נציג הדיירים בבניין בחדרה: "רוצים להתגרש מ'גינדי', לא רוצים את הדירות, מכרו לנו חלום - וקיבלנו סיוט"

דיון בוועדת הכספים של הכנסת. נציג גינדי השקעות - "האחריות עלינו. עד כה הוצאנו 2.5 מיליון שקל כדי לאפשר חיים תקינים לדיירים"
מערכת Bizportal | (27)
נושאים בכתבה גינדי מרפסות

דיון סוער מאוד בעקבות קריסת המרפסות בפרויקט של גינדי בחדרה, התקיים הבוקר (ד') בוועדת הכספים. חברי הכנסת הביעו תרעומת קשה על "הכשל הרב מערכתי" ועל הגמגום של רשויות המדינה בנושא. יו"ר ועדת הכספים, ח"כ ניסן סלומינסקי (הבית היהודי): "צריך להסתכל על קריסת המרפסות, כאילו זה היה פיגוע המוני. ועדת הכספים דורשת בדיקת עומק מקיפה, כיצד הדבר ייתכן עשר שנים לאחר אסון ורסאי".

נציג הדיירים, אסף אשכנזי:"לא רוצים לחזור לדירות, הפחד משתק אותנו. רוצים להתגרש מגינדי. מכרו לנו חלום וקיבלנו סיוט. במקום להתמקד בהרחבת התא המשפחתי והקריירה אנחנו נאלצים להיאבק על הבית שלנו. אנחנו מתמודדים כאזרחים בודדים מול חברת ענק עם סוללת עורכי דין. רוצים להשתחרר מהעסקה. אנחנו משלמים, משכנתאות וכו', על מוצר פגום ממיטב כספינו. אף אחד לא לוקח אחריות. עושה רושם שסטנדרט הבנייה בארץ גרוע. יש היעדר שקיפות לכל אורך הדרך מאז האירוע". אשכנזי ציין שהוא מייצג רוב מוחלט של הדיירים בבניין שבו קרסו המרפסות: "36 דיירים מתוך 38 דירות, כאשר אחת לא נמסרה ואחת קשורה לגינדי".

מנכ"ל ושותף בגינדי השקעות, אורי לוי: "לוקחים אחריות למרות שאנחנו היזם לא הקבלן. הדיירים קנו מאיתנו ולא ממליבו ולא מאף אחד. מנסים לצמצם את הנזקים והפגיעות בדיירים. מאז האירוע הוצאנו 2.5 מיליון לסיוע לדיירים; שיכון במלון 5 כוכבים, הסעות, מוניות, שירותי כביסה וכד'. הצענו לשכן אותם בדירות זמניות בחדרה. ברגע זה כבר 16 משפחות בדירות שכורות חדשות כולל ריהוט מלא, מכשירי חשמל. מימנו עשרות משאיות שפרקו ציוד עבור הדיירים. כל בקשה שנתבקשנו לא סירבנו, מרדיאטור ועד מדף, מקררים, טלוויזיות ואח"כ הכל ייתרם לנזקקים. כל בקשה כספית נענתה מיד ללא שיקולי עלות. מי שיאמר אם הבניין ראוי למגורים זה מכון התקנים והרשויות הרלוונטיות. כל מטר בבניין ייבדק; קודם נטפל משפחות ואח"כ נטפל בנדל"ן".

