תמרור אזהרה לנוטלי משכנתאות
אחרי שפל היסטורי בשנים האחרונות, הערכות הן שריבית בנק ישראל תעלה עד סוף 2018. הנה מה שאתם צריכים לדעת במידה והריבית תעלה // דעה
לפי ההערכות, ריבית בנק ישראל צפויה לעלות עד סוף 2018, לאחר 7 שנים בהם לא עלתה כלל, ולמעלה מ-3 שנים ללא שינוי (כך גם הוחלט אמש) בהן היא עומדת על שפל היסטורי של 0.1% (פירושו שריבית הפריים עומדת על 1.6%).
הריבית הנמוכה אמנם לא מאפשרת תשואה משמעותית על החיסכון, אך מוזילה את הריבית על המשכנתאות וההלוואות באופן משמעותי. כיוון שהריבית על המשכנתאות נמוכה, ההחזר החודשי ההתחלתי נמוך ולקוחות לוקחים משכנתאות גדולות יותר, דבר שהביא לעליית מחירי הדיור. במידה והריבית תעלה, כיצד יושפעו אותם לקוחות שלקחו משכנתא? איך זה ישפיע על מחירי הדיור?
ראשית, אם יש לכם משכנתא קיימת עם מרכיב פריים גבוה, ההחזר החודשי שלכם יעלה באופן מיידי. זאת מכיוון שכאשר אתם סוגרים עם בנק מסוים על משכנתא, אתם לא סוגרים איתו על ריבית אלא על נוסחה שריבית הפריים בבסיסה. לדוגמה ריבית בנק ישראל בתוספת 1.5% (הפריים) פחות 0.5% נותן לנו נכון להיום ריבית במסלול פריים של 1.1%. כאשר ריבית בנק ישראל עולה, ריבית המשכנתא במסלול זה עולה באופן מידי ואתה עולה ההחזר החודשי.
במסלולים עם ריבית שאינה משתנה כל חודש אלא לדוגמה כל חמש שנים, השינוי ישפיע בטווח המידי רק על אלו שמועד שינוי הריבית שלהם (כל חמש שנים) הוא במקרה החודש אך בטווח הארוך יותר, אנו מניחים כי עליית ריבית של בנק ישראל תבשר מגמה נמשכת של ריביות עולות ולכן גם הלוואה שנלקחה היום תתייקר עוד חמש שנים.
- משכנתאות בריבית אפס ושכר דירה על חשבון הקבלן - העיקר שתקנו דירה; האם לקנות?
- השבחה מהירה של 700 אלף שקל על דירה של 2.2 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עלייה של ריבית הפריים גוררת אחריה התייקרות של כל שאר המסלולים בצורה כזאת או אחרת. דהיינו, צפוי שכלל עלויות הריביות במסלולים השונים יתייקרו בטווח של מספר חודשים לאחר השינוי הראשון.
נזכיר כי מקובל (לפחות כך מוגדר בחוק) שריבית בנק ישראל נורמלית, עומדת על בטווחים של 1%-3%. שלוש וחצי השנים האחרונות היו אירוע ראשון מסוגו. לכן, יש לבצע תכנון יכולת החזר מותאם וצופה את השינויים על מנת להקטין סיכוני הסתבכות.
בהיבט הדיור, ריבית עולה תשפיע על מחירי הדירות בשני אופנים:
- אם הבנקים יחלו לשלם ריבית גבוהה יותר על החסכונות, לפחות חלק מהמשקיעים בנדל"ן עשויים לחשוב כי עדיף כבר לחסוך את הכסף בבנק ולכן לא ירכשו דירה להשקעה.
- החזר המשכנתא ההתחלתי שרואים לפניהם רוכשי דירה יהיה גבוה יותר וחלק מהם יחשבו שהוא גבוה מידי בשבילם ולכן יוותרו על העסקה. אם הרבה אנשים יוותרו על רכישה, הביקוש ירד ואיתו המחיר.
- הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?
- חרם אירופאי על סחורה ישראלית - עד כמה זה משמעותי ומה אפשר לעשות?
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?
