בין אלפי שקלים לרבבות דולרים: בין אתר סלולרי לאפליקציה

סיגל גפני דלל, סמנכ"ל ב-MOBILE MARKETING COLLEGE ובוגרת הקריה האקדמית אונו, בטיפים לתכנון ובנייה של קמפיין אפקטיבי בסלולר. טור 3
סיגל גפני דלל | (2)

אפליקציה ממכרת כמו cash of clans מייצרת לבעליה מידי יום של 3 מיליון דולר! זו אפליקציה חינמית שאוהדיה מורידים בתשלום מדי יום במקביל אליה, גם אביזרים, פריטי לבוש וכו' - הכל במטרה לבנות את חלום הממלכה האידיאלית שלהם.

בכתבות הקודמות, עסקנו במגוון אפשרויות לקידום ושיווק בסלולר לעסקים (אתרים סלולאריים, אפליקציות, קופונים סלולאריים, עמודי נחיתה סלולאריים ועוד), אך כשבעל עסק, ייחוד עסק קטן או בינוני SMB, צריך לבחור בין אתר לאפליקציה לאיזה פרמטרים כדאי לו לשים לב, מה בעצם עדיף עבורו?

* טור 1: כל העצות והשיטות במדריך המלא למתחילים

* טור 2: למה ומתי כדאי, ואיך מגיעים ללקוחות?

להלן 5 פרמטרים עיקריים שכדאי לקחת בחשבון בעת קבלת ההחלטה:

1. עלות פיתוח והקמה - בעוד שעלות הקמת אתר סלולרי זולה יחסית ונעה סביב 2,000-5,000 שקלים, עלות פיתוח אפליקציה יכול לנוע סביב אלפי עד עשרות אלפי דולרים. מורכבות פיתוח אפליקציה דורשת חשיבה על צורך אמיתי של המשתמש הסופי להוריד ולהשתמש באפליקציה יותר מפעם אחת. לעלויות אלו יש להוסיף את עלויות הקידום. על מנת שהאפליקציה תורד היא צריכה להיות מקודמת גם בתוך החנות בשאיפה להתמקם בין 10 האפליקציות המובילות, יש להשקיע בנראות שלה בחנות כדי למשוך אליה את הגולשים, ובתוך מאות אלפי אפליקציות - זו משימה לא פשוטה ובטח לא זולה.

2. פשטות מול מורכבות - בעוד האתר הוא אתר רזה עם מינימום טקסטים ויז'ואליים ולרב פונקציונאלי במטרה לספק מידע על המותג, לקשר לנקודת המכירה על ידי אופציית click to call ומפת הגעה לחנות, האפליקציה היא למעשה תוכנה מורכבת ייחודית לסלולר. ככל שהאפליקציה מורכבת יותר, כך פיתוחה דורש יותר משאבים. היום ניתן גם באתרים סלולאריים לשלב לינקים לסרטי וידאו, גלריות מוצרים ואף לפתח מועדון לקוחות סלולארי, הכל דרך האתר עצמן.

3. איתור המותג / החברה - הגעה אל האתר דרך חיפוש פשוט, כאשר גולש מופנה מגוגל ישירות לאתר הסלולרי. ניתן לשמור את האתר כסימניה על לוח הסמארטפון וכך לחזור אליו שוב במידת הצורך ללא חיפוש נוסף. את האפליקציה יש לחפש בין מאות אלפי אפליקציות אחרות בחנויות האפליקציות, להוריד לסמארטפון ואז לפתוח אותן. במידה והאפליקציה מעניינת עונה על צורך וידידותית, הגולש יעשה בה שימוש לעיתים חוזרות. במידה ולא, הוא פשוט יתעלם ממנה או ימחק אותה, ואז השקעה של אלפי או עשרות אלפי דולרים למעשה יורדת לטמיון.

4. ביצועים טכניים - אם ננסה לשלב באתר "הרזה" - שמכיל תכנים מצומצמים - תכנים מורכבים יותר, קצב פתיחתם יהיה מן הסתם איטי מאוד. ואילו באפליקציה ניתן להעלות תכנים מורכבים הנטענים במהרה ויכולים לייצר חווית משתמש ייחודית יותר.

