גיל סמסונוב אילן שילוח
צילום: יח"צ, קובי קנטור

הממונה החליט: השת"פ בין יוניברסל לגליקמן ימשיך; נתח השוק יוגבל ל-25%

למרות החיוכים בשוק המדיה, החלטת הממונה מתייחסת להיקף הרכש שכולל משרדים ומפרסמים שקונים מדיה באופן ישיר. המשמעות היא שנתח השוק של יוניברסל עומד על 27.8% בלבד, מה שמוציא את העוקץ מהדרמה הצפויה
משה בנימין |

לאחר סאגה ארוכה שכוללת בתוכה את כל השחקנים המובילים בשוק הפרסום בישראל, הממונה על ההגבלים העסקיים קבע היום (יום ה) כי שיתוף הפעולה בין גליקמן נטלר סמסונוב ליוניברסל יוכל להמשיך כסדרו, כאשר על יוניברסל יוטל תנאי מגביל - תקרת פעילות של 25% מנתח השוק ברכש המדיה בטלוויזיה.

במהלך השנה החולפת, הממונה על ההגבלים העסקיים דיוויד גילה, בחן את שוק המדיה בטלוויזיה תחת זכוכית מגדלת. זאת לאחר בקשת מיזוג לשיתוף פעולה שהועברה לשולחנו על ידי זניט מדיה ו-TMF. הבקשה נדחתה אך חברות המדיה של קבוצת פובליסיס (זניט) וגיתם BBDO ויהושע (TMF) השיגו את מבוקשן בכך שהובילו את גילה ל"זירת הפשע" - בחינת מאזן האימה שנבנה באופן עקבי בין יוניברסל מקאן לזכייניות הטלוויזיה, וכמובן לשאר חברות המדיה שצל יוניברסל האפיל עליהן.

על פניו, למרות החיוכים בשוק המדיה, החלטת הממונה אינה דרמטית כפי שהיא מצטיירת. התנאי המגביל שמחייב את מקאן שלא לעבור את נתח השוק של 25% מתייחס להיקף הרכש המלא של כל הגופים שקונים מדיה בטלוויזיה המסחרית, דהיינו משרדי פרסום ומפרסמים שקונים מדיה ישירות מזכייני הטלוויזיה בנוסף לחברות: מדיה קום, יוניברסל, זניט, TMF ומרקורי.

בהתייחס למגרש המשחקים של חברות המדיה בלבד, נתח השוק של יוניברסל עומד על 32-33%, אך כאמור הממונה שוכנע לבחון את השוק הכללי, מה שמרכיב עוגה אחרת: 85% לחברות מדיה ו-15% לקונים פרטיים. במבנה כזה של השוק, כפי שהממונה בוחן אותו, נתח השוק של יוניברסל עומד על 27.8% בלבד, מה שאומר שהם יצטרכו לוותר על 2.8% בלבד - דבר שמוציא את העוקץ מהדרמה שהסתמנה.

היום שאחרי בשוק המדיה כבר ידוע לשאר השחקנים. לדברי בכירים בשוק, יוניברסל מקאן תיאלץ לוותר על כמה מלקוחותיה, אך וויתור של 2.8% בלבד מגודלה, הוא הרבה פחות ממה שהיה צפוי בתחילת התהליך. ניתוח ראשוני של בכירים בחברות המדיה מעלה שמקאן תוותר ככל הנראה על לקוחות הפסדיים - כאלו שצורפו לרשימת הלקוחות שלה במטרה להגדיל את ווליום הקנייה שלה ולחזק את הפוזיציה שלה מול ערוצי הטלוויזיה, למרות שיוניברסל לא גוזרת מפעילות זו רווח.

עם זאת, בשוק מסבירים כי ההישג המיידי מהחלטת הממונה הוא מיתון של התנהגות השוק הלא רציונלית של יוניברסל, וסיום עידן מחירי ההפסד שיצא משליטה. אם עד עכשיו הם (יוניברסל) היו נלחמים על כל שקל בשוק - כעת, הם יצטרכו לרדת ל-25% ולהישאר שם. מצב שידחוף לקוחות אחרים למשא ומתן מול חברות מדיה אחרות, ויאפשר לאלו נקודת פתיחה טובה בהרבה ממה שהיה נהוג עד כה.

בתוך כך, לאייס נודע כי על רקע עבודת הממונה על ההגבלים העסקיים, חלק מהמשרדים שקונים כיום דרך יוניברסל מקאן כבר החלו לגשש בין חברות המדיה האחרות בשוק. עם זאת, משרדים אלו: ברוקנר נטע יער, פרסום אברהם וענבר מרחב ניסן לא נדרשים למהלך שישפיע עליהם בצורה משמעותית שכן, כאמור, מבחינת יוניברסל, החלטת הממונה מתייחסת לאחוזים בודדים בלבד מנתח השוק שלה.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

בשורה התחתונה - ההתקשרות הגורלית ביותר של יוניברסל, מעבר ללקוחות מקאן היא זו עם גליקמן נטלר סמסונוב - מהמשרדים המובילים בישראל כיום. על פניו נראה כי שיתוף הפעולה ביניהם, שאף אושר על ידי הממונה על ההגבלים יוותר על כנו ולא ישונה כהוא זה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמריאלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמרי

האם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?

ליאור דנקנר |
נושאים בכתבה סלקום תקלה

הנהלת סלקום לא הסבירה לציבור למה השרתים נפלו, למה הגולשים לא יכלו לגלוש, למה עסקים לא יכלו לפעול. היא כן אמרה שיש תקלה, ועכשיו, אחרי שהיא נפתרה, חוקרים את העניין.

יש כאן נזק גדול - תדמיתי וכספי. סלקום צריכה לפצות את הלקוחות. בעולם, חברות שעוברות תקלה, מדווחות מיד בשקיפות מה קרה ומדווחות מיד על פיצוי ללקוחות הצרכניים ולעסקים. בסלקום ובארץ בכלל - זה לא ממש מקובל. תלוי במהות התקלה ומי אחראי עליה. הצרכן הישראלי מסתבר...פראייר, לעומת עמיתו בחו"ל. אבל נראה שלסלקום לא יהיה מנוס אלא לפצות את הציבור. 

התקלה נפתרה: שירותי האינטרנט והסלולר של סלקום חזרו לפעילות

לאחר שעות של שיבושים נרחבים, סלקום הודיעה כי התקלה הארצית שפגעה בשירותי האינטרנט הביתי והסלולרי נפתרה, והשירות חזר לפעילות מלאה. מחברת סלקום נמסר כי היא עדיין חוקרת את האירוע: “השירות חזר לפעילות. אנו מתנצלים על אי הנוחות שנגרמה ללקוחותינו”. מוקדם יותר היום דיווחו המוני לקוחות על חוסר יכולת לגלוש באינטרנט, הן ברשת הסלולרית והן בחיבורי האינטרנט הביתי. 

ברשתות החברתיות ובכלל הצטברו תלונות רבות מצד לקוחות שניסו להבין אם מדובר בתקלה נקודתית או ארצית. התקלה התאפיינה בכך שהאתרים נפלו, האפליקציות לא עבדו, אבל הודעות הווטסאפ עברו. מעבר לכך, שירות הלקוחות של סלקום לא היה זמין, לא בטלפון ולא בווטסאפ, וזה גרם לביקורת רבה של הציבור.

בשלב מוקדם יותר הודיעה סלקום כי מדובר ב“תקלה המשפיעה על חלק מהלקוחות”, והדגישה כי צוותים טכניים פועלים לפתרון הבעיה. כעת, עם חזרת השירות, החברה לא פירטה מה היה מקור התקלה, אך ציינה כי מתקיים תחקור פנימי.


  


אלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמריאלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמרי

האם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?

ליאור דנקנר |
נושאים בכתבה סלקום תקלה

הנהלת סלקום לא הסבירה לציבור למה השרתים נפלו, למה הגולשים לא יכלו לגלוש, למה עסקים לא יכלו לפעול. היא כן אמרה שיש תקלה, ועכשיו, אחרי שהיא נפתרה, חוקרים את העניין.

יש כאן נזק גדול - תדמיתי וכספי. סלקום צריכה לפצות את הלקוחות. בעולם, חברות שעוברות תקלה, מדווחות מיד בשקיפות מה קרה ומדווחות מיד על פיצוי ללקוחות הצרכניים ולעסקים. בסלקום ובארץ בכלל - זה לא ממש מקובל. תלוי במהות התקלה ומי אחראי עליה. הצרכן הישראלי מסתבר...פראייר, לעומת עמיתו בחו"ל. אבל נראה שלסלקום לא יהיה מנוס אלא לפצות את הציבור. 

התקלה נפתרה: שירותי האינטרנט והסלולר של סלקום חזרו לפעילות

לאחר שעות של שיבושים נרחבים, סלקום הודיעה כי התקלה הארצית שפגעה בשירותי האינטרנט הביתי והסלולרי נפתרה, והשירות חזר לפעילות מלאה. מחברת סלקום נמסר כי היא עדיין חוקרת את האירוע: “השירות חזר לפעילות. אנו מתנצלים על אי הנוחות שנגרמה ללקוחותינו”. מוקדם יותר היום דיווחו המוני לקוחות על חוסר יכולת לגלוש באינטרנט, הן ברשת הסלולרית והן בחיבורי האינטרנט הביתי. 

ברשתות החברתיות ובכלל הצטברו תלונות רבות מצד לקוחות שניסו להבין אם מדובר בתקלה נקודתית או ארצית. התקלה התאפיינה בכך שהאתרים נפלו, האפליקציות לא עבדו, אבל הודעות הווטסאפ עברו. מעבר לכך, שירות הלקוחות של סלקום לא היה זמין, לא בטלפון ולא בווטסאפ, וזה גרם לביקורת רבה של הציבור.

בשלב מוקדם יותר הודיעה סלקום כי מדובר ב“תקלה המשפיעה על חלק מהלקוחות”, והדגישה כי צוותים טכניים פועלים לפתרון הבעיה. כעת, עם חזרת השירות, החברה לא פירטה מה היה מקור התקלה, אך ציינה כי מתקיים תחקור פנימי.