טראמפ
צילום: gettyimages

קופת האוצר האמריקני צפויה להתרוקן לחלוטין ב-3 בספטמבר

מדובר בהקדמה משמעותית ביחס לתחזיות הקודמות. הדילמה של המחוקקים: חוסר העלאת תקרת החוב תגרום לאירוע חריג בשווקים. מנגד, העלאת תקרת החוב, ללא עזרה גדולה מצד הפד', צפויה להחזיר  במהירות את הלחץ של הדולר בשווקים
עמית נעם טל | (5)

"בהתבסס על התחזיות המעודכנות, יש תסריט כי קופת המזומנים של האוצר תתרוקן בתחילת ספטמבר,  לפני שהקונגרס צפוי להתכנס. לכן, אני מבקש כי הקונגרס יאשר את העלאת תקרת החוב לפי פגרת הקיץ", כך טען שר האוצר האמריקני, סטיבן מנוחין, במכתב למנהיגי הדמוקרטים והרפובליקנים בקונגרס. מדובר בהקדמה משמעותית לעומת התחזיות הקודמות שדיברו כי קופת האוצר צפויה להתרוקן רק בתחילת/אמצע אוקטובר.

 

ההתבטאויות האחרונות של מנוחין מגיעות מספר ימים לאחר שב-Bipartisan Policy Center,  פרסמו מחקר משלהם בו נטען כי התחזיות האחרונות של הממשל בנוגע לתקציב נראות אופטימיות מידי, וכי קופת האוצר צפויה להתרוקן כבר במהלך המחצית הראשונה של ספטמבר. ע"פ הערכות שלנו, "יום ה-X" צפוי להתרחש כבר ב-3 ספטמבר, כאשר המשמעות היא שיש למחוקקים בקונגרס בערך 3 שבועות להגיע להסכמה, וזאת לנוכח החופשות הרבות המתוכננות למחוקקים בארה"ב. 

הסיכויים שהמחוקקים האמריקנים לא יעלו את תקרת החוב, דבר שיגרור למעשה חוסר יכולת של הממשל האמריקני לעמוד בהתחייבויותיו, הם אפסיים. אך גם אישור של העלאת תקרת החוב צפוי לגרור לבעיות דיי משמעותיות בשווקים, בשונה מהאירועים הדומים בשנים האחרונים. באופן אירוני, דווקא חוסר ההסכמה בין הדמוקרטים והרפובליקנים בארה"ב בנוגע לתקרת החוב העניקה בשנה האחרונה רוח גבית משמעותית לשווקים. הממשל האמריקני, שהוא הצרכן הגדול ביותר בעולם של דולרים, וויתר בחודשים האחרונים על "חלקו בעוגה", כאשר הוא מקטין בצורה משמעותית את הנפקות האג"ח.

קופת האוצר האמריקני עמדה בסופ"ש האחרון על רמה של 183 מיליארד דולר. הירידה הצפויה עד תחילת ספטמבר צפויה להמשיך להעניק רוח גבית משמעותית לשווקים, אך לאחר האישור הצפוי של העלאת תקרת החוב, הממשל האמריקני צפוי  לגייס מהשווקים כ-650-600 מיליארד דולר ברבעון האחרון של 2019. צרכי הגיוס הגדולים של ארה"ב צפויים שוב לגרום למחסור של דולרים בשווקים אחרים בעולם, בדיוק כפי שהתרחש במהלך 2018. 

קופת האוצר האמריקני: יורדת בקצב גבוה בהרבה מהצפי, וזאת לנוכח התערבות של הממשל בשוק

הפד' מודע לבעיות שצפויות להיווצר בשוקי המימון בעקבות ההיצע הענק של אגרות החוב האמריקניות הצפויות ברבעון האחרון. תהליך צמצום המאזן צפוי להסתיים בסוף חודש ספטמבר. החל מחודש אוקטובר, הפד' הופך להיות רוכש נטו של אגרות החוב של ארה"ב, כאשר כל הפדיונות בשוק האג"ח מגובה משכנתאות (עד 20 מיליארד דולר בחודש), צפויים להיות מושקעים באג"ח הממשלתי. 

בנוסף, פרוטוקול הישיבה האחרונה של הפד' חשף כי הצעד הבא של הבנק צפוי להיות השקה של Standing Repurchase Facility, כלי שהוא בעצם תוכנית רכישות (QE) במסווה. במקום לבצע רכישות ישירות של אגרות חוב אמריקניות, כפי שביצע במהלך 3 תוכניות הרכישה בעשור האחרון, הפד' צפוי להתערב בשוק ה-REPO, כאשר הוא צפוי לאפשר נזילות זמנית עבור הבנקים, שבתורם יוכלו לקנות את אגרות החוב האמריקניות (לפורטוקול המלא של הישיבה האחרונה). 

נזכיר בהקשר זה כי הפוזיציות של הדילרים בארה"ב על אגרות החוב האמריקניות רשם זינוק חד בשנה האחרונה. אחת הערכות בשוק היא שהגידול בפוזיציות אלו נגרם כתוצאה מירידה בביקושים הזרים לאגרות החוב של ארה"ב, והדילרים נאלצים להתערב במטרה למנוע כישלון של ההנפקות. 

פוזיציות הדילרים בארה"ב

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    למה הפד לא מנצל את התשואה הנמוכה של האג"ח ומנפיק כעת? (ל"ת)
    צ 16/07/2019 06:19
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    מנושין שמו ולא מנוחין (ל"ת)
    אריה 15/07/2019 23:42
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    רשרש 15/07/2019 22:36
    הגב לתגובה זו
    התייקרות של הכסף זה דבר אפשרי בהחלט .לאחר עשור ומעלה של צמיחה רציפה וייקור הנכסים המוצרים והשכר הגיע הרגע.
  • 2.
    המנהיגים השתגעו 15/07/2019 21:14
    הגב לתגובה זו
    רק בשביל ששוק המניות לא יפול, איזה טמטום
  • 1.
    איפה הימים ההם ... 15/07/2019 20:52
    הגב לתגובה זו
    אנו הולכים לחזור על הפשע שוב !!!
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: