מוחמד בן סלמאן
צילום: פייסבוק

סוכנות הדירוג מוד׳יס העלתה את דירוג האשראי של ערב הסעודית ל–Aa3

סוכנות הדירוג מוד׳יס העלת ה את דירוג האשראי של ערב הסעודית ל–Aa3 לאור מאמצי גיוון מקורות ההכנסה של המדינה, במסגרת ״חזון 2030״; זוהי העלאת הדירוג הראשונה משנת 2016; התחזית עודכנה ״מחיובית״ ל–״יציבה״
חיים בן הקון | (1)

סוכנות הדירוג מודי'ס הפתיעה כשהעלתה את דירוג האשראי של ערב הסעודית ל-Aa3, הדירוג הרביעי בגובהו, ושיפרה את התחזית ליציבה. מדובר בשדרוג ראשון מסוגו מאז 2016, ומבטא הערכה להתקדמותה של הממלכה בגיוון מקורות ההכנסה.

שדה נפט בערב הסעודית (מקור: אראמקו; X)

ההתקדמות הכלכלית: מה הביא את השדרוג?

בהודעת מודי'ס צוין כי "הגיוון הכלכלי של ערב הסעודית מתקדם בצורה משמעותית, עם תחזית מבטיחה להמשך המגמה". הדירוג החדש מציב את הממלכה ברמה דומה להונג קונג ובלגיה, ומעל לדירוג שמעניקות לה פיץ' ו-S&P.

 

ההודעה מדגישה כי גיוון מגזרי הכלכלה  והקטנת החשיפה לנפט והתלות במזהמים פחמניים מסייעת לממלכה להתמודד עם מעבר גלובלי לאנרגיה ירוקה, תוך הפחתת סיכונים הנובעים מתנודתיות בשוק הנפט.

בנוסף, ערב הסעודית מתאמצת למשוך אליה יותר השקעות מחו״ל, כדי לוודא שהחזון שלה ל–2030 ימשיך להתממש.

בחודש האחרון, השר להשקעות של ערב הסעודית התאמץ להרגיע את בעלי החוב של המדינה כשאמר בכנס בריאד ש–״ערב הסעודית היא עדיין השקעה מכניסה ומשתלמת על אף שנה של מתיחות אזורית״.

בעקבות הירידה במחיר הנפט והחלטת קרטל אופ״ק להוריד את היקף התפוקה בכדי לשמר מחירים גבוהים, הכנסותיה של ערב הסעודית דעכו. כתוצאה מכך, ולאור החשיפה הגבוהה של כלכלת הממלכה באנרגיה, היוצרת תלות כלכלית, בממלכה מחשבים מחדש את התקציבים, מה שעלול לפגוע בפרוייקטים שבמסגרת ״חזון 2030״. הקיצוץ בתקציבים יביא לדחייה של חלק מהפרוייקטים והקטנת ההיקף של חלקם, בעוד פרוייקטים חשובים יותר או בסיסיים יותר יזכו למשנה חשיבות.  

חזון 2030: הדרך מתחילה להשתלם

מאז ההשקה של חזון 2030 בהובלת יורש העצר מוחמד בן סלמאן, ערב הסעודית מתמקדת בפרויקטים שמטרתם לגוון את הכלכלה ולהפחית את התלות בנפט. פרויקטים כמו NEOM – העיר העתידנית, השקעות בתיירות, ופיתוח מגזרים כמו טכנולוגיה ושירותים מתקדמים, מצביעים על מגמת שינוי אמיתית.

 

מדדי הכלכלה מצביעים על חיזוק המגזר הלא-אנרגטי (נפט) ועלייה בהכנסות משוקי תיירות ואירוח. השדרוג של מודי'ס הוא צעד שמעיד על אמון בינלאומי בגישה הכלכלית שמובילה הממלכה.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

שוק הנפט: הזינוק לא עוצר

בשבוע החולף זינקו מחירי הנפט העולמיים על רקע המתיחות בין רוסיה לאוקראינה. החוזים העתידיים על נפט מסוג טקסני קל מתוק (WTI) נסחרים כעת סביב 71 דולר לחבית, בעוד ברנט, הסחורה הנסחרת בלונדון, מגיע לכמעט 75 דולר לחבית.

 

ערב הסעודית, אחת מיצרניות הנפט הגדולות בעולם, נהנית מעליית מחירים זו. עם זאת, שדרוג הדירוג מעיד שהמדינה כבר לא מסתמכת רק על ההכנסות ממכירת נפט, אלא פועלת להרחבת בסיס ההכנסות.

"התקדמות מתמשכת לאורך זמן תפחית את החשיפה של ערב הסעודית להתפתחויות בשוק הנפט  ולמעבר לאנרגיה ירוקה בטווח הארוך", כתבו מודי'ס בהצהרה.

סוכנות הדירוג גם עידכנה את התחזית של המדינה ליציבה מחיובית, תוך שהיא מציינת את חוסר הודאות בנוגע לתנאים הכלכליים העולמיים ולהתפתחויות בשוק הנפט.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    מישל 24/11/2024 13:59
    הגב לתגובה זו
    Come with peace go with pieces
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)

אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים

ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אילון מאסק


אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.

כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.

הון של 500 מיליארד דולר

ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.

העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר  - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון. 

השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד. 

ריביאן אתר החברהריביאן אתר החברה

ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום

יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%

אדיר בן עמי |

ריביאן Rivian Automotive -6.11%  חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.


הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.


החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.


דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית

דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.


לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.