טור

הלו, זה רדיו? על העידן החדש של האזנה - ולמה מדובר בגן עדן למפרסמים

איך הרדיו אונליין מנצל לטובתו את נקודות התורפה של הבאנר והטקסט, ומה המשמעות למפרסם הישראלי? דרור גנות, מייסד ADIO, על השוק החדש
דרור גנות | (8)
נושאים בכתבה דרור גנות רדיו

האבולוציה הטבעית במדיה לא פוסחת על הרדיו. עיתונות הדפוס עברה לדיגיטל והדיסקים לאייפד מנייאטורי שנכנס אל הכיס בקלות. מסתבר שגם הזמן של מהפכת האודיו הגיע, והרדיו המסורתי האנלוגי מקבל תפנית משמעותית במיוחד בצורת ערוצי האזנה דיגיטליים מכל העולם, פלטפורמות אודיו, פודקאסט הזמינים לכל, בזמן ובמקום הנוח למאזינים - רדיו אונליין.

איך הפכנו לחולי רדיו אונליין? הטריגר שהפך אותנו לצרכני רדיו אונליין ועוד יוסיף ויהפוך, נולד מסיבות רבות ומגוונות. העיקריות בהן נעוצות במגמת הפריחה המטאורית בשוק הסמארטפונים, הטאבלטים והאוזניות, החיבורים המהירים לאינטרנט, חבילות הגלישה הבלתי מוגבלות ואפליקציות לשדרוג חווית השמיעה. כל אלו חשפו בפנינו וחיברו אותנו למגוון רחב של שירותי תוכן-אודיו ומאפשרת לכל משתמש לצרוך תכנים בכל מקום ובכל עת.

באותו מחקר אחרון של Edison נמצאו נתונים מעניינים נוספים ומרתקים אודות העידן החדש, כאשר 63% מהמאזינים לרדיו אונליין מחזיקים סמארטפון, ו-83% מבעלי הסמארטפון ענו כי הם מאזינים לסוג זה או אחר של רדיו אונליין באמצעות המכשיר. נתון נוסף המעיד שהשינוי כאן ועכשיו הוא העובדה ש-26% מהמאזינים טוענים כי הם מאזינים "בזמן חדש" לרדיו אונליין ולא במקום זמן ההאזנה הרגילה שלהם. נתון זה מוכיח את הקאמבק של האודיו לחיינו ועל הפלורליזם העצום בנושא.

מאות אלפי האזנות ביום בישראל, באמצעות המחשב בזמן העבודה, בבית, ברכב ובמכוני הכושר של קהל מגוון, איכותי ומתקדם בעל מעורבות רגשית גבוהה ובמרחק קליק אחד להנעה לפעולה, הופכים במקרה של רדיו אונליין את הסיסמא למציאות חיה ובועטת - לפלטפורמה שהיא גן עדן חדש וחדשני למפרסמים ולמאזינים מישראל.

על 4 סוגי רדיו אונליין דיברה הרשת

בהגדרת רדיו אונליין של ימינו נכלל מבחר עצום של תכני אודיו, כל זה לפני שסקרנו את התחנות המסורתיות המשדרות באמצעות האינטרנט ומספקות מבחר תכניות, קטעי פודקאסטים או ארכיוני אודיו וכדומה. מדובר בתחנות המתקדמות שאין להן משדר FM, והן פועלות על תשתיות אינטרנט שרכן מאזינים במחשב בבית או בעבודה, מכשיר הסמארטפון או בטאבלט.

רדיו אישי שהוא למעשה שירותי מוזיקה כגון PANDORA או iTunes Radio המאפשרים למשתמש להאזין למגוון "תחנות אישיות" המבוססות על אמן או שיר. בישראל רוב הפלטפורמות הגדולות טרם פתחו את שידוריהן (למעט פנדורה בעבר) וניתן להאזין דרך אחרים כגון למשל jango או aupeo או musicovery - באתרים או באפליקציות. בעולם יש מבחר עצום של שירותי אודיו מסוג זה הכוללות אפשרויות להאזנה לפי מצב או לפי סיטואציה (בזמן ריצה או פעילות גופנית וכו'...)

