טור

מהפכת ה-BBC: המדריך לתחנת רדיו בעידן הדיגיטלי - ומתי זה יגיע לישראל?

כנס הרדיו בדבלין היה בי"ס חשוב להתאמה לשינוי העולמי במדיה הרדיופונית. דרור גנות, מנכ"ל ADIO, נותן הצצה לאסטרטגיה של תחנת הרדיו הבריטית
דרור גנות | (2)
נושאים בכתבה דרור גנות רדיו

תאגיד השידור הבריטי BBC השכיל להשתמש בתובנה האוניברסליתGood radio is like good married with surprise element for more pleasure, כשהציג לפני שבועיים בכנס הרדיו הגדול באירופה Radiodays דבלין, את האסטרטגיה שלו להתאמה לשינוים המכוננים שעוברות תחנות ה-FM בעידן החדש.

הלן בודן, מנהלת רדיו UK BBC, דיברה על השינוי הגדול ביותר שעובר הרדיו בכל העולם - מכירות מכשירי הרדיו בנפילה לעומת הפריחה במכירות הסמארטפון והטאבלט, משך הזמן האזנה לרדיו המסורתי יורד בכל קבוצות הגיל - במיוחד בקרב גילאי 15-30 ומעבר לפלטפורמות דיגיטליות תוך כניסת שחקנים חדשים לשוק. כל אלו, הכירה בודן בעובדות בכנות, הם אתגרים עצומים המגיעים לשוק הרדיו המסורתי והם קצה הקרחון בעידן החדש ברדיו.

אך לא תחנה כמו BBC, מדיה ערנית מהחשובות בעולם, תשקוט על שמריה ותראה איך עוגת הפרסום שלה נאכלת על ידי מתחרים בעולם הווירטואלי. להיפך, תחנות BBC מחבקות את השינויים ומבינות כי חייבות להתאים את עצמן לעידן החדש ולספק למאזינים ערך מוסף חדשני במטרה להמשיך ולהגדיל את רמת המעורבות איתם. בכנס הוצגה אסטרטגית העידן החדש, הגורסת שינוי ב-3 אלמנטים חשובים ומאתגרים: Listen/ watch/ share

Watch - להכיר בעובדה שהאודיו לא מספיק

הצעירים צריכים עוד אלמנטים למעורבות, ולכן האודיו בלבד לא מספיק. שילוב של אלמנטים ויזואליים, תמונות, שידורי וידאו, תכנים וכו', יחד עם השידורים במיוחד בפלטפורמות כגון רדיו1. השינוי מחייב מערכת יחסים מוגברת עם המאזינים, כאשר מעניקים להם אפשרות לראות וגם לשמוע. BBC הצליח לייצר שילוב בין שידור חוצה פלטפורמות בכל מכשיר, תוך הבנה כי המאזינים רוצים במקביל להאזנה, גם לצפות בתכנים, לדוגמא שידורים חיים, פסטיבלים, ספורט, אירועים מיוחדים, תמונות ומידע נוסף אודות השידורים ועוד. בגישה הזו תומך הסקר האחרון שערכנו (ADIO - הרשת הישראלית לפרסום ברדיו אונליין) עם משרד הפרסום TEENK המראה שבקרב הקהל הצעיר, מגמות ההאזנה בארץ דומות לאלו של ארה"ב ואירופה כאשר 87% מגילאי 13-18 דיווחו כי עברו להאזנה לרדיו אונליין ולמעשה נטשו את הרדיו המסורתי במתכונתו הישנה.

Listen - להתחדש בפלטפורמות האזנה אונליין

אלמנט זה של שמיעה הוא קריטי וברמת חשיבות גבוהה מתמיד. העידן החדש מאפשר להאזין להרבה יותר תוכן ושידורים, תכנים בשידור חי ובפודקאסט, התכנים הללו מופצים אונליין בדסקטופ, באפליקציות ובטאבלט, ומספקות למאזינים עולם שידורים נוסף בזמן ובמקום שלהם ובכל מכשיר באמצעותו מאזינים לרדיו. מעבר להמשך עבודה מקצועית ואיכותית בתחום התוכן והשידורים וההאזנה עצמה, יש צורך לספק אלמנטים ויזואליים מקבילים, לשתף תכנים ברשתות החברתיות לשם הגברת רמת המעורבות עם המאזינים.

