הממונה החליט: השת"פ בין יוניברסל לגליקמן ימשיך; נתח השוק יוגבל ל-25%
לאחר סאגה ארוכה שכוללת בתוכה את כל השחקנים המובילים בשוק הפרסום בישראל, הממונה על ההגבלים העסקיים קבע היום (יום ה) כי שיתוף הפעולה בין גליקמן נטלר סמסונוב ליוניברסל יוכל להמשיך כסדרו, כאשר על יוניברסל יוטל תנאי מגביל - תקרת פעילות של 25% מנתח השוק ברכש המדיה בטלוויזיה.
במהלך השנה החולפת, הממונה על ההגבלים העסקיים דיוויד גילה, בחן את שוק המדיה בטלוויזיה תחת זכוכית מגדלת. זאת לאחר בקשת מיזוג לשיתוף פעולה שהועברה לשולחנו על ידי זניט מדיה ו-TMF. הבקשה נדחתה אך חברות המדיה של קבוצת פובליסיס (זניט) וגיתם BBDO ויהושע (TMF) השיגו את מבוקשן בכך שהובילו את גילה ל"זירת הפשע" - בחינת מאזן האימה שנבנה באופן עקבי בין יוניברסל מקאן לזכייניות הטלוויזיה, וכמובן לשאר חברות המדיה שצל יוניברסל האפיל עליהן.
על פניו, למרות החיוכים בשוק המדיה, החלטת הממונה אינה דרמטית כפי שהיא מצטיירת. התנאי המגביל שמחייב את מקאן שלא לעבור את נתח השוק של 25% מתייחס להיקף הרכש המלא של כל הגופים שקונים מדיה בטלוויזיה המסחרית, דהיינו משרדי פרסום ומפרסמים שקונים מדיה ישירות מזכייני הטלוויזיה בנוסף לחברות: מדיה קום, יוניברסל, זניט, TMF ומרקורי.
בהתייחס למגרש המשחקים של חברות המדיה בלבד, נתח השוק של יוניברסל עומד על 32-33%, אך כאמור הממונה שוכנע לבחון את השוק הכללי, מה שמרכיב עוגה אחרת: 85% לחברות מדיה ו-15% לקונים פרטיים. במבנה כזה של השוק, כפי שהממונה בוחן אותו, נתח השוק של יוניברסל עומד על 27.8% בלבד, מה שאומר שהם יצטרכו לוותר על 2.8% בלבד - דבר שמוציא את העוקץ מהדרמה שהסתמנה.
- בוקר טוב לרשות להגנת הצרכן ולנגיד בנק ישראל - איפה הייתם עד היום?
- השלב הבא בקריסת מטומי: מחזיקי האג"ח ימנו עו"ד מטעמם
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
היום שאחרי בשוק המדיה כבר ידוע לשאר השחקנים. לדברי בכירים בשוק, יוניברסל מקאן תיאלץ לוותר על כמה מלקוחותיה, אך וויתור של 2.8% בלבד מגודלה, הוא הרבה פחות ממה שהיה צפוי בתחילת התהליך. ניתוח ראשוני של בכירים בחברות המדיה מעלה שמקאן תוותר ככל הנראה על לקוחות הפסדיים - כאלו שצורפו לרשימת הלקוחות שלה במטרה להגדיל את ווליום הקנייה שלה ולחזק את הפוזיציה שלה מול ערוצי הטלוויזיה, למרות שיוניברסל לא גוזרת מפעילות זו רווח.
עם זאת, בשוק מסבירים כי ההישג המיידי מהחלטת הממונה הוא מיתון של התנהגות השוק הלא רציונלית של יוניברסל, וסיום עידן מחירי ההפסד שיצא משליטה. אם עד עכשיו הם (יוניברסל) היו נלחמים על כל שקל בשוק - כעת, הם יצטרכו לרדת ל-25% ולהישאר שם. מצב שידחוף לקוחות אחרים למשא ומתן מול חברות מדיה אחרות, ויאפשר לאלו נקודת פתיחה טובה בהרבה ממה שהיה נהוג עד כה.
בתוך כך, לאייס נודע כי על רקע עבודת הממונה על ההגבלים העסקיים, חלק מהמשרדים שקונים כיום דרך יוניברסל מקאן כבר החלו לגשש בין חברות המדיה האחרות בשוק. עם זאת, משרדים אלו: ברוקנר נטע יער, פרסום אברהם וענבר מרחב ניסן לא נדרשים למהלך שישפיע עליהם בצורה משמעותית שכן, כאמור, מבחינת יוניברסל, החלטת הממונה מתייחסת לאחוזים בודדים בלבד מנתח השוק שלה.