שידור בזרימה (live streaming) - שידורים מקוונים של תחנות וערוצי מוזיקה בשידור, בינ"ל בכל הסגנונות והז'אנרים הקיימים ישירות להאזנה. תחנות מסוג זה ניתן להגיע בגלישה ישירה (לדוגמא: 181.fm או sky.fm או 1.fm או jazzradio.com ועוד אחרות רבות; או באמצעות אינדקסי רדיו המאפשרים להאזין לפי סגנון רצוי או לפי מיקום בעולם כגון shoutcast.com או tunein.com - לרוב התחנות הללו יש גם אפליקציות בסמארטפון וממשקים נוחים מאוד להאזנה.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

מוזיקה על פי דרישה: שירותים כמו Spotify ו-Rhapsody הכוללים גישה של רצועות ואלבומים אקראיים - פלטפורמות אודיו אלה עדיין לא נמצאות בארץ אך ניתן להניח כי יגיעו בקרוב.

Social Radio: פלטפורמות התופסות תאוצה בכל העולם וכוללות שירותי מוזיקה הנשענות על חומרים ב- יוטיוב / soundcloud או בשירותים דיגיטליים אחרים, ובשילוב הרשתות החברתיות. בהן serendip.me (משלנו כאן בארץ) העושה שימוש בפייסבוק או בטוויטר ומאפשרת למעשה לכל אחד להאזין, לעקוב או לשתף בתכנים שהוא והחברים שלו מעלים, לפי אמן או ערוצי אודיו במגוון סגנונות., או icaster (גם משלנו כאן בארץ) המאפשרת לכל אחד להקים תחנת רדיו שלו ולייצר לו קהל מאזינים ברשת.

(צילום: Getty images Israel)

לאוזניכם בלבד: ערוץ אייל גולן, סקאזי או זהבה בן?

מעבר ל-4 הסוגים האלו, יש גם יש תחנות רדיו אונליין ישראליות אטרקטיביות במיוחד, כגון רדיו הקצה או click.fm, פודקאסטים מובחרים (למשל הפודקאסט עושים היסטוריה של רן לוי) או אפשרות להוריד ללא תשלום את אפליקציות האמנים המובילים בארץ ולהאזין ישירות לאלבומים, כגון אייל גולן, סקאזי, עופר ניסים, קובי פרץ, זהבה בן ואחרים. ותחשבו במידה ויש לכם רמקול איכותי מבית Bose sound link הפועל באמצעות ממשק ה-Bluetooth או אוזניות של המפיק ד"ר דרה Beat או כל ציוד קצה איכותי וחווית השמיעה שלכם תשתנה לגמרי. האזנה נעימה!

עוצמת הרדיו הדיגיטלי, הגיוון והנוחות שהוא מייצר, יצרה מגוון דפוסים של צרכני האזנה שסיווגם יכול לסייע למפרסמים ופרסומאים לבחירת הקמפיין ולערוצים הספציפיים שבו יפעל. נקודת התורפה של הטקסט והווידאו, מנוצלת לתפארת בעולם האודיו - שכן האודיו הוא המדיום היחיד בו אנו למעשה יכולים לעשות עוד משהו במקביל.

תופעת ה-EearBud Areas צומחת בקצב מסחרר, בה מאזינים מחוברים לרדיו אונליין באמצעות אוזניות כמעט בכל סיטואציה. נדיר שתמצאו אותם מסתכלים על באנרים בערוץ או התחנה שהם בחרו,האודיו הדיגיטלי מספיק בהחלט, עבור המאזינים מדובר ברדיו לכל דבר, רק אהוד יותר (כי הם בחרו למה רוצים להאזין), אישי יותר (כי כל אחד מאזין בסיטואציה שלו) ויעיל יותר מבחינה פרסומית (שכן לא ניתן לדלג על הפרסומת והיא מושמעת בברייק זהב 1-2 בלבד) - או בקיצור, רדיו מתקדם לקהל מתקדם.

