ענבל אור השקיעה 30 מיליון ש' בפרסום בשנים האחרונות; חלק מהפרויקטים טרם הוקמו

לצד חובות הענק של יזמית הנדל"ן, חלק מההשקעה בפרסום ירד לטימיון בפרויקטים שנתקעו. עפ"י יפעת בקרת פרסום, הפרויקט שזכה להכי הרבה פרסום הוא 'אור בבלי'
אלכסנדר כץ | (5)

בתוך חודש הפכה ענבל אור מה"פרזנטורית" של ענף הבנייה הישראלי, לסיפור עצוב, עם הרבה מאד נפגעים. אשת העסקים מסובכת עד צוואר עם חקירות פליליות, פירוק חברת הנדל"ן שלה וחובות שמוערכים ב-150 מיליון שקלים, ונראה כי מבחינתה, קשה למצוא בשלב זה את האור בקצה המנהרה.

 

באייס החלטנו לבדוק כמה שפכה חברת אור סיטי נדל"ן של אור בשנים האחרונות על פרסום, איזה פרויקטים פורסמו, ואיזה מאלה בהם הושקעו מיליונים בפרסום, כלל לא קמו. ממחקר מיוחד שביצעה יפעת בקרת פרסום עבור אייס, עולה כי החל משנת 2010 הוציאה אור סיטי נדל"ן כ-30 מיליון שקלים על פרסום פרויקטים למגורים. הנתונים המובאים כאן הם מחירים ריאליים – כלומר הסכומים ששולמו למשרדי הפרסום והועברו בהמשך לגופי המדיה.

 

לדברי מנכ"ל יפעת בקרת פרסום, נתי יעקובי, "ענבל אור החליפה 5 משרדי פרסום ב-5 שנים. בתחילת הדרך עבדה עם משרדים גדולים כמו מקאן ויהושע TBWA, שייצרו לה נראות בולטת בדיגיטל, לאחר מכן עברה לעבוד עם זרמון ו-LEAD ששמו את הדגש על פרסום טלוויזיה, ומשנת 2014 היא עובדת עם פרסום יעד ומתמקדת בפרסום בעיתונות, בעיקר בידיעות אחרונות". ראוי לציין כאמור שהחוב הגדול ביותר שלה למדיה, היה לידיעות אחרונות.

 

על פי יפעת, הפרויקטים המושקעים ביותר בפרסום לאורך השנים היו מגדלי הצעירים ברמת גן - עם הסלוגן "דיור בר השגה", אור בבלי ופרויקט ז'בוטינסקי 102-104 ברמת גן. הפרסומות של אור סיטי נדל"ן הן ברובן פרסומות הארד סייל עם דגש על מחיר, ולא על תדמית.

 

בפרויקט אור בבלי השקיעה ענבל אור כ-3.3 מיליון שקל במהלך 2013, אולם בסופה של אותה שנה היא איבדה את הקרקע לאחר שלא הצליחה לגייס את כל הכסף להקמת הפרויקט, כאשר חלק מהדירות כבר שווקו. על פי הדו"ח הראשוני שהגיש הנאמן עו"ד איתן ארז, עולה כי פרויקט בבלי "אמור היה להיות ספינת הדגל של הקבוצה". הנאמן טוען כי לצורך שיווק הפרויקט, הוציאה הקבוצה כ-17 מיליון שקלים על הפרויקט, מהם כ-10 מיליון שקלים על פרסום וכ-6 מיליון בגין אירוע השקה גרנדיוזי בבית מלון, תכנון ועוד.

"הסכומים המדויקים שהוצאו בגין פרויקט זה קשים לחישוב מכיוון שהפרויקט גזל גם הוצאות הנהלה וכלליות, הוצאות משפטיות ובסופו של דבר גם ריבית", כתב עו"ד ארז לבית המשפט, אולם הוא העריך כי "בסך הכל גרם פרויקט זה לחברות להפסד של 30 מיליון שקלים לפחות", ו"ההסתבכות באותו פרויקט בבלי, יצרה למעשה תחילתו של כדור שלג, שממנו החברה כבר לא יכלה להתאושש בהיעדר הון עצמי".

את הפער בין נתוני יפעת בקרת פרסום לנתוני המפרק אפשר להסביר בכך שבחלק גדול מהניטור, קשה לשייך את הקמפיין לפרויקט כזה או אחר. תחת הקטגורייה "אור סיטי נדל"ן", טוענים ביפעת כי סכום הפרסום מאז 2009 עומד על 15.8 מיליון שקלים, בין היתר בפרסום כללי לחברה, פרסום לכמה פרויקטים ועוד. 

