טור

מהפכת ה-BBC: המדריך לתחנת רדיו בעידן הדיגיטלי - ומתי זה יגיע לישראל?

כנס הרדיו בדבלין היה בי"ס חשוב להתאמה לשינוי העולמי במדיה הרדיופונית. דרור גנות, מנכ"ל ADIO, נותן הצצה לאסטרטגיה של תחנת הרדיו הבריטית
דרור גנות | (2)
נושאים בכתבה דרור גנות רדיו

תאגיד השידור הבריטי BBC השכיל להשתמש בתובנה האוניברסליתGood radio is like good married with surprise element for more pleasure, כשהציג לפני שבועיים בכנס הרדיו הגדול באירופה Radiodays דבלין, את האסטרטגיה שלו להתאמה לשינוים המכוננים שעוברות תחנות ה-FM בעידן החדש.

הלן בודן, מנהלת רדיו UK BBC, דיברה על השינוי הגדול ביותר שעובר הרדיו בכל העולם - מכירות מכשירי הרדיו בנפילה לעומת הפריחה במכירות הסמארטפון והטאבלט, משך הזמן האזנה לרדיו המסורתי יורד בכל קבוצות הגיל - במיוחד בקרב גילאי 15-30 ומעבר לפלטפורמות דיגיטליות תוך כניסת שחקנים חדשים לשוק. כל אלו, הכירה בודן בעובדות בכנות, הם אתגרים עצומים המגיעים לשוק הרדיו המסורתי והם קצה הקרחון בעידן החדש ברדיו.

אך לא תחנה כמו BBC, מדיה ערנית מהחשובות בעולם, תשקוט על שמריה ותראה איך עוגת הפרסום שלה נאכלת על ידי מתחרים בעולם הווירטואלי. להיפך, תחנות BBC מחבקות את השינויים ומבינות כי חייבות להתאים את עצמן לעידן החדש ולספק למאזינים ערך מוסף חדשני במטרה להמשיך ולהגדיל את רמת המעורבות איתם. בכנס הוצגה אסטרטגית העידן החדש, הגורסת שינוי ב-3 אלמנטים חשובים ומאתגרים: Listen/ watch/ share

Watch - להכיר בעובדה שהאודיו לא מספיק

הצעירים צריכים עוד אלמנטים למעורבות, ולכן האודיו בלבד לא מספיק. שילוב של אלמנטים ויזואליים, תמונות, שידורי וידאו, תכנים וכו', יחד עם השידורים במיוחד בפלטפורמות כגון רדיו1. השינוי מחייב מערכת יחסים מוגברת עם המאזינים, כאשר מעניקים להם אפשרות לראות וגם לשמוע. BBC הצליח לייצר שילוב בין שידור חוצה פלטפורמות בכל מכשיר, תוך הבנה כי המאזינים רוצים במקביל להאזנה, גם לצפות בתכנים, לדוגמא שידורים חיים, פסטיבלים, ספורט, אירועים מיוחדים, תמונות ומידע נוסף אודות השידורים ועוד. בגישה הזו תומך הסקר האחרון שערכנו (ADIO - הרשת הישראלית לפרסום ברדיו אונליין) עם משרד הפרסום TEENK המראה שבקרב הקהל הצעיר, מגמות ההאזנה בארץ דומות לאלו של ארה"ב ואירופה כאשר 87% מגילאי 13-18 דיווחו כי עברו להאזנה לרדיו אונליין ולמעשה נטשו את הרדיו המסורתי במתכונתו הישנה.

Listen - להתחדש בפלטפורמות האזנה אונליין

אלמנט זה של שמיעה הוא קריטי וברמת חשיבות גבוהה מתמיד. העידן החדש מאפשר להאזין להרבה יותר תוכן ושידורים, תכנים בשידור חי ובפודקאסט, התכנים הללו מופצים אונליין בדסקטופ, באפליקציות ובטאבלט, ומספקות למאזינים עולם שידורים נוסף בזמן ובמקום שלהם ובכל מכשיר באמצעותו מאזינים לרדיו. מעבר להמשך עבודה מקצועית ואיכותית בתחום התוכן והשידורים וההאזנה עצמה, יש צורך לספק אלמנטים ויזואליים מקבילים, לשתף תכנים ברשתות החברתיות לשם הגברת רמת המעורבות עם המאזינים.

תחנות רדיו בעידן הנוכחי, חייבות לספק יותר למאזינים מעבר לפעילויות דיגיטליות מתקדמות. BBC השיקה השנה את ה-Playlister http://www.bbc.co.uk/music/playlister המאפשר לכל מאזין להאזין לרדיו, לשמור את המוזיקה שאהב בפלייליסט שלו ולצפות גם אחר כך בשירים באמצעות יוטיוב או בפלטפורמות אחרות, ולשתף עם העולם. הרדיו בעידן הדיגיטלי, ממשיך להיות מדיום משלב מערכת יחסים עם הנאה, ב-BBC גורסים שצריך להמשיך ולהשקיע במערכת היחסים עם המאזינים One on one relationship with the listeners, להציע מגוון רחב של הזדמנויות ולספק תכני אקסטרה נוספים למשתמשים, שידורים מקצועיים, הופעות ופעילויות ובאלמנטים ויזואליים המקבילים לשידורים.

