יוצאי רוסיה לא מפספסים את הנובי-גוד, והמפרסמים?

סקר של ערוץ 9 קובע כי המגזר יחגוג את ראש השנה האזרחי, ו-82% מהם ירכשו מתנות. המפרסמים ישקיעו תקציבים אבל עדיין יש כשל שוק בהשקעה בפרסום במגזר הרוסי בכלל
אלכסנדר כץ |

תקופת החגים של סוף השנה האזרחית היא הזמן הטוב ביותר למפרסמים ברחבי העולם הנוצרי. ישראל כאמור היא יוצאת דופן, משום שאינה חוגגת את חג המולד, ואילו את הסילבסטר מציינת בצורה לא רשמית. מאידך, אוכלוסייה גדולה בישראל - יוצאי חבר העמים שמוערכים בכמעט 1.5 מיליון איש - חוגגת את החג כמיטב המסורת, עם ארוחות חג וקניות.

 

בסקר שערך ערוץ 9 בשיתוף אתר החדשות והפנאי שלו 9tv.co.il, שהגיע לידי אייס, עולה כי 82% מהציבור הישראלי-רוסי ירכשו מתנות לחג. על הסקר שפורסם באתר הערוץ, ענו כ-3,000 גולשים, מהם 54% גברים. עוד עולה מהסקר כי 94% מהעונים לשאלה "היכן תחגוג את החג", השיבו כי יבלו אותו החג בבית או עם חברים, ורק 6% מתכוונים להעביר את החג במסעדה או בבילוי מיוחד. 47% הצהירו כי יקנו עד 3 מתנות, 35% ירכשו עד 5 מתנות, ו-18% טוענים כי יקנו עד 10 מתנות לקרוביהם וחבריהם.

 

המרוויחים הגדולים של החג הם ילדים. מתוך 2,756 גולשים שהשיבו לשאלה, 38% ענו שיקנו מתנות לילדים, 25% ירכשו מתנה לבן או בת הזוג, 13% יכבדו את ההורים במתנה ו-13% יקנו לחברים. מבחינת סכום ההשקעה במתנה, כמעט 70% יוציאו עד 500 שקלים, ויהיו כאלה שאף יבזבזו סכום הגבוה מ-3,000 שקלים.

 

ועדיין יש לדעת על מה שמוגדר על ידי גורמים בשוק הפרסום "כשל שוק". בעוד המגזר הרוסי מונה כ-17% מכלל הציבור הישראלי, הרי שמופנים אליו על פי יפעת בקרת פרסום כ-2% מכלל עוגת הפרסום, שהם כ-70 מיליון שקלים. גורמים בתעשייה אף שמרניים הרבה יותר ואומרים כי הסכום ריאלית עומד על כ-50 מיליון שקלים, שהנהנה העיקרי הוא ערוץ 9, אבל ב"עוגה הרוסית" מתחלקים גם תחנת הרדיו הרוסית פרוויה (המופעלת על תדר של רדיו לב המדינה), עיתונים ומגזינים ברוסית, ודיגיטל ורשתות חברתיות.

 

"אין יוצא רוסיה בישראל שלא חוגג את הנובי-גוד בצורה כזו או אחרת", אומר דמיטרי גנדלמן, מנכ"ל משרד הפרסום מדיהנט, המתמחה במגזר הרוסי. "מדובר באירוע משפחתי או חברי, אנשים יושבים מסביב לשולחן עם ארוחה חגיגית וחלוקת מתנות".
 

בשיחה עם איייס אומר גנדלמן כי המפרסמים הישראלים שמפנים תקציבים למגזר הרוסי, לא יפספסו 2 אירועים בלוח השנה: 8 במארס - יום האישה הבינ"ל, והנובי-גוד. גמדלמן מסביר כי המפרסמים הגדולים בתקופה זו הם חברות בתחום המזון, אופנה, בישום, קוסמטיקה, חברות התקשורת הבינ"ל (שעולות בקמפיינים לשיחות לחו"ל), וגם חברות הטלוויזיה הרב ערוצית HOT ו-yes, שפותחות את כל הערוצים בתקופה זו של השנה, ומציאות חבילות תוכן מיוחדות לחג".

 

סקר ערוץ 9 תומך בדבריו של גנדלמן. על פי הנתונים עולה כי המתנות המבוקשות בנובי-גוד הם משחקי מחשב וגאדג'טים, מוצרי הקוסמטיקה, כלי בית, שעונים ותכשיטים, מוצרי חשמל ונופשונים. את רכישת מוצרי האוכל לארוחת החג, יעשו 27% בחנויות "רוסיות", 16% בשופרסל, 8% בטיב-טעם, 3% ביינות ביתן ו-2% בחצי חינם.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

 

נתונים אלו מפתיעים מצד אחד משום שטיב-טעם מזוהה למשל מאד עם המגזר הרוסי, אולם בסקר פי שניים מהמשתתפים אומרים כי יעדיפו את שופרסל. מאידך, הזיהוי של טיב טעם כ"רשת רוסית", יכול להיות שהביא את העונים להשיב כי ירכשו את מוצרי החג בחנויות רוסיות, כשהם מתכוונים בין היתר לטיב טעם עצמה. בכל מקרה, טיב טעם נחשבת לאחד המפרסמים הגדולים במגזר הרוסי, והיא משקיעה תקציבים רבים לקראת הנובי-גוד.

 

טל סיטון, המשנה למנכ''ל ערוץ 9, אומר כי "חודש דצמבר מאופיין בעלייה חדה בצריכה במגזר הישראלי-רוסי, כך עולה גם מהסקר שביצענו. בחברות הישראליות מכירים את המגמה והדבר בא לידי ביטוי בעליה משמעותית בתקציבי הפרסום המופנים למגזר זה. הגידול מורגש בעיקר בקטגוריות המזון, האופנה, מוצרי חשמל, הטיפוח והטואלטיקה".

