סטיב קפלן
צילום: יח"צ
ראיון

"יש הרבה יותר חומרים מצחיקים בעידן טראמפ, אפילו יותר מדי"

מנטור הקומדיה סטיב קפלן, שמייעץ בין היתר ל-HBO ודיסני, מגיע השבוע עם הסדנה שלו - שבין בוגריה זוכי אוסקר וגלובוס הזהב - לסינמטק הרצליה. אז דיברנו איתו על הומור, קיטוב אתני ופוליטי, בחירות ופוליטקלי קורקט. ראיון
אלכסנדר כץ |

"אז לפני הכל, אחרי סיינפלד וחברים, אפשר בכלל לצפות לדברים חדשים בקומדיה הטלוויזיונית?", שאלתי את סטיב קפלן, מנטור הקומדיה היהודי-אמריקאי ומי שמשמש כיועץ תסריט לערוצים וחברות ההפקה הגדולים בארה"ב, בלי להסתיר את העובדה שאני קצת משוחד, וחושב שאין ולא יהיו כמו ג'רי, קריימר, איליין וג'ורג'. קפלן דווקא חושב שהקומדיה לא הסתיימה שם: "היו הרבה דברים חדשים בתחום הסיטקומים, בעיקר בכבלים, בסטרימינג ובתחנות הייעודיות. המועדפים עליי עכשיו למשל הם 'ויפ', 'הסליקון וואלי', 'לואי', 'אפיזודס' ו'קרשינג', אבל יש סדרות לפי הטעם של כל אחד, מ'טרנספרט' ועד 'לא בטוחה' (Insecure). זהו עידן הזהב של הטלוויזיה, ואין בכלל מחסור בקומדיה על המסך הקטן".

 

קומדיה זה הביזנס של קפלן, מחבר הספר THE HIDDEN TOOLS OF COMEDY, מומחה קומדיה ותיק ומבוקש, מרצה, סופר, במאי תיאטרון ויועץ תסריט. הוא מעביר את סדרת הקומדיה הידועה COMEDY INTENSIVE, עמה הוא מגיע השבוע לישראל לסינמטק הרצליה (29-30 במארס). האיש בן ה-70 יצר סדנאות כתיבה מיוחדות ל-HBO, ומייעץ בקביעות לענקיות התוכן דרימוורקס, דיסני, פראמונט וטאצ'סטון. הוא גם לימד תסריטאות באוניברסיטאות UCLA, NYU וייל, וייסד את תיאטרון פאנץ' ליין במנהטן והיה מנהלו האומנותי.

 

לאורך השנים תלמידיו של קפלן לקחו חלק בסיטקומים ובסרטים מהמצליחים בארה"ב, למשל חברים, סקס והעיר הגדולה, כולם אוהבים את ריימונד, אהבה גדולה, וויל וגרייס, בטי המכוערת, מנצ'סטר ליד הים, התכנית של ג'ון סטיוארט והתכנית של קונאן אובריאן. הם גם הניבו יבול לא רע של אוסקרים, גלובוס הזהב ואחרים. אז בהומור קפלן מבין, ובעיקר איך להביא אותו אלינו למסך.

 

-לימדת אנשים שזכו בפרסים יוקרתיים בהמשך. אבל אפשר בכלל ללמד איך להיות מצחיקים? לורל והארדי, צ'רלי צ'פלין והמונטי פייטון לא למדו את זה, הם היו מצחיקים

"ובכן, אני בטוח שכאשר הם עברו בתעלות הלידה וקיבלו מכה בטוסיק, אף אחד מהם לא הסתובב אל הדוקטור ואמר – 'משהו מצחיק קרה לי בדרך בחצוצרות", הוא עונה בהתכתבות מיילים שערכנו עמו בסוף השבוע. "אף אחד לא נולד מצחיק. כולם לומדים את זה ממישהו או איפשהו. צ'פלין למשל למד את זה מפנטומימה, ואילו עם הדור החדש של הקומדיה, כמו למשל טינה פיי ואיימי פולר למדו את זה מקבוצות קומיות כמו 'העיר השנייה', 'גניבות' או 'חטיבת אזרחים זקופים' (Upright Citizens Brigade  - UCB). אמנם אתה לא יכול ללמד כישרון, אתה יכול ללמד את האמנות ואת האסתטיקה".

 

-בסדנה שלך אתה מדבר על אלמנטים שלא עובדים בקומדיה, ואיך לתקן אותם. אפשר בכלל להציל קומדיה שלוקה בבעיות קרדינליות?