- 14.הריבית תעלה בקטנה (ל"ת)דודי מהרצליה 02/09/2018 14:14הגב לתגובה זו
- 13.מי שלא שם לב, ההחזר על המשכנתאות הצמודות עלה מעל אחוז! (ל"ת)שמואל 02/09/2018 10:31הגב לתגובה זו
- 12.אחד שקורא ומבין מה ה 31/08/2018 21:53הגב לתגובה זו"סביבת האינפלציה ממשיכה לעלות בתמיכת המדיניות המוניטרית המרחיבה, ומסתמן שהיא מתחילה להתבסס בתחום יעד יציבות המחירים. האינפלציה השנתית נמצאת בחלק התחתון של היעד, והציפיות לאינפלציה לשנה מצויות בסביבת הגבול התחתון של טווח היעד. הסיכון העיקרי להתבססות האינפלציה ביעד הוא האפשרות לייסוף חד בשקל." מייד לאחר הודעת בנק ישראל התחזק השקל בעוד כ-1.3% מול סל המטבעות. בנק ישראל, גם אם רוצה מאוד, יימנע מהעלאת ריבית כל עוד השקל ממשיך להיות המטבע הכי חזק בעולם וכתוצאה מכך למנוע מהאינפלציה להיכנס לתחום היעד. ככה זה כשקוראים עד הסוף, ולא כותבים ממפוזיצייה של יועץ משכנתאות.
- 11.ראובן 31/08/2018 19:42הגב לתגובה זוכשאחותי ובעלה לקחו לאחרונה משכנתא ולקחו גם יועץ משכנתאות וגם בדקו לבד בכמה בנקים הם גילו שדווקא מי שיש לו את היכולת לחשב את ההחזר החודשי העתידי בהנחות שונות של עליית מדד וגם גובה ריבית הפריים היה בנק מזרחי טפחות. שוחחנו על כך כל סוף שבוע .הסימולציות שהם בנו עבורם היו הכי מרשימות והתבססו על כל שינוי שביקשו שיבחנו. בסוף לקחו המשכנתא לפי התמהיל שהציע הבנק ולא יועץ המשכנתאות משום ששם ראו שסה"כ החיובים לאורך השנים לפי הצעת בנק מזרחי טפחות , מבחינת המוצרים שלקחו והתקופות שנבחרו - היה הכי נמוך.
- בכלל לא ממומן (ל"ת)בליליוס 26/11/2018 01:37הגב לתגובה זו
- 10.קחו בחשבון 31/08/2018 18:00הגב לתגובה זוכשהריבית נמוכה אז מחירי הנדל"ן עולים (=ולכן גם המס גדל והמשכנתאות גדלות), וכשהריבית עולה אז הבנקים מרוויחים יותר וגם המדינה לא מפסידה
- רימון חייט 31/08/2018 22:39הגב לתגובה זוהם מקבלים יותר כסף מהלווים ומשלמים יותר כסף לחוסכים. כמו שבעל מכולת אינו מרוויח יותר כשמחירי העגבניות עולים גם הבנק לא מרוויח יותר כשמחיר הכסף (הריבית) עולה.
- אבנר 02/09/2018 12:34הם מעדכנים כך שמה שהם מקבלים גבוה ממה שהם משלמים.
- 9.כלכלן אמיתי 31/08/2018 12:54הגב לתגובה זוככה זה כשיועצי משכנתאות בורים בכלכלה ומימון. לא נדרשים לרישוי או השכלה כלשהי, ומומחים בעיקר בשיווק עצמי ולשקר את הלקוחות שלהם. יש יעד של ממשלת ישראל לאינפלציה של 1%~3%, אך אין ולא יכול להיות יעד ממשלתי למדיניות המוניטרית. הכותב מפגין את בורותו ואת חוסר השכלתו. דרך אגב, רוב המודלים האקדמיים מניחים ריבית חסרת סיכון של 4%~5%. אבל מי שלא צריך רישיון אלא רק יכולות שיווק מסוגל לכתוב כל שטות. הנייר סובל הכול.
- 8.ריבית לא ריבית שדדו אותנו .ואת ההורים שלנו (ל"ת)יויו 31/08/2018 09:20הגב לתגובה זו
- 7.כלכלן חובב 31/08/2018 07:19הגב לתגובה זוכדי שהריבית תעלה, צריך שהשקל ייחלש. זה יקרה רק אם: 1.הגרעון של ישראל יגדל תמונחי תל"ג (כרגע זה לא קורה). או 2. יהיה משבר ההייטק, טפחות כסף זר ייכנס פה לחברות, הן ההכנסות והן ההשקעות.
