טור

עיצוב, שיווק, מיתוג או פסיכולוגיה? UX זה הכל יחד - והנה מה שאתם צריכים לדעת

אייס מציג סדרת טורים חדשה בתחום ה-UX מאת אנשי חברת Netcraft. מתחילים בהיכרות ראשונית עם עולם חווית המשתמש בטור של אסף באר, ראש תחום CRO ומומחה UX
אסף באר |

הסתכלו לרגע בתנור הגז שבתמונה. לכאורה תנור גז סטנדרטי - גם אם מיושן קצת - ואין בו שום דבר יוצא דופן. תנורים מסוג זה נמצאים איתנו כבר 100 שנים מבלי שהשתנו יותר מדי.

עכשיו שימו לב לאופן בו מסודרות הלהבות - ומצד שני לאופן בו מסודרות הידיות ששולטות בלהבות. הן מסודרות בשורה אחת, למרות שהלהבות מסודרות בריבוע. כמה פעמים יצא לכם לטעות ולסובב את הידית הלא נכונה בגלל הסידור הזה? ועדיין, קשה למצוא תנורים שיצרו מהפכה וסידרו מחדש את הידיות.

איך זה קורה? כולם הרי יודעים שזה לא נוח. התשובה היא פשוטה. אף אחד מעולם לא החזיר תנור בגלל סידור לא נוח של ידיות. בין אם זה טרחה גדולה להחזיר תנור, או שפשוט מקבלים את המצב כמות שהוא, אין תמריץ ליצרני התנורים לשנות את הסידור. זה לא גורם להם נזק.

 

בעולם הדיגיטלי המצב שונה מהותית. חסם המעבר למתחרים הוא אפס, והמשתמשים מגלים חוסר סבלנות קיצוני. מחקרים מראים שמבקר ממוצע מחליט תוך 7 שניות אם הוא ישאר באתר או יעבור לאתר הבא. ההכרה שקלות המעבר הבלתי נסבלת הזו גורמת לאיבוד לקוחות והכנסות הביאו לאבולוציה מהירה של תחום שהיה אז עדיין בחיתולים במחלקות המחקר של אפל. התחום הזה נקרא חווית משתמש, או בשמו המוכר יותר UX - User Experience.

 

ישנן הרבה תפיסות מוטעות לגבי התחום, ובראשיתן שמדובר למעשה בעיצוב ממשק משתמש בלבד. כל מי שעוסק בתחום תופס אותו קצת אחרת, אבל ההגדרה המדוייקת ביותר שמצאתי היא של דון נורמן, פסיכולוג קוגניטיבי שנחשב לאבי התחום, ומי שהיה ארכיטקט חווית המשתמש הראשון בהיסטוריה באפל: "חווית משתמש מקיפה את כל ההיבטים של אינטראקציית משתמש הקצה עם החברה, שירותיה והמוצרים".

 

ראשית, לא מפתיע שההגדרה הגיעה מאפל, כי כמו באפל, חווית המשתמש היא תפישה כוללת שלא נעצרת במסך אלא רלוונטית גם למכשיר הפיזי, לשירות הלקוחות, החנויות והמיתוג. מעבר לכך, אפשר לראות כי חווית משתמש מתעסקת באינטראקציה כלומר בתגובה לפעולות המשתמש ודו השיח שנוצר. מכאן הדרך להבין איך לייצר חווית משתמש טובה היא קצרה - חווית משתמש טובה היא התוצר של סדרת אינטראקציות חיוביות בהן המשתמש הצליח לבצע כל מה שרצה בצורה חלקה פשוטה ואף מהנה, ללא עיכובים מיותרים וללא יצירת תסכול או תחושת חוסר שליטה.

