טור

מהפכת ה-BBC: המדריך לתחנת רדיו בעידן הדיגיטלי - ומתי זה יגיע לישראל?

כנס הרדיו בדבלין היה בי"ס חשוב להתאמה לשינוי העולמי במדיה הרדיופונית. דרור גנות, מנכ"ל ADIO, נותן הצצה לאסטרטגיה של תחנת הרדיו הבריטית
דרור גנות | (2)
נושאים בכתבה דרור גנות רדיו

תאגיד השידור הבריטי BBC השכיל להשתמש בתובנה האוניברסליתGood radio is like good married with surprise element for more pleasure, כשהציג לפני שבועיים בכנס הרדיו הגדול באירופה Radiodays דבלין, את האסטרטגיה שלו להתאמה לשינוים המכוננים שעוברות תחנות ה-FM בעידן החדש.

הלן בודן, מנהלת רדיו UK BBC, דיברה על השינוי הגדול ביותר שעובר הרדיו בכל העולם - מכירות מכשירי הרדיו בנפילה לעומת הפריחה במכירות הסמארטפון והטאבלט, משך הזמן האזנה לרדיו המסורתי יורד בכל קבוצות הגיל - במיוחד בקרב גילאי 15-30 ומעבר לפלטפורמות דיגיטליות תוך כניסת שחקנים חדשים לשוק. כל אלו, הכירה בודן בעובדות בכנות, הם אתגרים עצומים המגיעים לשוק הרדיו המסורתי והם קצה הקרחון בעידן החדש ברדיו.

אך לא תחנה כמו BBC, מדיה ערנית מהחשובות בעולם, תשקוט על שמריה ותראה איך עוגת הפרסום שלה נאכלת על ידי מתחרים בעולם הווירטואלי. להיפך, תחנות BBC מחבקות את השינויים ומבינות כי חייבות להתאים את עצמן לעידן החדש ולספק למאזינים ערך מוסף חדשני במטרה להמשיך ולהגדיל את רמת המעורבות איתם. בכנס הוצגה אסטרטגית העידן החדש, הגורסת שינוי ב-3 אלמנטים חשובים ומאתגרים: Listen/ watch/ share

Watch - להכיר בעובדה שהאודיו לא מספיק

הצעירים צריכים עוד אלמנטים למעורבות, ולכן האודיו בלבד לא מספיק. שילוב של אלמנטים ויזואליים, תמונות, שידורי וידאו, תכנים וכו', יחד עם השידורים במיוחד בפלטפורמות כגון רדיו1. השינוי מחייב מערכת יחסים מוגברת עם המאזינים, כאשר מעניקים להם אפשרות לראות וגם לשמוע. BBC הצליח לייצר שילוב בין שידור חוצה פלטפורמות בכל מכשיר, תוך הבנה כי המאזינים רוצים במקביל להאזנה, גם לצפות בתכנים, לדוגמא שידורים חיים, פסטיבלים, ספורט, אירועים מיוחדים, תמונות ומידע נוסף אודות השידורים ועוד. בגישה הזו תומך הסקר האחרון שערכנו (ADIO - הרשת הישראלית לפרסום ברדיו אונליין) עם משרד הפרסום TEENK המראה שבקרב הקהל הצעיר, מגמות ההאזנה בארץ דומות לאלו של ארה"ב ואירופה כאשר 87% מגילאי 13-18 דיווחו כי עברו להאזנה לרדיו אונליין ולמעשה נטשו את הרדיו המסורתי במתכונתו הישנה.

Listen - להתחדש בפלטפורמות האזנה אונליין

אלמנט זה של שמיעה הוא קריטי וברמת חשיבות גבוהה מתמיד. העידן החדש מאפשר להאזין להרבה יותר תוכן ושידורים, תכנים בשידור חי ובפודקאסט, התכנים הללו מופצים אונליין בדסקטופ, באפליקציות ובטאבלט, ומספקות למאזינים עולם שידורים נוסף בזמן ובמקום שלהם ובכל מכשיר באמצעותו מאזינים לרדיו. מעבר להמשך עבודה מקצועית ואיכותית בתחום התוכן והשידורים וההאזנה עצמה, יש צורך לספק אלמנטים ויזואליים מקבילים, לשתף תכנים ברשתות החברתיות לשם הגברת רמת המעורבות עם המאזינים.

תחנות רדיו בעידן הנוכחי, חייבות לספק יותר למאזינים מעבר לפעילויות דיגיטליות מתקדמות. BBC השיקה השנה את ה-Playlister http://www.bbc.co.uk/music/playlister המאפשר לכל מאזין להאזין לרדיו, לשמור את המוזיקה שאהב בפלייליסט שלו ולצפות גם אחר כך בשירים באמצעות יוטיוב או בפלטפורמות אחרות, ולשתף עם העולם. הרדיו בעידן הדיגיטלי, ממשיך להיות מדיום משלב מערכת יחסים עם הנאה, ב-BBC גורסים שצריך להמשיך ולהשקיע במערכת היחסים עם המאזינים One on one relationship with the listeners, להציע מגוון רחב של הזדמנויות ולספק תכני אקסטרה נוספים למשתמשים, שידורים מקצועיים, הופעות ופעילויות ובאלמנטים ויזואליים המקבילים לשידורים.