"טוב, אולי לא כאלה עם בעיות מאסיביות - לפעמים רק ביטול יכול לעזור לכאלה תכניות - אבל כן, תכניות וסרטים הם ברי-תיקון כל הזמן. רוב התיקון מחדש נעשה הרבה לפני שהציבור בכלל רואה איך הפרויקט מתפתח, משתנה ומתאים את עצמו. הסדרה 'מחלקת גנים ונוף' (Park and Rec) אולי התחיל כשיבוט חלש של 'המשרד', אבל הפח לקומדיה מצליחה. בפרק הראשון של סיינפלד לא הייתה איליין, ג'רי היה מטומטם, ג'ורג' היה פיקח וקרמר היה סבל מאגורפוביה שמעולם לא עזב את דירתו. אז כן, אפשר לשנות אלמנטים כדי שיפעלו טוב יותר".

התחיל חלש, הפך ללהיט. 'מחלקת גנים ונוף' (צילום: יח"צ)

-תשמע, יש לי רעיון לסדרה על משפחה נחמדה, עם שכנים נחמדים, ופאנץ' בכל דקה. יש לי בכלל צ'אנס למכור את הסדרה הזאת לאחד הערוצים?

"כבר לא, אלא אם אתה כוכב קולנוע גדול שעושה את צעדיו הראשונים בטלוויזיה, אבל גם אז - הסיכויים להתחדשות קלושים. מה שאולפנים מחפשים עכשיו זה מה שהם מכנים 'יתרון' - משהו אחר, אולי אפילו משהו מסוכן. לא רק זאת, אפילו רשתות השידור מחפשות קול חד וברור, כזה שעשוי להביא מכוכב או מהכותב הראשי, זה שמוכר יותר כשואו-ראנר של הסדרה. הרשתות האמריקניות גם מחפשים פורמטים שהוכיחו את עצמם במקומות אחרים, כמו הסדרה 'יום האם' (Mother's Day). אבל שוב, הישגי העבר שלנו לא טובים, בעיקר כאשר מדובר בסיטקומים. בעוד Homeland ('חטופים' בגרסה האמריקאית שלה, א"כ) עשויה להיות הצלחה, האולפנים האמריקאים הצליחו להרוס 3 ניסיונות להביא את 'המלון של פולטי' לארה"ב".

 

-מה שתיארתי בשאלה הקודמת, היה דומה לפורמטים של שנות ה-70 וה-80. מה בכלל מצחיק היום?

"אז תיארתי כבר מה מצחיק היום, אבל אפשר להוסיף על זה את העובדה שעכשיו רואים יותר ויותר קומדיות שחצו אף רף חצי שעה לפרק, ויש יותר ויותר הצלחות לפורמטים של שעה, כמו סדרות מתח ודרמה. סדרות כמו 'פארגו' או כמו 'סמוך על סול'".

 

-בעידן הפוליטקלי קורקט, האם כותבים מרגישים מסורסים?

"אני לא חושב, אבל הם מרגישים צורך להיות יותר מדויק לגבי המטרות של הקומדיה שלהם, ואולי זה בכלל לא דבר רע כל כך שאתה לא יכול פשוט לעשות שימוש בבדיחה על הומוסקסואלים או נשים או חותנות. המקום שבו התחיל לחלחל קמצוץ הפוליטיקלי קורקט הוא בקמפוסים ובמועדוני הסטאנד-אפ. כמה קומיקאים כבר התחילו להזהיר לפני ההופעות שלה בקמפוסים במכללות. אני לא בטוח אם זה שווה ערך לסירוס, אבל זה בהחלט מגביל את הנושאים שהסטנדאפיסטים יכול לדבר עליהם".

 

-עידן טראמפ מצחיק יותר עבור כותבים בגלל האישיות של הנשיא?

"טוב, יש הרבה יותר חומרים עכשיו, אפילו יותר מדי חומרים. זה מזכיר לי את הפתגם הסיני על זה ש'אולי אנחנו חיים בתקופה מעניינת'. עבור חלק מאיתנו, היינו מקווים לחיות בתקופה פחות 'מעניינת'".

"אפילו יותר מדי חומרים". דונלד טראמפ (צילום: גטי אימג'ס ישראל)

 

-במדינה עם כל כך הרבה קבוצות אתניות, דתיות, פוליטיות, כל בדיחה נהדרת מצד אחד, יכולה להיות אסון מן הצד השני. איך לא נופלים לבור כזה?

