פורד
צילום: צילום מסך, אתר החברה

מניית פורד יורדת לאחר ירידה במכירות של רכבים חשמליים

החברה מסרה 40% יותר רכבים חשמליים מאשר שנה שעברה, אבל בחודשים האחרונים מראה האטה במכירות שככל הנראה פותחת את הדלת ליריבותיה
אדיר בן עמי |

מכירות הרכבים החשמליים של פורד FORD MOTOR ספגו האטה בחודש מרץ, כשהמסירות ירדו ל1,995 רכבים, לעומת 3,624 רכבים בפברואר ו-3,049 רכבים בשנה לפני כן. לרבעון הראשון פורד מסרה 10,866 רכבים חשמליים, עלייה של 40% לעומת שנה שעברה. למרות זאת מסתמן שהירידה במכירות בחודשים האחרונים פתחה את הדלת ליריבתה ג'נרל מוטורס שמסרה 20,670 רכבים חשמליים ותפסה את המקום השני למכירות רכבים חשמליים בארצות הברית אחרי טסלה.

פורד מסרה בסך הכל כ-171,944 רכבים במרץ, עלייה מנתון המסירות של מרץ בשנה שעברה שעמד על  159,328. מסירות הרכבים מסדרת ה-F של החברה היו כ-60,381 יחידות, עלייה מ-54,995 בחודש פברואר ומ-44,906 במרץ שנה שעברה. התוכניות של פורד הן לייצר רכבים חשמליים בקצב של 600,000 יחידות בשנה עד לסוף שנת 2023. מה שאומר שהחברה צריכה למכור יותר מ300,000 רכבים השנה, ככה שהדרך עוד ארוכה עד שתגיע ליעדה.

מכירות הרכבים החשמליים בכל העולם של פורד עמדו על 100,000 רכבים מתוכם 62,000 רכבים נמכרו בארצות הברית. 

לפני חודש הודיעה החברה כי היא מתכננת לפטר בשלוש השנים הקרובות כ-3,800 עובדים בתפקידי ההנדסה והניהול באירופה. פורד מסרה כי הגידול במחירי הסחורות הדרושות להן על מנת לייצר רכבים והצורך להקטין את מספר העובדים ככל שהחברה תייצר מספר רב יותר של רכבים חשמליים מובילים אותה לבצע את הפיטורים הללו.

 

"כיום קיימות פחות ופחות עבודות שניתן לבצע על מערכות הנעה קלאסיות כגון במנועי הבוכנה שמשתמשים בבנזין ובסולר", מסר ראש מחלקת ייצור הרכבים החשמליים של פורד, מרטין סאנדר, "אנחנו נכנסים כעת לעולם בו יש פחות פלטפורמות גלובליות עם צורך נמוך יותר בעבודה הנדסית".

בנוסף פורד הודיעה אז כי תשתף פעולה עם ספק סיני במפעל סוללות חדש בשווי 3.5 מיליארד דולר עבור כלי רכב חשמליים (EV) במישיגן, למרות המתיחות בין ארה"ב לסין.

ההכרזה הצפויה על העסקה בין פורד ל-Contemporary Amperex Technology Co. (CATL), באה בעקבות מושל וירג'יניה גלן יאנגקין שומר שהוא מוציא את המדינה מתהליך תחרותי כדי למשוך אליה את מפעל פורד המתוכנן על רקע הקשר שלה לחברה הסינית.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מייקל סיילור ביטקוין
צילום: טוויטר

אחרי צניחה של 30% - מייקל סיילור ממשיך לקנות ביטקוין

בעוד הביטקוין צונח והסנטימנט בשוק הופך שלילי, סטרטג׳י מגבירה רכישות וממשיכה להעמיס מטבעות, למרות שחיקת הפרמיה במניה וחשש גובר של משקיעים מגל ירידות נוסף

אדיר בן עמי |

הקריפטו ממשיך לקפוץ לראש הכותרות, אבל לא מהסיבות שמייקל סיילור קיווה להן. בזמן שכמעט כל נכס דיגיטלי נסחר בירידות חדות, מייסד סטרטג׳י MicroStrategy Inc 8.49%  דווקא קונה עוד ביטקוין. בעיני מי שעוקב אחריו כבר שנים, זו לא הפתעה. הוא מתייחס לכל ירידה כהזדמנות.


סטרטג׳י, שהפכה את עצמה לגוף שמחזיק ביטקוין בהיקפים חריגים, עדכנה שרכשה מטבעות נוספים בשווי של יותר מ-800 מיליון דולר בתוך שבעה ימים. זה היקף שמזכיר את ימי השיא של 2021. בסיכום עדכני, סטרטג׳י מחזיקה מאות אלפי מטבעות. מבחינת סכום בדולרים, מדובר בעשרות מיליארדים שמונחים על מטבע אחד. כמו במקרים קודמים, גם הפעם הכסף לא הגיע מהרווחים של החברה. במקום זה, סטרטג׳י בחרה במסלול מוכר: גיוס הון במבנה חוב. היא הנפיקה מניות בכורה נקובות באירו, וגייסה מעל שבע מאות מיליון דולר אחרי הוצאות.