 

סה"כ זה נשמע פשוט, אך על מנת להצליח ולייצר חווית משתמש טובה, אנשי חווית משתמש נדרשו לקבץ כישורים מתחומים רחבים מאוד - החל מפסיכולוגיה קוגניטיבית, דרך עיצוב גרפי וכלה בשיווק ומיתוג. כל זה הוא קריטי בכדי להבין מי המשתמשים, מה הצרכים שלהם ומהי הדרך הטובה ביותר לאפשר להם להשיג את זאת, לפעמים לפני שהם ידעו בכלל שהם צריכים את זה.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

 

אם נשווה את חווית המשתמש של תוכנות Windows משנות ה-90 לתוכנות והאפליקציות בעולם המרושת שאנו חיים בו היום, נבין עד כמה רחוק הגענו, ויותר מזה - עד כמה כולנו הפכנו למומחים בתחום. כאשר כמעט כל הפעולות שאנחנו מבצעים, החל מקניות ועד משחק עם הילדים, עוברות תיווך דיגיטלי/ חווית משתמש אינה עוד בגדר מותרות, אלא הכרח קיומי שמהווה יתרון תחרותי מובהק.

בסדרת הטורים הזו ננסה להציג את תחום ה-UX למי שעושה את צעדיו הראשונים וכן נרחיב על נושאים חמים ופתרונות מעניינים ורלוונטיים. מקווה שתהנו!

הכותב, אסף באר, הוא ראש תחום CRO ומומחה חווית משתמש בנטקראפט

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מגי טביבי, מגישת המהדורה המרכזית של ערוץ 14. קרדיט: רשתות חברתיותמגי טביבי, מגישת המהדורה המרכזית של ערוץ 14. קרדיט: רשתות חברתיות
רייטינג

מי הזיז את מדורת השבט שלי?

המהדורה המרכזית של חדשות 12 עדיין בראש, אבל ההתחזקות של ערוץ 14 היא כבר עובדה מוגמרת והמגמה ברורה; הפריים טיים עדיין בשליטת קשת אבל המגמה ניכרת לאורך כל לוח השידורים

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 12.4% רייטינג ו-305 אלף צופים, נתונים מעולים ששמו אותה בראש הדירוג של המהדורות המרכזיות בישראל, אבל אין בכך שום דבר חדש, מה שכן הולך ומשתנה זו התחרות, היות וגם אמש, חדשות 14 התקרבו מאד למקום הראשון והיוו תחרות של ממש למדורת השבט של העשורים האחרונים, ועמדה על 9.2% רייטינג ו-2424 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שעמדה על  5.2% רייטינג ו-135 אלף צופים ומצליחה להתייצב על מעל מאה אלף צופים בשיגרה, ואילו בסוף, היתה המהדורה של כאן11, שעצם קיומה נמצא במחלוקת, אבל כך או כך, היא אינה אלטרנטיבה אמיתית מבחינת רייטינג, ועומדת על 98 אלף צופים ו-3.8% רייטינג. 

גם באייטם רייטינג פשוט, חשוב להזכיר שעם או בלי קשר למגמות הצפייה או למסע הדה-לגיטמציה, מספר עיתונאים בכירים בערוץ 14 אוימו לאחרונה והחשוד במעשים נעצר. 

פריים טיים

לעמוד בראש הפריים עם תכנית דוברת ערבית זה הישג יוצא דופן, וכך עשתה "נוטוק" של רועי עידן, שעמדה על רייטינג של 12.7% רייטינג ו-302 אלף צופים. אחריה היתה "משחקי השף" של ערוץ 13, עם 10 % רייטינג ו-256 אלף צופים, ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", ועם חזרתו של ינון מגל עמדה על 8.5%, אך עם יותר מספר צופים מאשר המקום השני, עם 260 אלף צופים. למרות שהעונה נפתחה בסערה, "בואו לאכול איתי" של כאן11 סגרה את הרשימה עם 4.7% רייטינג ו-106 אלף צופים.

