ועדת הכלכלה
צילום: דוברות ועדת הכלכלה

ועדת הכלכלה ביטלה את סעיף ההשתקה ברשות השידור - רטרואקטיבית מרגע חקיקתו

חברי הוועדה הצביעו פה אחד נגד הסעיף שהוכנס לחוק השידור הציבורי ואסר על מגישי ועיתונאי הרשות להביע דעתם בשידור. ביטול הסעיף יחול מרגע קבלת הסעיף לפני חודשיים
אלכסנדר כץ | (1)

"סעיף ההשתקה" ברשות השידור עושה את דרכו במהירות לפח האשפה. ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה לפני שעה קלה (יום ד') פה אחד את ביטול הסעיף שהובא לפתחה לאחר ההצבעה בקריאה ראשונה, וכעת ביטול הסעיף יובא להצבעה בקריאה שנייה ושלישית ככל הנראה כבר בשבוע הבא. אותו סעיף אסר על הבעת דעות של מגישים ועיתונאים בשידורי הרדיו והטלוויזיה ברשות השידור.

 

יו"ר הוועדה ח"כ איתן כבל פתח את הדיון ואמר כי נשפכו מספיק מילים על סעיף ההשתקה. "כשהבאנו את הסעיף הזה באמצע הלילה להצבעה הוועדה של ח"כ צחי הנגבי (לדיון בתיקון חוק השידור הציבורי) דחתה את הסעיף", אמר. "לא היה אחד שלא סבר שלא צריך כללי אתיקה, אבל יחד עם זאת הייתה הסכמה מקיר לקיר שלא ראוי שכללים מהסוג הזה יהיו חלק מחוק. לא זו אף זו, ברור שלא צריך לקחת כללים שכתב נקדימון רוגל ז"ל - כשדברים רבים השתנו מאז מהקצה אל הקצה. לקחו את זה כמו שהו ודחינו את זה, במליאה אף אחד מהח"כים שהשתתפו בדיון לא העלה על דעתו שזה יאושר. אחרי סאגה ארוכה או קצרה קיבל ראש הממשלה את ההחלטה לשנות את הסעיף ולשם כך התכנסנו".

 

כבל הזכיר כי היועצת המשפטית של הוועדה והמשנה ליועץ המשפטי לכנסת, עו"ד אתי בנדלר, התנגדה נחרצות לסעיף ההשתקה. "לא יאה לאף אחד ובוודאי לא לשר בישראל לנסות להפיל את כלימתו על אחרים, בוודאי לא על אנשי מקצוע מאוד מוערכים".

 

ח"כ פרופ' יוסי יונה הביע את חששו במהלך הדיון, כי "צלו של הסעיף ימשיך לרחף מעל רשות השידור. יודעים החברים לוועדה ועובדי רשות השידור שלמעשה גם בחוק עצמו לא הגענו לחוק שיצר חומה בצורה בין הפוליטיקה לבין רשות השידור. רשות השידור נמצאת היום בתקופת מעבר בהליך כינוס נכסים וההליך הזה הוא גם איום - תקציבי, בירוקרטי, אדמינסטרטיבי. הליך זה מונע מהרשות בתקופה הזו לבצע את תפקידה ולעלות תוכניות תחקיר נוקבות. כלומר המשמעות היא המשך קיומו של סעיף ההשתקה באמצעים בלתי פורמאליים".

 

כזכור, לפני כחודשיים בעיצומו של הדיון בקריאה שנייה ושלישית על חוק השידור הציבורי החדש, הציע ח"כ ישראל אייכלר מיהדות התורה הסתייגות שעל פי הערכות השר הממונה על רשות השידור בזמנו, אופיר אקוניס יזם אותה, הקובעת כי "בשידורי הרשות יש להימנע מחד צדדיות, ממשפט קדום, מהבעת דעה אישית, ממתן ציונים והדבקת תגים, מהעלמת עובדות או מהטעמתן באורח סלקטיבי, שלא לפי ערכן החדשותי". הסעיף נוגע לרשות השידור הישנה, והוא התקבל בזמנו.

