יוצאי רוסיה לא מפספסים את הנובי-גוד, והמפרסמים?

סקר של ערוץ 9 קובע כי המגזר יחגוג את ראש השנה האזרחי, ו-82% מהם ירכשו מתנות. המפרסמים ישקיעו תקציבים אבל עדיין יש כשל שוק בהשקעה בפרסום במגזר הרוסי בכלל
אלכסנדר כץ |

תקופת החגים של סוף השנה האזרחית היא הזמן הטוב ביותר למפרסמים ברחבי העולם הנוצרי. ישראל כאמור היא יוצאת דופן, משום שאינה חוגגת את חג המולד, ואילו את הסילבסטר מציינת בצורה לא רשמית. מאידך, אוכלוסייה גדולה בישראל - יוצאי חבר העמים שמוערכים בכמעט 1.5 מיליון איש - חוגגת את החג כמיטב המסורת, עם ארוחות חג וקניות.

 

בסקר שערך ערוץ 9 בשיתוף אתר החדשות והפנאי שלו 9tv.co.il, שהגיע לידי אייס, עולה כי 82% מהציבור הישראלי-רוסי ירכשו מתנות לחג. על הסקר שפורסם באתר הערוץ, ענו כ-3,000 גולשים, מהם 54% גברים. עוד עולה מהסקר כי 94% מהעונים לשאלה "היכן תחגוג את החג", השיבו כי יבלו אותו החג בבית או עם חברים, ורק 6% מתכוונים להעביר את החג במסעדה או בבילוי מיוחד. 47% הצהירו כי יקנו עד 3 מתנות, 35% ירכשו עד 5 מתנות, ו-18% טוענים כי יקנו עד 10 מתנות לקרוביהם וחבריהם.

 

המרוויחים הגדולים של החג הם ילדים. מתוך 2,756 גולשים שהשיבו לשאלה, 38% ענו שיקנו מתנות לילדים, 25% ירכשו מתנה לבן או בת הזוג, 13% יכבדו את ההורים במתנה ו-13% יקנו לחברים. מבחינת סכום ההשקעה במתנה, כמעט 70% יוציאו עד 500 שקלים, ויהיו כאלה שאף יבזבזו סכום הגבוה מ-3,000 שקלים.

 

ועדיין יש לדעת על מה שמוגדר על ידי גורמים בשוק הפרסום "כשל שוק". בעוד המגזר הרוסי מונה כ-17% מכלל הציבור הישראלי, הרי שמופנים אליו על פי יפעת בקרת פרסום כ-2% מכלל עוגת הפרסום, שהם כ-70 מיליון שקלים. גורמים בתעשייה אף שמרניים הרבה יותר ואומרים כי הסכום ריאלית עומד על כ-50 מיליון שקלים, שהנהנה העיקרי הוא ערוץ 9, אבל ב"עוגה הרוסית" מתחלקים גם תחנת הרדיו הרוסית פרוויה (המופעלת על תדר של רדיו לב המדינה), עיתונים ומגזינים ברוסית, ודיגיטל ורשתות חברתיות.

 

"אין יוצא רוסיה בישראל שלא חוגג את הנובי-גוד בצורה כזו או אחרת", אומר דמיטרי גנדלמן, מנכ"ל משרד הפרסום מדיהנט, המתמחה במגזר הרוסי. "מדובר באירוע משפחתי או חברי, אנשים יושבים מסביב לשולחן עם ארוחה חגיגית וחלוקת מתנות".
 

בשיחה עם איייס אומר גנדלמן כי המפרסמים הישראלים שמפנים תקציבים למגזר הרוסי, לא יפספסו 2 אירועים בלוח השנה: 8 במארס - יום האישה הבינ"ל, והנובי-גוד. גמדלמן מסביר כי המפרסמים הגדולים בתקופה זו הם חברות בתחום המזון, אופנה, בישום, קוסמטיקה, חברות התקשורת הבינ"ל (שעולות בקמפיינים לשיחות לחו"ל), וגם חברות הטלוויזיה הרב ערוצית HOT ו-yes, שפותחות את כל הערוצים בתקופה זו של השנה, ומציאות חבילות תוכן מיוחדות לחג".

 

סקר ערוץ 9 תומך בדבריו של גנדלמן. על פי הנתונים עולה כי המתנות המבוקשות בנובי-גוד הם משחקי מחשב וגאדג'טים, מוצרי הקוסמטיקה, כלי בית, שעונים ותכשיטים, מוצרי חשמל ונופשונים. את רכישת מוצרי האוכל לארוחת החג, יעשו 27% בחנויות "רוסיות", 16% בשופרסל, 8% בטיב-טעם, 3% ביינות ביתן ו-2% בחצי חינם.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

 

נתונים אלו מפתיעים מצד אחד משום שטיב-טעם מזוהה למשל מאד עם המגזר הרוסי, אולם בסקר פי שניים מהמשתתפים אומרים כי יעדיפו את שופרסל. מאידך, הזיהוי של טיב טעם כ"רשת רוסית", יכול להיות שהביא את העונים להשיב כי ירכשו את מוצרי החג בחנויות רוסיות, כשהם מתכוונים בין היתר לטיב טעם עצמה. בכל מקרה, טיב טעם נחשבת לאחד המפרסמים הגדולים במגזר הרוסי, והיא משקיעה תקציבים רבים לקראת הנובי-גוד.

 

טל סיטון, המשנה למנכ''ל ערוץ 9, אומר כי "חודש דצמבר מאופיין בעלייה חדה בצריכה במגזר הישראלי-רוסי, כך עולה גם מהסקר שביצענו. בחברות הישראליות מכירים את המגמה והדבר בא לידי ביטוי בעליה משמעותית בתקציבי הפרסום המופנים למגזר זה. הגידול מורגש בעיקר בקטגוריות המזון, האופנה, מוצרי חשמל, הטיפוח והטואלטיקה".

 

גנדלמן מוסיף עוד כי הנובי-גוד הוא "חג שחוצה את כל הגילאים ואת כל הקבוצות, וגם הצעירים שפחות מחוברים לתרבות הרוסית ביום יום, מציינים את החג הזה".  

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13

מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?

הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל. 


במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר. 

מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית. 

מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13

מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?

הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל. 


במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר. 

מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.