תחנות רדיו בעידן הנוכחי, חייבות לספק יותר למאזינים מעבר לפעילויות דיגיטליות מתקדמות. BBC השיקה השנה את ה-Playlister http://www.bbc.co.uk/music/playlister המאפשר לכל מאזין להאזין לרדיו, לשמור את המוזיקה שאהב בפלייליסט שלו ולצפות גם אחר כך בשירים באמצעות יוטיוב או בפלטפורמות אחרות, ולשתף עם העולם. הרדיו בעידן הדיגיטלי, ממשיך להיות מדיום משלב מערכת יחסים עם הנאה, ב-BBC גורסים שצריך להמשיך ולהשקיע במערכת היחסים עם המאזינים One on one relationship with the listeners, להציע מגוון רחב של הזדמנויות ולספק תכני אקסטרה נוספים למשתמשים, שידורים מקצועיים, הופעות ופעילויות ובאלמנטים ויזואליים המקבילים לשידורים.

Share - להגביר את המעורבות ברשתות החברתיות

במטרה להגדיל את תדירות וזמני ההאזנה בעידן הדיגיטלי, צריך להשתמש ב-social media, להכין את השדרים והעורכים לקהל המאזינים החדש, ולהיות קרובים לטעמי המאזינים - לא רק לאיזה שידור הם מאזינים, אלא איך מאזינים ומתוך למידת הנתונים לבצע שינויים מערכתיים בתכנים המשודרים. תובנה מרכזית בעניין זה, היא שהרשתות החברתיות יכולות לייצר יותר מאזינים, יותר מעורבות, להמשיך את ההשפעה גם מעבר לשידור עצמו, ולמעשה תחנות BBC UK העצימו את הפעילות בפייסבוק, בטוויטר ובאינסטגרם בכל השידורים וכחלק אינטגראלי בכל שידור מרמת השיח עם המאזינים ועד רמת התכנים עצמם.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

מעבר למהלכים האסטרטגיים והתאמת תחנות הרדיו לעידן החדש, המובילים את המהפכה מדגישים את היכולות הטכנולוגיות החדשות שמספקות מידע רב אודות המאזינים.

העידן הדיגיטלי מספק דטא מורחב אודות המאזינים - מי הם, מתי מאזינים, למה מאזינים, איפה, באיזה מכשיר, ובאיזו סיטואציה. פתרונות מסחור ברדיו אונליין, מאפשרים למפרסמים לייצר קמפיינים חכמים, להגדיל את הכיסוי הפרסומי ולטרגט חשיפות לקהל מאזינים בכל נקודת קצה בה נמצאים ולעמוד ביעדי ROI.

לסיכום, בכל העולם רואים תהליך שינוי של תחנות רדיו מסורתיות המאמצות את הכלים השיווקיים החדשים ומייצרות ציר הכנסות חדש מהשידורים אונליין, מובייל, שידורים חיים או תכני ארכיון במרחב הדיגיטלי, לצד ההכנסות הקיימות מפרסום בשוק הרדיו המסורתי. תהליך שוודאי לא יוכל לפסוח לאורך זמן על ה-FM הישראלי.

דרור גנות הוא מנכ"ל ADIO - הרשת הישראלית לפרסום ברדיו אונליין

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    גיא 14/04/2014 13:10
    הגב לתגובה זו
    מה לגבי הרדיו הלוויני? אני חושב שבארץ icast עושים עבודה יפה ולא מסחרית בינתיים עם פודקסטים. רשות השידור גם העלו החודש אתר חדש, הם רק צריכים לחשוב אפליקציה, כי יש להם כמה וכמה תכנים טובים.
  • 1.
    יעל 06/04/2014 17:05
    הגב לתגובה זו
    מחר (7.4) תהיה הרצאה של מארק פרנד על חידושים בתוכן ובטכנולוגיה במסגרת כנס הרדיו FM+ במרכז הבינתחומי בהרצליה פרטים והרשמה: http://portal.idc.ac.il/sites/Communications_new/he/Communications/Pages/newsDetails.aspx?idclang=Hebrew&idcid=235
מאי האח הגדולמאי האח הגדול
שובר קופות

כמה מרוויח האח הגדול והאם זה חבל ההצלה של רשת 13?

