלפת המיטה תגביר את המוטיבציה של הילדים להיכנס לישון מוקדם. במקביל, היא תספק תמיכה אורטופדית לגוף ולצוואר ותפחית את הסיכוי להופעת כאבי גב בחלק העליון והתחתון. עכשיו אולי נדמה לבני הנוער ששום דבר לא כואב להם, אך שינה על מיטה לא מתאימה מסוכנת עבורם לא פחות מאשר דלקות או מחלות ויראליות.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
תקליטים ודיסקים מפוזרים AIתקליטים ודיסקים מפוזרים AI

הזמרים שהפכו למכונות כסף אחרי מותם

עבור אמנים מסוימים, הפטירה מעוררת עניין מחודש ביצירותיהם, אז הם מתחילים להכניס הכי הרבה כסף, זה מעלה את ערכם המסחרי ומניבה הכנסות שמגיעות לסכומים אסטרונומיים. האלבומים נמכרים שוב, השירים מושמעים יותר, וחברות קונות את הזכויות בסכומים גדולים. יש אמנים שהעיזבונות שלהם מרוויחים מיליונים כל שנה

בן פלמון |
נושאים בכתבה אמנים במוזיקה

לפעמים המוות זה לא סוף הקריירה אלא ההתחלה של העסק הכי גדול. כשזמר מת, השירים שלו חוזרים לכל מקום - סטרימינג, פרסומות, סרטים. המשפחה או החברות שמנהלות את הזכויות מגלות שיש להם נכס זהב שממשיך להכניס כסף בלי שהאמן צריך לעשות כלום. השירים עושים את העבודה בשבילם, ולפעמים הם מרוויחים יותר כמתים מאשר כשהיו חיים. אז מי הם האמנים שהפכו את מותם לעסק הכי משתלם?


אריתה פרנקלין - השירים שלה עדיין עובדים

אריתה פרנקלין מתה ב-2018 בגיל 76 אחרי שהייתה הזמרת הכי חשובה בסול במשך חמישים שנה. אבל המוות שלה לא הפסיק את השירים. דווקא אז הם התחילו לעבוד עוד יותר קשה בשבילה.

כשמתה, העיזבון שלה נאמד על 80 מיליון דולר. זה הרבה כסף, אבל הכסף האמיתי הוא בזה שקורה אחר כך. כל פעם שמישהו רוצה להשתמש באחד מהשירים שלה - בסרט, בפרסומת, במחזה זמר - המשפחה מקבלת כסף. וזה קורה הרבה. השירים שלה הפכו להיות סמלים. "Respect" זה לא רק על יחסים בין גבר לאישה, זה על זכויות אזרח, על כוח נשי, על כבוד בכלל. 

השירים שלה הם חלק מהתרבות האמריקנית.המורשת שלה היא לא רק מוזיקלית - היא כלכלית, וזה עובד לטווח ארוך.

ויטני יוסטון - הקול שהפך למכונת כסף

ויטני יוסטון מתה ב-2012 ומיד אחר כך התחיל התקופה הכי רווחית בקריירה שלה. תוך תשעה חודשים העיזבון כבר הכניס 40 מיליון דולר, וב-2024 הוא עדיין מכניס 13 מיליון דולר בשנה. זה יותר ממה שרוב הזמרים החיים מרוויחים. "I Will Always Love You" הוא המנוע הגדול של הכסף הזה. השיר מושמע בכל חתונה, בכל סרט רומנטי.

כל השמעה בספוטיפיי, כל שימוש בסרט - הכסף זורם ישר לעיזבון. אבל גם השירים האחרים כמו "I Wanna Dance with Somebody" ממשיכים לעבוד במיוחד בפרסומות ברחבי העולם.

תקליטים ודיסקים מפוזרים AIתקליטים ודיסקים מפוזרים AI

הזמרים שהפכו למכונות כסף אחרי מותם

עבור אמנים מסוימים, הפטירה מעוררת עניין מחודש ביצירותיהם, אז הם מתחילים להכניס הכי הרבה כסף, זה מעלה את ערכם המסחרי ומניבה הכנסות שמגיעות לסכומים אסטרונומיים. האלבומים נמכרים שוב, השירים מושמעים יותר, וחברות קונות את הזכויות בסכומים גדולים. יש אמנים שהעיזבונות שלהם מרוויחים מיליונים כל שנה

בן פלמון |
נושאים בכתבה אמנים במוזיקה

לפעמים המוות זה לא סוף הקריירה אלא ההתחלה של העסק הכי גדול. כשזמר מת, השירים שלו חוזרים לכל מקום - סטרימינג, פרסומות, סרטים. המשפחה או החברות שמנהלות את הזכויות מגלות שיש להם נכס זהב שממשיך להכניס כסף בלי שהאמן צריך לעשות כלום. השירים עושים את העבודה בשבילם, ולפעמים הם מרוויחים יותר כמתים מאשר כשהיו חיים. אז מי הם האמנים שהפכו את מותם לעסק הכי משתלם?


אריתה פרנקלין - השירים שלה עדיין עובדים

אריתה פרנקלין מתה ב-2018 בגיל 76 אחרי שהייתה הזמרת הכי חשובה בסול במשך חמישים שנה. אבל המוות שלה לא הפסיק את השירים. דווקא אז הם התחילו לעבוד עוד יותר קשה בשבילה.

כשמתה, העיזבון שלה נאמד על 80 מיליון דולר. זה הרבה כסף, אבל הכסף האמיתי הוא בזה שקורה אחר כך. כל פעם שמישהו רוצה להשתמש באחד מהשירים שלה - בסרט, בפרסומת, במחזה זמר - המשפחה מקבלת כסף. וזה קורה הרבה. השירים שלה הפכו להיות סמלים. "Respect" זה לא רק על יחסים בין גבר לאישה, זה על זכויות אזרח, על כוח נשי, על כבוד בכלל. 

השירים שלה הם חלק מהתרבות האמריקנית.המורשת שלה היא לא רק מוזיקלית - היא כלכלית, וזה עובד לטווח ארוך.

ויטני יוסטון - הקול שהפך למכונת כסף

ויטני יוסטון מתה ב-2012 ומיד אחר כך התחיל התקופה הכי רווחית בקריירה שלה. תוך תשעה חודשים העיזבון כבר הכניס 40 מיליון דולר, וב-2024 הוא עדיין מכניס 13 מיליון דולר בשנה. זה יותר ממה שרוב הזמרים החיים מרוויחים. "I Will Always Love You" הוא המנוע הגדול של הכסף הזה. השיר מושמע בכל חתונה, בכל סרט רומנטי.

כל השמעה בספוטיפיי, כל שימוש בסרט - הכסף זורם ישר לעיזבון. אבל גם השירים האחרים כמו "I Wanna Dance with Somebody" ממשיכים לעבוד במיוחד בפרסומות ברחבי העולם.