טור

הלו, זה רדיו? על העידן החדש של האזנה - ולמה מדובר בגן עדן למפרסמים

איך הרדיו אונליין מנצל לטובתו את נקודות התורפה של הבאנר והטקסט, ומה המשמעות למפרסם הישראלי? דרור גנות, מייסד ADIO, על השוק החדש
דרור גנות | (8)
נושאים בכתבה דרור גנות רדיו

האבולוציה הטבעית במדיה לא פוסחת על הרדיו. עיתונות הדפוס עברה לדיגיטל והדיסקים לאייפד מנייאטורי שנכנס אל הכיס בקלות. מסתבר שגם הזמן של מהפכת האודיו הגיע, והרדיו המסורתי האנלוגי מקבל תפנית משמעותית במיוחד בצורת ערוצי האזנה דיגיטליים מכל העולם, פלטפורמות אודיו, פודקאסט הזמינים לכל, בזמן ובמקום הנוח למאזינים - רדיו אונליין.

איך הפכנו לחולי רדיו אונליין? הטריגר שהפך אותנו לצרכני רדיו אונליין ועוד יוסיף ויהפוך, נולד מסיבות רבות ומגוונות. העיקריות בהן נעוצות במגמת הפריחה המטאורית בשוק הסמארטפונים, הטאבלטים והאוזניות, החיבורים המהירים לאינטרנט, חבילות הגלישה הבלתי מוגבלות ואפליקציות לשדרוג חווית השמיעה. כל אלו חשפו בפנינו וחיברו אותנו למגוון רחב של שירותי תוכן-אודיו ומאפשרת לכל משתמש לצרוך תכנים בכל מקום ובכל עת.

באותו מחקר אחרון של Edison נמצאו נתונים מעניינים נוספים ומרתקים אודות העידן החדש, כאשר 63% מהמאזינים לרדיו אונליין מחזיקים סמארטפון, ו-83% מבעלי הסמארטפון ענו כי הם מאזינים לסוג זה או אחר של רדיו אונליין באמצעות המכשיר. נתון נוסף המעיד שהשינוי כאן ועכשיו הוא העובדה ש-26% מהמאזינים טוענים כי הם מאזינים "בזמן חדש" לרדיו אונליין ולא במקום זמן ההאזנה הרגילה שלהם. נתון זה מוכיח את הקאמבק של האודיו לחיינו ועל הפלורליזם העצום בנושא.

מאות אלפי האזנות ביום בישראל, באמצעות המחשב בזמן העבודה, בבית, ברכב ובמכוני הכושר של קהל מגוון, איכותי ומתקדם בעל מעורבות רגשית גבוהה ובמרחק קליק אחד להנעה לפעולה, הופכים במקרה של רדיו אונליין את הסיסמא למציאות חיה ובועטת - לפלטפורמה שהיא גן עדן חדש וחדשני למפרסמים ולמאזינים מישראל.

על 4 סוגי רדיו אונליין דיברה הרשת

בהגדרת רדיו אונליין של ימינו נכלל מבחר עצום של תכני אודיו, כל זה לפני שסקרנו את התחנות המסורתיות המשדרות באמצעות האינטרנט ומספקות מבחר תכניות, קטעי פודקאסטים או ארכיוני אודיו וכדומה. מדובר בתחנות המתקדמות שאין להן משדר FM, והן פועלות על תשתיות אינטרנט שרכן מאזינים במחשב בבית או בעבודה, מכשיר הסמארטפון או בטאבלט.

רדיו אישי שהוא למעשה שירותי מוזיקה כגון PANDORA או iTunes Radio המאפשרים למשתמש להאזין למגוון "תחנות אישיות" המבוססות על אמן או שיר. בישראל רוב הפלטפורמות הגדולות טרם פתחו את שידוריהן (למעט פנדורה בעבר) וניתן להאזין דרך אחרים כגון למשל jango או aupeo או musicovery - באתרים או באפליקציות. בעולם יש מבחר עצום של שירותי אודיו מסוג זה הכוללות אפשרויות להאזנה לפי מצב או לפי סיטואציה (בזמן ריצה או פעילות גופנית וכו'...)

