
צילום: יח"צ
טור
"יש פה איזה דביל על הקו!": ה"רוסיה" בפרסומת 'מכבי' תיארה מה שהרגישו רוב הרוסים
מכבי קופה מצויינת, אדיר מילר סטנדאפיסט מעולה ורוסים מזמן לא נעלבים מהבדיחות על רוסים. אז איך החיבור של המרכיבים האלה יצר באזז כל כך שלילי ברחוב הרוסי?
"חכה, יש פה איזה דביל על הקו!". את המשפט הזה אמרה האשה "הרוסיה" שאדיר מילר מתח בפרסומת של מכבי שרותי בריאות. וכך בדיוק הרגיש רוב הציבור של דוברי רוסית. הבעיה, ש"הדביל הזה" לדבריה, מייצג גוף ציבורי מהגדולים בישראל.
האמת, מכבי קופה מצויינת, אדיר מילר סטנדאפיסט מעולה ורוסים מזמן לא נעלבים מהבדיחות על רוסים. אז איך החיבור של המרכיבים האלה יצר באזז כל כך שלילי ברחוב הרוסי?
אני לא הולך לנתח את כל הקמפיין של מכבי שרותי בריאות, למרות שיש פה הרבה מה להגיד. נתמקד בסרטון ה"רוסי" וננסה להבין איך הוא הצליח להרגיז ציבור שלם, כשהתגובה הכי מתונה ששמעתי היא: "סתם סרטון לא מוצלח". ישנן קריאות לעזיבת הקופה ולחרם. אז מה קרה? הקמפיין מראה עד כמה מכבי לא מחוברת לציבור דוברי רוסית, שחלק ניכר ממנו גם מבוטח אצלה וגם עובד אצלה.
הקמפיין הזה מצד אחד והתגובות עליו מהצד השני מעלים שוב פעם את השאלה האם קיים עדיין מגזר רוסי בישראל? האם צריך להתחייס אליו באופן מיוחד או ש"כולם כבר מדברים עברית"? אז זהו, שגם אלה שמדברים עברית רהוטה זוכרים את התקופה שצחקו עליהם בגלל עברית עילגת וכשחברה ציבורית מעלה את זה על הפודיום, הם פתאום נפגעים. מה שיכול להיות מצחיק במופע סטנד אפ פתאום לא עובד בסרטון פרסומי.
תארו לרגע שבאחת המדינות בעולם (ארה"ב, קנדה, גרמניה, whatever) היו מעלים פרסומת שבה מותחים מהגר מישראל בגלל השפה העילגת שלו וצוחקים גם על העברית. היינו מאשימים אותם באנטישמיות וזה היה מגיע עד לתקרית דיפלומטית. בטוח. אז אל תדברו איתי על חוש הומור, כי זה לא קשור.
קרדיט: מייק וייצמן
לרוסים יש חוש הומור. גם לצברים יש. גם לאנגלים, אתיופים וצ'רקסים. אך אין ויכוח שמפאת הבדלים תרבותיים ומנטליים גם חוש הומור הוא שונה. זאת עובדה. אבל בהחלט אפשר לטמון ראש בחול, ולחזור על המנטרה שהרוסים כבר נטמעו לחלוטין ואין שום שוני.
ניכר שבמכבי אין שום גורם מקצועי שמתמחה במגזר הרוסי (להבדיל ממגזר החרדי למשל) וזאת התוצאה המאכזבת, במיוחד כשחלק גדול מלקוחותיה ועובדיה באים מהמגזר הזה! מה מכבי צריכה לעשות? להוריד את הסרטון זה לא מספיק. כי הנזק כבר נעשה. כאשר העלבת מישהו, להפסיק להעליב זה לא מספיק. מכבי צריכה לפנות לציבור דוברי רוסית, להסביר את עצמה ולהתנצל. לא לחכות שהסערה תעבור בעצמה. כי היא לא.
*** הכותב אלכס גורודניצקי הוא מנכ"ל משרד הפרסום GMA
סרטון "אדיר". חובת צפייה לאשדודים:מכבי שירותי בריאות
Posted by גבריאל כנפו - Gabriel Knafo on Tuesday, February 23, 2016

- 7.אחת שיודעת 28/02/2016 11:55הגב לתגובה זודי עם הסטריוטיפים האלה. אם פרסומאי בא ממגזר הרוסי אז הוא חסר עבודה ומשחפש פרנסה? כתוב שהוא מנכ"ל במשרד פרסום. אני מכירה אותו, הוא עושה חייל גם בארץ וגם בחו"ל. די עם השטויות האלה, גועל נפש.
- 6.אחד שיודע 27/02/2016 08:49הגב לתגובה זוכתבה ממומנת של איש פרסום מסכן שמחפש פרנסה. אדיר מילר קר רוח ועל מה ששילמו לו הוא עשה את העבודה. הרי בשביל כסף עושים הכל, לא? או כמעט הכל. ומכבי חסרי מוחין שעלה עם כזאת פרסומת ואם זה באמת מתיחה אמיתית הם ישלמו על זה ביוקר. בוודאות ולטווח הארוך.
- 5.007 26/02/2016 10:36הגב לתגובה זורעיון לא רע בכלל! אין ספק שאלכס יוכל לשקם את המותג בעיני המגזר שאותו הוא מכיר לאחר מגוון רב של תפקידים בכירים שהוא מילא.
- 4.לגבי הסאב טקסט... (ל"ת)007 26/02/2016 10:34הגב לתגובה זו
- 3.ולדימיר איליץ' 26/02/2016 08:13הגב לתגובה זוהסרטון אכן דבילי, אבל גם הטור לא משהו
- 2.ירדן 26/02/2016 05:44הגב לתגובה זוועושה כזה סרטון היית מגיב אותו דבר !!! כי אז התגובות היו קשות יותר ואתה לא היית מתעלם.
- קודם תלמד מתי לכתוב "עם" או "אם". (ל"ת)ריטה 08/03/2016 05:58הגב לתגובה זו
- 1.אלכס צודק (ל"ת)אשר 25/02/2016 12:01הגב לתגובה זו