בלי פייסבוק, אבל חזקים בוואטסאפ: כך השתלט ה"העתק-הדבק" על החרדים
הודעות ויראליות הן תופעה נפוצה במיוחד במגזר החרדי והדתי. הן מצליחות לייצר מהומה ולהגיע לציבור גדול כיון שהן מתבססות על אמת חלקית. רובנו מקבלים אותן בחיוך או ב"דפדוף הלאה" ופוגשים בהן מספר פעמים בקבוצות שונות, עד שהן מפסיקות לאחר שכולם כבר נחשפו אליהן. גם כאן, זה בדיוק מה שקרה. הכל התחיל לפני כשבועיים עם ההודעה הזו:
נכון, זה נראה כמו הודעה תמימה, לכאורה. אך בעיניים חרדיות, מדובר בהודעת אזהרה באותיות בולטות עם יללת סירנות. על פי התורה, אסור ללבוש "שעטנז" - בגד שקיימים בו חוטי צמר יחד עם חוטי פשתן, ולכן חרדים רבים יזהרו ברכישת בגדי צמר. מספר מועט של אנשים חשבו לתומם שחשוב לעדכן את כלל הציבור בידיעה המרעישה והעתביקו (העתק-הדבק) את הידיעה באין ספור קבוצות, כשבדרך הם עשו שירות רע (או טוב?) למותג אופנה.
תוך שבועיים פגשתי בהודעה זו לא פחות מ-12 פעמים (!!!) בקבוצות וואטסאפ ובמייל גם גיסתי, אישה חרדית שגרה בקרית ספר, ויש לה אינטרנט כשר, חשבה שחשוב לעדכן אותי כדי שחלילה לא אכשל בלבישת "שעטנז".
אז מה גרם להודעה להפוך לוויראלית, ולהדביק עשרות אלפי חרדים במידע שהם לא חפשו? הציבור החרדי (וגם הדתי) מתמודדים עם רצון וצורך שנוגדים אחד את השני. הרצון להיפתח לעולם וליהנות מהמותר (בגדים מתאימים, אוכל כשר, טיולים, בתי מלון, מכשירי חשמל, קריירה ועוד), ומאידך הצורך לשמור על צביון דתי/חרדי (מסיבות שונות: משפחתיות, קהילתיות, ערכיות ועוד) מייצרים את הקונפליקט שקיים במגזר. אנחנו, שחיים את הקונפליקט לא מרגישים בו, אך מבחוץ – הוא בולט.
- מטא עולה ב-4% - אלו הגורמים שיכולים לעזור לה להמשיך ולעלות
- דילמת המונטיזציה של WhatsApp - כיצד לשלב פרסומות באפליקציה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כאשר חרדי ישמע על בעיית שעטנז ברשת מסוימת, ויש לו יכולת ועניין בהפצת מידע בקבוצות, הוא יעשה זאת ויעביר את המידע לעשרות הקבוצות בהן הוא חבר. במילים פשוטות: הוא "יעתביק" (יעתיק-ידביק) את הידיעה ויחשוב שהוא מציל עשרות, מאות ואלפי אנשים מעבירה, אבל לא יזכור שאין לו מידע עליו הוא יכול בפועל להתבסס.
"העתבקה" היא פעולה פופולרית בעידן הנוכחי. היא פופולרית עוד יותר במגזר שבמשך שנים ניזון מ"נייעס" - news באידיש. בעשורים האחרונים הביטוי "נייעס" הפך לפופולרי גם בקרב חרדים שאינם דוברי יידיש. ומצד שני, גופי המדיה החרדים לא חושפים את כל המידע מטעמי צנזורה רבנית ושיקולים נוספים. הצורך במידע ובצריכת אקטואליה טבוע בדמנו, ואם לא יתנו את כל המידע בדרכים הקלאסיות – בעיתונות וברדיו המגזרי, הציבור משיג באמצעות הרשתות החברתיות-החרדיות ובפורומים. כנראה שזו הסיבה לעובדה שידיעות שרצות במגזר, מתגלות תוך שעות ספורות כנכונות או כניסיון לפגוע בשם הטוב של גורם שלישי.
נעמה עידן היא מנכ"ל סוכנות 'עידן 2020' לאסטרטגיה שיווקית-פרסומית מהדור החדש, מומחיות בטרנספורמציה וקריאייטיב. ניתן להפנות שאלות במייל [email protected]

טאבולה חותמת על הסכם שותפות עם קבוצת הארץ TheMarker ל-5 שנים
ההסכם החדש מיועד לשפר את חוויית התוכן למאות אלפי גולשים בישראל ולהגדיל באופן משמעותי את הכנסות הקבוצה
טאבולה Taboola -0.25% מרחיבה את חדירתה לשוק הישראלי וחותמת עם קבוצת הארץ על הסכם שותפות ארוך טווח ל-5 שנים, הכולל את אתר הארץ בעברית, אתר הארץ באנגלית, אתר TheMarker
הטכנולוגיה מבוססת ה-AI של טאבולה תפעל להגדלת הטראפיק והסירקולציה האורגנית, תעלה את רמת המעורבות של הגולשים, ותספק המלצות וחוויית תוכן איכותית לקוראים באתרים ובאפליקציות של הקבוצה. טאבולה עובדת עם אלפי חברות המפרסמות ישירות ב-Realize, פלטפורמת הפרסום העוצמתית של החברה, על מנת להגיע ל-600 מיליון משתמשים יומיים אצל רבים מהפאבלישרים המובילים בעולם. טאבולה עובדת עם אתרי תוכן מובילים בארץ ובעולם כדוגמת גלובס, ynet, כלכליסט, NBC News, Yahoo. כמו כן יצרניות מכשירים כמו סמסונג, שיומי ואחרים, משתמשות בטכנולוגיה של טאבולה ליצירת הכנסות ו-engagement. שותפויות אלו מאפשרות ל-Realize להציע דאטה ייחודי, אלגוריתמים מומחים וסקייל רחב.