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

 אור בבלי. היה של ענבל אור

בפרויקט 'מגדלי הצעירים' הושקעו בשנים 2010-2012 כ-3.2 מיליון שקלים בפרסום. בסופו של דבר הפרויקט העבר לניהולה של קבוצת חג'ג' והוא נמצא כעת בבנייה. בפרויקט ז'בוטינסקי 102-104 ברמת גן הושקעו ב-2012 כ-2.4 מיליון שקלים בפרסום. נכון להיום הפרויקט נמצא בשלבי תכנון, איחוד וחלוקה.

 

בפרויקט 'אור על הפארק' ברחוב אחד העם 16 ברמת גן הושקעו כ-1.1 מיליון שקלים בפרסום, והוא נמצא בשלבי בנייה מתקדמים. מעל מיליון שקלים הושקעו ב-2015 ותחילת 2016 בשיווק הפרויקט ברחוב צ'לנוב, שנמצא בשלבי אישור היתר בנייה. בפרויקט אור בשדרה בשדרות הילד 3 ברמת גן הושקעו 480 אלף שקל בפרסום, והפרויקט נמצא בשלבי תכנון.

 

כאמור, החובות של אור מוערכים בעד 150 מיליון שקלים, חלק מהם לתחום המדיה. כחלק מהליך הפירוק, טוענת חברתה ומי שהייתה שליוותה את אור מאז דצמבר 2013, אילנה גולץ, בעלת משרד הפרסום הצפוני גולץ יעד פרסום שיווק ויחסי ציבור, כי אור חייבת לה כ-2.5 מיליון שקליםבעקבות כך הצטרפה גולץ לרשימת הנושים שהגישו בקשה לפירוק חברת אור סיטי נדל"ן.

 

בסוף השבוע פרסם גלובס כי חלק גדול מהחוב, מעל 2 מיליון שקלים, הוא לידיעות אחרונות וישראל היום, וכי גולץ הגיעה להסדר עם 2 העיתונים הללו במסגרתו היא תשלם את החוב. אייס גם חשף באחרונה כי משרד פרסום נוסף שנפגע הוא ערן גדות & יריב נתי, אם כי החוב שם נמוך הרבה יותר ועומד על כ-100 אלף שקלים. 

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    צר לי 27/05/2019 11:55
    הגב לתגובה זו
    צ'רלי אבלטבול
  • 4.
    עינת איתם 10/04/2016 23:26
    הגב לתגובה זו
    אלה התוצאות של חוסר צניעות , העירום מביא חוסר כל .
  • 3.
    נוכלת 10/04/2016 23:16
    הגב לתגובה זו
    חברות בניה וותיקות לא מעיזות לפרסם בסכומים כאלה כי לא ירוויחו , העינבל בור הזאת לא תכננה בכלל לבנות ולכן בנתה הכל כדי למשוך את הלקוחות , כמו לשים פרוזקטורים חזקים ביער בלילה למשוך את הפרפרים
  • 2.
    לללא 10/04/2016 20:31
    הגב לתגובה זו
    לפני שנתיים אשרות קבוצות רכישה במודיעין באמת מכרו אוויר. פרסומים בכול פינה אפשרית. לא יצאה אף פרויקט. ברמת גן נתקלתי בשלוש פרויקטים של קבוצות רכישה שמשרדים תיווך שיווקו ללא יתרים הבנייה אבל אם סרטונים יפים ומבת מכול זוויות. עד עכשיו לא בונים שם כלום. אז מה הבדל בין ענבל אור לבין קבוצות רכישה אכרות? עיתונות בנושא ענבל אור לא משכנעת אותי. כנראה שקבוצות רכישה קשורות לעולם התחתון. אין רגוליציה וכסף ענק עובר שם.
  • 1.
    prxuo 10/04/2016 19:40
    הגב לתגובה זו
    שפויים למוצרים שלהם. ובכלל עלות הפרסום לא הגיוני, תשלומי ענק למה שקוראים "פרזנטורים" לעיתונות לטלוזיה ולמשרדי הפרסום, כל זאת מבלי להוסיף דבר למוצר עצמו ,הכל על חשבון הציבור.
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13

מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?

הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל. 


במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר. 

מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית. 

מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13

מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?

הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל. 


במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר. 

מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.