הממונה החליט: השת"פ בין יוניברסל לגליקמן ימשיך; נתח השוק יוגבל ל-25%
לאחר סאגה ארוכה שכוללת בתוכה את כל השחקנים המובילים בשוק הפרסום בישראל, הממונה על ההגבלים העסקיים קבע היום (יום ה) כי שיתוף הפעולה בין גליקמן נטלר סמסונוב ליוניברסל יוכל להמשיך כסדרו, כאשר על יוניברסל יוטל תנאי מגביל - תקרת פעילות של 25% מנתח השוק ברכש המדיה בטלוויזיה.
במהלך השנה החולפת, הממונה על ההגבלים העסקיים דיוויד גילה, בחן את שוק המדיה בטלוויזיה תחת זכוכית מגדלת. זאת לאחר בקשת מיזוג לשיתוף פעולה שהועברה לשולחנו על ידי זניט מדיה ו-TMF. הבקשה נדחתה אך חברות המדיה של קבוצת פובליסיס (זניט) וגיתם BBDO ויהושע (TMF) השיגו את מבוקשן בכך שהובילו את גילה ל"זירת הפשע" - בחינת מאזן האימה שנבנה באופן עקבי בין יוניברסל מקאן לזכייניות הטלוויזיה, וכמובן לשאר חברות המדיה שצל יוניברסל האפיל עליהן.
על פניו, למרות החיוכים בשוק המדיה, החלטת הממונה אינה דרמטית כפי שהיא מצטיירת. התנאי המגביל שמחייב את מקאן שלא לעבור את נתח השוק של 25% מתייחס להיקף הרכש המלא של כל הגופים שקונים מדיה בטלוויזיה המסחרית, דהיינו משרדי פרסום ומפרסמים שקונים מדיה ישירות מזכייני הטלוויזיה בנוסף לחברות: מדיה קום, יוניברסל, זניט, TMF ומרקורי.
בהתייחס למגרש המשחקים של חברות המדיה בלבד, נתח השוק של יוניברסל עומד על 32-33%, אך כאמור הממונה שוכנע לבחון את השוק הכללי, מה שמרכיב עוגה אחרת: 85% לחברות מדיה ו-15% לקונים פרטיים. במבנה כזה של השוק, כפי שהממונה בוחן אותו, נתח השוק של יוניברסל עומד על 27.8% בלבד, מה שאומר שהם יצטרכו לוותר על 2.8% בלבד - דבר שמוציא את העוקץ מהדרמה שהסתמנה.
- בוקר טוב לרשות להגנת הצרכן ולנגיד בנק ישראל - איפה הייתם עד היום?
- השלב הבא בקריסת מטומי: מחזיקי האג"ח ימנו עו"ד מטעמם
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
היום שאחרי בשוק המדיה כבר ידוע לשאר השחקנים. לדברי בכירים בשוק, יוניברסל מקאן תיאלץ לוותר על כמה מלקוחותיה, אך וויתור של 2.8% בלבד מגודלה, הוא הרבה פחות ממה שהיה צפוי בתחילת התהליך. ניתוח ראשוני של בכירים בחברות המדיה מעלה שמקאן תוותר ככל הנראה על לקוחות הפסדיים - כאלו שצורפו לרשימת הלקוחות שלה במטרה להגדיל את ווליום הקנייה שלה ולחזק את הפוזיציה שלה מול ערוצי הטלוויזיה, למרות שיוניברסל לא גוזרת מפעילות זו רווח.
עם זאת, בשוק מסבירים כי ההישג המיידי מהחלטת הממונה הוא מיתון של התנהגות השוק הלא רציונלית של יוניברסל, וסיום עידן מחירי ההפסד שיצא משליטה. אם עד עכשיו הם (יוניברסל) היו נלחמים על כל שקל בשוק - כעת, הם יצטרכו לרדת ל-25% ולהישאר שם. מצב שידחוף לקוחות אחרים למשא ומתן מול חברות מדיה אחרות, ויאפשר לאלו נקודת פתיחה טובה בהרבה ממה שהיה נהוג עד כה.