- 6.רמי 30/08/2018 19:58הגב לתגובה זותפסיקו לפמפם זה רק מפר את השלווה מי שרוצה להשתעבד בבקשה ולהתאבד בבקשה. תשלמו לבנקים את הכסף שיהיה אמור ללכת לילדים שלכם
- 5.אביב 30/08/2018 18:02הגב לתגובה זוהבנקאי לא מראה לעולם את ההחזר הצפוי בעתיד עם שינויי ריבית ומדד בהנחות סבירות (אשר מפורסמות על ידי בנק ישראל וגופי מחקר אחרים). רק יועצי משכנתאות פרטיים הם אלו שיכולים למנוע מהמשפחה הסתבכות עתידית עם החזרים שלא תוכל לעמוד בה. אין אמת וחצי אמת באמירה זו. הבנקים מחויבים במסגרת גילוי נאות להעביר ללווה דף הסבר עם דוגמות רגישות בשערי ריבית.
- 4.רואה חשבון 30/08/2018 16:55הגב לתגובה זוהסיבה היא שיש 29 פעמים אפקט שנקרא "ריבית דריבית". מי שלוקח הלוואה ל 10 שנים, ירגיש שינוי קטן בהרבה בתשלומים שלו. אבל היום הצעירים לוקחים ל 30 שנה כי הסכומים מטורפים, והם יהיו פגיעים מאוד. חשוב להדגיש שהריבית לחמש שנים זזה כמעט אחד לאחד עם הפריים. אל תהיו מהטמבלים שחושבים שריבית משתנה כל חמש" לא נחשבת ריבית משתנה"
- יוסי 30/08/2018 18:03הגב לתגובה זואתה מתכוון למח"מ ?
- 3.מידע קריטי 30/08/2018 16:50הגב לתגובה זוהחוק שקובע שיש יעד לאינפלציה בישראל, והיעד הוא בין 1%-3% לשנה. כדי לשמור את האינפלציה בתוך תחום היעד בנק ישראל רשאי לשחק עם הריבית כמידת הצורך , ללא הגבלה
- אתה צודק! (ל"ת)רימון חייט 31/08/2018 22:46הגב לתגובה זו
- 2.רונן 30/08/2018 15:02הגב לתגובה זואין כוונה בסוף השנה לעלות את הריבית, למה לזרוע פאניקה ?
- אתה מוזמן להתווכח עם נגידת בנק ישראל (ל"ת)יובל 31/08/2018 22:46הגב לתגובה זו
- אני אני 31/08/2018 15:13הגב לתגובה זואחוז לא יודע מה הוא מדבר. כנראה עוד כתבה ממומנת על ידי הקבוצה שגייסה כסף כדי להוריד את מחירי הדיור.
- רז 01/09/2018 06:44מדובר בכתבה פרסומית של יועץ משכנתאות שמציג שכדאי לקחת ייעוץ משכנתא לפני העסקה הגדולה בחייך. הקבוצה שמנסה להוריד את מחירי הדיור היא לטובתך ולטובת כל אלו שעדיין לא רכשו דירה - מה תעדיף לשלם על דירה 2 מיליון או 1.5 מיליון? תפסיקו להיות עיוורים אנשים מייצרים פה מצב בלתי נסבל של שכירות יקרה אל מול משכנתא ואומרים לך שהשכירות הדירה לא תהיה שלך לעולם לעומת המשכנתא. שכסף שתשים על שכירות זה כסף לפח ובינתיים הורידו ריביות ומחירי הדיור נסקו - תקרא בין השורות את מה שקורה פה.
- 1.דני 30/08/2018 14:28הגב לתגובה זוחיסול ממוקד של מעמד הביניים עם ההשתעבדויות למחירים המטורפים הללו, עושק ההורים שלנו לרכישת דירה יעלה כפליים כשנצטרך לטפל בהם עקב תוחלת חיים גבוהה

הטכנולוגיה הסודית שמאחורי כל המראה ונחיתה
מערכות מכ"ם, לוויינים ורכיבים מבוססי בינה מלאכותית הם בין האמצעים הנסתרים שפועלים ללא לאות כדי שהטיסה תעבור חלק ונגיע בשלום ליעדנו
אני נרגש לקראת הטיסה למשחק הכדורגל באצטדיון סאן סירו שבמילאנו באיטליה. אני מתיישב בכיסא המטוס, מהדק חגורה, ולמעט אי אילו טלטולים קלים, כמעט ואינני חושב על המורכבות העצומה המאפשרת למאות טונות של מתכת לדאות באוויר ולהמריא ולנחות בבטחה אלפי פעמים ביום.