5. מערכת הפעלה - רוב הדפדפנים מתמודדים עם אתרים סלולאריים ופחות מוגבלים ביחס למערכת הפעלה כזו או אחרת, ואילו אפליקציות מותאמות לגרסאות ומערכות הפעלה ספציפיות. כלומר, ליותר גולשים יהיה קל להיכנס לאתר סלולארי בלי תלות בגרסת מכשיר כזו או אחרת. היום ישנן מערכות לניהול אתרים סלולאריים המתאימות עצמן לכל גרסא חדשה היוצאת לשוק באופן אוטומטי, כך שבעל האתר לא צריך להתעסק בהתאמות לשוק הסמארטפונים המתפתח. לעומת זאת יהיו אפליקציות שלא נוכל להוריד / לפתוח במערכות מסוימות שאינן מתקדמות דיין.

ניתן להמשיך ולמנות עוד הבדלים רבים בין אתר סלולרי לאפליקציה, לכל אחד יתרונות ואתגרים החייבים להילקח בחשבון בעת קבלת ההחלטה באיזה מודל כדאי לעסק לבחור. באופן אישי אני חושבת שלבעלי עסקים קטנים-בינוניים, ביחוד אלו שאין להם תקציבי שיווק וקידום רבים, אופציית האתר הסלולארי בהחלט נותנת מענה לכך שהגולש יגיע לאתר ידידותי, נח לניווט וצפייה, שיענה לו על צורך מידי כגון איתור החנות הקרובה, או מידע על מותג שהוא מתלבט בקנייתו בזמן אמת..

לעומת זאת, אפליקציה יותר מתאימה לעסקים היכולים להרשות לעצמם השקעה לאורך זמן בתקציבים רלוונטיים. יתרון האתר הסלולרי הוא בכך שהוא מצמצם את נטישת הגולש ביחס לגולשים מסמארטפון באתרי ווב. אין ספק שאפליקציה כמו cash of clans היא החלום הרטוב של כל יזם, אבל בפועל אינה הדבר השגרתי.

סיגל גפני דלל, סמנכ"ל המכללה לשיווק סלולרי המתמחה בבניית אתרים סלולרים וקידום אפליקציות מובייל בעולם www.mobilecollege.co.il ובוגרת הקריה האקדמית אונו

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    גלעד 04/07/2013 23:11
    הגב לתגובה זו
    אי אפשר להשוות בין אפליקציה לאתר מותאם. אתר מותאם זה אתר אינטרנט, ואפליקציה זו תוכנה. יש להם שימושים שונים, צרכים שונים וקהלי יעד שונים. רוב עסקים קטנים או SMB לא צריכים בכלל לחשוב על אפליקציה.
  • קרן הומל אלון 06/07/2013 11:34
    הגב לתגובה זו
    אני חייבת שלא להסכים עם דברים רבים שנאמרו כאן. קיימים היום פתרונות נפלאים ובהחלט אטרקטיביים במחירם לבניית אפליקציות לעסקים קטנים ובינוניים לדוגמא bizzappglobal.com. כמו כן קיימות לאפליקציה יכולות טכנולוגיות שאינן קיימות באתרים סלולריים וכן חווית המשתמש בה נעימה, חלקה, מהירה ואיכותית יותר. קצרה היריעה מלהכיל את כל היתרונות.
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.
רייטינג

המהדורה המרכזית של 14 הגיעה ל-60% מצופי חדשות 12

מהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 14 מתבססת במקום השני עם כמעט שני שליש מהמובילה הנצחית, חדשות 12, חדשות 13 באורח קבע במקום השלישי ואילו המהדורה המרכזית של התאגיד הציבורי מצליחה לטפס ל-80 אלף צופים, ועדיין רק אחד מתוך עשרה צופים צופה בה

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

באורח קבע, טבלת הרייטינג של מהדורות החדשות היא שחדשות 12 במקום הראשון, אחריה לרוב 14 ואז 13 ואת הרשימה סוגרת כאן11. גם הרייטינג הנוכחי זהה, אלא במספר הצופים של חדשות 14 הולך ומתקבע על כמות מכובדת של כמעט שני שליש מצופי חדשות 12. וכך, באחוזים של כלל צופי מהדורות החדשות המרכזיות, חדשות 12 עומדות על כ-42%, חדשות 14 עם 26%, חדשות 13 עם 20% ואילו כאן11 עם כ-12%. ועם זאת, הציפייה היא ששיטת המדידה תשתנה ותאפשר לנו לראות אומדן מדויק יותר של הצופים. 

ולנתונים עצמם: חדשות 12 של קשת עמדה על 12.1% רייטינג עם 294 אלף צופים, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 עם 184 אלף צופים ו-6.4% רייטינג. חדשות 13 עומדת על 5.9% ו-144 אלף צופים וכאן11 עם רייטינג של 2.6% ו-82 אלף צופים. 

פריים טיים ועוד

בפריים טיים, כרגיל, "האח הגדול" של רשת בראש, עם רייטינג של 15.2% ו-411 אלף צופים, ואחריו "חתונה ממבט שני", עם 11.6% רייטינג ו-338 אלף צופים. הפטריוטים ממשיכה להפגין יציבות עם 7.5% רייטינג ו-230 אלף צופים. הדרמה של כאן11, "התנתקות", השתפרה עם 2.2% רייטינג ו-45 אלף צופים. 



חדשות קשת ממשיכות להוביל במהלך היום כולו, אבל גם במהלך היום חדשות 14 מתחילות להדביק פערים. בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.9% ו-83 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שהשיגה 2.1% רייטינג ו-52 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים. 

ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2% ו-43 אלף צופים, אחריו במקום השני "פותחים יום" של רשת, עם 1.6% רייטינג ו-32 אלף צופים ואת הרשימה סגר ערוץ 14, "על הבוקר" עם רונה לוי, עם 1.2% בלבד ו-26 אלף צופים. 

מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.
רייטינג

המהדורה המרכזית של 14 הגיעה ל-60% מצופי חדשות 12

מהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 14 מתבססת במקום השני עם כמעט שני שליש מהמובילה הנצחית, חדשות 12, חדשות 13 באורח קבע במקום השלישי ואילו המהדורה המרכזית של התאגיד הציבורי מצליחה לטפס ל-80 אלף צופים, ועדיין רק אחד מתוך עשרה צופים צופה בה

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

באורח קבע, טבלת הרייטינג של מהדורות החדשות היא שחדשות 12 במקום הראשון, אחריה לרוב 14 ואז 13 ואת הרשימה סוגרת כאן11. גם הרייטינג הנוכחי זהה, אלא במספר הצופים של חדשות 14 הולך ומתקבע על כמות מכובדת של כמעט שני שליש מצופי חדשות 12. וכך, באחוזים של כלל צופי מהדורות החדשות המרכזיות, חדשות 12 עומדות על כ-42%, חדשות 14 עם 26%, חדשות 13 עם 20% ואילו כאן11 עם כ-12%. ועם זאת, הציפייה היא ששיטת המדידה תשתנה ותאפשר לנו לראות אומדן מדויק יותר של הצופים. 

ולנתונים עצמם: חדשות 12 של קשת עמדה על 12.1% רייטינג עם 294 אלף צופים, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 עם 184 אלף צופים ו-6.4% רייטינג. חדשות 13 עומדת על 5.9% ו-144 אלף צופים וכאן11 עם רייטינג של 2.6% ו-82 אלף צופים. 

פריים טיים ועוד

בפריים טיים, כרגיל, "האח הגדול" של רשת בראש, עם רייטינג של 15.2% ו-411 אלף צופים, ואחריו "חתונה ממבט שני", עם 11.6% רייטינג ו-338 אלף צופים. הפטריוטים ממשיכה להפגין יציבות עם 7.5% רייטינג ו-230 אלף צופים. הדרמה של כאן11, "התנתקות", השתפרה עם 2.2% רייטינג ו-45 אלף צופים. 



חדשות קשת ממשיכות להוביל במהלך היום כולו, אבל גם במהלך היום חדשות 14 מתחילות להדביק פערים. בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.9% ו-83 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שהשיגה 2.1% רייטינג ו-52 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים. 

ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2% ו-43 אלף צופים, אחריו במקום השני "פותחים יום" של רשת, עם 1.6% רייטינג ו-32 אלף צופים ואת הרשימה סגר ערוץ 14, "על הבוקר" עם רונה לוי, עם 1.2% בלבד ו-26 אלף צופים.