- האולפן הפתוח של בועז גולן עקף את ערד ניר
- התאגיד תחרותי מתמיד עם "בואו לאכול איתי"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- המהדורה המרכזית של 13 בתחתית טבלת הרייטינג
בשורה התחתונה - ההתקשרות הגורלית ביותר של יוניברסל, מעבר ללקוחות מקאן היא זו עם גליקמן נטלר סמסונוב - מהמשרדים המובילים בישראל כיום. על פניו נראה כי שיתוף הפעולה ביניהם, שאף אושר על ידי הממונה על ההגבלים יוותר על כנו ולא ישונה כהוא זה.
האולפן הפתוח עם בועז גולן. קרדיט: ערוץ 14האולפן הפתוח של בועז גולן עקף את ערד ניר
לראשונה, תכנית חדשות של ערוץ 14 הצליחה להדיח את חדשות 12 מראש הטבלה; בנוסף, גם מול תוכן "איכותי", תכניות הריאליטי מספקות לצופים את צרכי הבידור באופן הטוב ביותר, ואמש ריאליטי אוכל היה בראש
סך הצופים במהדורות החדשות עולה מעט, לאחר שהציבור היה כנראה ברוויה לאחר תקופה אינטנסיבית שהצמידה את כולם למהדורות. ברמת התוצאות, דירוג המהדורות וכמות הצופים נשארה כמעט זהה, למעט ערוץ 14 שהתחזק. ועדיין, חדשות 12 עדיין מעל כולם. המהדורה המרכזית של חדשות
12 היתה במקום הראשון ועמדה על 15% רייטינג ו-356 אלף צופים, , חדשות 14 היתה עם רייטינג של 7.9% ו-194 אלף צופים. חדשות 13 נאבקת עם חדשות כאן11 על המקום השלישי, ואמש הצליחה, ועמדה על 5% רייטינג ו-119 אלף צופים. חדשות כאן 11 היו עם 4% רייטניג ו-105 אלף צופים,
מספר מכובד ותחרותי.
הריאליטי אוכל את כולם
בערב שבו משודרות שתי תכניות ריאליטי בנושא אוכל, הפריים טיים מיישר קו עם הדעה הרווחת שהריאליטי הוא פורמט מנצח. מאסטר שף הותיקה של קשת עמדה מעל כולם עם 16.2% רייטינג ו-391 אלף צופים והייתה התכנית הנצפית ביותר בלוח השידורים אתמול. אחריה, הפטריוטים עם המיתוג החדש שמרה על כוחה עם 8.5% רייטינג ו-229 אלף צופים ואפשר לומר שהתכנית מצליחה מאד, היות ובסך כל שידורי כל הרצועות בכל הערוצים, היתה אמש התכנית השנייה הנצפית בישראל. אחריה, היה הלהיט החדש-ישן של התאגיד, הריאליטי הוותיק "בואו לאכול איתי" עם 7.2% ו-183 אלף צופים. ואילו את הרשימה סגר "חרדים, העולם האמיתי" של קשת, עם 4.9% רייטינג ו-112 אלף צופים בלבד.
ערוץ 14 עם מהפך ברצועת הצהריים
מבחינת שאר הרצועות, ניכר שגם בשאר מהדורות החדשות ישנה ירידה כוללת בכמות הצופים. בבוקר, "חדשות הבוקר" של קשת מובילה את הרצועה, עם 2.9% ו-67 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שממשיכה לצמצם פערים עם 2.3% רייטינג ו-51 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.7% רייטינג ו-39 אלף צופים בלבד.
ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם יואב לימור ונסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2.3% ו-46 אלף צופים, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 2% רייטינג ו-42 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.4% רייטינג ו-28 אלף צופים בלבד.
- התאגיד תחרותי מתמיד עם "בואו לאכול איתי"
- המהדורה המרכזית של 13 בתחתית טבלת הרייטינג
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בצהריים, האולפן הפתוח של ערוץ 14 עם בועז גולן הצליח להדיח לראשונה את חדשות 12, ועמד על 2.5% רייטינג ו-52 אלף צופים, בעוד 14 בצהריים של חדשות 12 עם ערד ניר היתה עם 2.4% ו-54 אלף צופים. את הרשימה סגר "הדוח היומי" של ערוץ 13 היה עם 1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים.