במשרד התקשורת הופתעו מהסעיף הזה ומסרו כי הוא בטל. גם נתניהו היה נגדו, ובהמשך החליט אקוניס להתפטר מתפקידו כשר הממונה על רשות השידור והרשות השנייה. מנכ"ל משרד התקשורת שלמה פילבר הפיץ תזכיר חוק המבטל לחלוטין את סעיף ההשתקה.

רק בדיון השני בוועדת השרים לענייני חקיקה הצליח ראש הממשלה נתניהו לבטל את סעיף ההשתקה, והדבר הובא להצבעה בקריאה ראשונה. בהמשך הובא לוועדת הכלכלה שדנה הבוקר בכך. כדי להביע את ההסתייגות המוחלטת של הח"כים מהסעיף, הוחלט לקבוע כי הסעיף למעשה מבוטל מהדקה בה הוא התקבל ביטול רטרואקטיבי - רוצה לומר שאם אחד משדרי קול ישראל או ערוץ 1 הביע את דעתו בחודשיים האחרונים ויש כאלה שרוצים להפעיל עליו את "סעיף ההשתקה", לא ניתן יהיה לעשות זאת משום שהוא לא קיים.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    מבפנים 12/11/2015 06:34
    הגב לתגובה זו
    כן השתקה לא השתקה לא ירגעו עד שיממשו את תכניתם של ארדן השחצן ולפיד הקברן: לחסל את רשות השידור והשידור הציבורי כליל
אלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמריאלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמרי

האם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?

ליאור דנקנר |
נושאים בכתבה סלקום תקלה

הנהלת סלקום לא הסבירה לציבור למה השרתים נפלו, למה הגולשים לא יכלו לגלוש, למה עסקים לא יכלו לפעול. היא כן אמרה שיש תקלה, ועכשיו, אחרי שהיא נפתרה, חוקרים את העניין.

יש כאן נזק גדול - תדמיתי וכספי. סלקום צריכה לפצות את הלקוחות. בעולם, חברות שעוברות תקלה, מדווחות מיד בשקיפות מה קרה ומדווחות מיד על פיצוי ללקוחות הצרכניים ולעסקים. בסלקום ובארץ בכלל - זה לא ממש מקובל. תלוי במהות התקלה ומי אחראי עליה. הצרכן הישראלי מסתבר...פראייר, לעומת עמיתו בחו"ל. אבל נראה שלסלקום לא יהיה מנוס אלא לפצות את הציבור. 

התקלה נפתרה: שירותי האינטרנט והסלולר של סלקום חזרו לפעילות

לאחר שעות של שיבושים נרחבים, סלקום הודיעה כי התקלה הארצית שפגעה בשירותי האינטרנט הביתי והסלולרי נפתרה, והשירות חזר לפעילות מלאה. מחברת סלקום נמסר כי היא עדיין חוקרת את האירוע: “השירות חזר לפעילות. אנו מתנצלים על אי הנוחות שנגרמה ללקוחותינו”. מוקדם יותר היום דיווחו המוני לקוחות על חוסר יכולת לגלוש באינטרנט, הן ברשת הסלולרית והן בחיבורי האינטרנט הביתי. 

ברשתות החברתיות ובכלל הצטברו תלונות רבות מצד לקוחות שניסו להבין אם מדובר בתקלה נקודתית או ארצית. התקלה התאפיינה בכך שהאתרים נפלו, האפליקציות לא עבדו, אבל הודעות הווטסאפ עברו. מעבר לכך, שירות הלקוחות של סלקום לא היה זמין, לא בטלפון ולא בווטסאפ, וזה גרם לביקורת רבה של הציבור.

בשלב מוקדם יותר הודיעה סלקום כי מדובר ב“תקלה המשפיעה על חלק מהלקוחות”, והדגישה כי צוותים טכניים פועלים לפתרון הבעיה. כעת, עם חזרת השירות, החברה לא פירטה מה היה מקור התקלה, אך ציינה כי מתקיים תחקור פנימי.