הממונה החליט: השת"פ בין יוניברסל לגליקמן ימשיך; נתח השוק יוגבל ל-25%

למרות החיוכים בשוק המדיה, החלטת הממונה מתייחסת להיקף הרכש שכולל משרדים ומפרסמים שקונים מדיה באופן ישיר. המשמעות היא שנתח השוק של יוניברסל עומד על 27.8% בלבד, מה שמוציא את העוקץ מהדרמה הצפויה
משה בנימין |

לאחר סאגה ארוכה שכוללת בתוכה את כל השחקנים המובילים בשוק הפרסום בישראל, הממונה על ההגבלים העסקיים קבע היום (יום ה) כי שיתוף הפעולה בין גליקמן נטלר סמסונוב ליוניברסל יוכל להמשיך כסדרו, כאשר על יוניברסל יוטל תנאי מגביל - תקרת פעילות של 25% מנתח השוק ברכש המדיה בטלוויזיה.

במהלך השנה החולפת, הממונה על ההגבלים העסקיים דיוויד גילה, בחן את שוק המדיה בטלוויזיה תחת זכוכית מגדלת. זאת לאחר בקשת מיזוג לשיתוף פעולה שהועברה לשולחנו על ידי זניט מדיה ו-TMF. הבקשה נדחתה אך חברות המדיה של קבוצת פובליסיס (זניט) וגיתם BBDO ויהושע (TMF) השיגו את מבוקשן בכך שהובילו את גילה ל"זירת הפשע" - בחינת מאזן האימה שנבנה באופן עקבי בין יוניברסל מקאן לזכייניות הטלוויזיה, וכמובן לשאר חברות המדיה שצל יוניברסל האפיל עליהן.

על פניו, למרות החיוכים בשוק המדיה, החלטת הממונה אינה דרמטית כפי שהיא מצטיירת. התנאי המגביל שמחייב את מקאן שלא לעבור את נתח השוק של 25% מתייחס להיקף הרכש המלא של כל הגופים שקונים מדיה בטלוויזיה המסחרית, דהיינו משרדי פרסום ומפרסמים שקונים מדיה ישירות מזכייני הטלוויזיה בנוסף לחברות: מדיה קום, יוניברסל, זניט, TMF ומרקורי.

בהתייחס למגרש המשחקים של חברות המדיה בלבד, נתח השוק של יוניברסל עומד על 32-33%, אך כאמור הממונה שוכנע לבחון את השוק הכללי, מה שמרכיב עוגה אחרת: 85% לחברות מדיה ו-15% לקונים פרטיים. במבנה כזה של השוק, כפי שהממונה בוחן אותו, נתח השוק של יוניברסל עומד על 27.8% בלבד, מה שאומר שהם יצטרכו לוותר על 2.8% בלבד - דבר שמוציא את העוקץ מהדרמה שהסתמנה.

היום שאחרי בשוק המדיה כבר ידוע לשאר השחקנים. לדברי בכירים בשוק, יוניברסל מקאן תיאלץ לוותר על כמה מלקוחותיה, אך וויתור של 2.8% בלבד מגודלה, הוא הרבה פחות ממה שהיה צפוי בתחילת התהליך. ניתוח ראשוני של בכירים בחברות המדיה מעלה שמקאן תוותר ככל הנראה על לקוחות הפסדיים - כאלו שצורפו לרשימת הלקוחות שלה במטרה להגדיל את ווליום הקנייה שלה ולחזק את הפוזיציה שלה מול ערוצי הטלוויזיה, למרות שיוניברסל לא גוזרת מפעילות זו רווח.

עם זאת, בשוק מסבירים כי ההישג המיידי מהחלטת הממונה הוא מיתון של התנהגות השוק הלא רציונלית של יוניברסל, וסיום עידן מחירי ההפסד שיצא משליטה. אם עד עכשיו הם (יוניברסל) היו נלחמים על כל שקל בשוק - כעת, הם יצטרכו לרדת ל-25% ולהישאר שם. מצב שידחוף לקוחות אחרים למשא ומתן מול חברות מדיה אחרות, ויאפשר לאלו נקודת פתיחה טובה בהרבה ממה שהיה נהוג עד כה.

