מאסק: טסלה ייצרה יותר מ-3 מיליון כלי רכב, המפעל בסין ייצר מיליון מהם
הצפי להגיע בקרוב לרף ה-3 מיליון היה ידוע כבר מפגישת המשקיעים האחרונה בעקבות הדוחות בתחילת אוגוסט, אז צוין המספר הזה כיעד קרוב, לכן המניה למעשה אינה מגיבה לידיעה עם שינויים מינוריים בערכה במסחר המוקדם היום. מדובר בנתון מרשים. טסלה החלה למכור מכוניות בשנת 2010 אז מכרה פחות מ-2000 מכוניות בשנה. הצפי הוא שמכירת שלושת מיליוני המכוניות הבאות תסתיים תוך פחות משנתים. עוד נתון מרשים הוא שרוב המכוניות שנמכרו הגיעו למעשה משני מפעלים בלבד. המפעל הוותיק בפרמונט, קליפורניה, והשני , החדש יחסית, משגנחאי שבסין. המשלוחים מסין החלו רק בתחילת 2020 ובתוך פחות משנתיים מכר המפעל כמיליון מכוניות. המפעל בפרמונט עבד 10 שנים לפני שהגיע ליעד הזה. במבט לעתיד טסלה פועלת להגדלה נוספת ביכולת הייצור על ידי שני מפעלים חדשים. המפעל בגרמניה שכבר החל לפעול והמפעל בטקסס. לדברי מאסק עד סוף השנה הנוכחית יעבדו מפעלי החברה בקצב מכירות של 2 מיליון מכוניות לשנה. הביקוש לתוצרת חברת הרכב החשמלי אמור לקבל דחיפה נוספת מהחוק המיוחד עליו אמור הנשיא ביידן לחתום בכל יום המייצר תמריצים להתמודדות עם שינויי האקלים. חלק גדול מהחוק נוגע לעידוד שימוש באנרגיות ירוקות, ובין השאר בתחום הרכב. החוק מעניק הטבה של 7,500 דולר לרוכשי רכב חשמלי, מה שעשוי להזניק את הביקוש. יחד עם זאת לא הכלל ורוד בממלכת מאסק. ככל הנראה לפחות חלק מהדגמים של טסלה לא יהיו זכאים להטבת המס. ההטבה מותנית בכמה קריטריונים - מחיר המכונית, הכנסת הקונה וכן מקום ייצור הרכב ורכיביו, ולא כל הדגמים עומדים בקריטריונים הללו. מבחינת מחיר הרכב, זכאים להטבת המס רק כלי רכב במחיר של פחות מ-55 אלף דולר או רכבי SUV וטנדרים במחיר של פחות מ-80 אלף דולר. התנאי הזה מוציא את דגמי X ו S, שניים מהרכבים החשמליים הנמכרים ביותר בארצות הברית, מתחום הטבת המס, שכן מחירם עובר את ה-100 אלף דולר. גם רכבי המתחרות: מרצדס EQS, פורשה טייקון, וההאמר של GMC לא נכללים בהטבת המס מאותה סיבה. גם חלק מהדגמים במודל 3 של טסלה לא יכללו בהטבת המס מאותה סיבה כיון שמחירם עולה על 63 אלף דולר. יחד עם זאת הדגם הבסיסי של מודל 3 נמכר תמורת 47 אלף דולר ולכן הוא יכלל בהטבה. מודל Y שנחשב ל-SUV נמכר תמורת 70 אלף דולר, מתחת לרף שנקבע ולכן גם בגינו תתקבל הטבת המס. תנאי נוסף להיכללות בתוכנית הוא שהייצור הסופי ייערך בארצות הברית, כך שכמה מדגמי הרכב החשמלי של יונדאי, קיה, אודי ופולסטר (החברה הבבת של וולוו) לא יכללו בהטבה. סך הכל נראה שיותר ממחצית דגמי הרכבים החשמליים שנמכרים כעת בארצות הברית לא יהיו זכאים להטבה, אם כי נראה שהיצרניות יתאימו מחירים ומקומות ייצור כדי להיכלל בהטבת המס החדשה. הגבלה נוספת קשורה לקוני הרכבים. משקי בית בעלי הכנסה שנתית של מעל 300 אלף דולר או שראש הבית מרוויח מעל 225 אלף דולר לא זכאים להטבה.Congrats Giga Shanghai on making millionth car! Total Teslas made now over 3M. pic.twitter.com/2Aee6slCuv
— Elon Musk (@elonmusk) August 14, 2022
