הלו, זה רדיו? על העידן החדש של האזנה - ולמה מדובר בגן עדן למפרסמים
האבולוציה הטבעית במדיה לא פוסחת על הרדיו. עיתונות הדפוס עברה לדיגיטל והדיסקים לאייפד מנייאטורי שנכנס אל הכיס בקלות. מסתבר שגם הזמן של מהפכת האודיו הגיע, והרדיו המסורתי האנלוגי מקבל תפנית משמעותית במיוחד בצורת ערוצי האזנה דיגיטליים מכל העולם, פלטפורמות אודיו, פודקאסט הזמינים לכל, בזמן ובמקום הנוח למאזינים - רדיו אונליין.
איך הפכנו לחולי רדיו אונליין? הטריגר שהפך אותנו לצרכני רדיו אונליין ועוד יוסיף ויהפוך, נולד מסיבות רבות ומגוונות. העיקריות בהן נעוצות במגמת הפריחה המטאורית בשוק הסמארטפונים, הטאבלטים והאוזניות, החיבורים המהירים לאינטרנט, חבילות הגלישה הבלתי מוגבלות ואפליקציות לשדרוג חווית השמיעה. כל אלו חשפו בפנינו וחיברו אותנו למגוון רחב של שירותי תוכן-אודיו ומאפשרת לכל משתמש לצרוך תכנים בכל מקום ובכל עת.
באותו מחקר אחרון של Edison נמצאו נתונים מעניינים נוספים ומרתקים אודות העידן החדש, כאשר 63% מהמאזינים לרדיו אונליין מחזיקים סמארטפון, ו-83% מבעלי הסמארטפון ענו כי הם מאזינים לסוג זה או אחר של רדיו אונליין באמצעות המכשיר. נתון נוסף המעיד שהשינוי כאן ועכשיו הוא העובדה ש-26% מהמאזינים טוענים כי הם מאזינים "בזמן חדש" לרדיו אונליין ולא במקום זמן ההאזנה הרגילה שלהם. נתון זה מוכיח את הקאמבק של האודיו לחיינו ועל הפלורליזם העצום בנושא.
מאות אלפי האזנות ביום בישראל, באמצעות המחשב בזמן העבודה, בבית, ברכב ובמכוני הכושר של קהל מגוון, איכותי ומתקדם בעל מעורבות רגשית גבוהה ובמרחק קליק אחד להנעה לפעולה, הופכים במקרה של רדיו אונליין את הסיסמא למציאות חיה ובועטת - לפלטפורמה שהיא גן עדן חדש וחדשני למפרסמים ולמאזינים מישראל.
- איזה פרסום זינק בדיגיטל - וקצת על פודקאסט משובח לפסח
- עמית פלציג מונה לסמנכ"ל מכירות ופיתוח עסקי חדש ב-ADIO
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
על 4 סוגי רדיו אונליין דיברה הרשת
בהגדרת רדיו אונליין של ימינו נכלל מבחר עצום של תכני אודיו, כל זה לפני שסקרנו את התחנות המסורתיות המשדרות באמצעות האינטרנט ומספקות מבחר תכניות, קטעי פודקאסטים או ארכיוני אודיו וכדומה. מדובר בתחנות המתקדמות שאין להן משדר FM, והן פועלות על תשתיות אינטרנט שרכן מאזינים במחשב בבית או בעבודה, מכשיר הסמארטפון או בטאבלט.
רדיו אישי שהוא למעשה שירותי מוזיקה כגון
שידור בזרימה (live streaming) - שידורים מקוונים של תחנות וערוצי מוזיקה בשידור, בינ"ל בכל הסגנונות והז'אנרים הקיימים ישירות להאזנה. תחנות מסוג זה ניתן להגיע בגלישה ישירה (לדוגמא:
- האם תוכן מקורי ואיכותי יכבוש את הפריים טיים?
- מאסטר שף בראש כל רצועות השידור
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
מוזיקה על פי דרישה: שירותים כמו Spotify ו-Rhapsody הכוללים גישה של רצועות ואלבומים אקראיים - פלטפורמות אודיו אלה עדיין לא נמצאות בארץ אך ניתן להניח כי יגיעו בקרוב.
Social Radio: פלטפורמות התופסות תאוצה בכל העולם וכוללות שירותי מוזיקה הנשענות על חומרים ב- יוטיוב / soundcloud או בשירותים דיגיטליים אחרים, ובשילוב הרשתות החברתיות. בהן
(צילום: Getty images Israel)
לאוזניכם בלבד: ערוץ אייל גולן, סקאזי או זהבה בן?