תכניות הבוקר והצהריים

מבחינת שאר הרצועות, רצועת הבוקר הולכת ותופסת תאוצה, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה את הרצועה, עם 3.7% ו-84 אלף צופים, במקום השני היה ערוץ 14, כשמהדורת "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, היתה במקום השני מבחינת רייטינג, עם 2.5% רייטינג ו-47 אלף צופים. "העולם הבוקר" של רשת סגרה את הרשימה, עם 1.7% רייטינג ו-37 אלף צופים.

ברצועה שלאחריה, המספרים ירדו מעט, ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה היה בראש ועמד על רייטינג של 2.8% ו-67 אלף צופים, ואילו אחריו היתה "על הבוקר" של ערוץ 14 עם 2% רייטינג, ו-42 אלף צופים. את הרשימה סגר "על הבוקר" ברשת, עם 1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.

מגי טביבי, מגישת המהדורה המרכזית של ערוץ 14. קרדיט: רשתות חברתיותמגי טביבי, מגישת המהדורה המרכזית של ערוץ 14. קרדיט: רשתות חברתיות
רייטינג

מי הזיז את מדורת השבט שלי?

המהדורה המרכזית של חדשות 12 עדיין בראש, אבל ההתחזקות של ערוץ 14 היא כבר עובדה מוגמרת והמגמה ברורה; הפריים טיים עדיין בשליטת קשת אבל המגמה ניכרת לאורך כל לוח השידורים

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 12.4% רייטינג ו-305 אלף צופים, נתונים מעולים ששמו אותה בראש הדירוג של המהדורות המרכזיות בישראל, אבל אין בכך שום דבר חדש, מה שכן הולך ומשתנה זו התחרות, היות וגם אמש, חדשות 14 התקרבו מאד למקום הראשון והיוו תחרות של ממש למדורת השבט של העשורים האחרונים, ועמדה על 9.2% רייטינג ו-2424 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שעמדה על  5.2% רייטינג ו-135 אלף צופים ומצליחה להתייצב על מעל מאה אלף צופים בשיגרה, ואילו בסוף, היתה המהדורה של כאן11, שעצם קיומה נמצא במחלוקת, אבל כך או כך, היא אינה אלטרנטיבה אמיתית מבחינת רייטינג, ועומדת על 98 אלף צופים ו-3.8% רייטינג. 

גם באייטם רייטינג פשוט, חשוב להזכיר שעם או בלי קשר למגמות הצפייה או למסע הדה-לגיטמציה, מספר עיתונאים בכירים בערוץ 14 אוימו לאחרונה והחשוד במעשים נעצר. 

פריים טיים

לעמוד בראש הפריים עם תכנית דוברת ערבית זה הישג יוצא דופן, וכך עשתה "נוטוק" של רועי עידן, שעמדה על רייטינג של 12.7% רייטינג ו-302 אלף צופים. אחריה היתה "משחקי השף" של ערוץ 13, עם 10 % רייטינג ו-256 אלף צופים, ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", ועם חזרתו של ינון מגל עמדה על 8.5%, אך עם יותר מספר צופים מאשר המקום השני, עם 260 אלף צופים. למרות שהעונה נפתחה בסערה, "בואו לאכול איתי" של כאן11 סגרה את הרשימה עם 4.7% רייטינג ו-106 אלף צופים.

תכניות הבוקר והצהריים

מבחינת שאר הרצועות, רצועת הבוקר הולכת ותופסת תאוצה, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה את הרצועה, עם 3.7% ו-84 אלף צופים, במקום השני היה ערוץ 14, כשמהדורת "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, היתה במקום השני מבחינת רייטינג, עם 2.5% רייטינג ו-47 אלף צופים. "העולם הבוקר" של רשת סגרה את הרשימה, עם 1.7% רייטינג ו-37 אלף צופים.

ברצועה שלאחריה, המספרים ירדו מעט, ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה היה בראש ועמד על רייטינג של 2.8% ו-67 אלף צופים, ואילו אחריו היתה "על הבוקר" של ערוץ 14 עם 2% רייטינג, ו-42 אלף צופים. את הרשימה סגר "על הבוקר" ברשת, עם 1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.