המהפכה של גוגל - מודעות פלאש ייעלמו מהאתרים: מה הלקוח ומשרד הפרסום צריכים לדעת?
הנה זה הגיע ה-1.9, ולא, זו לא עוד כתבת "סוף סוף נגמר החופש הגדול". החל מתאריך זה גוגל משהה מודעות שנבנו על סביבת נגן פלאש, כך שצריך ללחוץ על מודעה על מנת שתתחיל לעבוד. המהלך של גוגל למעשה מאלץ אותנו להתקדם ל-html5. הבעיה העיקרית היא התזמון - למה עכשיו בתקופת החגים עם כל הקמפיינים שעולים לאוויר???
מה עתידה של פלאש?לאורך השנים פלאש הייתה "התוכנה" ליצירת מודעות פרסום בדיגיטל. בשנים האחרונות, בעידן המובייל, הפופלאריות של התוכנה צנחה בהרבה תחומים, אבל במקום אחד נשארה יציבה - הבאנרים באתרים. כל זה נכון עד שגוגל הכריזה שהחל מה-1.9 תוכן לא מרכזי באתר (באנרים שנבנו על סביבת נגן פלאש) יציגו מסך סטטי עם כפתור Play. ורק לאחר לחיצה על אותו כפתור הבאנר יתחיל לנגן.
איך סוגרים קבצים וכמה זמן זה ייקח מעכשיו
מכיוון שלא קשה לנחש מה יהיו אחוזי ההקלקה על הבאנרים - בחודשים האחרונים משרדי הפרסום עוברים שינוי טכנולוגי משמעותי לעבר html5. בתקופה האחרונה אני מלווה ומדריך כמות לא קטנה של משרדי פרסום, בוני אתרים ופרילאנסרים בתהליך לא קל, עם המון סימני שאלה, כמו: מהי החלופה הטובה ביותר לפלאש, איך סוגרים קבצים מול האתרים, זמני הפקה וכמובן - האם זה פוגע בקראייטיב?
היום המצב מעט רגוע יותר, אחרי שכמעט כולם הבינו שפלאש לא באמת נכחדה. למעשה פלאש היא עדיין כלי העבודה המרכזי בהפקה, וזאת מכיוון שאדובי דאגה להטמיע עבודה עם HTML5 בתוך פלאש ובכך להשאיר אותה רלוונטית. יחד עם זאת, הבעיה העיקרית נשארה GDN - Google Display Network, בעיקר בגלל בעיות משקל מול HTML5 מתוך פלאש.
תוכנות נוספות שמעוררות עניין לאחרונה, בעיקר לעבודה מול GDN הם Edge Animate גם מבית אדובי ותוכנת Google web designer מבית, ניחשתם נכון, גוגל. שתי התוכנות נבנו לסביבת HTML כאשר Edge נחשבת לתוכנה יותר מקצועית בעוד google web designer יותר פשוטה מפלאש ומאדג' אך מאפשרת לכל אחד ששולט בתוכנה גרפית כלשהי להתחיל לייצר מודעות לדיגיטל.
מכשירים גם את צוותי האופליין
חלק ממשרדי הפרסום הגדילו לעשות והכשירו גם את האופליין בהדרכה של כמה שעות על התוכנה ובכך הרוויחו כוח עבודה נוסף ליצירת באנרים לא מורכבים ובעיקר לסביבת GDN שם יש התממשקות מלאה מול התוכנה.
למרות העבודה עם פלאש משרדי הפרסום חווים המון מכשולים בהפקה ובעיקר בסגירות מול האתרים השונים. רוב האתרים ובעיקר הגדולים נערכו מראש עם המון טסטים מול משרדי הפרסום ששלחו מדי יום טסטים לבדוק האם הכל תקין. כך סמנכ"ל המסחר של ynet ברק קלמנוביץ' מתאר את התהליך: "עשינו טסטים שונים לפורמט HTML5 על מנת לוודא שהמערכת שלנו מקבלת את הקבצים ומגישה אותם בצורה תקינה לרבות חשיפה והקלקה. בנוסף יצרנו קובץ הוראות סגירה לשימוש משרדי הפרסום והמפרסמים. מעבר לכך אנחנו נותנים תמיכה ועזרה בבדיקת פורמטים חכמים מיוחדים לפי דרישת המשרדים".
- שובו של הפריים טיים
- עלייה של יותר מ-20% בצפייה בחדשות
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- העסקה ממשיכה להעלות את הרייטינג בכל מהדורות החדשות
צד נוסף שמשרדי הפרסום מתמודדים איתו זה הלקוח שצריך להבין שהמודעות שמייצרים ב- HTML5, גם אם נעשו בתוכנת פלאש הן לא המודעות שהם רגילים אליהם ברמת האנימציה. יש דברים שפשוט אי אפשר לעשות ויש אנימציות שחייבים להימנע מהם על מנת שהמודעות לא יקרסו ויעבדו בצורה חלקה. ירון קינן, מנהל הסטודיו בבאומן בר ריבנאי הסביר שבחודש האחרון חוץ מהצד הטכנולוגי שבו הסטודיו חקר ולמד כל תוכנה אפשרית למעבר ל-HTML5, הם יושבים עם לקוחות ומסבירים להם על השינוי. מהי הפגיעה בקראייטיב, מה כבר אי אפשר לעשות היום בתוכנה, ולחלופין מה היתרון של המעבר הטכנולוגי הזה. עוד מסביר ירון שהיה חשוב להבהיר ללקוחות שזמני ההפקה הולכים להשתנות מעט, לפחות בתקופה הקרובה, בעיקר בגלל בעיות טכניות שעלולות להתרחש מול אתרים שונים.