גלי ארנון, מנכ"לית קבוצת הארץ: "להארץ ו-TheMarker קהילה גדולה של מנויים נאמנים בארץ ובעולם. אנו פועלים לספק להם תוכן איכותי, אמין וייחודי, לשפר את חוויית הקריאה ואת החוויה הדיגיטלית שלהם. הקבוצה עובדת עם מפרסמים ושותפים עסקיים רבים, ומציעה פתרונות חדשניים של פרסום ותוכן השיווקי. שיתוף הפעולה עם טאבולה יאפשר לנו להציע המלצות תוכן מדויקות ורלוונטיות יותר, ולחזק את יכולות ההפצה של התכנים שלנו, תוך שמירה על חווית המשתמש."
״אני מאוד מתרגש לצאת לדרך משותפת עם קבוצת הארץ, מגופי התקשורת המובילים בישראל.״ אמר אדם סינגולדה, מייסד ומנכ״ל טאבולה. ״המחויבות של קבוצת
הארץ לעיתונות איכותית ואמינה היא עליונה, והתפקיד שלנו בטאבולה הוא להעצים אותם עם הטכנולוגיה המתקדמת ביותר. כולנו בטאבולה מחויבים לעתיד הרשת הפתוחה, מ-Realize, שמספקת צמיחה משמעותית בהכנסות חדשות, ועד למוצרי GenAI חדשניים כמו DeeperDive, המגנים על הערך של התוכן
העיתונאי. אני שמח על ההזדמנות להעשיר את חווית הגלישה של קוראי הארץ ו-TheMarker, להנגיש להם תכנים איכותיים ולהעניק להם ערך מוסף.״
- פרסום מודעת אבל בעיתון הארץ
- עדות לפיד הוכיחה: ערוצי החדשות לא מספרים לכם את האמת
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7

טאבולה חותמת על הסכם שותפות עם קבוצת הארץ TheMarker ל-5 שנים
ההסכם החדש מיועד לשפר את חוויית התוכן למאות אלפי גולשים בישראל ולהגדיל באופן משמעותי את הכנסות הקבוצה
טאבולה Taboola -0.25% מרחיבה את חדירתה לשוק הישראלי וחותמת עם קבוצת הארץ על הסכם שותפות ארוך טווח ל-5 שנים, הכולל את אתר הארץ בעברית, אתר הארץ באנגלית, אתר TheMarker
הטכנולוגיה מבוססת ה-AI של טאבולה תפעל להגדלת הטראפיק והסירקולציה האורגנית, תעלה את רמת המעורבות של הגולשים, ותספק המלצות וחוויית תוכן איכותית לקוראים באתרים ובאפליקציות של הקבוצה. טאבולה עובדת עם אלפי חברות המפרסמות ישירות ב-Realize, פלטפורמת הפרסום העוצמתית של החברה, על מנת להגיע ל-600 מיליון משתמשים יומיים אצל רבים מהפאבלישרים המובילים בעולם. טאבולה עובדת עם אתרי תוכן מובילים בארץ ובעולם כדוגמת גלובס, ynet, כלכליסט, NBC News, Yahoo. כמו כן יצרניות מכשירים כמו סמסונג, שיומי ואחרים, משתמשות בטכנולוגיה של טאבולה ליצירת הכנסות ו-engagement. שותפויות אלו מאפשרות ל-Realize להציע דאטה ייחודי, אלגוריתמים מומחים וסקייל רחב.
גלי ארנון, מנכ"לית קבוצת הארץ: "להארץ ו-TheMarker קהילה גדולה של מנויים נאמנים בארץ ובעולם. אנו פועלים לספק להם תוכן איכותי, אמין וייחודי, לשפר את חוויית הקריאה ואת החוויה הדיגיטלית שלהם. הקבוצה עובדת עם מפרסמים ושותפים עסקיים רבים, ומציעה פתרונות חדשניים של פרסום ותוכן השיווקי. שיתוף הפעולה עם טאבולה יאפשר לנו להציע המלצות תוכן מדויקות ורלוונטיות יותר, ולחזק את יכולות ההפצה של התכנים שלנו, תוך שמירה על חווית המשתמש."
״אני מאוד מתרגש לצאת לדרך משותפת עם קבוצת הארץ, מגופי התקשורת המובילים בישראל.״ אמר אדם סינגולדה, מייסד ומנכ״ל טאבולה. ״המחויבות של קבוצת
הארץ לעיתונות איכותית ואמינה היא עליונה, והתפקיד שלנו בטאבולה הוא להעצים אותם עם הטכנולוגיה המתקדמת ביותר. כולנו בטאבולה מחויבים לעתיד הרשת הפתוחה, מ-Realize, שמספקת צמיחה משמעותית בהכנסות חדשות, ועד למוצרי GenAI חדשניים כמו DeeperDive, המגנים על הערך של התוכן
העיתונאי. אני שמח על ההזדמנות להעשיר את חווית הגלישה של קוראי הארץ ו-TheMarker, להנגיש להם תכנים איכותיים ולהעניק להם ערך מוסף.״
- פרסום מודעת אבל בעיתון הארץ
- עדות לפיד הוכיחה: ערוצי החדשות לא מספרים לכם את האמת
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