Share - להגביר את המעורבות ברשתות החברתיות

במטרה להגדיל את תדירות וזמני ההאזנה בעידן הדיגיטלי, צריך להשתמש ב-social media, להכין את השדרים והעורכים לקהל המאזינים החדש, ולהיות קרובים לטעמי המאזינים - לא רק לאיזה שידור הם מאזינים, אלא איך מאזינים ומתוך למידת הנתונים לבצע שינויים מערכתיים בתכנים המשודרים. תובנה מרכזית בעניין זה, היא שהרשתות החברתיות יכולות לייצר יותר מאזינים, יותר מעורבות, להמשיך את ההשפעה גם מעבר לשידור עצמו, ולמעשה תחנות BBC UK העצימו את הפעילות בפייסבוק, בטוויטר ובאינסטגרם בכל השידורים וכחלק אינטגראלי בכל שידור מרמת השיח עם המאזינים ועד רמת התכנים עצמם.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

מעבר למהלכים האסטרטגיים והתאמת תחנות הרדיו לעידן החדש, המובילים את המהפכה מדגישים את היכולות הטכנולוגיות החדשות שמספקות מידע רב אודות המאזינים.

העידן הדיגיטלי מספק דטא מורחב אודות המאזינים - מי הם, מתי מאזינים, למה מאזינים, איפה, באיזה מכשיר, ובאיזו סיטואציה. פתרונות מסחור ברדיו אונליין, מאפשרים למפרסמים לייצר קמפיינים חכמים, להגדיל את הכיסוי הפרסומי ולטרגט חשיפות לקהל מאזינים בכל נקודת קצה בה נמצאים ולעמוד ביעדי ROI.

לסיכום, בכל העולם רואים תהליך שינוי של תחנות רדיו מסורתיות המאמצות את הכלים השיווקיים החדשים ומייצרות ציר הכנסות חדש מהשידורים אונליין, מובייל, שידורים חיים או תכני ארכיון במרחב הדיגיטלי, לצד ההכנסות הקיימות מפרסום בשוק הרדיו המסורתי. תהליך שוודאי לא יוכל לפסוח לאורך זמן על ה-FM הישראלי.

דרור גנות הוא מנכ"ל ADIO - הרשת הישראלית לפרסום ברדיו אונליין

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    גיא 14/04/2014 13:10
    הגב לתגובה זו
    מה לגבי הרדיו הלוויני? אני חושב שבארץ icast עושים עבודה יפה ולא מסחרית בינתיים עם פודקסטים. רשות השידור גם העלו החודש אתר חדש, הם רק צריכים לחשוב אפליקציה, כי יש להם כמה וכמה תכנים טובים.
  • 1.
    יעל 06/04/2014 17:05
    הגב לתגובה זו
    מחר (7.4) תהיה הרצאה של מארק פרנד על חידושים בתוכן ובטכנולוגיה במסגרת כנס הרדיו FM+ במרכז הבינתחומי בהרצליה פרטים והרשמה: http://portal.idc.ac.il/sites/Communications_new/he/Communications/Pages/newsDetails.aspx?idclang=Hebrew&idcid=235
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.
רייטינג

המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים

בערב רווי חדשות, עם כמעט מיליון צופים בכל המהדורות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 הצליחה לשבור שיא והיא בדרך להדביק את הפער מהמובילה הנצחית, חדשות 12

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג
בערב דרמטי עם חדשות מרעישות, שהשתנו והתפתחו במהלך הערב, כמות הצופים התקרבה למיליון צופים, עם 922 אלף צופים שצפו בכל מהדורות החדשות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 שברה שיא של כל הזמנים, עם כמות צופים שהתקרבה למדורת השבט המסורתית, חדשות 12. 

אולי זו העובדה שערוץ 14 מזוהה עם פרשת "שדה תימן", ואולי זהו המשך של מגמת ההתחזקות של מהדורות החדשות של הערוץ, אבל כך או כך הנתונים הם נתוני שיא. 

מבחינת הדירוג עצמו, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 15% רייטינג ו-381 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 10.3% רייטינג ו-300 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שבערב כזה הצליחה לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 4.7% רייטינג ו-130 אלף צופים, ואילו גם חדשות 11, היו עם 111 אלף צופים ו-4.2% רייטינג. 


פריים טיים

גם בפריים טיים הנתונים היו מעט חריגים, היות וכמות הצופים התחלקה באופן שווה יותר מאשר בדרך כלל. אמנם בראש היתה "במשמרתי שלי" עם כרמי גילון, ששודרה בקשת עם רייטינג של 10.6% ו-259 אלף צופים, אבל מבחינת רייטינג "הפטריוטים" היתה קצת מאחוריה, עם 10.5% רייטינג אבל מבחינת כמות הצופים הפטריוטים עלתה על קשת, והיתה על 311 אלף צופים. בכך, ערוץ 14 משלים מהלך מרשים ברצועות החדשות המרכזיות והפריים טיים. במקום השלישי הייתה "ווארט" של ערוץ 13, עם נתון מכובד של 7.9% רייטינג ו-213 אלף צופים וגם ריאליטי האוכל של כאן11, "בואו לאכול איתי", עמד על נתונים יפים של 7.5% רייטינג ו-178 אלף צופים. 

רצועות נוספות

מבחינת שאר הרצועות, בבוקר גם נרשמה עלייה בכמות הצופים, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה בפער את הרצועה, עם 4.1% ו-106 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, עם 2.1% רייטינג ו-44 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-29 אלף צופים בלבד.

ברצועה שלאחריה, המגמה המשיכה ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור, שהוביל את הרשימה, היה עם רייטינג של 3.5% ו-80 אלף צופים בלבד, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 1.6% רייטינג ו-54 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.