טים קוק אפל
צילום: אפל

אפל בדרך ל-4 טריליון דולר: האנליסטים צופים שיא היסטורי

אייפון חכם יותר, שוק גדול יותר: שילוב הבינה המלאכותית והפוטנציאל העצום בסין צפויים להוביל את אפל לשיא היסטורי חדש

אדיר בן עמי |

דניאל אייבס, האנליסט המוביל מבית ההשקעות ווידבוש, מפיח רוח חדשה במניית אפל APPLE עם תחזית מרשימה לקראת סוף 2024. לפי הערכתו, מכירות חזקות של האייפון בתקופת חג המולד יניחו את היסודות להישג חסר תקדים - שווי שוק של 4 טריליון דולר כבר בתחילת 2025.

בדו"ח שפורסם היום (שני), מציין אייבס כי בדיקות שערך בשרשרת האספקה באסיה מעידות על מגמה חיובית בשדרוגי אייפון 16 לקראת תקופת החגים. הנתונים מצביעים על פוטנציאל צמיחה משמעותי בשוק הסיני, שם כ-100 מיליון מכשירי אייפון צפויים לעבור שדרוג במהלך 2025.

התמונה הגלובלית אף מרשימה יותר: כ-300 מיליון משתמשי אייפון ברחבי העולם לא שדרגו את מכשיריהם מזה יותר מארבע שנים. נתון זה מהווה פוטנציאל עצום למכירות בשנים הקרובות, במיוחד לאור החידושים הטכנולוגיים האחרונים של החברה.

הבינה המלאכותית ו-iOS 18.2

השקת מערכת ההפעלה iOS 18.2 בתחילת החודש מהווה נקודת מפנה משמעותית. המערכת החדשה כוללת תכונות בינה מלאכותית מתקדמות כמו Visual Intelligence לסיכום ותרגום טקסט, ו-Image Playground ליצירת תמונות מקוריות מתיאורים מילוליים. תכונות אלו זמינות באופן בלעדי באייפון 15 פרו ובסדרת אייפון 16.

שילוב הבינה המלאכותית במכשירי האייפון מספק למשתמשים סיבה שאמורה להיות מספיק משכנעת לשדרג את מכשיריהם. אייבס צופה כי בזכות זה, אפל תוכל למכור למעלה מ-240 מיליון יחידות ב-2025, שיא היסטורי עבור החברה מקופרטינו.

 

הכל תלוי בתקופת החגים

הצלחת האייפון 16 בתקופת החגים הקרובה צפויה להוות קרש קפיצה במהלך 12-18 החודשים הבאים. התהליך כבר מתחיל ברבעון הנוכחי של דצמבר, ציין אייבס. לפי הערכות האנליסט, אפל עשויה להפוך לחברה הראשונה ששווי השוק שלה יגיע ל-4 טריליון דולר בתחילת 2025. כדי להשיג אבן דרך זו, על מניית החברה להגיע למחיר של 264.623 דולר - עלייה של כ-4% ממחיר הסגירה ביום שישי.

החברה צפויה לפרסם את דוחותיה הכספיים לרבעון הראשון, המסתיים בדצמבר, ב-30 בינואר. השוק מצפה בדריכות לראות האם התחזיות האופטימיות יתממשו. אייבס, המדורג כאנליסט האופטימי ביותר בוול סטריט לגבי אפל, מחזיק בהמלצת "ביצועי יתר" עם מחיר יעד של 300 דולר למניה. הערכתו החיובית מקבלת חיזוק מאנליסטים נוספים.

גם סמיק צ'טרג'י מג'יי פי מורגן חזר על המלצת "ביצועי היתר" שלו החודש, עם מחיר יעד של 265 דולר למניה. צ'טרג'י מצטרף לדעה כי שילוב הבינה המלאכותית יוביל לעלייה משמעותית במכירות האייפון.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

הדוחות האחרונים

בתוצאותיה לרבעון הרביעי החברה דיווחה על רווח למניה של 1.64 דולר והכנסות של 94.9 מיליארד דולר, שניהם היו מעל תחזיות האנליסטים שעמדו על 1.60 דולר למניה ו-94.5 מיליארד דולר בהתאמה.

הכנסות האייפון עמדו על 46.2 מיליארד דולר ועברו את הציפיות המוקדמות של 45.3 מיליארד דולר. הביצועים החזקים של מכשיר הדגל הדגישו את חשיבותו האסטרטגית עבור אפל, כאשר הוא הווה כמעט מחצית מסך ההכנסות הרבעוניות של החברה.

עם זאת, שאר מוצרי החברה הציגו תוצאות מאכזבות. מכירות המחשבים מסדרת Mac הסתכמו ב-7.74 מיליארד דולר, מתחת לצפי של 7.9 מיליארד דולר, בעוד מכירות האייפד הגיעו ל-6.95 מיליארד דולר, נמוך מהתחזית של 7.1 מיליארד דולר. גם קטגוריית המוצרים הלבישים והאביזרים לא עמדה בציפיות, עם הכנסות של 9.04 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.2 מיליארד דולר.

תחום השירותים, שנחשב למנוע צמיחה משמעותי עבור החברה, הציג הכנסות של 24.97 מיליארד דולר, מעט מתחת לציפיות השוק שעמדו על 25.3 מיליארד דולר. נתון זה עורר שאלות לגבי קצב הצמיחה של פעילות השירותים הדיגיטליים של החברה.

ענקית הטכנולוגיה נסחרת כעת לפי שווי של 3.84 טריליון דולר, לאחר שמנייתה עלתה ב-32% מתחילת השנה וב-31% ב-12 החודשים האחרונים.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.