סיגל גפני-דלל
צילום: פנימי
מדריך

אפליקציות מובייל: למה ומתי כדאי, ואיך מגיעים ללקוחות

סיגל גפני דלל סמנכ"ל ב-MOBILE MARKETING COLLEGE ובוגרת הקריה האקדמית אונו המתמחה באסטרטגיות שיווק במובייל, בטור שני מתוך סדרה שתעניק לכם טיפים מדויקים לתכנון ובנייה של קמפיין אפקטיבי בסלולר
סיגל גפני דלל | (7)

פיתוח אפליקציות וקידום באפליקציות הינה דרך פעולה מצוינת עבור חלק מהחברות והמותגים. אפליקציה הבנויה נכון ממירה משתמשים ללקוחות, בונה קהילה ומייצרת ערך מוסף אמיתי. אך כיוון שיש היום מאות אלפי אפליקציות, התחרות על לב הגולש עצומה.

היכולת כמשתמש להשתייך לכמות גדולה מאוד של אפליקציות ולעשת בהן שימוש לעיתים קרובות - היכולת הזו הולכת וקטנה. לעומת זאת עלות פיתוח אפליקציה גבוהה מאוד ולכן לחברות רבות המשתייכות לSMB (עסקים קטנים ובינוניים) - האופציה הזו פחות רלוונטית.

פיתוח אפליקציה - למה ומתי זה כדאי?

אין ספק שלאפליקציה יתרונות רבים כמו מיתוג מעודכן ובעיקר נוחות למשתמש, בעצם היותה ממוקמת על לוח הסמארטפון ונגישה בקלות, ללא צורך בחיפושים במרחב האינטרנטי. מצד שני - נהיה טרנד בקרב בעלי עסקים בישראל להגיד ש"פיתחנו אפליקציה", בעוד שאפליקציות רבות אינן ממירות משום שמורדות פעם אחת והחזרתיות אליהן נמוכה.

כלומר יש לבחון בקפידה את החלופות ביחס לתקציב ולמטרות השיווקיות, ולהבין בצורה מעמיקה האם האפליקציה היא הדבר הנכון עבורו או דרך פעולה אחרת עדיפה.

צריך להבין: אין זה מספיק לפתח אפליקציה. יש צורך לקדם את האפליקציה בתוך החנות ל-top 10 והקידום צריך להתחיל מחוץ לחנות, כדי שאנשים ישמעו על האפליקציה ויורידו אותה אליהם לנייד. העלויות הללו יקרות ודורשות תחזוקה, לכן הייתי ממליצה לפתח אפליקציה רק אם באמת יש בה צורך בקרב קהל המטרה, ברמה שישובו וישתמשו בה בתדירות שתצדיק את עלויות הפיתוח והקידום. עוד דבר חשוב ומהותי - כאשר אנו בוחרים בדרך פעולה של אפליקציה, עלינו לדאוג שתהיה לנו דרך למדוד את ההמרות שהיא מבצעת במטרה למקסם את ה- ROI.

אפשרויות הקידום של האפליקציה

יש מותגים שאנו מקדמים בתוך אפליקציות אחרות בעזרת באנרים או משחקים, כך שכשהיוזר מוריד אפליקציה הוא מוריד גם את הפרסום של המותג שלנו ובעצם נחשף אליו בתוך האפליקציה שבחר להוריד. בכך המותג שלנו נהנה מחשיפה שנוצרת בתהליך ההורדה.

עוד דרך היא הורדת אפליקציות דרך הפייסבוק. בעזרת APP INSTALL ADS תקבלו מודעה שמאפשרת הורדה מידית של האפליקציה. ניתן לטרגט משתמשים בפרסום בפייסבוק במובייל לפי מערכת ההפעלה שלהם וקריטריונים נוספים. היכולת לפעול מתוך פייסבוק מובייל ולטרגט את קהל הלקוחות הרלוונטיים לאפליקציה במערכת ההפעלה הנכונה מסייעת משמעותית לקידום האפליקציות השונות.