כך למשל, הצצה בסביבת עבודה של עובדי חברת הייטק או כל סטודיו במשרד הפרסום, תאפשר לכם דגימת מעבדה של דפוסי האזנה AT WORK, שאחד היתרונות הבולטים בה הוא היכולת למקבל משימות תוך כדי האזנה. מה שצריך הוא אוזניות איכותיות או רמקולים במחשב, וכאלו יש במבחר ענק, והנה יום עבודה בליווי שמע מלא באין מפריע - ערוצי מוזיקה פופולאריים להאזנה למוזיקה TOP40: 181FM, FM1 או כמובן מגוון סוגים וז'אנרים אחרים בחיפוש פשוט במנועי החיפוש.

דפוס נוסף של האזנה הוא בזמן פעילות גופנית - ריצה בחדר כושר, או בחוץ או רכיבת שטח. לדפוס הזה משתייכים מאזינים רבים שקצו באימון בליווי הפלייליסט הקבוע שלהם, ובחרו בהאזנה ישירה לערוצים המתאימים לכל סיטואציה. הערוצים הפופולאריים לזמן ספורט הם למשל Fusion או DI.FM. אפליקציות רבות כוללות מגוון עצום של תכני מוזיקה המתאימים במיוחד לשריפת קלוריות.

דפוס אחר מתייחס להאזנה בזמן החופשי - AT FUN. לרוב המאזינים יבחרו ערוצי מוזיקה שקטה, לאונג', צ'יל ו-groove. דוגמאות: DI.FM בערוץ chillout רגוע במיוחד, או בחירת פלייליסטים רגועים ב-Aupeo. אפשרי גם להאזין למוזיקה אלטרנטיבית ברדיו הקצה, נדב רביד וקוואמי ברדיו אונליין.

ואם אתם במכונית, תקועים בפקק כבר שעה ארוכה, אז אפשר ב-AT CAR להשכיל. בסדרת פודקסאטים מעולים או למי שממש מתעניין, אפשר להאזין ל-audioboo, פלטפורמת הפודקסטים מהמובילות בעולם אליה מחוברים גופי התוכן המשמעותיים בעולם.

גן עדן חדש למפרסמים: יודעים מיהו המאזין הבודד

למפרסמים הערך כפול. הם השחקנים הראשיים במגרש הפרסומות של הרדיו אונליין המאפשר הפסקות ברייק זהב בלבד - פרסומת עד 2 פרסומות בכל מקבץ, והם יודעים בדיוק מי המאזינים שלהם, באיזה מכשיר דיגיטלי הם משתמשים, מה הם אוהבים, כמה הם ואיפה הם בכל רגע נתון, וכך הם נהנים גם מחשיפה ממוקדת בעלויות הפקה ופרסום אטרקטיביות של מדיה חדשה, ובקריאטיב קל לביצוע.

ומה הלאה? יצרניות הרכב כבר זיהו את המהפכה. אחד הנושאים הבוערים בעולם הוא הרדיו ב-Dash Board האינטראקטיבי. כבר כעת רוב כלי הרכב בארץ מושקים עם ממשקי Bluetooth או כניסות USB, ומאפשרים האזנה לכל סוגי ערוצי האודיו ישירות מהסמאטפון. המשמעות למפרסמים היא שבקרוב, פילוח המאזינים יעשה גם לפי איזור ממוקד עד רמת הרחוב. את הלקוח הבא שלהם, הם כבר יוכלו לזהות רגע לפני "החנות" תוך כדי נסיעה.

לאחרונה פנדורה פרסמה כי ניתן להאזין לשידורי הרדיו אינטרנט שלה ביותר מ-100 דגמי רכב בארה"ב ישירות בכלי הרכב. כל חברות הרכב המובילות בעולם כבר שם, מבינות כי העידן משתנה ובעתיד הקרוב הנהגים לא יסתפקו ב-6 כפתורים לכיול התחנה בתדר FM.

