פורד
צילום: צילום מסך, אתר החברה

מניית פורד יורדת לאחר ירידה במכירות של רכבים חשמליים

החברה מסרה 40% יותר רכבים חשמליים מאשר שנה שעברה, אבל בחודשים האחרונים מראה האטה במכירות שככל הנראה פותחת את הדלת ליריבותיה
אדיר בן עמי |

מכירות הרכבים החשמליים של פורד FORD MOTOR ספגו האטה בחודש מרץ, כשהמסירות ירדו ל1,995 רכבים, לעומת 3,624 רכבים בפברואר ו-3,049 רכבים בשנה לפני כן. לרבעון הראשון פורד מסרה 10,866 רכבים חשמליים, עלייה של 40% לעומת שנה שעברה. למרות זאת מסתמן שהירידה במכירות בחודשים האחרונים פתחה את הדלת ליריבתה ג'נרל מוטורס שמסרה 20,670 רכבים חשמליים ותפסה את המקום השני למכירות רכבים חשמליים בארצות הברית אחרי טסלה.

פורד מסרה בסך הכל כ-171,944 רכבים במרץ, עלייה מנתון המסירות של מרץ בשנה שעברה שעמד על  159,328. מסירות הרכבים מסדרת ה-F של החברה היו כ-60,381 יחידות, עלייה מ-54,995 בחודש פברואר ומ-44,906 במרץ שנה שעברה. התוכניות של פורד הן לייצר רכבים חשמליים בקצב של 600,000 יחידות בשנה עד לסוף שנת 2023. מה שאומר שהחברה צריכה למכור יותר מ300,000 רכבים השנה, ככה שהדרך עוד ארוכה עד שתגיע ליעדה.

מכירות הרכבים החשמליים בכל העולם של פורד עמדו על 100,000 רכבים מתוכם 62,000 רכבים נמכרו בארצות הברית. 

לפני חודש הודיעה החברה כי היא מתכננת לפטר בשלוש השנים הקרובות כ-3,800 עובדים בתפקידי ההנדסה והניהול באירופה. פורד מסרה כי הגידול במחירי הסחורות הדרושות להן על מנת לייצר רכבים והצורך להקטין את מספר העובדים ככל שהחברה תייצר מספר רב יותר של רכבים חשמליים מובילים אותה לבצע את הפיטורים הללו.

 

"כיום קיימות פחות ופחות עבודות שניתן לבצע על מערכות הנעה קלאסיות כגון במנועי הבוכנה שמשתמשים בבנזין ובסולר", מסר ראש מחלקת ייצור הרכבים החשמליים של פורד, מרטין סאנדר, "אנחנו נכנסים כעת לעולם בו יש פחות פלטפורמות גלובליות עם צורך נמוך יותר בעבודה הנדסית".

בנוסף פורד הודיעה אז כי תשתף פעולה עם ספק סיני במפעל סוללות חדש בשווי 3.5 מיליארד דולר עבור כלי רכב חשמליים (EV) במישיגן, למרות המתיחות בין ארה"ב לסין.

ההכרזה הצפויה על העסקה בין פורד ל-Contemporary Amperex Technology Co. (CATL), באה בעקבות מושל וירג'יניה גלן יאנגקין שומר שהוא מוציא את המדינה מתהליך תחרותי כדי למשוך אליה את מפעל פורד המתוכנן על רקע הקשר שלה לחברה הסינית.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אינטל 18A (X)אינטל 18A (X)

אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור

מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה. 

הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי  להשתפר דרמטית בשנה הקרובה. 

מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?

הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.

עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה. 

תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.


חג המולד כריסמס כריסטמס עץ אשוח
צילום: Istock

כולם רוצים לחגוג: האם עונת הכריסמס משפיעה גם עלינו - מי נהנה מזה ומי משלם ביוקר?

המלונות בנצרת ובחיפה בתפוסת שיא ובמסדרונות ההייטק האווירה מנומנמת - המשק הישראלי, שספג פגיעה קשה, מקבל בדצמבר זריקת מרץ מרעננת; אך לצד האורות המנצנצים, ישנם גם מפסידים 

ענת גלעד |


מי שעדיין חושב שחודש דצמבר בישראל מסתכם בסופגנייה ומטבעות שוקולד מוזהבים, מפספס את אחת המגמות הכלכליות המעניינות של השנים האחרונות. ישראל של סוף שנת 2025 היא כבר לחלוטין חלק מהכפר הגלובלי; דצמבר הפך לחודש של "צריכה היברידית" - שילוב של מסורת מקומית עם עונת חגים בינלאומית שחלחלה עמוק למיינסטרים הכלכלי, ויצרה דינמיקה המבוססת על חוויות ובילויים. ויש לכך גם משמעויות כלכליות - חבל הצלה לתיירות הפנים ולעסקים מקומיים, אבל במקביל הרכישה מאתרים בחו"ל דווקא מגלגלת כספים מהמשק המקומי החוצה, ובהייטק הכול ממתין על אש קטנה עד שהעולם יחזור לפעילות.

למי מצלצלים פעמוני החג?

תיירות הפנים ועסקי החוויות המבוססים על נוכחות פיזית ושירותים מקומיים מקבלים בדצמבר מנת חמצן כלכלי שאי אפשר לייבא באונליין. לפי נתוני משרד התיירות והלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס), תפוסת המלונות בערים המעורבות בשיא העונה מגיעה לכ-90%. לאחר שנים מאתגרות בענף ותיירות חוץ שעדיין מדשדשת, מדובר בפדיון קריטי ליציבות העסקים המקומיים. 

בערים המעורבות הקסם של חג המולד ממלא את הרחובות כבר מתחילת דצמבר - נצרת וחיפה, שבה מצוין פסטיבל "החג של החגים", הופכות למוקדי עלייה לרגל, והקהל הישראלי שמחפש תחושת חו"ל ותמונות יפות בלי לעבור בנתב"ג לא מאכזב. אך הרווח אינו מסתכם בלינה בלבד; "כלכלת החוויות" מייצרת תנועה ערה של מאות אלפי מבקרים בירושלים, חיפה ויפו סביב מיצגי אור ופסטיבלים אורבניים. אלו שירותים שדורשים נוכחות פיזית, ולכן הכסף נשאר בידי בעלי המסעדות, בתי הקפה והעסקים הקטנים בישראל. 

תעשיית חנוכה: כסף "ישן" במחירים חדשים

על רקע עצי האשוח המנצנצים, גם כלכלת חנוכה המקומית תורמת בוסט אדיר. כבכל שנה, גם ב-2025 נרשמו שיאים במכירות במאפיות, למרות שהמחירים הרקיעו שחקים, וסופגניות פרימיום נמכרות במחיר של עד 20 שקלים לאחת.

עולם הבידור, שחזר לפעילות מלאה ב-2025, מגלגל עשרות מיליוני שקלים על מופעי ענק ופסטיגלים, המהווים מוקד משיכה צרכני שלא עוצר גם בתקופות מיתון. השילוב בין חנוכה, כריסמס ונובי-גוד-סילבסטר (הצובר תאוצה בכל המגזרים) מייצר "חודש זהב" לקמעונאי המזון והאלכוהול, הנהנים מביקושים חסרי תקדים למוצרי פרימיום.