בנוסף יש לנו אפשרויות לפרסום בגוגל אדוורדס עם הפניה לעמודי המובייל. גוגל היום מאפשרת מתחת למודעת הטקסט הכנסת מספר טלפון, כך שהגולש למעשה מבצע פעולת CLICK TO CALL.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

בנוסף נמליץ לפרסם ולנהל קמפיינים במאות אלפי אפליקציות בעזרת רשת המדיה הסלולרית ADMOB, באמצעות ממשק חכם המאפשר לנו לדעת באיזה אפליקציה המודעה התפרסמה, ולבצע אופטימיזציה.

קידום אפליקציות ועוד באמצעות QR קוד

Qr code - זהו קוד שסריקה שלו על ידי הסמארטפון מובילה לעמוד נחיתה סלולרי או לאתר סלולרי. עושים בו שימוש גם לקידום סרטונים באתרי שיתוף וידאו ולקידום אפליקציות באמצעות הפניה לחנויות.

ניתן לפרסם את הקוד בפרסום אוף ליין על גבי שלטים, עמדות בנקודות מכירה, בעיתונות וגם במדיה דיגיטלית לסוגיה, ובכך לקשר בין המדיות השונות. הקוד יכול להיות מעוצב וממותג. הסריקה מהירה מאוד ומייצרת חווית משתמש מיוחדת. יחד עם זאת מנסיון לא כל הקהלים אוהבים או בעלי סבלנות לסריקה; בקרב צעירים יותר ובוורטיקלים ספציפיים הסריקה פופולרית ויעילה.

קידום אפליקציות באמצעות שיווק שותפים

אסטרטגיה נוספת לשווק הצעות של חברות למותגים שונים היא באמצעות שיווק שותפים במובייל - Mobile Affiliation בשיטה זו החברה מוציאה את הצעת המכר שלה לשיווק בידי משווקים עצמאים ואלו מקדמים את ההצעה תמורת עמלה בעת שההצעה מתממשת (בצורת השארת פרטים של ליד, הורדה ופתיחת אפליקציה או רכישה).

אוגמנטד ריאלטי - "הצעקה האחרונה" במדיה דיגיטלית

דרך פעולה שלדעתי תלך ותגבר עם השנים היא המציאות המדומה או בשמה הבאזזי אוגמנטד ריאלטי. בטכנולוגיה זו משתלבים עצמים ווירטואליים במציאות חיינו בעזרת מצלמת הסלולר. הטכנולוגיה הזו מאפשרת לפתח מהלכים המשלבים משחקים ייחודים של הצופה עם עצמו דרך המובייל, היכולת לראות לצידך עצמים ווירטואלים מערבבת בין דמיון למציאות ומייצרת מדיה חדשה מרתקת ומאתגרת.

השוק היום מחפש את הדרך האחרת והייחודית להגיע אל הגולש עם המותג, לשעשע אותו, להדהים אותו וככל שהטכנולוגיה מתפתחת, כך ההזדמנויות להפתיע את הגולש בדרך זו תעצים את המותגים שמשתמשים בה. בעתיד יותר ויותר ומשחקים אינטראקטיבים במובייל יתבססו על האוגמנטד ריאליטי ובטכנולוגיה כמו בטכנולוגיה - השמיים הם הגבול.

** בשבוע הבא נעשה השוואה בין אתרים סלולריים לאפליקציות. אשמח לשאלות, תגובות והרהורי לבכם בטוקבקים .

הכותבת היא סמנכ ל המכללה לשיווק סלולרי, המכשירה לשווק שותפים במובייל ומלווה בעלי עסקים ומשרדי פרסום באסטרטגיה שיווקית במובייל, ובוגרת הקריה האקדמית אונו.

