ירקות
צילום: מקור ללא זכויות יוצרים

הטבח "עבד עד המוות" ונפטר; מי אשם ומה פסק בית המשפט?

טבח נפטר מהתקף לב במהלך החג, זמן קצר לאחר שהחל את עבודתו במלון. ביטוח לאומי סירב להכיר בקשר הסיבתי בין מותו לעבודתו. בני משפחתו הגישו תביעה להכיר באירוע כתאונת עבודה
נחמן שפירא | (1)

 

הביטוי לעבוד 'מצאת החמה עד צאת הנשמה' הוא ביטוי מוכר וידוע, שרבים נוהגים לומר אותו בצחוק, אך מה קורה במקרה בו הביטוי הפך למציאות. מי אשם בכך ומי צריך לפצות את משפחתו של העובד?

ישראל היא מדינה לחוצה בה אנשים עובדים קשה, אבל האם לא הגיע הזמן להרגיע. עם כל הכבוד לעבודה, החיים חשובים הרבה יותר, כאשר בשנים האחרונות יש יותר ויותר מקרים בהם אנשים נפטרים כתוצאה מאירועים לבביים לאחר תקופה לחוצה ועמוסה בעבודה.

בנוסף לכך יש יותר מדי מקרים בהם הביטוח הלאומי מנסה להתחמק מהחובה שלו לשלם פיצויים למשפחה, בה בן המשפחה נפטר כתוצאה מעומס ולחץ בעבודה, ועובדה זו היא  היא דבר מקומם שראוי שמקבלי ההחלטות במדינה יידרשו אליו.

בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב עסק לאחרונה בתביעה שהוגשה כנגד הביטוח הלאומי שהגישו אלמנתו ובתו של אדם שמת ב-2017 מהתקף לב.

תחילתו של הסיפור בחודש מרץ ב-2017, המנוח, שהיה אז בן 55 ועבד בעברו כטבח בבתי קפה קטנים ובמלון קטן, התחיל לעבוד כטבח במלון הילטון בתל אביב. שבועיים לאחר שהתחיל לעבוד במלון, במהלך חג הפסח הוא עבד 8 ימים ברציפות מעל 9 שעות עבודה יומיות. לאחר המשמרת האחרונה של החג אותה סיים ברבע ל-11 בלילה, הוא חזר לביתו ברחובות ונמצא לאחר מספר שעות שרוע על הספה בסלון ללא הכרה. צוות מד"א שהוזמן נאלץ לקבוע את מותו.

התובעות, אלמנתו וביתו של המנוח הגישו תביעה בטענה כי המנוח נפטר כתוצאה מאירוע לבבי אשר נגרם לו בעקבות אירוע חריג בעבודתו, וכי הקשר הסיבתי מוכח מהתרחשות האירועים ומחוות דעת המומחים.

 

משרדי עורכי הדין שזוכים להרבה חשיפה ומי המאכזבים
אתר ביזפורטל וחברת הדאטה והמחקר Makam, משיקים מדד שמדרג את החשיפה של משרדי עורכי הדין בתקשורת המקומית - הנה עורכי הדין המדוברים ביותר; וגם מי המשרדים הגדולים ביותר?

מנגד, בביטוח לאומי טענו כי לא היה אירוע חריג בעבודה וכי אין קשר סיבתי בין עבודתו של הטבח למותו. ולא סביר כי העומס בעבודת המנוח החל רק לאחר ערב פסח, בנוסף טענו כי דוח הנוכחות אינו מעיד על עבודה בהיקף חריג למועדים קודמים. אכן, לפני ערב חג ראשון, עבד המנוח 11.2 שעות אך זאת טרם חג הפסח ולא לאחריו, כאשר האוטם אירע כעשרה ימים לאחר מכן.

בנוסף טענו כי מתחילת עבודתו החסיר המנוח ימי עבודה ומשמרותיו היו מרווחות יחסית. וכי עומס העבודה במלון היה זהה מתחילת עבודת המנוח. לטענת הביטוח הלאומי, אירוע חריג לא יכול להמשך לאורך שבעה ימים, פרק הזמן מאז האירוע החריג בתחילת עבודתו של המנוח ועד האוטם, מנתק את הקשר סיבתי.

קיראו עוד ב"משפט"

 

בנוסף טענו בביטוח לאומי כי הועברו למומחה מסמכים רפואיים שאינם רלוונטיים למנוח אלא לרעייתו. מתיקו הרפואי של המנוח במכבי עולה שהוא היה מעשן כבד וסבל ממשקל עודף במידה קלה-בינונית, כמו כן בוצעו לו מספר בדיקות דם אשר לימדו על לחץ דם גבוה – כל אלו גורמי סיכון למחלת לב אסכמית. 

