קמפיין מקאן. "תודה בת אל"
צילום: יח"צ

קמפיין ההצבעה של מקאן מגיע לוועדת הבחירות: מעתה כל קמפיין יחויב בזיהוי

מפלגת הירוקים פנתה לשופט סלים ג'ובראן בתלונה על כך שקמפיין מקאן עובד למעשה לטובת המפלגות. מעתה תחויב חברת הפרסום לציין מי מזמין המודעה
משה בנימין | (1)

אין מעשה טוב שלא משלמים עליו ביוקר, כך בערך אומרת האמרה אמריקאית מפורסמת. מודעת עידוד ההצבעה של מקאן תל אביב שהיתה לכאורה אובייקטיבית ונטולת פנים, שבה הופיעו חנין זועבי, יאיר לפיד ועוד הגיעה לועדת הבחירות בראשותו של השופט סלים ג'ובראן לאחר תלונה מטעם רשימת הירוקים.

במודעות שהעלה מקאן תל אביב בחודש האחרון נראית דמותה של חנין זועבי ולצידה הכיתוב "תודה בת אל" (ברמיזה לשמות הנפוצים בקרב המתנחלים/דתיים/מצביעי הבית היהודי), במודעה של יאיר לפיד מצורף הכיתוב "תודה מנחם מנדל" על אותו המשקל וברמיזה לשמות של החרדים המתנגדים למשנתו של לפיד. המודעות חתומות במשפט: "כשאתה לא בוחר, אתה נותן את הקול שלך למישהו אחר". לטענת רשימת הירוקים, מודעות אלו אינן ברורות דיו ולמעשה משמשות כמודעות לכל דבר עבור המופיעים עליהן.

 

לטענת הירוקים מדובר "בטקסט מתחכם שכביכול נועד לשכנע מישהו שאינו מצביע שאי הצבעתו למעשה הולכת לדמות שמופיעה על השלט". כמו כן, טוענים הירוקים, כי "העובדה כי מדובר בשלט לעידוד הצבעה אינה נהירה לצופה מן הצד, והיא מתבררת אחר רק בקריאה קפדנית של הטקסטים".

 

העתירה הופנתה כנגד רשימת הבית היהודי, רשימת ישראל ביתנו, רשימת יש עתיד, רשימת הליכוד, רשימת הרשימה המשותפת, הדיה שילוט חוצות בע"מ (חברת החוצות) JCDecaux (חברת החוצות) ומקאן אריקסון (משרד הפרסום). 

לטענת העותרים, הקמפיין מהווה תעמולת בחירות למען רשימת הבית היהודי ורשימת הרשימה המשותפת, והיות שלא צוין עליו זהות מזמין התעמולה, מדובר בהפרה של סעיף 10(ב)(5) לחוק הבחירות דרכי תעמולה.

 

ברשימת הבית היהודי וחברת שילוט החוצות JCDecaux הצהירו כי אין להם כל קשר לקמפיין, ולעומת זאת מקאן תל אביב ביקשה להצטרף לעתירה מיוזמתה, היות שהיא זו שיזמה וביצעה אותו. במשרד הפרסום טענו כי "אין מדובר בתעמולת בחירות היות שמדובר בקמפיין להעלאת אחוז ההצבעה באופן כללי ואין מטרתו להשפיע על הבוחר לבחור מפלגה מסוימת".

 

בהחלטתו כתב השופט ג'ובראן "אין הכרח כי פרסום יקרא להצביע למועמד פלוני על מנת שיבוא בגדר תעמולת בחירות, ודי בכך שפועלו הוא בהשפעה על הבוחר". וקובע כי "יש מקום למתן צו מניעה שמשמעותו חיוב מקאן אריקסון להוסיף למודעות את זהות מזמינן". מנגד במקאן הצהירו כי הקמפיין נגמר והשילוט מוסר בימים אלו ללא קשר עם העתירה".

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    יש לכם בלבול בפסקה השלישית. הירוקים ולא עלה י (ל"ת)
    יוסי 16/02/2015 18:34
    הגב לתגובה זו
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.
רייטינג

המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים

בערב רווי חדשות, עם כמעט מיליון צופים בכל המהדורות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 הצליחה לשבור שיא והיא בדרך להדביק את הפער מהמובילה הנצחית, חדשות 12

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג
בערב דרמטי עם חדשות מרעישות, שהשתנו והתפתחו במהלך הערב, כמות הצופים התקרבה למיליון צופים, עם 922 אלף צופים שצפו בכל מהדורות החדשות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 שברה שיא של כל הזמנים, עם כמות צופים שהתקרבה למדורת השבט המסורתית, חדשות 12. 

אולי זו העובדה שערוץ 14 מזוהה עם פרשת "שדה תימן", ואולי זהו המשך של מגמת ההתחזקות של מהדורות החדשות של הערוץ, אבל כך או כך הנתונים הם נתוני שיא. 

מבחינת הדירוג עצמו, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 15% רייטינג ו-381 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 10.3% רייטינג ו-300 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שבערב כזה הצליחה לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 4.7% רייטינג ו-130 אלף צופים, ואילו גם חדשות 11, היו עם 111 אלף צופים ו-4.2% רייטינג. 


פריים טיים

גם בפריים טיים הנתונים היו מעט חריגים, היות וכמות הצופים התחלקה באופן שווה יותר מאשר בדרך כלל. אמנם בראש היתה "במשמרתי שלי" עם כרמי גילון, ששודרה בקשת עם רייטינג של 10.6% ו-259 אלף צופים, אבל מבחינת רייטינג "הפטריוטים" היתה קצת מאחוריה, עם 10.5% רייטינג אבל מבחינת כמות הצופים הפטריוטים עלתה על קשת, והיתה על 311 אלף צופים. בכך, ערוץ 14 משלים מהלך מרשים ברצועות החדשות המרכזיות והפריים טיים. במקום השלישי הייתה "ווארט" של ערוץ 13, עם נתון מכובד של 7.9% רייטינג ו-213 אלף צופים וגם ריאליטי האוכל של כאן11, "בואו לאכול איתי", עמד על נתונים יפים של 7.5% רייטינג ו-178 אלף צופים. 

רצועות נוספות

מבחינת שאר הרצועות, בבוקר גם נרשמה עלייה בכמות הצופים, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה בפער את הרצועה, עם 4.1% ו-106 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, עם 2.1% רייטינג ו-44 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-29 אלף צופים בלבד.

ברצועה שלאחריה, המגמה המשיכה ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור, שהוביל את הרשימה, היה עם רייטינג של 3.5% ו-80 אלף צופים בלבד, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 1.6% רייטינג ו-54 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.