הביטקוין צנח כמעט 30% מאז השיא של אוקטובר

הצניחה בביטקוין התרחשה דווקא בתקופה שבה כניסה מסיבית של שחקני וול סטריט, התמתנות ברגולציה ותמיכה פוליטית אמורה היתה ליצור רשת ביטחון למחיר. בפועל, זה לא הספיק כדי לעצור את הירידות. ירידות כאלה פוגעות במיוחד בחברות שבנו את הזהות שלהן סביב החזקת ביטקוין. סטרטג׳י היא הדוגמה הבולטת. מניית החברה מתנהגת כמו גרסה ממונפת של המטבע עצמו. כשהמחיר יורד, השווי שלה יורד מהר יותר.


מדד mNAV, שמשווה בין שווי השוק של החברה לבין ערך נכסי הביטקוין שלה, צנח בחדות. בעבר, המשקיעים היו מוכנים לשלם פרמיה גדולה כדי להחזיק מניה שמגיבה בעוצמה לתנודות המטבע. היום הפרמיה כמעט נעלמה. מאז 2020, כשהחברה נצמדה לביטקוין לראשונה, המניה זינקה 1500%. אבל הגיאות הזו יצרה גם מציאות קשה למי שקנה מאוחר. מהשיא בנובמבר האחרון, המניה איבדה יותר ממחצית מערכה. מי שחשש מדילול ומינוף מוגזם, קיבל בינתיים הוכחה.


עם הזמן, גם המתחרות של סטרטג׳י אימצו מודלים דומים. כולן הציגו עצמן ככלי חשיפה פשוטים לביטקוין. אבל התקופה האחרונה הראתה שהמודל חשוף לאותה מגמה: כשהשוק מתקרר, הערך שלהן מתכווץ כמעט עד ערך הנכסים שהן מחזיקות. אין כרית ביטחון.


ביל אקמן (רשתות)ביל אקמן (רשתות)

אחרי 17 שנה תחת שליטה ממשלתית: ביל אקמן מציע מסלול חדש לפאני מיי ופרדי מאק

המשקיע המיליארדר מבקש לדחות את תוכנית ההנפקה, למחוק את מניות הבכורה של המדינה ולרשום את החברות מחדש בניו יורק, מהלך שיכול לשנות את שוק המשכנתאות האמריקאי ולהגדיל משמעותית את שווי החברות

אדיר בן עמי |

ביל אקמן שוב מוצא את עצמו בלב אחת הסוגיות הפיננסיות הרגישות ביותר בארה״ב - עתיד ענקיות המשכנתאות פאני מיי ופרדי מאק. אבל הפעם הוא לא מציע עוד רעיון תיאורטי. המשקיע מציג תוכנית שלמה שמנסה לשנות את מסלול ההפרטה שמקדם ממשל טראמפ, ובעיקר לדחות את הצעד שכולם דוחפים אליו: הנפקה מהירה.

לפי אקמן, זה לא הזמן למכור את מניות הממשלה. הוא טוען שהאוצר צריך לפעול אחרת: לבטל את מניות הבכורה של המדינה ולהפעיל את כתבי האופציה שמעניקים לה כמעט 80% מהמניות הרגילות. זה מהלך שמאפשר לממשלה לקבל שליטה מלאה ואז להתחיל להזיז את החברות קדימה בלי למהר להנפיק. לפי המשקיע, הנפקה חפוזה תיכשל. לדבריו, השוק לא מוכן. בנקאים אולי לוחצים, והממשל מחפש הישג מהיר, אבל תהליך כזה דורש חודשים של בניית אמון, הצגת נתונים, מציאת משקיעים והערכות שווי יציבות. כרגע זה רחוק משם.


אקמן טוען שהממשל לא צריך למהר להנפקה, אלא לבצע קודם צעד פשוט: להחזיר את פאני ופרדי למסחר מלא בבורסה בניו יורק. לדבריו, זה אפשרי כבר השנה, בתנאי שהאוצר יכריז רשמית שהחזר החילוץ מ־2008 הושלם. מבחינתו, אין בזה מחלוקת: המדינה כבר קיבלה בחזרה את כל הסכום שהשקיעה בחילוץ, ואף גבתה כ־25 מיליארד דולר מעבר לכך.


בזמן שאקמן פרס את התוכנית בשידור חי ב־X, מניות שתי החברות דווקא עלו. פרדי קפצה בכמעט 4%, פאני עלתה מעט גם היא. השוק מבין שהמהלך עשוי לייצר ערך, לפחות בטווח הקצר, בעיקר לבעלי המניות ואקמן הוא אחד הגדולים שבהם.


17 שנה תחת הממשל האמריקאי

פאני מיי ופרדי מאק עדיין נמצאות תחת קונסרבטורה, משטר מיוחד שבו הממשלה שולטת בחברה ומפקחת על כל צעד. זה התחיל במשבר של 2008, אבל נמשך כבר 17 שנה. אף צד לא רוצה להפיל אותן, אף צד גם לא מצליח לשחרר אותן. ממשל טראמפ מדבר בחודשים האחרונים על הנפקה מהירה, אולי כבר השנה, אולי בתחילת 2026. אבל כל מי שמכיר הנפקות בהיקפים כאלה אומר בפה מלא שזה שאפתני מדי. מדובר בתאגידים שמנהלים טריליוני דולרים של משכנתאות, ולא בסטארט־אפ שמחפש במה.