מעבר ל-4 הסוגים האלו, יש גם יש תחנות רדיו אונליין ישראליות אטרקטיביות במיוחד, כגון
עוצמת הרדיו הדיגיטלי, הגיוון והנוחות שהוא מייצר, יצרה מגוון דפוסים של צרכני האזנה שסיווגם יכול לסייע למפרסמים ופרסומאים לבחירת הקמפיין ולערוצים הספציפיים שבו יפעל. נקודת התורפה של הטקסט והווידאו, מנוצלת לתפארת בעולם האודיו - שכן האודיו הוא המדיום היחיד בו אנו למעשה יכולים לעשות עוד משהו במקביל.
תופעת ה-EearBud Areas צומחת בקצב מסחרר, בה מאזינים מחוברים לרדיו אונליין באמצעות אוזניות כמעט בכל סיטואציה. נדיר שתמצאו אותם מסתכלים על באנרים בערוץ או התחנה שהם בחרו,האודיו הדיגיטלי מספיק בהחלט, עבור המאזינים מדובר ברדיו לכל דבר, רק אהוד יותר (כי הם בחרו למה רוצים להאזין), אישי יותר (כי כל אחד מאזין בסיטואציה שלו) ויעיל יותר מבחינה פרסומית (שכן לא ניתן לדלג על הפרסומת והיא מושמעת בברייק זהב 1-2 בלבד) - או בקיצור, רדיו מתקדם לקהל מתקדם.
כך למשל, הצצה בסביבת עבודה של עובדי חברת הייטק או כל סטודיו במשרד הפרסום, תאפשר לכם דגימת מעבדה של דפוסי האזנה AT WORK, שאחד היתרונות הבולטים בה הוא היכולת למקבל משימות תוך כדי האזנה. מה שצריך הוא אוזניות איכותיות או רמקולים במחשב, וכאלו יש במבחר ענק, והנה יום עבודה בליווי שמע מלא באין מפריע - ערוצי מוזיקה פופולאריים להאזנה למוזיקה TOP40: 181FM, FM1 או כמובן מגוון סוגים וז'אנרים אחרים בחיפוש פשוט במנועי החיפוש.
דפוס נוסף של האזנה הוא בזמן פעילות גופנית - ריצה בחדר כושר, או בחוץ או רכיבת שטח. לדפוס הזה משתייכים מאזינים רבים שקצו באימון בליווי הפלייליסט הקבוע שלהם, ובחרו בהאזנה ישירה לערוצים המתאימים לכל סיטואציה. הערוצים הפופולאריים לזמן ספורט הם למשל Fusion או DI.FM. אפליקציות רבות כוללות מגוון עצום של תכני מוזיקה המתאימים במיוחד לשריפת קלוריות.
דפוס אחר מתייחס להאזנה בזמן החופשי - AT FUN. לרוב המאזינים יבחרו ערוצי מוזיקה שקטה, לאונג', צ'יל ו-groove. דוגמאות:
ואם אתם במכונית, תקועים בפקק כבר שעה ארוכה, אז אפשר ב-AT CAR להשכיל. בסדרת פודקסאטים מעולים או למי שממש מתעניין, אפשר להאזין ל-audioboo, פלטפורמת הפודקסטים מהמובילות בעולם אליה מחוברים גופי התוכן המשמעותיים בעולם.
גן עדן חדש למפרסמים: יודעים מיהו המאזין הבודד
למפרסמים הערך כפול. הם השחקנים הראשיים במגרש הפרסומות של הרדיו אונליין המאפשר הפסקות ברייק זהב בלבד - פרסומת עד 2 פרסומות בכל מקבץ, והם יודעים בדיוק מי המאזינים שלהם, באיזה מכשיר דיגיטלי הם משתמשים, מה הם אוהבים, כמה הם ואיפה הם בכל רגע נתון, וכך הם נהנים גם מחשיפה ממוקדת בעלויות הפקה ופרסום אטרקטיביות של מדיה חדשה, ובקריאטיב קל לביצוע.
ומה הלאה? יצרניות הרכב כבר זיהו את המהפכה. אחד הנושאים הבוערים בעולם הוא הרדיו ב-Dash Board האינטראקטיבי. כבר כעת רוב כלי הרכב בארץ מושקים עם ממשקי Bluetooth או כניסות USB, ומאפשרים האזנה לכל סוגי ערוצי האודיו ישירות מהסמאטפון. המשמעות למפרסמים היא שבקרוב, פילוח המאזינים יעשה גם לפי איזור ממוקד עד רמת הרחוב. את הלקוח הבא שלהם, הם כבר יוכלו לזהות רגע לפני "החנות" תוך כדי נסיעה.