מנסים הכל ואז מחליטים
כפי שציינתי, בחודשיים האחרונים אני מתרוצץ בין משרדים שונים ומעביר די הרבה סדנאות על HTML5. מה שמשותף לכל המשרדים, לפחות באלו שביקרתי, הוא שכולם הלכו באסטרטגיה של "חייבים ללמוד את כל התוכנות קודם כל ואז להחליט איזו תוכנה הכי מתאימה להפקה מהירה ואיכותית של מודעות". בסוף, נכון לעכשיו, רובם עובדים עם פלאש ומפרסמים לסביבת HTML. חלק משתמשים בפלאגין של גוגל (swiffy) שלא בטוח כמה זמן הוא ישאר בסביבה וחלקם הגדול מפיקים מראש בפלאש CC לסביבת HTML.
המעבר הוא כאב ראש לא קטן. אבל יש כאן הזדמנות ללמוד ולהתפתח ולהכיר יותר טוב את סביבת ה-HTML ולהפסיק להציג מודעות על נגן פלאש שלא מוצג גם ככה במכשירי מובייל. ובנוסף, סוף סוף להפסיק עם הפקה של באנרים בפורמט של GIF כי אין ברירה אחרת...אז יש ברירה וכנראה שהשינוי בדפדפן הפופלארי כרום רק מטיב לכולם.
הכותב, דודי אשכנזי, כתב ארבעה ספרים על תוכנת פלאש, רכז תחום אינטראקטיב במרכז ההדרכה מנטור ומרצה במוסדות אקדמיים מובילים בארץ. יועץ טכני למשרדי פרסום וגם בעל סטודיו עצמאי המתמחה בפתרונות דיגיטל.

שובו של הפריים טיים
אחרי תקופה שבה מהדורות החדשות הציגו מספר צופים גבוה במיוחד, ישנה חזרה למספרים של טרום העסקה והפריים טיים שוב חוזר
אחרי שבועיים שבהם מהדורות החדשות היו במרכז שידורי הטלוויזיה, וסך הצופים בכלל המהדורות התקרב למיליון צופים, אמש נרשמה ירידה טבעית והמספרים חזרו למימדים "רגילים", עם כ-800 אלף איש. בראש המהדורות עמדה, כרגיל, המהדורה המרכזית של חדשות 12, עם 15.9% רייטינג ו-384 אלף צופים. אחריה, היתה מהדורות החדשות של ערוץ 14 שעמדה על יותר מחצי צופי קשת, עם 8% רייטינג ו-203 אלף צופים. במקום השלישי היתה המהדורה המרכזית של רשת, חדשות 13, שהיתה עם 5.9% רייטינג ו-131 אלף צופים ואילו במקום האחרון היתה המהדורה של כאן11, שעמדה על 3.6% וחזרה להיות מתחת לגבול ה-100 אלף צופים, עם 89 אלף צופים בלבד.
שובו של הפריים טיים
אמנם אצלנו גם הפריים טיים עוסק באקטואליה, או ליתר דיוק, בטראומה לאומית, ובכל זאת, מהדורות החדשות פינו את רצועת הפריים טיים. בראש הרצועה עמדה "אור ראשון" של קשת, סדרה שמבוססת על אירועי ה-7 באוקטובר ועמדה 15.2% רייטינג ו-350 אלף צופים. אחריה "הפטריוטים" היציבה שמראה שיש ביקוש לשיח אקטואלי שחורג ממהדורות החדשות, ועמדה על נתון מרשים של 9.3% רייטינג ו-261 אלף צופים (לצורך העניין, כמויות שעולות על צופי המהדורות של 13 ו-11 יחד). אחריהם היה השעשועון "כלוב הזהב" של רשת שעמד על 6.8% רייטינג ו-161 אלף צופים ואילו את הרשימה סגר השעשועון של כאן11, "המרדף", עם 5.2% ו-127 אלף צופים.
מבחינת שאר הרצועות, חדשות. בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 4.4% ו-102 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שהשיגה 2.5% רייטינג ו-48 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.9% רייטינג ו-40 אלף צופים.
- עלייה של יותר מ-20% בצפייה בחדשות
- העסקה ממשיכה להעלות את הרייטינג בכל מהדורות החדשות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 4.1% ו-86 אלף צופים, אחריו במקום השני היה ערוץ 14, עם "על הבוקר" עם רונה לוי, עם 2.2% בלבד ו-44 אלף צופים ואת הרשימה סגר "פותחים יום" של רשת, עם 2.1% רייטינג ו-45 אלף צופים.