דרור גנות הוא מייסד ובעלים של ADIO, רשת הפרסום הישראלית ברדיו אונליין

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    יוני 11/12/2013 21:28
    הגב לתגובה זו
    מסתבר שלא רק אותם אפשר להאשים בפרסומות יש עוד חברה שעושה את זה בארץ cue-ad ואפילו אני מלכלך את המוזיקה בפרסומות שעליתי איתם בפרסום...
  • 6.
    הרדיו מת כבר מזמן (ל"ת)
    רוני 25/11/2013 12:03
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    הרדיו המסורתי לא מת אבל האונליין עובד! (ל"ת)
    מה שנכון נכון 24/11/2013 13:59
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    גן עדן למפרסמים ? מה ? השתגעתם ? (ל"ת)
    רחלי 20/11/2013 16:38
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    אתה בעלים של המדיה! 20/11/2013 09:23
    הגב לתגובה זו
    אתה מחפש מפרסמים למדיה שלך ולכן עושה כתבה על מנת להחיות את המדיה המתה שלך, מפליא שהכתבה לא סומנה ככתבת "תוכן שיווקי" !!!
  • 2.
    הייתכן כי המאמר הנ"ל מתורגם ומועתק ???? (ל"ת)
    תומר שדה 20/11/2013 09:21
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    האם זה מותו של הרדיו המסורתי? (ל"ת)
    איילת 19/11/2013 17:42
    הגב לתגובה זו
  • 20/11/2013 09:22
    הגב לתגובה זו
    חארטהההה הרדיו המסורתי לא יעלם כל כך מהר הוא הבעלים של חברת מדיה שעושה פרסומות כאלו ב"רדיו אונליין" הכל פה מאינטרס
פטריק דרהי (יוטיוב)פטריק דרהי (יוטיוב)
בלעדי

פטריק דרהי יפטר מעל 100 עובדים ב-i24NEWS

פטריק דרהי מציע עד 20 אלף שקל לפורשים מ-i24NEWS, בשלב הבא יגיעו הפיטורים

ליאור דנקנר |

ערוץ i24NEWS, עבר מקבוצת אטליס שהיתה בשליטתו של פטריק דרהי, לבעלות ישירה של פטריק דרהי, וזה ממש לא רק שינוי קוסמטי. דרהי כבר לא משתמש בכסף של בעלי האג"ח של אטליס כדי להשקיע בערוץ תקשורת ולהפוך לטייקון תקשורת מקומי, הדירקטוריון אמר לו לעצור. 

גם העסקה לרכישת ידיעות אחרונות בהולד הוקפאה, ולמעשה בוטלה. דרהי שנים מדבר עם ידיעות ולא היתה עסקה, ועכשיו נראה שגם לא תהיה. בכל מקרה, ההחלטה של אטליס, שנמצאת במצב מאוד מורכב פיננסית, להפסיק את המימון לערוץ החדשות, הובילה לכך שדרהי קיבל את הבעלות והוא גם אחראי על המימון. 

דרהי כנראה אדם עשיר שהשאיר את בעלי המניות בקבוצה שלו ואת מחזיקי החוב עניים, אבל לא בטוח שהוא רוצה להפסיד את הכסף שלו על ערוץ חדשות. אז המהלך הראשון שדרהי מבצע ב-i24NEWS הוא, ניחשתם נכון, פיטורים.

קריאה חשובה: התרגיל של פטריק דרהי - טייקון בישראל, פושט רגל בצרפת


קיצוץ בכוח אדם וניסיון לצמצם הפסדים

הערוץ מציע תוכנית פרישה מרצון לעובדים כחלק מצעדי התייעלות. הערוץ, שהוקם ב-2013 ומשדר חדשות בינלאומיות מאולפנים בנמל יפו בשפות אנגלית, צרפתית, עברית וערבית, מציע לפורשים מרצון, מענקים של 10 אלף שקל לעובדים בעלי ותק של ארבעה חודשים עד שנה, 15 אלף שקל לשנה עד שנתיים, ו-20 אלף שקל לעובדים שנמצאים בחברה למעלה משנתיים. 

