משרדי אינטל מנכלי אינטל וטאואר
צילום: דוברות אינטל ויח"צ

"אינטל תשאף לחפש הזדמנויות לעבוד עם טאואר בעתיד"

מה עומד מאחורי המשפט של פט גלסינגר, אחרי ביטול עסקת טאואר לאור אי קבלת אישור מהסינים? והאם טאואר צפויה ליהנות מכך?
איציק יצחקי | (8)
נושאים בכתבה TSMC אינטל טאואר

מלחמת השבבים עם סין הולכת ומתעצמת לאחר הפיצוץ בעסקת אינטל-טאואר. הממשל האמריקאי רואה באינטל סוג של זרוע ארוכה והוא מבין טוב מאוד את המסר על אי קבלת אישור סיני לעסקה. חכו לנקמה. 

כזכור, שלשום אינטל ירדה מרכישת טאואר בגלל שהרגולטור הסיני לא אישר את העסקה. כתוצאה מכך, הקרב בין שתי המעצמות בתחום המוליכים למחצה העולמית התלהט, כשהזירה העיקרית היא זירתת שוק השבבים.  

עבור אינטל, מדובר במכה כנראה קלה יחסית. טאואר היא אמנם עסקה טובה, אבל לא כזאת שמטלטלת את ענקית השבבים. טאואר יכלה לסייע לאינטל להתמודד עם עוד לקוחות, ועדיין - העסקה הכוללת הייתה מינורית בגודלה ובהיקפה, אם כי מאוד חשובה לאינטול שכן לטאואר יכולות בייצור בנישות וכן יכולות לניסיון ארוך בהתנהלות מול לקוחות. אינטל עשויה לפעול בצורה אחרת מול טאואר. פט גלסינגר מנכ"ל אינטל אמר אחרי ביטול העסקה כי "אינטל תשאף לחפש הזדמנויות לעבוד עם טאואר בעתיד". זה רמז עבה - אם אתה לא יכול לקנות את החברה, לפחות תשתף פעולה ותדע לנצל את היכולות שלה בדרך אחרת. זה גם הגיוני. 

מניית טאואר כצפוי ירדה אחרי העסקה, אבל לא התמוטטה. ירידה של 10%היא נסבלת, היא עדיין בקידמות של 3 - 30.4 דולר. בכל מקרה, היא נסחרת ב-3.5 מיליארד דולר כשבתוספת הפיצוי שהיא תקבל מאיחנטל על ביטול העסקה בסך 355 מיליון דולר יהיו לה בקופה 1 מיליארד דולר.

היא נסחרת במכפיל רווח של 14 על רווחי השנה ובנטרול המזומנים על כ-10-11. פעילות עם אינטל עשויה להתבטא בעלייה ברווחים בשנה הבאה כשגם כך החברה צפויה לעלות ברווח לכיוון מכפיל רווח של 12-13 ובנטרול המזומנים אף מתחת ל-10.  

  

לפי דיווחים בחו"ל, לטאואר היה נתח שוק של 1% מעסקי ייצור השבבים, בהשוואה למובילת השוק, TSMC, ששולטת על 60% מהשוק. המומחיות של טאואר היא בטכנולוגיות שבבים ישנות יותר, כמו מוליכים למחצה אנלוגיים וטכנולוגיות נישתיות. אינטל ראתה במומחיות של טאואר הזדמנות חשובה.

מה שחשוב בכל הסיפור הזה הוא מה שעומד מאחוריו - השאלה הגדולה היא האם סין מתערבת לרשות ההגבלים העסקיים שלה כדי לקדם את השאיפות שלה במלחמה מול ארצות הברית. לכאורה, אין היגיון כלכלי לשלול עסקה בגובה 5.4 מיליארד דולר, בפרט כשיש מיזוגים גדולים יותר על הפרק, כמו עסקת מיקרוסופט עם Activision Blizzard.

קיראו עוד ב"גלובל"

כשארה"ב העבירה את חוק השבבים בשנה שעברה, ממשלת הבינה ש-90% מהנתח העולמי של טייוואן בייצור שבבים מתקדמים יכול לסכן אותו ולפגוע בכלכלה, בטח כשהמתיחות עם סין מחריפה.

בשבוע שעבר חגג ממשל ביידן את יום השנה הראשון להפיכת החוק לרשמי, אבל היא עדיין לא חילקה את סובסידיות הייצור. היא אמורה להעניק מאות מיליארדי דולרים למפעלים חדשים לייצור מוליכים למחצה, חברות פרטיות וציבוריות, אבל זה יקרה רק כשהיא תקבל אור ירוק לכך.

בשורה התחתונה, הפעולה האחרונה של סין, למנוע עסקה כזאת, מדגישה עוד יותר את הפזילה לעבר אינטל. זוהי יצרנית השבבים האמריקאית היחידה שיכולה לקרוא תיגר על TSMC בתחום ייצור השבבים.

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    מגחך 24/08/2023 10:55
    הגב לתגובה זו
    אין לטאוור שום ידע מיוחד. ניהול כושל זה יש למכביר. אנשים שאף מקום עבודה לא יקח אותם כי הם לא יודעים כלום.
  • 5.
    לילי 18/08/2023 11:06
    הגב לתגובה זו
    תוכניות הפיתוח של טאואר נעצרו במשך שנה וחצי . הפיצוי שתקבל מאינטל לא יכסה את הנזק . עתה צריכה טאואר לחדש ציוד לחדש הסכמים ולבצע תיכנון לטווח ארוך . המשימה העיקרית להדביק את הפער הטכנולוגי .
  • מגחך 24/08/2023 10:58
    הגב לתגובה זו
    היה פרוייקט מחשוב מיותר ופרוייקט ננו מיותר. אין לטאוור אופק ייצורי או פיתוחי, המוצרים שלהם זה ג'אנק שסין אפילו לא טורחת להעתיק. יהיה להם עוד כמה שנים בינוניות עד שהכל ידעך ויעלם באבק.
  • 4.
    פאק צ׳אינה (ל"ת)
    E T 18/08/2023 10:48
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    אנונימי 18/08/2023 10:06
    הגב לתגובה זו
    נראה כמו הזדמנות למי שהיה בחוץ.סבלנות ימים יגידו השבבים זה סקטור מעולה ואין לי בעיה לקנות עוד שני מנות בטאואר.מחזיק גם נובה קמטק אנבידיה amd.לא המלצה בהצלחה לכולם
  • 2.
    שמואל א 18/08/2023 07:12
    הגב לתגובה זו
    גאון. אשכרה שאלת את זה? חשבת שהסינים פספסו את השאלה?
  • 1.
    סין נזק 17/08/2023 16:53
    הגב לתגובה זו
    חונקים את מי שמאיים
  • בדלרגע חשבתי שאתה מדבר על מערכת המשפט בארץ (ל"ת)
    שמואל א 18/08/2023 07:14
    הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

צילום: Jens Mahnke, Pexelsצילום: Jens Mahnke, Pexels
הטור של גרינברג

עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית

יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל    

שלמה גרינברג |
נושאים בכתבה טבע שברון


לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך. 

זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות". 

אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".

מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.

עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות

שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.