 

השופטת מיכל נעים דיבנר ציינה כי עבודתו של המנוח במהלך חג הפסח במלון הילטון מהווה אירוע חריג בעבודתו, הן מן הטעם שלא עבד קודם לכן בבית מלון בסדר גודל כזה והן מחמת הלחץ המיוחד הנלווה לעבודה במהלך חג הפסח.

אירוע חריג

השופטת קבעה כי דין התביעה להתקבל. "לא מצאנו לשנות מהקביעה כי התובעות הוכיחו שלמנוח אירע אירוע חריג בעבודה. אכן מדובר במספר ימי עבודה רצופים ואולם מדובר במלון בסדר גודל משמעותי בהרבה מאלו בהם עבד המנוח עד אז וברצף עבודה בימים לחוצים במיוחד עקב חג הפסח".

 

על פי הפסיקה "אירוע חריג על מנת שיבוא בגדר 'תאונת עבודה' צריך להיות מוגדר בזמן ומקום. אלא שאין הכרח כי אותו אירוע יהיה רגעי וקצר, ויכול כי אותו אירוע יתקיים "במהלך יממה או ימים אחדים, ובלבד שמשכו אינו עולה כדי 'מתח מתמשך'".

השופטת קבעה כי "אותם שלושה ימים כללו 'שיאים' נפרדים אשר ביחד מרכיבים את 'האירוע החריג'".

 

"קרע את עצמו למוות"

השופטת ציינה כי "הוכח שימי חג הפסח במטבח בית המלון מאופיינים בלחץ עבודה משמעותי יותר. הלחץ מתבטא בכך שהעבודה מתבצעת ברצף ובעומס שאינם מאפיינים את העבודה השגרתית במטבח המלון".

בנוסף ציינה כי "עד התביעה דולב העיד כי "תחשבי ששבוע ימים הצוות הזה עובד קורע את עצמו למוות, עכשיו, החג השני זה בעצם לעשות אותו דבר את הפסח. זאת אומרת, עייפות החומר, אנשים כבר גמורים, שפוכים, מכירים את הדרך של הבית למלון, מלון הביתה, מיטה, חזרה למלון. האנשים הם פשוט עובדים על רזרבות ודי גמורים".

השופטת ציינה כי למרות "שעדותו לא התייחסה באופן קונקרטי לעניינו של המנוח, אך היא סבירה והגיונית, לא נסתרה ויש בה בהחלט תמיכה לכך שמדובר בשבוע עבודה חריג, ודאי כאשר מדובר באדם שהגיע לראשונה לעבוד במלון בסדר גודל של הילטון".

בנוסף, אלמנתו טענה בדיון כי "בשבוע של החג העומס התגבר עוד יותר. במרבית הימים האלה, הוא עבד שעה עד למעלה מ-3 שעות נוספות למשמרת. לכך יש להוסיף לפחות שעה נסיעה לכל כיוון. כך ששעות המנוחה שלו בין המשמרות היו מעטות ביותר. אם היה חוזר ממשמרת ערב היה מגיע הביתה, אוכל משהו מול הטלוויזיה, מתקלח וצונח למיטה כדי לקום מוקדם בבוקר למשמרת הבאה. כמעט לא ראינו אותו באותו השבוע, כולל בערב החג בליל הסדר, החג עצמו סוף השבוע והחג השני".

 

בעדותה הוסיפה התובעת כי המנוח היה דרוך מאוד בכל אותו שבוע, והיה עייף כל הזמן. למרות שהיא הייתה בחופש באותו שבוע, לא הצליחה לדבר איתו וראתה שהוא כל הזמן עצבני.

 

האלמנה העידה כי "הדבר היחיד שאני זוכרת שהוא אמר לי בחג עצמו שזה ממש מטורף שהם קופצים מחדר לחדר, היו המון אורחים שבאו לערוך שם ארוחות חג, שהם ממש קופצים מחד לחדר ואין להם דקה לשבת".

השופטת ציינה כי בתביעתה טענה האלמנה כי "לאחר 8 ימי עבודה רצופים במהלך חג פסח משמרות של עד 11 שעות לעיתים בוקר לאחר משמרת ערב"  והמעסיק חתם בטופס על הצהרה כי הוא מאשר שהפרטים הללו נכונים למי מיטב ידיעתו, מבלי שרשם הסתייגות מהדברים.

 

השופטת קבעה כי "רצף ימי העבודה של המנוח במלון הילטון בחג הפסח 2017, על רקע העובדה כי מדובר היה בעבודה חדשה בהיקף גדול באופן משמעותי מזו שהמנוח היה רגיל לה, מהווים אירוע חריג בעבודתו.

 

אשר לקשר הסיבתי בין האירוע החריג לבין מותו של המנוח קבעה השופטת נעים דיבנר כי מומחה בית הדין, ד"ר אברהם כספי טען כי "ידוע לו שלמנוח היו גורמי סיכום למחלה כלילית ואף על פי כן הוא סבור כי אירוע המוות היה בעקבות הפרעת קצב קטלנית שנגרמה מעבודתו המאומצת".

  

המומחה ציין כי הוא מצטרף לקביעותיו של ד"ר טובי רסין בחוות דעתו. ד"ר רסין ציין כי קיימים למנוח גורמי סיכון: עישון כבד ולחצי דם גבוהים. לפי חוות דעתו ניתן לקבוע בסבירות גבוהה, העולה על 80%, כי המנוח נפטר עקב הפרעת קצב חדרית קטלנית משנית לאירוע כלילי חד.

לטענתו "עבודה גופנית מאומצת מעלה את הסיכון לאוטם עד פי 170, בעיקר כאשר מדובר באנשים שאורח חייהם הרגיל אינו מחייב מאמץ גופני".

ללא העומס לא היה נפטר

 

ד"ר רסין קבע כי "ניתן לקבוע בסבירות גבוהה כי אלמלא מאמץ זה שגרם לתסמינים שהחלו תוך כדי העבודה והביאו להפסקת עבודה זמנית כפי שמתארים חבריו וככל הנראה גם לפרישתו לביתו מוקדם מהצפוי מותו בתאריך זה לא היה מתרחש ובנסיבות אלה, אלמלא עומס המאמץ הגופני ונפשי, לא היה נפטר".

 

השופטת קבעה כי היא מקבלת את חוות דעת המומחה מטעם בית הדין שאימץ את חוות דעתו של ד"ר רסין והודיע כי הוא מצטרף לאמור בה.

השופטת פסקה כי "אנו מקבלים את חוות דעת המומחה כמבססת את הקשר הסיבתי הנדרש בין האירוע החריג בעבודת המנוח לבין פטירתו".

 

בסיכומו של דבר השופטת נעים דיבנר קבעה כי התביעה מתקבלת והמנוח יוכר כנפגע תאונת עבודה על ידי הביטוח הלאומי עם כל ההשלכות הכרוכות בכך. בנוסף ביטוח לאומי ישלמו שכר טרחה והוצאות של 12 אלף שקל.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    יהופיץ 26/06/2023 13:38
    הגב לתגובה זו
    כנראה טעו
בית המשפט
צילום: Pixbay

הפקח ניצח את העירייה: בית הדין הורה להשיבו לתפקידו

אבישי ברדה, ששימש מפקח בכיר במחלקת החניה של עיריית אשדוד, פוטר לאחר שנחקר על התנהלות בלתי הולמת בקבוצת וואטסאפ פנימית של פקחים. בית הדין לעבודה קבע כי העירייה פעלה בניגוד לחוק, משום שהיתה צריכה לנקוט נגדו הליך משמעתי ולא לפטרו בדרך מנהלית. בנוסף להשבתו לעבודה, נפסקו לו פיצויים בסכום כולל של יותר מ-200 אלף שקל

עוזי גרסטמן |

אבישי ברדה, פקח בכיר במחלקת החניה של עיריית אשדוד, לא ציפה שביקור תמים במשרד מבקר העירייה יוביל לסיום עבודתו אחרי 16 שנות שירות. הוא הוזמן, כך נאמר לו, כדי למסור עדות בעניינו של עובד אחר, אך מצא את עצמו נחקר בחשד לשימוש לרעה בסמכותו. זמן קצר לאחר מכן נשלל ממנו תפקידו הבכיר, הוא הוחזר לדרגת פקח מן השורה ולבסוף פוטר מעבודתו. אלא שבית הדין האזורי לעבודה בבאר שבע, בראשות השופטת יעל אנגלברג שהם, קבע כי הפיטורים נעשו שלא כדין, והורה לעירייה להשיבו לתפקידו ולשלם לו פיצויים משמעותיים.

