גיל סמסונוב אילן שילוח
צילום: יח"צ, קובי קנטור

הממונה החליט: השת"פ בין יוניברסל לגליקמן ימשיך; נתח השוק יוגבל ל-25%

למרות החיוכים בשוק המדיה, החלטת הממונה מתייחסת להיקף הרכש שכולל משרדים ומפרסמים שקונים מדיה באופן ישיר. המשמעות היא שנתח השוק של יוניברסל עומד על 27.8% בלבד, מה שמוציא את העוקץ מהדרמה הצפויה
משה בנימין |

לאחר סאגה ארוכה שכוללת בתוכה את כל השחקנים המובילים בשוק הפרסום בישראל, הממונה על ההגבלים העסקיים קבע היום (יום ה) כי שיתוף הפעולה בין גליקמן נטלר סמסונוב ליוניברסל יוכל להמשיך כסדרו, כאשר על יוניברסל יוטל תנאי מגביל - תקרת פעילות של 25% מנתח השוק ברכש המדיה בטלוויזיה.

במהלך השנה החולפת, הממונה על ההגבלים העסקיים דיוויד גילה, בחן את שוק המדיה בטלוויזיה תחת זכוכית מגדלת. זאת לאחר בקשת מיזוג לשיתוף פעולה שהועברה לשולחנו על ידי זניט מדיה ו-TMF. הבקשה נדחתה אך חברות המדיה של קבוצת פובליסיס (זניט) וגיתם BBDO ויהושע (TMF) השיגו את מבוקשן בכך שהובילו את גילה ל"זירת הפשע" - בחינת מאזן האימה שנבנה באופן עקבי בין יוניברסל מקאן לזכייניות הטלוויזיה, וכמובן לשאר חברות המדיה שצל יוניברסל האפיל עליהן.

על פניו, למרות החיוכים בשוק המדיה, החלטת הממונה אינה דרמטית כפי שהיא מצטיירת. התנאי המגביל שמחייב את מקאן שלא לעבור את נתח השוק של 25% מתייחס להיקף הרכש המלא של כל הגופים שקונים מדיה בטלוויזיה המסחרית, דהיינו משרדי פרסום ומפרסמים שקונים מדיה ישירות מזכייני הטלוויזיה בנוסף לחברות: מדיה קום, יוניברסל, זניט, TMF ומרקורי.

בהתייחס למגרש המשחקים של חברות המדיה בלבד, נתח השוק של יוניברסל עומד על 32-33%, אך כאמור הממונה שוכנע לבחון את השוק הכללי, מה שמרכיב עוגה אחרת: 85% לחברות מדיה ו-15% לקונים פרטיים. במבנה כזה של השוק, כפי שהממונה בוחן אותו, נתח השוק של יוניברסל עומד על 27.8% בלבד, מה שאומר שהם יצטרכו לוותר על 2.8% בלבד - דבר שמוציא את העוקץ מהדרמה שהסתמנה.

היום שאחרי בשוק המדיה כבר ידוע לשאר השחקנים. לדברי בכירים בשוק, יוניברסל מקאן תיאלץ לוותר על כמה מלקוחותיה, אך וויתור של 2.8% בלבד מגודלה, הוא הרבה פחות ממה שהיה צפוי בתחילת התהליך. ניתוח ראשוני של בכירים בחברות המדיה מעלה שמקאן תוותר ככל הנראה על לקוחות הפסדיים - כאלו שצורפו לרשימת הלקוחות שלה במטרה להגדיל את ווליום הקנייה שלה ולחזק את הפוזיציה שלה מול ערוצי הטלוויזיה, למרות שיוניברסל לא גוזרת מפעילות זו רווח.

עם זאת, בשוק מסבירים כי ההישג המיידי מהחלטת הממונה הוא מיתון של התנהגות השוק הלא רציונלית של יוניברסל, וסיום עידן מחירי ההפסד שיצא משליטה. אם עד עכשיו הם (יוניברסל) היו נלחמים על כל שקל בשוק - כעת, הם יצטרכו לרדת ל-25% ולהישאר שם. מצב שידחוף לקוחות אחרים למשא ומתן מול חברות מדיה אחרות, ויאפשר לאלו נקודת פתיחה טובה בהרבה ממה שהיה נהוג עד כה.

בתוך כך, לאייס נודע כי על רקע עבודת הממונה על ההגבלים העסקיים, חלק מהמשרדים שקונים כיום דרך יוניברסל מקאן כבר החלו לגשש בין חברות המדיה האחרות בשוק. עם זאת, משרדים אלו: ברוקנר נטע יער, פרסום אברהם וענבר מרחב ניסן לא נדרשים למהלך שישפיע עליהם בצורה משמעותית שכן, כאמור, מבחינת יוניברסל, החלטת הממונה מתייחסת לאחוזים בודדים בלבד מנתח השוק שלה.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

בשורה התחתונה - ההתקשרות הגורלית ביותר של יוניברסל, מעבר ללקוחות מקאן היא זו עם גליקמן נטלר סמסונוב - מהמשרדים המובילים בישראל כיום. על פניו נראה כי שיתוף הפעולה ביניהם, שאף אושר על ידי הממונה על ההגבלים יוותר על כנו ולא ישונה כהוא זה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13

מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?

הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל. 


במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר. 

מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית. 

מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13

מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?

הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל. 


במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר. 

מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.