לאחרונה פנדורה פרסמה כי ניתן להאזין לשידורי הרדיו אינטרנט שלה ביותר מ-100 דגמי רכב בארה"ב ישירות בכלי הרכב. כל חברות הרכב המובילות בעולם כבר שם, מבינות כי העידן משתנה ובעתיד הקרוב הנהגים לא יסתפקו ב-6 כפתורים לכיול התחנה בתדר FM.
דרור גנות הוא מייסד ובעלים של ADIO, רשת הפרסום הישראלית ברדיו אונליין
- 7.יוני 11/12/2013 21:28הגב לתגובה זומסתבר שלא רק אותם אפשר להאשים בפרסומות יש עוד חברה שעושה את זה בארץ cue-ad ואפילו אני מלכלך את המוזיקה בפרסומות שעליתי איתם בפרסום...
- 6.הרדיו מת כבר מזמן (ל"ת)רוני 25/11/2013 12:03הגב לתגובה זו
- 5.הרדיו המסורתי לא מת אבל האונליין עובד! (ל"ת)מה שנכון נכון 24/11/2013 13:59הגב לתגובה זו
- 4.גן עדן למפרסמים ? מה ? השתגעתם ? (ל"ת)רחלי 20/11/2013 16:38הגב לתגובה זו
- 3.אתה בעלים של המדיה! 20/11/2013 09:23הגב לתגובה זואתה מחפש מפרסמים למדיה שלך ולכן עושה כתבה על מנת להחיות את המדיה המתה שלך, מפליא שהכתבה לא סומנה ככתבת "תוכן שיווקי" !!!
- 2.הייתכן כי המאמר הנ"ל מתורגם ומועתק ???? (ל"ת)תומר שדה 20/11/2013 09:21הגב לתגובה זו
- 1.האם זה מותו של הרדיו המסורתי? (ל"ת)איילת 19/11/2013 17:42הגב לתגובה זו
- 20/11/2013 09:22הגב לתגובה זוחארטהההה הרדיו המסורתי לא יעלם כל כך מהר הוא הבעלים של חברת מדיה שעושה פרסומות כאלו ב"רדיו אונליין" הכל פה מאינטרס
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים
בערב רווי חדשות, עם כמעט מיליון צופים בכל המהדורות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 הצליחה לשבור שיא והיא בדרך להדביק את הפער מהמובילה הנצחית, חדשות 12
אולי זו העובדה שערוץ 14 מזוהה עם פרשת "שדה תימן", ואולי זהו המשך של מגמת ההתחזקות של מהדורות החדשות של הערוץ, אבל כך או כך הנתונים הם נתוני שיא.
מבחינת הדירוג עצמו, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 15% רייטינג ו-381 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 10.3% רייטינג ו-300 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שבערב כזה הצליחה לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 4.7% רייטינג ו-130 אלף צופים, ואילו גם חדשות 11, היו עם 111 אלף צופים ו-4.2% רייטינג.
פריים טיים
גם בפריים טיים הנתונים היו מעט חריגים, היות וכמות הצופים התחלקה באופן שווה יותר מאשר בדרך כלל. אמנם בראש היתה "במשמרתי שלי" עם כרמי גילון, ששודרה בקשת עם רייטינג של 10.6% ו-259 אלף צופים, אבל מבחינת רייטינג "הפטריוטים" היתה קצת מאחוריה, עם 10.5% רייטינג אבל מבחינת כמות הצופים הפטריוטים עלתה על קשת, והיתה על 311 אלף צופים. בכך, ערוץ 14 משלים מהלך מרשים ברצועות החדשות המרכזיות והפריים טיים. במקום השלישי הייתה "ווארט" של ערוץ 13, עם נתון מכובד של 7.9% רייטינג ו-213 אלף צופים וגם ריאליטי האוכל של כאן11, "בואו לאכול איתי", עמד על נתונים יפים של 7.5% רייטינג ו-178 אלף צופים.
רצועות נוספות
מבחינת שאר הרצועות, בבוקר גם נרשמה עלייה בכמות הצופים, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה בפער את הרצועה, עם 4.1% ו-106 אלף צופים, במקום
השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, עם 2.1% רייטינג ו-44 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-29 אלף צופים בלבד.
- מאסטר שף בראש כל רצועות השידור
- חדשות 13 בשפל חדש: מקום אחרון ופחות מ-70 אלף צופים במהדורה המרכזית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ברצועה שלאחריה, המגמה המשיכה ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור,
שהוביל את הרשימה, היה עם רייטינג של 3.5% ו-80 אלף צופים בלבד, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 1.6% רייטינג ו-54 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.