שידור בזרימה (live streaming) - שידורים מקוונים של תחנות וערוצי מוזיקה בשידור, בינ"ל בכל הסגנונות והז'אנרים הקיימים ישירות להאזנה. תחנות מסוג זה ניתן להגיע בגלישה ישירה (לדוגמא: 181.fm או sky.fm או 1.fm או jazzradio.com ועוד אחרות רבות; או באמצעות אינדקסי רדיו המאפשרים להאזין לפי סגנון רצוי או לפי מיקום בעולם כגון shoutcast.com או tunein.com - לרוב התחנות הללו יש גם אפליקציות בסמארטפון וממשקים נוחים מאוד להאזנה.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

מוזיקה על פי דרישה: שירותים כמו Spotify ו-Rhapsody הכוללים גישה של רצועות ואלבומים אקראיים - פלטפורמות אודיו אלה עדיין לא נמצאות בארץ אך ניתן להניח כי יגיעו בקרוב.

Social Radio: פלטפורמות התופסות תאוצה בכל העולם וכוללות שירותי מוזיקה הנשענות על חומרים ב- יוטיוב / soundcloud או בשירותים דיגיטליים אחרים, ובשילוב הרשתות החברתיות. בהן serendip.me (משלנו כאן בארץ) העושה שימוש בפייסבוק או בטוויטר ומאפשרת למעשה לכל אחד להאזין, לעקוב או לשתף בתכנים שהוא והחברים שלו מעלים, לפי אמן או ערוצי אודיו במגוון סגנונות., או icaster (גם משלנו כאן בארץ) המאפשרת לכל אחד להקים תחנת רדיו שלו ולייצר לו קהל מאזינים ברשת.

(צילום: Getty images Israel)

לאוזניכם בלבד: ערוץ אייל גולן, סקאזי או זהבה בן?

מעבר ל-4 הסוגים האלו, יש גם יש תחנות רדיו אונליין ישראליות אטרקטיביות במיוחד, כגון רדיו הקצה או click.fm, פודקאסטים מובחרים (למשל הפודקאסט עושים היסטוריה של רן לוי) או אפשרות להוריד ללא תשלום את אפליקציות האמנים המובילים בארץ ולהאזין ישירות לאלבומים, כגון אייל גולן, סקאזי, עופר ניסים, קובי פרץ, זהבה בן ואחרים. ותחשבו במידה ויש לכם רמקול איכותי מבית Bose sound link הפועל באמצעות ממשק ה-Bluetooth או אוזניות של המפיק ד"ר דרה Beat או כל ציוד קצה איכותי וחווית השמיעה שלכם תשתנה לגמרי. האזנה נעימה!

עוצמת הרדיו הדיגיטלי, הגיוון והנוחות שהוא מייצר, יצרה מגוון דפוסים של צרכני האזנה שסיווגם יכול לסייע למפרסמים ופרסומאים לבחירת הקמפיין ולערוצים הספציפיים שבו יפעל. נקודת התורפה של הטקסט והווידאו, מנוצלת לתפארת בעולם האודיו - שכן האודיו הוא המדיום היחיד בו אנו למעשה יכולים לעשות עוד משהו במקביל.

תופעת ה-EearBud Areas צומחת בקצב מסחרר, בה מאזינים מחוברים לרדיו אונליין באמצעות אוזניות כמעט בכל סיטואציה. נדיר שתמצאו אותם מסתכלים על באנרים בערוץ או התחנה שהם בחרו,האודיו הדיגיטלי מספיק בהחלט, עבור המאזינים מדובר ברדיו לכל דבר, רק אהוד יותר (כי הם בחרו למה רוצים להאזין), אישי יותר (כי כל אחד מאזין בסיטואציה שלו) ויעיל יותר מבחינה פרסומית (שכן לא ניתן לדלג על הפרסומת והיא מושמעת בברייק זהב 1-2 בלבד) - או בקיצור, רדיו מתקדם לקהל מתקדם.

כך למשל, הצצה בסביבת עבודה של עובדי חברת הייטק או כל סטודיו במשרד הפרסום, תאפשר לכם דגימת מעבדה של דפוסי האזנה AT WORK, שאחד היתרונות הבולטים בה הוא היכולת למקבל משימות תוך כדי האזנה. מה שצריך הוא אוזניות איכותיות או רמקולים במחשב, וכאלו יש במבחר ענק, והנה יום עבודה בליווי שמע מלא באין מפריע - ערוצי מוזיקה פופולאריים להאזנה למוזיקה TOP40: 181FM, FM1 או כמובן מגוון סוגים וז'אנרים אחרים בחיפוש פשוט במנועי החיפוש.

דפוס נוסף של האזנה הוא בזמן פעילות גופנית - ריצה בחדר כושר, או בחוץ או רכיבת שטח. לדפוס הזה משתייכים מאזינים רבים שקצו באימון בליווי הפלייליסט הקבוע שלהם, ובחרו בהאזנה ישירה לערוצים המתאימים לכל סיטואציה. הערוצים הפופולאריים לזמן ספורט הם למשל Fusion או DI.FM. אפליקציות רבות כוללות מגוון עצום של תכני מוזיקה המתאימים במיוחד לשריפת קלוריות.

דפוס אחר מתייחס להאזנה בזמן החופשי - AT FUN. לרוב המאזינים יבחרו ערוצי מוזיקה שקטה, לאונג', צ'יל ו-groove. דוגמאות: DI.FM בערוץ chillout רגוע במיוחד, או בחירת פלייליסטים רגועים ב-Aupeo. אפשרי גם להאזין למוזיקה אלטרנטיבית ברדיו הקצה, נדב רביד וקוואמי ברדיו אונליין.

ואם אתם במכונית, תקועים בפקק כבר שעה ארוכה, אז אפשר ב-AT CAR להשכיל. בסדרת פודקסאטים מעולים או למי שממש מתעניין, אפשר להאזין ל-audioboo, פלטפורמת הפודקסטים מהמובילות בעולם אליה מחוברים גופי התוכן המשמעותיים בעולם.

גן עדן חדש למפרסמים: יודעים מיהו המאזין הבודד

למפרסמים הערך כפול. הם השחקנים הראשיים במגרש הפרסומות של הרדיו אונליין המאפשר הפסקות ברייק זהב בלבד - פרסומת עד 2 פרסומות בכל מקבץ, והם יודעים בדיוק מי המאזינים שלהם, באיזה מכשיר דיגיטלי הם משתמשים, מה הם אוהבים, כמה הם ואיפה הם בכל רגע נתון, וכך הם נהנים גם מחשיפה ממוקדת בעלויות הפקה ופרסום אטרקטיביות של מדיה חדשה, ובקריאטיב קל לביצוע.

ומה הלאה? יצרניות הרכב כבר זיהו את המהפכה. אחד הנושאים הבוערים בעולם הוא הרדיו ב-Dash Board האינטראקטיבי. כבר כעת רוב כלי הרכב בארץ מושקים עם ממשקי Bluetooth או כניסות USB, ומאפשרים האזנה לכל סוגי ערוצי האודיו ישירות מהסמאטפון. המשמעות למפרסמים היא שבקרוב, פילוח המאזינים יעשה גם לפי איזור ממוקד עד רמת הרחוב. את הלקוח הבא שלהם, הם כבר יוכלו לזהות רגע לפני "החנות" תוך כדי נסיעה.

לאחרונה פנדורה פרסמה כי ניתן להאזין לשידורי הרדיו אינטרנט שלה ביותר מ-100 דגמי רכב בארה"ב ישירות בכלי הרכב. כל חברות הרכב המובילות בעולם כבר שם, מבינות כי העידן משתנה ובעתיד הקרוב הנהגים לא יסתפקו ב-6 כפתורים לכיול התחנה בתדר FM.

דרור גנות הוא מייסד ובעלים של ADIO, רשת הפרסום הישראלית ברדיו אונליין

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    יוני 11/12/2013 21:28
    הגב לתגובה זו
    מסתבר שלא רק אותם אפשר להאשים בפרסומות יש עוד חברה שעושה את זה בארץ cue-ad ואפילו אני מלכלך את המוזיקה בפרסומות שעליתי איתם בפרסום...
  • 6.
    הרדיו מת כבר מזמן (ל"ת)
    רוני 25/11/2013 12:03
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    הרדיו המסורתי לא מת אבל האונליין עובד! (ל"ת)
    מה שנכון נכון 24/11/2013 13:59
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    גן עדן למפרסמים ? מה ? השתגעתם ? (ל"ת)
    רחלי 20/11/2013 16:38
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    אתה בעלים של המדיה! 20/11/2013 09:23
    הגב לתגובה זו
    אתה מחפש מפרסמים למדיה שלך ולכן עושה כתבה על מנת להחיות את המדיה המתה שלך, מפליא שהכתבה לא סומנה ככתבת "תוכן שיווקי" !!!
  • 2.
    הייתכן כי המאמר הנ"ל מתורגם ומועתק ???? (ל"ת)
    תומר שדה 20/11/2013 09:21
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    האם זה מותו של הרדיו המסורתי? (ל"ת)
    איילת 19/11/2013 17:42
    הגב לתגובה זו
  • 20/11/2013 09:22
    הגב לתגובה זו
    חארטהההה הרדיו המסורתי לא יעלם כל כך מהר הוא הבעלים של חברת מדיה שעושה פרסומות כאלו ב"רדיו אונליין" הכל פה מאינטרס
מאי האח הגדולמאי האח הגדול
שובר קופות