הכוכב הבא לאירוויזיון. קרדיט: מאקוהכוכב הבא לאירוויזיון. קרדיט: מאקו

איפה התוכן המקורי בפריים טיים וכמה אנשים ראו את אלי פלדשטיין ב"יהיה טוב"?

ערב ללא הפקת תוכן מקורית שודר אתמול בערוצי הטלוויזיה; מבחינת המהדורות המרכזיות, אמנם הרייטינג של חדשות 12 בראש הטבלה, אבל ניכרת מגמת ירידה; המרוויחים הגדולים הם ערוץ 13, שחוזרים למספרים גבוהים - לטבלת הרייטינג המלאה

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

הרייטינג של מהדורות החדשות המרכזיות נשאר אמנם בסטטוס קוו, אך לאחרונה ניכרת דעיכה אצל המובילה הנצחית, חדשות 12, שעמדה אמש על 12.5% רייטינג ו-313 אלף צופים, חדשות 13 ניצלו את ההזדמנות והיו במקום השני עם 7.2% ו-176 אלף צופים. חדשות 14 היו במקום השלישי מבחינת רייטינג אבל במקום השני מבחינת כמות צופים, עם 198 אלף צופים ו-6.6% רייטינג. מהדורת החדשות של כאן11 הפגינה יציבות מבחינת המיקום, אבל המשך היחלשות מבחינת הרייטינג וכמות הצופים, עם 4.4% רייטינג בלבד ו-112 אלף צופים בסך הכל. וכך, אמש היה אחד הערבים המאוזנים ביותר מבחינת פיזור הרייטינג במהדורות החדשות המרכזיות. 

איפה התוכן המקורי בפריים טיים?

אמש לא הועלה שום תוכן מקורי בפריים טיים במקום הראשון, איך לא, היה ריאליטי מוזיקה ואירווזיון, "הכוכב הבא" של קשת, שהיה התכנית הנצפית ביותר בלוח השידורים, עם 14.1% רייטינג ו-345 אלף צופים. במקום השני היה "יהיה טוב" של כאן11, תכנית הראיונות של עמרי אסנהיים, שהפעם היתה עם אלי פלדשטיין,  שעמדה על 10.2% ו-233 אלף צופים. לאחר מכן מבחינת רייטינג היה "ווארט" של רשת עם 8.6%, אך יחסית מעט צופים (200 אלף) לעומת הפטריוטים של ערוץ 14, שהיתה עם 249 אלף צופים, כלומר במקום השני מבחינת צופים, אבל איכשהו, בשיטת הרייטינג הנוכחי, עמדה על פחות רייטינג, 8.4%, ליתר דיוק. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם רייטינג של 3.5% ו-75 אלף צופים. אחריה המשיכה המטוטלת של חילופי המקום, כשהפעם תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר, היתה במקום השני, עם 2.5% רייטינג ו-54 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13, היתה במקום השלישי עם 1.8% רייטינג ו-44 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת, עם אדווה דדון היה במקום הראשון עם 2.8% ו-63 אלף צופים, על הבוקר" של 14, עם נוי בר, היה במקום השני , עם 2% ו-50 אלף צופים, ואילו "פותחים יום" של רשת היה במקום האחרון , עם 1.4% ו-31 אלף צופים בסך הכל. 

במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם אלמוג בוקר בקשת 12 הוביל עם 7% רייטינג ו-175 אלף צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.6% רייטינג ו-113  אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שהיו עקביים הן מבחינת המקום האחרון והן מבחינת הנתונים, עם 5.5% רייטינג ו-97 אלף צופים בלבד. 

לאחר מכן, המהדורה המוקדמת בהנחיית קרן מרציאנו הובילה עם 7.9% ברייטינג ו-206 אלף צופים, כשאחריה אזור בחירה של 13, עם 7.2% רייטינג ו-121 אלף צופים. שלזינגר וברדוגו בערוץ 14 היו במקום האחרון, עם 5.5% ו-141 אלף צופים.