הפרשה החלה עוד ב-2017, אז פתח ברדה קבוצת וואטסאפ שכללה את כלל פקחי החניה בעירייה. מטרתה הראשונית היתה, לדבריו, יצירת קבוצה חברתית לעובדים. עם השנים שינתה הקבוצה את ייעודה - היא שימשה להעברת בקשות שונות בין הפקחים, לרבות בקשות להימנע מרישום דו"חות חניה במקרים מסוימים. מדובר היה בהתנהלות שבמבט ראשון נראתה כחורגת מסמכות, אך ברדה טען כי מאז שמונה לתפקידו הבכיר ב-2022 הוא ניסה לשים קץ לתופעה, ואף ביקש את אישור מנהלו הישיר לסגור את הקבוצה. לטענתו, המנהל, מר גבי דהאן, מנע זאת ממנו והודיע כי דיווח על הקבוצה לגורמים הבכירים בעירייה.

במרץ 2024, במהלך חקירה משמעתית נגד אחד הפקחים, התבקש ברדה להגיע למשרד מבקר העירייה ולהשיב לשאלות. לדבריו, הוא הגיע מתוך תחושת מחויבות מקצועית, אך במהרה התברר לו כי הוא עצמו נחשד בעבירת משמעת. זמן קצר לאחר מכן, ב-29 במרץ, הוא הועבר מתפקידו כמפקח בכיר בחזרה לתפקיד פקח רגיל, מבלי שנערך לו שימוע. במאי נמסרה לו הזמנה לשימוע בפני ועדת פיטורים בעילה של “אי התאמה לתפקיד והתנהגות שאינה הולמת עובד עירייה”. לאחר השימוע הוחלט על פיטוריו מ-1 ביוני 2024.

ברדה לא השלים עם ההחלטה. באמצעות עורך דינו, כפיר זאב, הוא עתר לבית הדין לעבודה וביקש להורות על ביטול הפיטורים והשבתו לתפקידו. בתביעתו הוא טען כי העירייה נקטה הליך מנהלי לא תקין, מכיוון שהיה עליה לנקוט הליך משמעתי לפי הוראות חוק הרשויות המקומיות (משמעת). לדבריו, עצם העובדה שנחקר על ידי מבקר העירייה מלמדת כי מדובר בעבירת משמעת, ולכן לא ניתן היה להסתפק בהליך פיטורים מנהלי. עוד הוסיף כי עצם ניידו מהתפקיד לפני קבלת החלטה בעניינו מהווה הפרה של החוק, וכי לא ניתנה הסכמת ועד העובדים כנדרש. לטענת ברדה, “העירייה בחרה לעקוף את ההליך המשמעתי, אולי משום שחששה שהבירור בפני בית הדין למשמעת יחשוף מעורבות של עובדים נוספים בקבוצה”. הוא הדגיש כי לא היה היחיד ששלח הודעות בקבוצה, אך בפועל רק הוא פוטר. “מדובר באכיפה בררנית, שנועדה להפוך אותי לשעיר לעזאזל”, הוא טען. בנוסף, הוא ביקש פיצוי בגין נזקיו הכספיים והנפשיים בסכון כולל של יותר מרבע מיליון שקל.

עיריית אשדוד, מנגד, טענה כי פעלה כדין וכי החלטת הפיטורים התקבלה משיקולים ניהוליים בלבד. לטענתה, לא מדובר בעבירת משמעת אלא באובדן אמון, שכן התנהלותו של ברדה, שהקים קבוצה ששימשה למעשה להעדפת מקורבים ולהפרת חובת ההגינות, פגעה קשות באמון הציבור ובמעמדה של העירייה. “מדובר בעובד בכיר שתפקידו מחייב סטנדרט ערכי גבוה”, טענה באת כוחה של העירייה, עו"ד חן סומך. עוד נטען כי ועד העובדים היה שותף להליך ולא הביע התנגדות, וכי השימוע נערך כדין.

דואר זבל ספאם
צילום: istock

האם מסירת פרטים מצדיקה קבלת הודעות שיווקיות?

אדם הגיש תביעה נגד מטרות פיננסיות פמילי אופיס, בטענה כי נשלחו אליו מסרונים, מיילים והודעות וואטסאפ שיווקיות ללא הסכמתו, וגם לאחר שביקש להסיר אותו מרשימת התפוצה. בית המשפט לתביעות קטנות בתל אביב קבע כי החברה לא הוכיחה את קבלת הסכמתו של התובע, ודחה את הטענה שלה כי הוא פעל בחוסר תום לב, ואף "צבר הודעות" כדי להגיש תביעה נגדה

עוזי גרסטמן |

זה החל בהודעות קצרות שלכאורה לא מזיקות: מסרונים, מיילים, וגם הודעות וואטסאפ שהציעו לאורן קורנפלד להצטרף לשירותים פיננסיים שונים. ואולם לטענתו, הוא מעולם לא ביקש לקבל את ההודעות האלה, לא הביע כל עניין בשירותי החברה ששיגרה אותן, וגם לאחר שביקש להפסיק את הדיוור - ההודעות לא פסקו. כך נהפכה ההתכתבות השיווקית לשאלה משפטית עקרונית: עד כמה רשאית חברה להשתמש בפרטים אישיים של אדם כדי לשווק את שירותיה, ומהו גבול האחריות כשהאדם טוען שלא הסכים לכך.