תגובות לכתבה(27):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 18.
    משכירים להם דירות לא? תאכלס בסוף יצא להם טוב חח (ל"ת)
    טל 29/01/2014 22:20
    הגב לתגובה זו
  • 17.
    נציג הרבנות 29/01/2014 20:37
    הגב לתגובה זו
    גינדי דפקו אותך תבין כבר... הם ישלמו לכולם וגם לך כמה שתרצה רק שתיקח את הדירה .. אתה חושב באמת שהם רוצים להיתקע עם הדירות האלו??
  • עמיר 30/01/2014 23:50
    הגב לתגובה זו
    ולא רצו לשלם שום דבר? לפחות הם לא נעלמים וכן עוזרים.
  • שטויות. לא יודע אם חברות אחרות היו עושות את זה בכלל (ל"ת)
    ניר 29/01/2014 22:16
    הגב לתגובה זו
  • 16.
    שמר 29/01/2014 19:28
    הגב לתגובה זו
    לפחות גינדי פיירים בקטע הזה ומממנים להם שכירות. לא מובן מאליו
  • גבי 30/01/2014 00:09
    הגב לתגובה זו
    ראו ערך- חברת חפציבה, שעד היום הלקוחות רודפים אחריה כדי לקבל את כספם.
  • 15.
    יאללה יאללה תחזירו לדיירים את מה ששילמו לכם! (ל"ת)
    צדק חברתי 29/01/2014 17:10
    הגב לתגובה זו
  • 14.
    ישי 29/01/2014 16:53
    הגב לתגובה זו
    כמה עורכי דין יש במדינה הזאת ולכל אחד יש משהו להגיד, מסכנים הדיירים שבטח יושבים עליהם עורכי דין מכל הכיוונים שרואים דולרים בעיניים, לוקחים מהם עמלות בשמיים - ולא דואגים בכלל לטובתם!!
  • טל 29/01/2014 18:57
    הגב לתגובה זו
    לצערי הרב אניי מסכים איתך -הם יודעים לסחוב ולמרוח מצבים כאלה על פני הרבה מאד זמן ולנצל את תמימות הלקוחות
  • 13.
    מירית 29/01/2014 16:13
    הגב לתגובה זו
    גינדי הם חברה עם גב כלכלי ומוכנים לקחת אחריות על הדיירים... יש תמיד במצבים כאלו פתרון קל כמו לטוס לחו"ל...
  • 12.
    יגאל 29/01/2014 15:32
    הגב לתגובה זו
    חבל שמי שמיעץ להם לא ממש מבין
  • 11.
    תמיר פישמן 29/01/2014 14:48
    הגב לתגובה זו
    הלוואי אותי היו מפנקים בריהוט ושכד.
  • נאוה 30/01/2014 00:49
    הגב לתגובה זו
    יבין את המומנטום ויקנה עכשיו בפרויקטים של גינדי שעתידים להיבנות, הרי הם משקשקים שימצאו שוב כשלים והם יבנו בניינים סופר איכותיים... אחח אם רק היו לי כמה שקלים..
  • 10.
    עכשיו אני קונה דירה בבניין בחצי מחיר:))))))))) (ל"ת)
    קונה 29/01/2014 14:33
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    מיכה 29/01/2014 14:25
    הגב לתגובה זו
    אם היית צריך להתמודד עם חברה שלא באמת אכפת לה מה יגידו עליה ולא אכפת לה מהדיירים אז החיים שלך היו הרבה יותר מסובכים. (מניסיון)
  • 8.
    החדשים רוצים להפיל את הידבי לקרשים בשביל להישתלת עליה (ל"ת)
    הכריש 29/01/2014 13:25
    הגב לתגובה זו
  • אי .די .בי להישתלט כריש חשוב מאד ליכתב נכון (ל"ת)
    ציון 29/01/2014 13:35
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    זה הזמן לקנות את הדיבי מחיר מצחיק (ל"ת)
    הכריש 29/01/2014 13:24
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    כלכלן 29/01/2014 13:21
    הגב לתגובה זו
    בית המשפט יבטל את הפרויקט כולו ואני לא רואה בטווח הקרוב מישהו קונה דירה מהם נזק במיליונים
  • 5.
    hadarklo 29/01/2014 13:15
    הגב לתגובה זו
    נראה לי שהנתון הזה לא נכון... אין מרפסות תלויות בגודל כזה.
  • 4.
    בא 29/01/2014 13:03
    הגב לתגובה זו
    גבר אמיתי ,וגם אמיר נחום ומשפחתו יכנסו לידכם בתור שכנים..
  • רחמים 29/01/2014 13:44
    הגב לתגובה זו
    מאחר ומטפל בדיירים, אתם לא קוראים כתבות? גינדי שיכנה אותם בבתי מלון לאחר האירוע, עכשיו מממנת להם דיור חלופי, משלמת להם תנאי מחייה, דואגת לבדיקות ולתיקון הבניינים. אי אפשר להגיב שלא לוקחים אחריות..
  • אורי יוכל לקנות לעצמו פלזמה וריהוט . (ל"ת)
    כןכן 29/01/2014 13:12
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    בא 29/01/2014 12:54
    הגב לתגובה זו
    כמו דגים ברשת ולא כמו לבני אדם כפי שהיו צריכים .
  • רוני 29/01/2014 17:08
    הגב לתגובה זו
    משתתף בעליהום הזה אבל הם מתייחסים אליהם כמו אל בני אדם - דואגים לדיור חלופי, מלווים, לא מתנערים כמו שהרבה היו עושים. קרה מקרה מצער וכל ענף הבניין צריך ללמוד מזה.
  • 2.
    ל 29/01/2014 12:51
    הגב לתגובה זו
    ה בלה בלה
  • 1.
    אנונימי 29/01/2014 12:47
    הגב לתגובה זו
    המדינה יודעת לגבות את המיסים מכל מכירה של דירה אך לא מגינה על הצרכן מקבלני טנדר שבונים בצורה רשלנית דחוף להרחיב את חוק המכר , לסגור חברות שתרשלו בבנייה .
פרויקט דירות
צילום: שלומי יוסף
ניתוח