האח הגדול מחזיק את רשת 13 בחיים עם רייטינג והכנסות גבוהות, אבל כשהעונה תסתיים הערוץ יחזור להפסדים כבדים; מחכים למשקיע ומה קורה בקשת?

בן פלמון |
נושאים בכתבה האח הגדול

רשת 13 במצוקה גדולה. הבעלות החולפה, הטייקון לן בלווטניק כבר לא יזרים כספים (מעבר למה שהזרים שיספיקו עד סוף השנה), והמנכ"ל שבעצם קיבל את השליטה והאחריות על הערוץ,  אמיליאנו קלמזוק מחפש משקיעים. הערוץ מפסיד בשנה מעל 120 מיליון שקל, ועם הפיטורים והצמצומים, זה כנראה ירד למתחת ל-100 מיליון שקל ועדיין, מדובר בסכום משמעותי. מעבר לזה, כדי להפוך את ההפסד לרווח, צריך השקעה של כמה מאות מיליונים בתוכניות חדשות והגדלת הרייטינג.  

הערוץ סבל מירידה ברייטינג בשנתיים האחרונות, עד שהתחילה התוכנית - "האח הגדול" בחודש מאי. תוכנית הריאליטי היא תמיד בלוקבסטר, אבל השנה היא הרבה מעל השנים הקודמות, היא חבל הצלה ענק לערוץ שמצליח לצוף בחודשים האלו. אבל הערוץ צריך הרבה יותר מכמה חודשים. הוא צריך למנף את החודשים המוצלחים להכנסת משקיעים. בינתיים זה לא מצליח, והשאלה היא אם בחודשים האלו לא נודע על משקיע מה יהיה בהמשך ולמה שמשקיעים ייכנסו כשהרייטינג יחזור לצלול?  יש שיחות, יש מתעניינים, רק שאין מישהו שבאמת רוצה בכל הכוח. כוכבי הערוץ מחפשים טייקון שישקיע ועוברים בין עשירי הארץ, רביב דרוקר שלא רוצה לאבד את ביצת הזהב (מרוויח מעל 3 מיליון שקל בשנה מהפקות ותוכניות לערוץ) היה במספר פגישות כדי לעניין עשירים, הוא ואחרים מקבלים תשובות שליליות או היסוסים גדולים. 


אם לא יגיע המשיח, הערוץ יצטרך לשנות את תמהיל התוכניות, להיות יותר "ראשים מדברים" - תוכניות בלי הפקה גדולה, אלא בעיקר מראיינים ומרואיינים שמדברים באולפן. זה זול ביחס לתוכניות ריאליטי והפקות בכלל, ולא תמיד זה רע יותר - יש תוכניות כאלו שמצליחות להביא רייטינג טוב. במקביל, הם יצטרכו לנסות למצוא את האח התאום של "האח הגדול". אם האח הגדול היה יכול להימתח עוד שלושה חודשים - המצב היה נהדר, אם ימצאו תוכנית שתצליח להתקרב לרייטינג של האח הגדול, הערוץ יוכל כנראה לשרוד.   


              תרצה כהן, האח הגדול


המספרים מאחורי האח הגדול 

האח הגדול היא תוכנית מרוויחה. על פי ההערכות הרווח לעונה הנוכחית יסתכם במעל 30 מיליון שקל, אחרי כל ההוצאות. לתקופה של 4 חודשים  זה מצוין. התוכנית, שזו עונתה ה-15, והושקה במאי האחרון בהפקת אנדמול שיין, רושמת רייטינג ממוצע של 17%-22% ומאות אלפי צופים בכל פרק, כשהיא מנצחת תוכניות מתחרות כמו "רוקדים עם כוכבים" בקשת 12 ו"הפטריוטים" בערוץ 14. הרייטינג של התוכנית נוזל לתוכניות שאחריה ומשפר את מצבם ביחס לרצועות בערוצים 12 ו-13 והוא גם מביא קהל לערוץ שצופה בתוכניות שלפיה, החדשות של הערוץ התרוממו בחודשיים האחרונים אחרי שהיו בקריסה. יש לתוכנית השפעה כוללת על הערוץ כולו.  