בתוך כך, לאייס נודע כי על רקע עבודת הממונה על ההגבלים העסקיים, חלק מהמשרדים שקונים כיום דרך יוניברסל מקאן כבר החלו לגשש בין חברות המדיה האחרות בשוק. עם זאת, משרדים אלו: ברוקנר נטע יער, פרסום אברהם וענבר מרחב ניסן לא נדרשים למהלך שישפיע עליהם בצורה משמעותית שכן, כאמור, מבחינת יוניברסל, החלטת הממונה מתייחסת לאחוזים בודדים בלבד מנתח השוק שלה.
- טאבולה חותמת על הסכם שותפות עם קבוצת הארץ TheMarker ל-5 שנים
- האירוויזיון בראש וחדשות ערוץ 13 במקום האחרון
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- האירוויזיון בראש וחדשות ערוץ 13 במקום האחרון
בשורה התחתונה - ההתקשרות הגורלית ביותר של יוניברסל, מעבר ללקוחות מקאן היא זו עם גליקמן נטלר סמסונוב - מהמשרדים המובילים בישראל כיום. על פניו נראה כי שיתוף הפעולה ביניהם, שאף אושר על ידי הממונה על ההגבלים יוותר על כנו ולא ישונה כהוא זה.
מתוך הכוכב הבא לאירוויזיון של קשת 12, מתוך אתר מאקורייטינג: כוכב הבא ומהדורת 12 בטופ, ערוץ 14 רושם עלייה בשעות הערב
במהדורות 12 נשארת בטופ אבל למהדורת החדשות של ערוץ 14 נרשמת עלייה קלה ברייטינג
מהדורת החדשות של 12 עדיין מונופול. ובכלל, קשת, למרות ניסיונה להתחמק מכך - היא מונופול. ערוץ 13 בגסיסה, 14 די נעצר, אך פחות מביא מפרסמים. קשת מקבלת את כל הקופה וכל הקצפת. סוד ידוע בשוק הפרסום והתקשורת הוא שקשת "שולחת" לקוחות לרשת רק כדי שתהיה לה תחרות ושהרגולטור לא יטיל עלייה סנקציות.
המהדורה המובילה היא כאמור של קשת 12 עם 17.6% ברייטינג ו-443 אלף צופים. הרבה אחריה מגיעה המדורה של ערוץ 14 עם רייטינג של 9.3% ו-257 אלף צופים. אחרונות הן רשת 13 עם 6.7% ו-153 אלף צופים וכאן 1 עם 3.2% ו-38 אלף צופים.
פריים טיים
הכוכב הבא לאירווזיון ממשיך להוביל את טבלת הרייטינג עם 16.2% רייטינג ו-429 אלף צופים. הרבה אחריה מגיעים הפטריוטים, תכנית הדגל של ערוץ 14 שרושמים 9.2% ו-262 אלף צופים. מעט אחריה מגיעה ווראט של רשת 13 עם 8.9% רייטינג ו-229 אלף צופים ותכנית הדרמה המקורית מקום שמח בכיכובה של נועה קולר של כאן 11 עם 6% ו-127 אלף צופים.

- האירוויזיון בראש וחדשות ערוץ 13 במקום האחרון
- בידור או חדשות? התשובה של הציבור מפתיעה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות
בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 4.1% ו-101 אלף צופים. אחריה חדשות היום עם אלי ראכלין בערוץ 13 ו-75 אלף צופים. הרבה מאחור היא תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-26 אלף צופים. התכנית על הבוקר עם עודד מנשה בערץ 14 בשעה תשע עם רייטינג של 1.2% ו-28 אלף צופים בלבד. באותה השעה ב-13 משודרת פותחים יום עם רייטינג של 1.3% ו-29 אלף צופים והמובילה היא נסלי ברדה במשדר הבוקר של 12 ורייטינג של 2.6% ו-56 אלף צופים.