לזה הקבלנים לא ציפו - מבול של ביטולי עסקאות בפתח

הרוכשים במבצעים של 80/20, 90/10 מגלים שהעסקה שהם עשו כבר לא טובה - גל של ביטולים צפוי השנה ומה יציעו הקבלנים לרוכשים כדי שהעסקה לא תבוטל?

רן קידר |

זוכרים את מבצעי 90/10? מבצעים מפתים מאוד לרכישת דירה שניתנו בשלוש השנים האחרונות. ה-90/10 היה חלק ממשפחה של מבצעים כשה-80/20 היה הדומיננטי בהם. במבצעים האלו קיבלתם מתנה ענקית - הקבלן אמר לכם, הדירה תהיה מוכנה בערך עוד 2-3 שנים, אבל אתם משלמים רק 20% עכשיו ובמסירה את היתר. "מה, אתה רציני?",  "כן, הכל בשבילכם". 

רבבות דירות נמכרו במבצעים כאלו ואז הגיע בנק ישראל וסיים את החגיגה. הוא ביקש יותר ביטחונות מהבנקים שמממנים עסקאות במבצעי הנחה מימונית. יותר ביטחונות לבנקים זה יותר ריבית ללווים. הרי ברור שאם בנק מרתק יותר הון להלוואה הוא יגלגל את זה על הלווים. במילים אחרות, בנק ישראל פגע בעצם ברוכשי דירות כי הריבית שלהם עלתה, אבל הוא בהחלט הפחית דרמטית את העסקאות האלו. 

הרוכשים בינתיים מחכים. הם שילמו 10%, 20% מערך הדירה, אבל זה לא מסתכם בכך - הם סיפקו לקבלן עסקת קנייה, הקבלן הלך עם העסקה לבנק וקיבל מימון. המימון הזה חליפי למימון  אחר שהקבלן מקבל מהבנק, רק שהוא מימון טוב יותר - כי המימון הזה הוא בעצם משכנתא של הרוכש שהקבלן אחראי לשלמה עד המסירה. כלומר, הרוכש בפועל לקח משכנתא שהקבלן אחראי עליה. זה נראה לכם עניין טכני בלבד, אבל הכל טוב ויפה כל עוד הרוכשים באמת רוצים ויכולים לקנות את הדירה. כשהם מתחרטים ולא רוצים לממש את "האופציה" הזו - מתחילות בעיות.

למה בעצם? כי המשכנתא על שמם. כי יש קנסות שהם צריכים לשלם מעבר לתשלום של 10% ו-20%. הכל תלוי בהסכם הספציפי של הרוכשים מול הקבלן, אבל לרוב זה לא ניתוק ברגע. ולמה שיהיה ניתוק והם ירצו לבטל את העסקה? שימו לב למצב הבא: מי שרכש לפני שנתיים ושילם 20%, פתאום מגלה שהוא לא קיבל בכלל הנחה בהינתן ירידת המחירים של קרוב ל-10% בשטח בשנה האחרונה. בתל אביב הירידות חזקות ביותר, בכל הארץ (כמעט) בין 5% ל-10%. ירושלים חריגה בעלייה.