כמה מרוויח האח הגדול והאם זה חבל ההצלה של רשת 13?

האח הגדול מחזיק את רשת 13 בחיים עם רייטינג והכנסות גבוהות, אבל כשהעונה תסתיים הערוץ יחזור להפסדים כבדים; מחכים למשקיע ומה קורה בקשת?

בן פלמון |
נושאים בכתבה האח הגדול

רשת 13 במצוקה גדולה. הבעלות החולפה, הטייקון לן בלווטניק כבר לא יזרים כספים (מעבר למה שהזרים שיספיקו עד סוף השנה), והמנכ"ל שבעצם קיבל את השליטה והאחריות על הערוץ,  אמיליאנו קלמזוק מחפש משקיעים. הערוץ מפסיד בשנה מעל 120 מיליון שקל, ועם הפיטורים והצמצומים, זה כנראה ירד למתחת ל-100 מיליון שקל ועדיין, מדובר בסכום משמעותי. מעבר לזה, כדי להפוך את ההפסד לרווח, צריך השקעה של כמה מאות מיליונים בתוכניות חדשות והגדלת הרייטינג.  

הערוץ סבל מירידה ברייטינג בשנתיים האחרונות, עד שהתחילה התוכנית - "האח הגדול" בחודש מאי. תוכנית הריאליטי היא תמיד בלוקבסטר, אבל השנה היא הרבה מעל השנים הקודמות, היא חבל הצלה ענק לערוץ שמצליח לצוף בחודשים האלו. אבל הערוץ צריך הרבה יותר מכמה חודשים. הוא צריך למנף את החודשים המוצלחים להכנסת משקיעים. בינתיים זה לא מצליח, והשאלה היא אם בחודשים האלו לא נודע על משקיע מה יהיה בהמשך ולמה שמשקיעים ייכנסו כשהרייטינג יחזור לצלול?  יש שיחות, יש מתעניינים, רק שאין מישהו שבאמת רוצה בכל הכוח. כוכבי הערוץ מחפשים טייקון שישקיע ועוברים בין עשירי הארץ, רביב דרוקר שלא רוצה לאבד את ביצת הזהב (מרוויח מעל 3 מיליון שקל בשנה מהפקות ותוכניות לערוץ) היה במספר פגישות כדי לעניין עשירים, הוא ואחרים מקבלים תשובות שליליות או היסוסים גדולים. 


אם לא יגיע המשיח, הערוץ יצטרך לשנות את תמהיל התוכניות, להיות יותר "ראשים מדברים" - תוכניות בלי הפקה גדולה, אלא בעיקר מראיינים ומרואיינים שמדברים באולפן. זה זול ביחס לתוכניות ריאליטי והפקות בכלל, ולא תמיד זה רע יותר - יש תוכניות כאלו שמצליחות להביא רייטינג טוב. במקביל, הם יצטרכו לנסות למצוא את האח התאום של "האח הגדול". אם האח הגדול היה יכול להימתח עוד שלושה חודשים - המצב היה נהדר, אם ימצאו תוכנית שתצליח להתקרב לרייטינג של האח הגדול, הערוץ יוכל כנראה לשרוד.   