 

גנדלמן מוסיף עוד כי הנובי-גוד הוא "חג שחוצה את כל הגילאים ואת כל הקבוצות, וגם הצעירים שפחות מחוברים לתרבות הרוסית ביום יום, מציינים את החג הזה".  

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.
רייטינג

המהדורה המרכזית של 14 הגיעה ל-60% מצופי חדשות 12

מהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 14 מתבססת במקום השני עם כמעט שני שליש מהמובילה הנצחית, חדשות 12, חדשות 13 באורח קבע במקום השלישי ואילו המהדורה המרכזית של התאגיד הציבורי מצליחה לטפס ל-80 אלף צופים, ועדיין רק אחד מתוך עשרה צופים צופה בה

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

באורח קבע, טבלת הרייטינג של מהדורות החדשות היא שחדשות 12 במקום הראשון, אחריה לרוב 14 ואז 13 ואת הרשימה סוגרת כאן11. גם הרייטינג הנוכחי זהה, אלא במספר הצופים של חדשות 14 הולך ומתקבע על כמות מכובדת של כמעט שני שליש מצופי חדשות 12. וכך, באחוזים של כלל צופי מהדורות החדשות המרכזיות, חדשות 12 עומדות על כ-42%, חדשות 14 עם 26%, חדשות 13 עם 20% ואילו כאן11 עם כ-12%. ועם זאת, הציפייה היא ששיטת המדידה תשתנה ותאפשר לנו לראות אומדן מדויק יותר של הצופים. 

ולנתונים עצמם: חדשות 12 של קשת עמדה על 12.1% רייטינג עם 294 אלף צופים, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 עם 184 אלף צופים ו-6.4% רייטינג. חדשות 13 עומדת על 5.9% ו-144 אלף צופים וכאן11 עם רייטינג של 2.6% ו-82 אלף צופים. 

פריים טיים ועוד

בפריים טיים, כרגיל, "האח הגדול" של רשת בראש, עם רייטינג של 15.2% ו-411 אלף צופים, ואחריו "חתונה ממבט שני", עם 11.6% רייטינג ו-338 אלף צופים. הפטריוטים ממשיכה להפגין יציבות עם 7.5% רייטינג ו-230 אלף צופים. הדרמה של כאן11, "התנתקות", השתפרה עם 2.2% רייטינג ו-45 אלף צופים. 



חדשות קשת ממשיכות להוביל במהלך היום כולו, אבל גם במהלך היום חדשות 14 מתחילות להדביק פערים. בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.9% ו-83 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שהשיגה 2.1% רייטינג ו-52 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים. 

ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2% ו-43 אלף צופים, אחריו במקום השני "פותחים יום" של רשת, עם 1.6% רייטינג ו-32 אלף צופים ואת הרשימה סגר ערוץ 14, "על הבוקר" עם רונה לוי, עם 1.2% בלבד ו-26 אלף צופים. 

מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.
רייטינג

המהדורה המרכזית של 14 הגיעה ל-60% מצופי חדשות 12

מהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 14 מתבססת במקום השני עם כמעט שני שליש מהמובילה הנצחית, חדשות 12, חדשות 13 באורח קבע במקום השלישי ואילו המהדורה המרכזית של התאגיד הציבורי מצליחה לטפס ל-80 אלף צופים, ועדיין רק אחד מתוך עשרה צופים צופה בה

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

באורח קבע, טבלת הרייטינג של מהדורות החדשות היא שחדשות 12 במקום הראשון, אחריה לרוב 14 ואז 13 ואת הרשימה סוגרת כאן11. גם הרייטינג הנוכחי זהה, אלא במספר הצופים של חדשות 14 הולך ומתקבע על כמות מכובדת של כמעט שני שליש מצופי חדשות 12. וכך, באחוזים של כלל צופי מהדורות החדשות המרכזיות, חדשות 12 עומדות על כ-42%, חדשות 14 עם 26%, חדשות 13 עם 20% ואילו כאן11 עם כ-12%. ועם זאת, הציפייה היא ששיטת המדידה תשתנה ותאפשר לנו לראות אומדן מדויק יותר של הצופים. 

ולנתונים עצמם: חדשות 12 של קשת עמדה על 12.1% רייטינג עם 294 אלף צופים, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 עם 184 אלף צופים ו-6.4% רייטינג. חדשות 13 עומדת על 5.9% ו-144 אלף צופים וכאן11 עם רייטינג של 2.6% ו-82 אלף צופים. 

פריים טיים ועוד

בפריים טיים, כרגיל, "האח הגדול" של רשת בראש, עם רייטינג של 15.2% ו-411 אלף צופים, ואחריו "חתונה ממבט שני", עם 11.6% רייטינג ו-338 אלף צופים. הפטריוטים ממשיכה להפגין יציבות עם 7.5% רייטינג ו-230 אלף צופים. הדרמה של כאן11, "התנתקות", השתפרה עם 2.2% רייטינג ו-45 אלף צופים. 



חדשות קשת ממשיכות להוביל במהלך היום כולו, אבל גם במהלך היום חדשות 14 מתחילות להדביק פערים. בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.9% ו-83 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שהשיגה 2.1% רייטינג ו-52 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים. 

ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2% ו-43 אלף צופים, אחריו במקום השני "פותחים יום" של רשת, עם 1.6% רייטינג ו-32 אלף צופים ואת הרשימה סגר ערוץ 14, "על הבוקר" עם רונה לוי, עם 1.2% בלבד ו-26 אלף צופים.