ואז מתקבל הדבר הבא - ההנחה בעסקה ה-80/20 שהיא בעצם מלאכותית מוערכת ב-6%-7%. במקום לשלם 80% מערך הדירה באופן ליניארי על פני שנתיים, אתה כרוכש מקבל גרייס של שנה. מימונית זה לשלם 80% בסוף במקום ממוצע--מח"מ של קצת יותר משנה. כלומר קיבלתם גרייס של שנה על 80% בהלוואת-משכנתא בריבית של 5.5%. מדובר על הטבה של 4.4%. אם הדירה היא למסירה בעוד 3 שנים ההטבה היא 6.6%. 

דירה להשכרה (שלומי יוסף)דירה להשכרה (שלומי יוסף)

מי הזכאים החדשים לסבסוד שכר הדירה?

משרד הבינוי והשיכון והביטוח הלאומי מנסים לבלום את העלייה ביוקר המחיה באמצעות מהלך יזום לאיתור זכאים לסיוע בשכר דירה, שכולל פנייה ישירה לעשרות אלפי אזרחים במטרה להגדיל את מימוש הזכויות ולהקל על שוכרי הדירות

רן קידר |

עוד לפני שהאטה בשוק הדירות מקבלת את הכותרת "משבר", מצב העניינים הנוכחי כבר זולג מזה זמן רב לשוק השכירות, שרק הולך ועולה, בעיקר בעקבות היעדרותם של המשקיעים מהדירות החדשות, ועוד יותר לאור מלאי הדירות הריקות, שעומד על כ-83 אלף דירות ברחבי הארץ. 

וכך, במאמץ להקל על אוכלוסיית שוכרי הדירות משרד הבינוי והשיכון והמוסד לביטוח לאומי השלימו בימים האחרונים מהלך משותף וראשון מסוגו, המציב בלב העשייה הממשלתית מיצוי הזכויות מול האזרחים הזכאים להם. במסגרת שיתוף הפעולה, ולאחר עבודת מטה מקצועית ומעמיקה אותרו מקבלי הקצבאות המזכות בסיוע בשכר דירה ממשרד הבינוי והשיכון. לאחר מכן ביצענו מהלך יזום לאיתור זכאים פוטנציאליים לקבלת סיוע בשכ"ד ובהמשך התבצעה פנייה ישירה אליהם. 

החל מהחודש ישלחו מסרונים לכ-40 אלף אזרחים שנמצאו כזכאים פוטנציאליים לקבלת סיוע בתשלום שכר הדירה, זאת במטרה לעודד מימוש זכויות ולהנחותם כיצד לפעול. המסרונים מפנים את הזכאים הפוטנציאליים להגשת בקשה בצורה מקוונת, או לחלופין לאחד מסניפי חברות ההרשמה של המשרד הנותנות שירותים בנושא סיוע בדיור. יצויין כי מדובר במהלך שיכנס לעבודה השוטפת של המשרד, ומסרונים בנושא מיצוי הזכויות ישלחו גם בעתיד אל אלו שהמערכת תזהה שהינם זכאים פוטנציאליים.

שר הבינוי והשיכון, חיים כץ: "זהו מהלך חברתי תקדימי שמבטא שינוי תפיסה בשירות לאזרח ויבואו עוד אחריו. מדיניות משרד הבינוי והשיכון בהובלתי פועלת ביוזמה ואינה ממתינה לפנייה מהאזרח. אני מברך על שיתוף הפעולה עם הביטוח הלאומי, באמצעותו אנו ממשים זכויות ומוודאים שהסיוע בשכר דירה מגיע לזכאים. נמשיך להסיר חסמים ולשפר את השירות לאזרחי ישראל.״ 

מנכ״ל משרד הבינוי והשיכון, יהודה מורגנשטרן: “זהו אחד המהלכים החשובים שקידמנו בשנים האחרונות בתחום השירות לאזרח. לאחר עבודת עומק מקצועית ארוכה, חיברנו בין תהליכים, מאגרי מידע וגורמי ביצוע, כדי לעבור מתפיסה תגובתית לתפיסה יזומה של מיצוי זכויות. המהלך משקף את תפיסת המשרד, מדיניות שנשענת על נתונים, מקצועיות ושיתוף פעולה בין משרדי, ומטרתה אחת: להקל על האזרח, לצמצם בירוקרטיה ולוודא שהסיוע הממשלתי מגיע לכל מי שזכאי."