              תרצה כהן, האח הגדול


המספרים מאחורי האח הגדול 

האח הגדול היא תוכנית מרוויחה. על פי ההערכות הרווח לעונה הנוכחית יסתכם במעל 30 מיליון שקל, אחרי כל ההוצאות. לתקופה של 4 חודשים  זה מצוין. התוכנית, שזו עונתה ה-15, והושקה במאי האחרון בהפקת אנדמול שיין, רושמת רייטינג ממוצע של 17%-22% ומאות אלפי צופים בכל פרק, כשהיא מנצחת תוכניות מתחרות כמו "רוקדים עם כוכבים" בקשת 12 ו"הפטריוטים" בערוץ 14. הרייטינג של התוכנית נוזל לתוכניות שאחריה ומשפר את מצבם ביחס לרצועות בערוצים 12 ו-13 והוא גם מביא קהל לערוץ שצופה בתוכניות שלפיה, החדשות של הערוץ התרוממו בחודשיים האחרונים אחרי שהיו בקריסה. יש לתוכנית השפעה כוללת על הערוץ כולו.  

חיים כהן "מאסטר שף". קרדיט: רשתות חברתיותחיים כהן "מאסטר שף". קרדיט: רשתות חברתיות
רייטינג

אפילו מאסטר שף לא עוצרת את האח הגדול; חדשות התאגיד עם 50 אלף צופים בלבד

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

הרייטינג של מהדורות החדשות כמעט ואינו משתנה במהלך השבוע. חדשות 12 של קשת תמיד במקום הראשון ולרוב גם הרייטינג וגם כמות הצופים היא פי שתיים מהמתחרות שלה, אבל אתמול למעט השידור הציבורי, חדשות 14, עם 6.7% רייטינג ו-165 היו לבדם עם יותר ממחצית הצופים של קשת, וזו בשורה אמיתית. אחריהם, בהפרש לא גדול, היו חדשות 13 עם רייטינג של 5.6% ו-142 צופים. להבדיל, חדשות התאגיד הציבורי ממשיכות לאבד צופים והשאלה לגבי הנחיצות שלו רלבנטית מתמיד, לאור 2.1% ו-52 אלף צופים בלבד. אם עד כה מהדורת כאן11 נאבקה על להישאר במסגרת של מאה אלף צופים, אנחנו רואים ירידה דרמטית ובמסגרתה המספרים הולכים ומתקרבים לשידורי נישה, כמו ערוץ 9. 


בפריים טיים, גם השקת המותג האהוב של קשת, "מאסטר שף", לא מצליחה להדיח את הלהיט של רשת, "האח הגדול". "מאסטר שף" היתה עם 13.9% בלבד ו-353 אלף צופים, בעוד ש-"האח הגדול" נותר בראש, יהיו המתחרים אשר יהיו, ועמד על 17.3% רייטינג ו-416 אלף צופים. בערוץ 14, “הפטריוטים” יציבה וחזקה, עם קהל צופים נאמן ו-6.6% רייטינג ו-159 אלף צופים. לעומתם, טאבו של כאן11עם חנוך דאום עסקה בהתמודדות עם אנורקסיה, אך הרייטינג היה נמוך, עם 2.7% בלבד ו-64 אלף צופים. 

בוקר, אמצע היום ולייט נייט

חדשות קשת ממשיכות להוביל במהלך היום כולו. בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.4% ו-87 אלף צופים, במקום השני היתה רשת עם העולם הבוקר ו-1.8% רייטינג ו-39 אלף צופים, ובמרחק לא רב היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שהשיגה 1.6% רייטינג ו-30 אלף צופים. 

ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה יואב לימור, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2.4% ו-64 אלף צופים, אחריו במקום השני "פותחים יום" של רשת, עם 1.6% רייטינג ו-74 אלף צופים, ואחריהן מאחור נמצא המשדר של ערוץ 14, "על הבוקר" עם רונה לוי, עם 1% בלבד ו-25 אלף צופים בלבד.

כאמור, קשת מובילה במהלך היום כולו, ו-“חמש עם רפי רשף” רושמת 6.5% רייטינג ו-169 אלף צופים, הרבה מעל ערוץ 14, עם "17 עם דנה ורון" שעמד על 2.9% ו-59 אלף צופים. את הרשימה סגר "שיחת היום" של רשת עם 2.4% ו-52 אלף צופים. “שש עם” מטפסת ל-6.5% ו-179 אלף, "ריקלין ושות" של ערוץ 14 אחריו עם 3.8% ו-99 אלף צופים ואילו שוב רשת אחרונה במשדרי החדשות, עם "חדשות שש" שזכתה ל-2.5% רייטינג בלבד ו-50 אלף צופים.