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    אנונימי 09/09/2013 15:00
    הגב לתגובה זו
    אין מילים לתאר את הרמה השכלית של המגיבים פשוט לא מבינים כלום תתבישו, אתם רק יכולים ללמוד מהכותבת ומהסדנאות של תומר חן
  • אריק 28/11/2013 11:22
    הגב לתגובה זו
    אם אתם מזלזלים במגיבים מדוע דוקא אתם אנונימיים??
  • 4.
    אנונימי 08/09/2013 16:59
    הגב לתגובה זו
    אם כבר מישהו לא מבין זה אתם! היא מבינה הרבה יותר מכם,בניתיים היא סמנכ"לית ואתם לא... הדברים שהיא כותבת נכונים מאוד
  • 3.
    מישהו שכן מבין... 30/06/2013 19:42
    הגב לתגובה זו
    הרבה זמן לא ראיתי כזו כתבה לא מקצועית ממישהו שמתימר להיות מקצועי... אשכרה הכל פה שטויות, טעויות ודברים שבכלל לא קשורים. אייס...לא מתאים לכם. זה מתאים לאיזו בלוג מצ'וקמק אבל בטוח שלא אליכם
  • 2.
    דניאל 28/06/2013 07:11
    הגב לתגובה זו
    תני קצת מספרים בבקשה - כמה מהידע שלך עולה להרים אפךיקציה ראויה ומה עלויות התחסוקה בחודש
  • 1.
    ליאור 27/06/2013 23:23
    הגב לתגובה זו
    הכותבת לא יודעת מה ההבדל בין אסטרטגיה, טקטיקה וכלי פרסום. אדמוב וגוגל התאחדו לפני שנתיים כאשר אדמוב נקנתה ומוזגה לתוך אדוורדס של גוגל כך שמוזר שהיא מוזכרת כ״אסטרטגיה״ נפרדת. אוגמנטד ריאליטי בכלל לא קשור לאמצעי שיווק אפליקציה ובכלל לא נכתב כאן טיפ אחד רלוונטי. הכתבה לא מקצועית בעליל ואם זה מה שנלמד במכללה המהוללת אני ממליץ לבדוק טוב טוב לפני שנרשמים.
  • יניב 30/06/2013 09:13
    הגב לתגובה זו
    מסכים מאה אחוז עם ליאור, זה אולי עושה רושם על אנשים שאינם מבינים דבר, אבל על אנשים מהתחום זה נשמע כמו מונולוג של הברור והפשוט ברמה ירודה מאד בלי אף חידוש ועם טעויות בסיסיות. מציאות מדומה -לידיעתך, זה קשקוש מהנייניטיז, אוגמנטד ריאליטי זו מציאות מועשרת ואין קשר לפרסום, זו טכנולוגיה.
אלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמריאלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמרי

האם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?

ליאור דנקנר |
נושאים בכתבה סלקום תקלה

הנהלת סלקום לא הסבירה לציבור למה השרתים נפלו, למה הגולשים לא יכלו לגלוש, למה עסקים לא יכלו לפעול. היא כן אמרה שיש תקלה, ועכשיו, אחרי שהיא נפתרה, חוקרים את העניין.

יש כאן נזק גדול - תדמיתי וכספי. סלקום צריכה לפצות את הלקוחות. בעולם, חברות שעוברות תקלה, מדווחות מיד בשקיפות מה קרה ומדווחות מיד על פיצוי ללקוחות הצרכניים ולעסקים. בסלקום ובארץ בכלל - זה לא ממש מקובל. תלוי במהות התקלה ומי אחראי עליה. הצרכן הישראלי מסתבר...פראייר, לעומת עמיתו בחו"ל. אבל נראה שלסלקום לא יהיה מנוס אלא לפצות את הציבור. 