Share - להגביר את המעורבות ברשתות החברתיות

במטרה להגדיל את תדירות וזמני ההאזנה בעידן הדיגיטלי, צריך להשתמש ב-social media, להכין את השדרים והעורכים לקהל המאזינים החדש, ולהיות קרובים לטעמי המאזינים - לא רק לאיזה שידור הם מאזינים, אלא איך מאזינים ומתוך למידת הנתונים לבצע שינויים מערכתיים בתכנים המשודרים. תובנה מרכזית בעניין זה, היא שהרשתות החברתיות יכולות לייצר יותר מאזינים, יותר מעורבות, להמשיך את ההשפעה גם מעבר לשידור עצמו, ולמעשה תחנות BBC UK העצימו את הפעילות בפייסבוק, בטוויטר ובאינסטגרם בכל השידורים וכחלק אינטגראלי בכל שידור מרמת השיח עם המאזינים ועד רמת התכנים עצמם.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

מעבר למהלכים האסטרטגיים והתאמת תחנות הרדיו לעידן החדש, המובילים את המהפכה מדגישים את היכולות הטכנולוגיות החדשות שמספקות מידע רב אודות המאזינים.

העידן הדיגיטלי מספק דטא מורחב אודות המאזינים - מי הם, מתי מאזינים, למה מאזינים, איפה, באיזה מכשיר, ובאיזו סיטואציה. פתרונות מסחור ברדיו אונליין, מאפשרים למפרסמים לייצר קמפיינים חכמים, להגדיל את הכיסוי הפרסומי ולטרגט חשיפות לקהל מאזינים בכל נקודת קצה בה נמצאים ולעמוד ביעדי ROI.

לסיכום, בכל העולם רואים תהליך שינוי של תחנות רדיו מסורתיות המאמצות את הכלים השיווקיים החדשים ומייצרות ציר הכנסות חדש מהשידורים אונליין, מובייל, שידורים חיים או תכני ארכיון במרחב הדיגיטלי, לצד ההכנסות הקיימות מפרסום בשוק הרדיו המסורתי. תהליך שוודאי לא יוכל לפסוח לאורך זמן על ה-FM הישראלי.

דרור גנות הוא מנכ"ל ADIO - הרשת הישראלית לפרסום ברדיו אונליין

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    גיא 14/04/2014 13:10
    הגב לתגובה זו
    מה לגבי הרדיו הלוויני? אני חושב שבארץ icast עושים עבודה יפה ולא מסחרית בינתיים עם פודקסטים. רשות השידור גם העלו החודש אתר חדש, הם רק צריכים לחשוב אפליקציה, כי יש להם כמה וכמה תכנים טובים.
  • 1.
    יעל 06/04/2014 17:05
    הגב לתגובה זו
    מחר (7.4) תהיה הרצאה של מארק פרנד על חידושים בתוכן ובטכנולוגיה במסגרת כנס הרדיו FM+ במרכז הבינתחומי בהרצליה פרטים והרשמה: http://portal.idc.ac.il/sites/Communications_new/he/Communications/Pages/newsDetails.aspx?idclang=Hebrew&idcid=235
פטריק דרהי (יוטיוב)פטריק דרהי (יוטיוב)
בלעדי

פטריק דרהי יפטר מעל 100 עובדים ב-i24NEWS

פטריק דרהי מציע עד 20 אלף שקל לפורשים מ-i24NEWS, בשלב הבא יגיעו הפיטורים

ליאור דנקנר |

ערוץ i24NEWS, עבר מקבוצת אטליס שהיתה בשליטתו של פטריק דרהי, לבעלות ישירה של פטריק דרהי, וזה ממש לא רק שינוי קוסמטי. דרהי כבר לא משתמש בכסף של בעלי האג"ח של אטליס כדי להשקיע בערוץ תקשורת ולהפוך לטייקון תקשורת מקומי, הדירקטוריון אמר לו לעצור. 

גם העסקה לרכישת ידיעות אחרונות בהולד הוקפאה, ולמעשה בוטלה. דרהי שנים מדבר עם ידיעות ולא היתה עסקה, ועכשיו נראה שגם לא תהיה. בכל מקרה, ההחלטה של אטליס, שנמצאת במצב מאוד מורכב פיננסית, להפסיק את המימון לערוץ החדשות, הובילה לכך שדרהי קיבל את הבעלות והוא גם אחראי על המימון. 

