יוסף באו
צילום: יח"צ. צילום מסך

לא רק שורת רווח: 'מכבי' תשיק מוזיאון וירטואלי לאמן ניצול השואה יוסף באו

מעל המוזיאון-סטודיו של באו, שהפך לאחד האנימטורים החשובים בישראל מרחפת סכנת סגירה. בירה מכבי, אלנבי ו-GO UFO שמעו ויצאו ביוזמה יפה
משה בנימין | (8)

גם אם מדובר באקט שבצידו יש תועלת תדמיתית - יוזמה חדשה של מותג הבירה מכבי מראה שלא הכל מתחיל ונגמר בשורת הרווח. המותג מבית טמפו החליט להירתם לטובת מורשתו של האמן יוסף באו (1920-2002), מחלוצי האנימציה בישראל, וזאת עקב סכנת סגירה המרחפת מעל הסטודיו-מוזיאון שלו בתל אביב.

באו היה מגיבורי התרבות הנשכחים-ביותר-שלא-בצדק שחיו בישראל במאה העשרים. הוא היה יוצר גרפי חדשן ומחונן, ממייסדי תשתית תחום העיצוב בישראל, ומעל הכל ניצול שואה שסיפור חייו הוא מהעצובים ובאותה שעה, מהאופטימיים שיש. לאחר שלא נמצא גוף מממן שיתמוך במוזיאון המוחזק על ידי שתי בנותיו של באו - צלילה והדסה (שגם מפעילות את סיורי המוזיאון ופועלו), בירה מכבי החליטה להקים מוזיאון וירטואלי, שיציג וישמר לנצח את מורשתו של באו.

מאחורי הקמת המוזיאון הוירטואלי ועיצובו עומדים בית הקונספטים אלנבי וסוכנות הדיגיטל בה המשרד שותף - GO UFO. המוזיאון הווירטואלי יציג רטרוספקטיבה מקיפה של יצירותיו ויגולל לצידו את סיפור חייו המרתק בדרך אינטראקטיבית שמשלבת בין הביוגרפיה המורכבת של באו לעבודתו האייקונית.

עם השקתו של המוזיאון, מייחדת מכבי מהדורת אספנים מוגבלת שתציג את עבודותיו של באו על תווית הבירה ותחולק ללא עלות באירועים מיוחדים במהלך ספטמבר-אוקטובר במקומות נבחרים, ביניהם הגלריות 'מרחב לאמנות' ביפו, גורדון 2, חזי כהן וב'מוזיאון ת"א לאמנות', 'מוזיאון פ"ת' ו'מרכז פרס'. בימים ראשון ושני 14-15.09 יוצגו יצירות נבחרות של באו במתחם הגלריה (ה"חדר") בבר ה"תדר" בתל אביב במעמד צלילה והדסה, בנותיו של באו.

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    שמואל רוזנבלום 27/09/2014 19:33
    הגב לתגובה זו
    לא רק וירטואלית גם מעשית למען הדורות הבאים ולמען יוסף באו שהיה יקר ומוכשר ז"ל.
  • 6.
    הדי אור 25/09/2014 20:36
    הגב לתגובה זו
    בהחלט מגיע לו הכרה ותצוגה של פועלו ושל עבודותיו הגרפיות. כל הכבוד על לקיחת היוזמה והתרומה למען המשכיות תצוגת עבודותין. תודה
  • 5.
    איתי 25/09/2014 12:19
    הגב לתגובה זו
    ממליץ לקפוץ לרח' ברדיצ'בסקי בת"א, אין הרבה מקומות כאלה לצערי
  • 4.
    יהויכין 23/09/2014 09:43
    הגב לתגובה זו
    הסוס יחיה אך במירוצים כבר לא ישתתף
  • 3.
    להנגיש את העבודה שלו לציבור הרחב. (ל"ת)
    פחות את המחווה. 22/09/2014 23:34
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    כל הכבוד (ל"ת)
    איתי 18/09/2014 02:16
    הגב לתגובה זו
  • חגית 24/09/2014 23:15
    הגב לתגובה זו
    מגיע לאיש הפרסום ואפילו בדיעבד.
  • 1.
    יוזמה יפה (ל"ת)
    עידו 10/09/2014 21:47
    הגב לתגובה זו
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13

מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?

הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל. 


במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר. 

מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.