"כלל אצבע - אל תעשה צחוק על אחרים, כי יש המון דברים מצחיקים שאפשר למצוא על עצמנו. תאמר את האמת שלנו, ואם אנשים צוחקים או לא, לפחות שזו תהיה האמת. ואתה יודע מה אומרים על האמת? היא תשחרר אותך, ואולי אפילו תקבל עונה נוספת...".

 

-הבחירות האחרונות הראו את הניתוק בין הערים גדולות והליברליות לבין הפרוורים הפחות עשירים. הקיטוב הזה לא היה כל כך צפוי. האם הומור יכול לגשר על הפער הזה באמריקה?

"לא עם הומור לבד, אבל לפחות נתחיל עם האמת. כולנו זכאים לדעות שלנו, אבל אנחנו צריכים לוותר על התחושה שאנחנו זכאים גם לעובדות שלנו".

 

-קראת מאות תסריטים. מה הייתה הטעות הכי גדולה שלך – משהו שפספסת והיה הצלחה ענקית, או משהו שחשבת שיהיה להיט, ולא היה כזה?

"טוב, זה לא משהו שאני עובד עליו, אבל כשראיתי את הפרק הראשון של 'מחלקת גנים ונוף', חשבתי שזו נפילה ולא כמו 'המשרד'. כשחזרתי לזה לאחר כמה שנים, זו הייתה אחת הקומדיות הכי טובות בעולם".

 

-אחרי כמעט 100 שנות הומור מצולם, מה הם הטופ5 שלך?

"לא בסדר מחייב, אבל הסרט 'לקום אתמול בבוקר' (שבפרסומים רבים על קפלן, הוא מצהיר שזו הקומדיה הכי טובה שנוצרה אי-פעם, א"כ), 'כשהארי פגש את סאלי', 'המפיקים', 'בתול בן 40', מונטי פייטון עם הסרט 'בריאן כוכב עליון' והסרט הרומן שלי עם אנני'. זה יותר מ-5? טוב, אף פעם לא אמרתי שאני חזק במתמטיקה". 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.
רייטינג

המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים

בערב רווי חדשות, עם כמעט מיליון צופים בכל המהדורות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 הצליחה לשבור שיא והיא בדרך להדביק את הפער מהמובילה הנצחית, חדשות 12

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג
בערב דרמטי עם חדשות מרעישות, שהשתנו והתפתחו במהלך הערב, כמות הצופים התקרבה למיליון צופים, עם 922 אלף צופים שצפו בכל מהדורות החדשות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 שברה שיא של כל הזמנים, עם כמות צופים שהתקרבה למדורת השבט המסורתית, חדשות 12. 

אולי זו העובדה שערוץ 14 מזוהה עם פרשת "שדה תימן", ואולי זהו המשך של מגמת ההתחזקות של מהדורות החדשות של הערוץ, אבל כך או כך הנתונים הם נתוני שיא. 

מבחינת הדירוג עצמו, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 15% רייטינג ו-381 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 10.3% רייטינג ו-300 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שבערב כזה הצליחה לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 4.7% רייטינג ו-130 אלף צופים, ואילו גם חדשות 11, היו עם 111 אלף צופים ו-4.2% רייטינג. 


פריים טיים

גם בפריים טיים הנתונים היו מעט חריגים, היות וכמות הצופים התחלקה באופן שווה יותר מאשר בדרך כלל. אמנם בראש היתה "במשמרתי שלי" עם כרמי גילון, ששודרה בקשת עם רייטינג של 10.6% ו-259 אלף צופים, אבל מבחינת רייטינג "הפטריוטים" היתה קצת מאחוריה, עם 10.5% רייטינג אבל מבחינת כמות הצופים הפטריוטים עלתה על קשת, והיתה על 311 אלף צופים. בכך, ערוץ 14 משלים מהלך מרשים ברצועות החדשות המרכזיות והפריים טיים. במקום השלישי הייתה "ווארט" של ערוץ 13, עם נתון מכובד של 7.9% רייטינג ו-213 אלף צופים וגם ריאליטי האוכל של כאן11, "בואו לאכול איתי", עמד על נתונים יפים של 7.5% רייטינג ו-178 אלף צופים. 

רצועות נוספות

מבחינת שאר הרצועות, בבוקר גם נרשמה עלייה בכמות הצופים, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה בפער את הרצועה, עם 4.1% ו-106 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, עם 2.1% רייטינג ו-44 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-29 אלף צופים בלבד.

ברצועה שלאחריה, המגמה המשיכה ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור, שהוביל את הרשימה, היה עם רייטינג של 3.5% ו-80 אלף צופים בלבד, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 1.6% רייטינג ו-54 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.