בעידן שבו טיסה היא עניין שבשגרה עבור מיליוני אנשים מדי יום, אנו נוטים להתייחס למטוסים כאל כלי תחבורה מובנים מאליהם. אלא שמאחורי כל המראה ונחיתה מוצלחת עומד עולם שלם של טכנולוגיה מתקדמת, מערכות מתוחכמות וצוותים מיומנים שהציבור הרחב כמעט ואינו מודע אליהם. זהו סיפורם של העיניים הבלתי נראות, האוזניים הנסתרות והמוחות האלקטרוניים שדואגים שנגיע ליעדנו בשלום.
המוח שעל הקרקע: פיקוח טיסה ובקרת תנועה אווירית
הכוח המניע הראשון שאינו נראה לנוסע הממוצע הוא מערכת בקרת התנועה האווירית ATC - Air Traffic Control. לפני שהמטוס בכלל מתחיל לנוע על המסלול, הוא כבר נמצא בפיקוח הדוק. פקחי הטיסה הם שומרי הסף של השמיים, האחראים על תזמון, ניווט והפרדה בין כלי טיס באוויר ועל הקרקע. הם יושבים במגדלי הפיקוח או במרכזי הבקרה האזוריים, מוקפים במסכי מכ"ם המציגים את תמונת המצב האווירית בזמן אמת. כל נקודה על המסך מייצגת מטוס, וכל תנועה מחושבת מראש כדי למנוע התנגשויות ולייעל את זרימת התנועה.
תארו לעצמכם עשרות מטוסים הממתינים להמראה או לנחיתה בשדה תעופה בינלאומי עמוס. פקחי הטיסה מתאמים את ההמראות והנחיתות תוך הקפדה על מרווחי בטיחות, ומשדרים הנחיות ברורות לטייסים לגבי מהירות, גובה, כיוון ומסלול. טכנולוגיית מכ"ם דו-שימושית, הכוללת מכ"ם ראשי ומכ"ם משני, מאפשרת לפקחים לא רק לזהות את מיקום המטוס אלא גם לקבל נתונים חיוניים כמו גובה, מהירות ומספר טיסה - מידע המשודר באופן אקטיבי מתוך המטוס. מערכות אלו הן העיניים של הפקח, והן אבן יסוד בבטיחות הטיסה כדי שנוכל להגיע בשלום ליעדנו.
- בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?
- "טריק יום כיפור" חוזר: כך ישראלים קונים כרטיסי טיסה זולים, מהמרים על ביטולים – ומרוויחים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הניווט הבלתי נראה: מגדלורים אלקטרוניים ולוויינים
בעבר, טייסים הסתמכו על מגדלורים קרקעיים וניווט אסטרונומי. כיום, הניווט מתבצע באמצעות שילוב מתוחכם של טכנולוגיות קרקעיות ולווייניות. תחנות אלה הן סוג של "מגדלורים אלקטרוניים" המשדרים אותות רדיו מהקרקע, ומאפשרים למטוסים לקבוע את כיוונם ומרחקם מנקודה ספציפית. הכוכב הראשי של הניווט המודרני הוא כמובן ה-GPS) Global Positioning System) ומערכות ניווט לווייניות מקבילות כמו GLONASS הרוסית ו-Galileo האירופאית. מערכות אלו מספקות נתוני מיקום מדויקים ברמה חסרת תקדים, ומאפשרות לטייסים לנווט במסלולים מוגדרים בדיוק רב, גם במזג אוויר קשה. מטוסים חדישים אף מצוידים במערכות מתקדמות יותר כמו מערכות ניווט המסתמכות על תחנות קרקעיות על פני יבשת שלמה בשילוב קבלת אותות מלוויינים המשפרות את דיוק ה-GPS לרמה של סנטימטרים בודדים. מערכות אלה קריטיות במיוחד בגישה מדויקת לנחיתה.