חיים כהן "מאסטר שף". קרדיט: רשתות חברתיותחיים כהן "מאסטר שף". קרדיט: רשתות חברתיות
רייטינג

אפילו מאסטר שף לא עוצרת את האח הגדול; חדשות התאגיד עם 50 אלף צופים בלבד

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

הרייטינג של מהדורות החדשות כמעט ואינו משתנה במהלך השבוע. חדשות 12 של קשת תמיד במקום הראשון ולרוב גם הרייטינג וגם כמות הצופים היא פי שתיים מהמתחרות שלה, אבל אתמול למעט השידור הציבורי, חדשות 14, עם 6.7% רייטינג ו-165 היו לבדם עם יותר ממחצית הצופים של קשת, וזו בשורה אמיתית. אחריהם, בהפרש לא גדול, היו חדשות 13 עם רייטינג של 5.6% ו-142 צופים. להבדיל, חדשות התאגיד הציבורי ממשיכות לאבד צופים והשאלה לגבי הנחיצות שלו רלבנטית מתמיד, לאור 2.1% ו-52 אלף צופים בלבד. אם עד כה מהדורת כאן11 נאבקה על להישאר במסגרת של מאה אלף צופים, אנחנו רואים ירידה דרמטית ובמסגרתה המספרים הולכים ומתקרבים לשידורי נישה, כמו ערוץ 9. 


בפריים טיים, גם השקת המותג האהוב של קשת, "מאסטר שף", לא מצליחה להדיח את הלהיט של רשת, "האח הגדול". "מאסטר שף" היתה עם 13.9% בלבד ו-353 אלף צופים, בעוד ש-"האח הגדול" נותר בראש, יהיו המתחרים אשר יהיו, ועמד על 17.3% רייטינג ו-416 אלף צופים. בערוץ 14, “הפטריוטים” יציבה וחזקה, עם קהל צופים נאמן ו-6.6% רייטינג ו-159 אלף צופים. לעומתם, טאבו של כאן11עם חנוך דאום עסקה בהתמודדות עם אנורקסיה, אך הרייטינג היה נמוך, עם 2.7% בלבד ו-64 אלף צופים. 

בוקר, אמצע היום ולייט נייט

חדשות קשת ממשיכות להוביל במהלך היום כולו. בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.4% ו-87 אלף צופים, במקום השני היתה רשת עם העולם הבוקר ו-1.8% רייטינג ו-39 אלף צופים, ובמרחק לא רב היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שהשיגה 1.6% רייטינג ו-30 אלף צופים. 

ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה יואב לימור, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2.4% ו-64 אלף צופים, אחריו במקום השני "פותחים יום" של רשת, עם 1.6% רייטינג ו-74 אלף צופים, ואחריהן מאחור נמצא המשדר של ערוץ 14, "על הבוקר" עם רונה לוי, עם 1% בלבד ו-25 אלף צופים בלבד.

כאמור, קשת מובילה במהלך היום כולו, ו-“חמש עם רפי רשף” רושמת 6.5% רייטינג ו-169 אלף צופים, הרבה מעל ערוץ 14, עם "17 עם דנה ורון" שעמד על 2.9% ו-59 אלף צופים. את הרשימה סגר "שיחת היום" של רשת עם 2.4% ו-52 אלף צופים. “שש עם” מטפסת ל-6.5% ו-179 אלף, "ריקלין ושות" של ערוץ 14 אחריו עם 3.8% ו-99 אלף צופים ואילו שוב רשת אחרונה במשדרי החדשות, עם "חדשות שש" שזכתה ל-2.5% רייטינג בלבד ו-50 אלף צופים.