דרהי כנראה אדם עשיר שהשאיר את בעלי המניות בקבוצה שלו ואת מחזיקי החוב עניים, אבל לא בטוח שהוא רוצה להפסיד את הכסף שלו על ערוץ חדשות. אז המהלך הראשון שדרהי מבצע ב-i24NEWS הוא, ניחשתם נכון, פיטורים.

קריאה חשובה: התרגיל של פטריק דרהי - טייקון בישראל, פושט רגל בצרפת


קיצוץ בכוח אדם וניסיון לצמצם הפסדים

הערוץ מציע תוכנית פרישה מרצון לעובדים כחלק מצעדי התייעלות. הערוץ, שהוקם ב-2013 ומשדר חדשות בינלאומיות מאולפנים בנמל יפו בשפות אנגלית, צרפתית, עברית וערבית, מציע לפורשים מרצון, מענקים של 10 אלף שקל לעובדים בעלי ותק של ארבעה חודשים עד שנה, 15 אלף שקל לשנה עד שנתיים, ו-20 אלף שקל לעובדים שנמצאים בחברה למעלה משנתיים. 

הכוכב הבא לאירוויזיון. קרדיט: מאקוהכוכב הבא לאירוויזיון. קרדיט: מאקו

איפה התוכן המקורי בפריים טיים וכמה אנשים ראו את אלי פלדשטיין ב"יהיה טוב"?

ערב ללא הפקת תוכן מקורית שודר אתמול בערוצי הטלוויזיה; מבחינת המהדורות המרכזיות, אמנם הרייטינג של חדשות 12 בראש הטבלה, אבל ניכרת מגמת ירידה; המרוויחים הגדולים הם ערוץ 13, שחוזרים למספרים גבוהים - לטבלת הרייטינג המלאה

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

הרייטינג של מהדורות החדשות המרכזיות נשאר אמנם בסטטוס קוו, אך לאחרונה ניכרת דעיכה אצל המובילה הנצחית, חדשות 12, שעמדה אמש על 12.5% רייטינג ו-313 אלף צופים, חדשות 13 ניצלו את ההזדמנות והיו במקום השני עם 7.2% ו-176 אלף צופים. חדשות 14 היו במקום השלישי מבחינת רייטינג אבל במקום השני מבחינת כמות צופים, עם 198 אלף צופים ו-6.6% רייטינג. מהדורת החדשות של כאן11 הפגינה יציבות מבחינת המיקום, אבל המשך היחלשות מבחינת הרייטינג וכמות הצופים, עם 4.4% רייטינג בלבד ו-112 אלף צופים בסך הכל. וכך, אמש היה אחד הערבים המאוזנים ביותר מבחינת פיזור הרייטינג במהדורות החדשות המרכזיות. 

איפה התוכן המקורי בפריים טיים?

אמש לא הועלה שום תוכן מקורי בפריים טיים במקום הראשון, איך לא, היה ריאליטי מוזיקה ואירווזיון, "הכוכב הבא" של קשת, שהיה התכנית הנצפית ביותר בלוח השידורים, עם 14.1% רייטינג ו-345 אלף צופים. במקום השני היה "יהיה טוב" של כאן11, תכנית הראיונות של עמרי אסנהיים, שהפעם היתה עם אלי פלדשטיין,  שעמדה על 10.2% ו-233 אלף צופים. לאחר מכן מבחינת רייטינג היה "ווארט" של רשת עם 8.6%, אך יחסית מעט צופים (200 אלף) לעומת הפטריוטים של ערוץ 14, שהיתה עם 249 אלף צופים, כלומר במקום השני מבחינת צופים, אבל איכשהו, בשיטת הרייטינג הנוכחי, עמדה על פחות רייטינג, 8.4%, ליתר דיוק. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם רייטינג של 3.5% ו-75 אלף צופים. אחריה המשיכה המטוטלת של חילופי המקום, כשהפעם תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר, היתה במקום השני, עם 2.5% רייטינג ו-54 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13, היתה במקום השלישי עם 1.8% רייטינג ו-44 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת, עם אדווה דדון היה במקום הראשון עם 2.8% ו-63 אלף צופים, על הבוקר" של 14, עם נוי בר, היה במקום השני , עם 2% ו-50 אלף צופים, ואילו "פותחים יום" של רשת היה במקום האחרון , עם 1.4% ו-31 אלף צופים בסך הכל. 

במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם אלמוג בוקר בקשת 12 הוביל עם 7% רייטינג ו-175 אלף צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.6% רייטינג ו-113  אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שהיו עקביים הן מבחינת המקום האחרון והן מבחינת הנתונים, עם 5.5% רייטינג ו-97 אלף צופים בלבד. 

לאחר מכן, המהדורה המוקדמת בהנחיית קרן מרציאנו הובילה עם 7.9% ברייטינג ו-206 אלף צופים, כשאחריה אזור בחירה של 13, עם 7.2% רייטינג ו-121 אלף צופים. שלזינגר וברדוגו בערוץ 14 היו במקום האחרון, עם 5.5% ו-141 אלף צופים.