הטכנולוגיה הסודית שמאחורי כל המראה ונחיתה
מערכות מכ"ם, לוויינים ורכיבים מבוססי בינה מלאכותית הם בין האמצעים הנסתרים שפועלים ללא לאות כדי שהטיסה תעבור חלק ונגיע בשלום ליעדנו
אני נרגש לקראת הטיסה למשחק הכדורגל באצטדיון סאן סירו שבמילאנו באיטליה. אני מתיישב בכיסא המטוס, מהדק חגורה, ולמעט אי אילו טלטולים קלים, כמעט ואינני חושב על המורכבות העצומה המאפשרת למאות טונות של מתכת לדאות באוויר ולהמריא ולנחות בבטחה אלפי פעמים ביום.
בעידן שבו טיסה היא עניין שבשגרה עבור מיליוני אנשים מדי יום, אנו נוטים להתייחס למטוסים כאל כלי תחבורה מובנים מאליהם. אלא שמאחורי כל המראה ונחיתה מוצלחת עומד עולם שלם של טכנולוגיה מתקדמת, מערכות מתוחכמות וצוותים מיומנים שהציבור הרחב כמעט ואינו מודע אליהם. זהו סיפורם של העיניים הבלתי נראות, האוזניים הנסתרות והמוחות האלקטרוניים שדואגים שנגיע ליעדנו בשלום.
המוח שעל הקרקע: פיקוח טיסה ובקרת תנועה אווירית
הכוח המניע הראשון שאינו נראה לנוסע הממוצע הוא מערכת בקרת התנועה האווירית ATC - Air Traffic Control. לפני שהמטוס בכלל מתחיל לנוע על המסלול, הוא כבר נמצא בפיקוח הדוק. פקחי הטיסה הם שומרי הסף של השמיים, האחראים על תזמון, ניווט והפרדה בין כלי טיס באוויר ועל הקרקע. הם יושבים במגדלי הפיקוח או במרכזי הבקרה האזוריים, מוקפים במסכי מכ"ם המציגים את תמונת המצב האווירית בזמן אמת. כל נקודה על המסך מייצגת מטוס, וכל תנועה מחושבת מראש כדי למנוע התנגשויות ולייעל את זרימת התנועה.
תארו לעצמכם עשרות מטוסים הממתינים להמראה או לנחיתה בשדה תעופה בינלאומי עמוס. פקחי הטיסה מתאמים את ההמראות והנחיתות תוך הקפדה על מרווחי בטיחות, ומשדרים הנחיות ברורות לטייסים לגבי מהירות, גובה, כיוון ומסלול. טכנולוגיית מכ"ם דו-שימושית, הכוללת מכ"ם ראשי ומכ"ם משני, מאפשרת לפקחים לא רק לזהות את מיקום המטוס אלא גם לקבל נתונים חיוניים כמו גובה, מהירות ומספר טיסה - מידע המשודר באופן אקטיבי מתוך המטוס. מערכות אלו הן העיניים של הפקח, והן אבן יסוד בבטיחות הטיסה כדי שנוכל להגיע בשלום ליעדנו.
- בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?
- "טריק יום כיפור" חוזר: כך ישראלים קונים כרטיסי טיסה זולים, מהמרים על ביטולים – ומרוויחים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הניווט הבלתי נראה: מגדלורים אלקטרוניים ולוויינים
בעבר, טייסים הסתמכו על מגדלורים קרקעיים וניווט אסטרונומי. כיום, הניווט מתבצע באמצעות שילוב מתוחכם של טכנולוגיות קרקעיות ולווייניות. תחנות אלה הן סוג של "מגדלורים אלקטרוניים" המשדרים אותות רדיו מהקרקע, ומאפשרים למטוסים לקבוע את כיוונם ומרחקם מנקודה ספציפית. הכוכב הראשי של הניווט המודרני הוא כמובן ה-GPS) Global Positioning System) ומערכות ניווט לווייניות מקבילות כמו GLONASS הרוסית ו-Galileo האירופאית. מערכות אלו מספקות נתוני מיקום מדויקים ברמה חסרת תקדים, ומאפשרות לטייסים לנווט במסלולים מוגדרים בדיוק רב, גם במזג אוויר קשה. מטוסים חדישים אף מצוידים במערכות מתקדמות יותר כמו מערכות ניווט המסתמכות על תחנות קרקעיות על פני יבשת שלמה בשילוב קבלת אותות מלוויינים המשפרות את דיוק ה-GPS לרמה של סנטימטרים בודדים. מערכות אלה קריטיות במיוחד בגישה מדויקת לנחיתה.