פסק הדין שניתן בבית המשפט לתביעות קטנות בתל אביב–יפו, בפני הרשם הבכיר מיכאל שמפל, עסק בדיוק בשאלה זו. קורנפלד תבע את מטרות פיננסיות פמילי אופיס, חברה הפועלת בתחום ההשקעות וההכשרות הפיננסיות, בדרישה לפיצוי בסכום כולל של 16 אלף שקל. לטענתו, החברה הפרה את הוראות סעיף 30א לחוק התקשורת (בזק ושידורים), הידוע גם בשם חוק הספאם, כששלחה לו דברי פרסומת מבלי לקבל את הסכמתו המפורשת מראש. לדבריו, המסרים השיווקיים נשלחו אליו "במספר ערוצים - מסרוני SMS, הודעות וואטסאפ ודואר אלקטרוני", וכל זאת מבלי שנתן את רשותו. עוד הוא הוסיף כי גם לאחר שביקש להסירו מרשימת התפוצה, ההודעות נמשכו ממספרים שונים. בעיניו, מדובר בהתנהלות שפוגעת בזכותו לפרטיות ובאוטונומיה שלו לצרוך רק את המידע שבחר לקבל.

מנגד, החברה הנתבעת דחתה את טענותיו מכל וכל. בכתב ההגנה נטען כי קורנפלד מסר את פרטיו ביוזמתו, במסגרת רכישה או התעניינות בשירותי החברה, ולכן היא היתה רשאית לשלוח אליו הודעות שיווקיות. לטענתה, הוא אף הצטרף לשירותיה פעמיים - בפעם הראשונה ב-2023, ובפעם השנייה במאי 2024, ובשתי הפעמים הוא עשה זאת מרצונו החופשי. החברה טענה עוד כי בכל מקרה, כשביקש להסיר את פרטיו מרשימת התפוצה, היא טיפלה בבקשה באופן מיידי. הנתבעת טענה גם כי התובע מגזים בתיאור ההיקף. לדבריה, הוא הציג רק מספר מצומצם של הודעות, ולא עשרות כפי שטען. בנוסף, היא הוסיפה כי אם סבר שהתכנים אינם רצויים לו, היה עליו לבקש הסרה כבר עם קבלת ההודעה הראשונה, ולא להמשיך לקבל הודעות נוספות לצורך הגשת תביעה "על הסכום המרבי שבחוק".

מתי ניתן לשלוח הודעה בלי הסכמה?

בדיון שנערך בפני הרשם שמפל העידו שני הצדדים. קורנפלד שב על טענותיו והבהיר כי, "מעולם לא נרשמתי לשום שירות של הנתבעת, ולא התעניינתי בשירותיה". לדבריו, רק לאחר שהגיש את התביעה, חדלה החברה מלשלוח לו הודעות. מנכ"ל החברה טען מנגד כי "כל מי שמקבל הודעות מאתנו, נרשם בעצמו בטופס מקוון ומסר את פרטיו במודע. ללא רישום כזה לא ניתן לקבל הודעות כלל".

הרשם שמפל סקר בפסק דינו את הוראות החוק וקבע כי סעיף 30א(ב) לחוק התקשורת אוסר באופן מפורש על שליחת דבר פרסומת "בלא קבלת הסכמה מפורשת מראש של הנמען, בכתב". החוק מאפשר פנייה חד-פעמית לשם קבלת הסכמה עתידית, אך כל הודעה מעבר לכך, ללא אישור מפורש, מהווה הפרה. עם זאת, החוק כולל גם חריג: ניתן לשלוח דברי פרסומת לנמען מבלי שקיבל הסכמה מראש, אם מתקיימים שלושה תנאים מצטברים: שהנמען מסר את פרטיו במסגרת רכישת מוצר או שירות, שהובהר לו כי פרטיו ישמשו למשלוח פרסומות, ושהתוכן השיווקי נוגע למוצרים דומים בלבד. אלא שבמקרה זה, קבע בית המשפט, החברה לא הצליחה להוכיח שאף אחד מהתנאים האלה התקיים.