התקלה נפתרה: שירותי האינטרנט והסלולר של סלקום חזרו לפעילות

לאחר שעות של שיבושים נרחבים, סלקום הודיעה כי התקלה הארצית שפגעה בשירותי האינטרנט הביתי והסלולרי נפתרה, והשירות חזר לפעילות מלאה. מחברת סלקום נמסר כי היא עדיין חוקרת את האירוע: “השירות חזר לפעילות. אנו מתנצלים על אי הנוחות שנגרמה ללקוחותינו”. מוקדם יותר היום דיווחו המוני לקוחות על חוסר יכולת לגלוש באינטרנט, הן ברשת הסלולרית והן בחיבורי האינטרנט הביתי. 

ברשתות החברתיות ובכלל הצטברו תלונות רבות מצד לקוחות שניסו להבין אם מדובר בתקלה נקודתית או ארצית. התקלה התאפיינה בכך שהאתרים נפלו, האפליקציות לא עבדו, אבל הודעות הווטסאפ עברו. מעבר לכך, שירות הלקוחות של סלקום לא היה זמין, לא בטלפון ולא בווטסאפ, וזה גרם לביקורת רבה של הציבור.

בשלב מוקדם יותר הודיעה סלקום כי מדובר ב“תקלה המשפיעה על חלק מהלקוחות”, והדגישה כי צוותים טכניים פועלים לפתרון הבעיה. כעת, עם חזרת השירות, החברה לא פירטה מה היה מקור התקלה, אך ציינה כי מתקיים תחקור פנימי.


  


אלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמריאלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמרי

האם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?

ליאור דנקנר |
נושאים בכתבה סלקום תקלה

הנהלת סלקום לא הסבירה לציבור למה השרתים נפלו, למה הגולשים לא יכלו לגלוש, למה עסקים לא יכלו לפעול. היא כן אמרה שיש תקלה, ועכשיו, אחרי שהיא נפתרה, חוקרים את העניין.

יש כאן נזק גדול - תדמיתי וכספי. סלקום צריכה לפצות את הלקוחות. בעולם, חברות שעוברות תקלה, מדווחות מיד בשקיפות מה קרה ומדווחות מיד על פיצוי ללקוחות הצרכניים ולעסקים. בסלקום ובארץ בכלל - זה לא ממש מקובל. תלוי במהות התקלה ומי אחראי עליה. הצרכן הישראלי מסתבר...פראייר, לעומת עמיתו בחו"ל. אבל נראה שלסלקום לא יהיה מנוס אלא לפצות את הציבור. 

התקלה נפתרה: שירותי האינטרנט והסלולר של סלקום חזרו לפעילות

לאחר שעות של שיבושים נרחבים, סלקום הודיעה כי התקלה הארצית שפגעה בשירותי האינטרנט הביתי והסלולרי נפתרה, והשירות חזר לפעילות מלאה. מחברת סלקום נמסר כי היא עדיין חוקרת את האירוע: “השירות חזר לפעילות. אנו מתנצלים על אי הנוחות שנגרמה ללקוחותינו”. מוקדם יותר היום דיווחו המוני לקוחות על חוסר יכולת לגלוש באינטרנט, הן ברשת הסלולרית והן בחיבורי האינטרנט הביתי. 

ברשתות החברתיות ובכלל הצטברו תלונות רבות מצד לקוחות שניסו להבין אם מדובר בתקלה נקודתית או ארצית. התקלה התאפיינה בכך שהאתרים נפלו, האפליקציות לא עבדו, אבל הודעות הווטסאפ עברו. מעבר לכך, שירות הלקוחות של סלקום לא היה זמין, לא בטלפון ולא בווטסאפ, וזה גרם לביקורת רבה של הציבור.

בשלב מוקדם יותר הודיעה סלקום כי מדובר ב“תקלה המשפיעה על חלק מהלקוחות”, והדגישה כי צוותים טכניים פועלים לפתרון הבעיה. כעת, עם חזרת השירות, החברה לא פירטה מה היה מקור התקלה, אך ציינה כי מתקיים תחקור פנימי.