בתוך כך, לאייס נודע כי על רקע עבודת הממונה על ההגבלים העסקיים, חלק מהמשרדים שקונים כיום דרך יוניברסל מקאן כבר החלו לגשש בין חברות המדיה האחרות בשוק. עם זאת, משרדים אלו: ברוקנר נטע יער, פרסום אברהם וענבר מרחב ניסן לא נדרשים למהלך שישפיע עליהם בצורה משמעותית שכן, כאמור, מבחינת יוניברסל, החלטת הממונה מתייחסת לאחוזים בודדים בלבד מנתח השוק שלה.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

בשורה התחתונה - ההתקשרות הגורלית ביותר של יוניברסל, מעבר ללקוחות מקאן היא זו עם גליקמן נטלר סמסונוב - מהמשרדים המובילים בישראל כיום. על פניו נראה כי שיתוף הפעולה ביניהם, שאף אושר על ידי הממונה על ההגבלים יוותר על כנו ולא ישונה כהוא זה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.
רייטינג

המהדורה המרכזית של 14 הגיעה ל-60% מצופי חדשות 12

מהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 14 מתבססת במקום השני עם כמעט שני שליש מהמובילה הנצחית, חדשות 12, חדשות 13 באורח קבע במקום השלישי ואילו המהדורה המרכזית של התאגיד הציבורי מצליחה לטפס ל-80 אלף צופים, ועדיין רק אחד מתוך עשרה צופים צופה בה

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

באורח קבע, טבלת הרייטינג של מהדורות החדשות היא שחדשות 12 במקום הראשון, אחריה לרוב 14 ואז 13 ואת הרשימה סוגרת כאן11. גם הרייטינג הנוכחי זהה, אלא במספר הצופים של חדשות 14 הולך ומתקבע על כמות מכובדת של כמעט שני שליש מצופי חדשות 12. וכך, באחוזים של כלל צופי מהדורות החדשות המרכזיות, חדשות 12 עומדות על כ-42%, חדשות 14 עם 26%, חדשות 13 עם 20% ואילו כאן11 עם כ-12%. ועם זאת, הציפייה היא ששיטת המדידה תשתנה ותאפשר לנו לראות אומדן מדויק יותר של הצופים. 

ולנתונים עצמם: חדשות 12 של קשת עמדה על 12.1% רייטינג עם 294 אלף צופים, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 עם 184 אלף צופים ו-6.4% רייטינג. חדשות 13 עומדת על 5.9% ו-144 אלף צופים וכאן11 עם רייטינג של 2.6% ו-82 אלף צופים. 

פריים טיים ועוד

בפריים טיים, כרגיל, "האח הגדול" של רשת בראש, עם רייטינג של 15.2% ו-411 אלף צופים, ואחריו "חתונה ממבט שני", עם 11.6% רייטינג ו-338 אלף צופים. הפטריוטים ממשיכה להפגין יציבות עם 7.5% רייטינג ו-230 אלף צופים. הדרמה של כאן11, "התנתקות", השתפרה עם 2.2% רייטינג ו-45 אלף צופים. 



חדשות קשת ממשיכות להוביל במהלך היום כולו, אבל גם במהלך היום חדשות 14 מתחילות להדביק פערים. בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.9% ו-83 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שהשיגה 2.1% רייטינג ו-52 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים. 

ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2% ו-43 אלף צופים, אחריו במקום השני "פותחים יום" של רשת, עם 1.6% רייטינג ו-32 אלף צופים ואת הרשימה סגר ערוץ 14, "על הבוקר" עם רונה לוי, עם 1.2% בלבד ו-26 אלף צופים.