- 3.י 16/08/2022 02:29הגב לתגובה זומאבד מהיחודיות שלו ברגע שיש לכולם, לא טוב למיצוב החברה,אני צופה שכבר יחכו אותך ומחכים אותך ונראה רכבים שנראים יותר טוב מטסלה גם חשמליים ,מה יעשה איילון עם כמויות כאלה ואז תתחיל הנפילה הגדולה ולאחר מכן התייצבות של החברה הזאת
- 2.דוד 15/08/2022 17:29הגב לתגובה זוהטבות למי שצריך ולא לכל אחד. ככה צריך להיות גם בדיור
- 1.וזה טוב לאנשים ולכדור הארץ כל המכוניות האלה?? (ל"ת)מכה מכה 15/08/2022 17:25הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ. קרדיט: רשתות חברתיותממשל טראמפ ישיק מכרז ענק לקידוחי נפט וגז במפרץ מקסיקו
הבית הלבן הודיע כי ב־10 בדצמבר ייערך מכרז ראשון למכירת זכויות קידוח בים, בהיקף אדיר של כ-324 אלף קמ"ר במפרץ מקסיקו, שאותו מיתג מחדש הנשיא כ-“מפרץ אמריקה”; שיעור התמלוגים ייקבע על 12.5% בלבד, כדי לעודד השתתפות רחבה מצד חברות האנרגיה; במקביל הודיע על מכרז נוסף באלסקה בתחילת 2026, בצעד ראשון בתוכנית כוללת של 36 מכרזים ימיים, שנועדה לקדם עצמאות אנרגטית ולהמריץ את תעשיית הנפט האמריקאית
ממשל טראמפ הודיע רשמית על מכרז עצום להענקת זכויות קידוח נפט וגז במים הכלכליים של ארצות הברית, כחלק ממדיניות “העצמאות האנרגטית” של הנשיא. לפי הודעת משרד הפנים, ב-10 בדצמבר 2025 ייפתח מכרז על שטח ימי של כ-80 מיליון אקר (324,000 קמ״ר) במפרץ מקסיקו, אזור
שטראמפ בחר למתג מחדש כ-“מפרץ אמריקה”. מדובר במכרז הראשון מתוך 30 מכרזים באזור, המתוכננים עד שנת 2040, במסגרת החוק החדש שאושר בקיץ האחרון.
הגוף המופקד על ניהול המשאבים האנרגטיים הימיים, ה-BOEM הודיע כי לצד המכרז במפרץ, ייערך גם מכרז נוסף במפרץ
קוק שבאלסקה ב-4 במרץ 2026. מכרז זה יכלול כמיליון אקר (כ-4,050 קמ״ר), והוא הראשון מבין שישה מכרזים מתוכננים באזור זה עד שנת 2032. על פי החוק החדש, המדינה מחויבת לקיים מכרזי קידוח ימיים מדי שנה כמעט לאורך שני העשורים הבאים.
ב-BOEM ציינו כי שני המכרזים יקבעו שיעור תמלוגים אחיד של 12.5%, הנמוך ביותר שמותר בחוק, במטרה “לעודד השתתפות רחבה מצד תעשיית האנרגיה” ולחזק את התחרות בשוק. ממלא מקום מנהל הסוכנות, אמר בהודעתו: "אנחנו פועלים על פי לוח זמנים צפוי וברור שהוגדר על ידי הקונגרס, במטרה לתמוך בפיתוח ארוך טווח של תעשיית הנפט והגז הימית של ארצות הברית בעשורים הבאים".
המהלך משתלב במדיניות רחבה יותר של הממשל, המבקשת להגביר את תפוקת הנפט, הגז והפחם, תוך צמצום רגולציה סביבתית והפחתת סובסידיות למקורות אנרגיה ירוקים. התוכנית החדשה נועדה להבטיח "רצף עסקי ויציבות השקעות" לחברות האנרגיה, לאחר שנים של תנודתיות רגולטורית בשווקים.
- אלמנת הנשיא נעצרת בחשד להונאה וחברת הקופונים יוצאת להנפקה בנאסד"ק
- שר האנרגיה של אבו דאבי יכהן גם כמנכ"ל זרוע ההשקעות הבינלאומית של אדנוק
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אלפי מקומות עבודה חדשים
האנליסטים מציינים כי פתיחת המכרזים הללו צפויה להניב עשרות מיליארדי דולרים לקופת המדינה וליצור אלפי מקומות עבודה חדשים במגזרי התשתית, ההנדסה והשירותים
הלוגיסטיים. עם זאת, פעילי סביבה ואנשי אקדמיה מזהירים מהשלכות אקולוגיות כבדות. "פתיחת שטחים חדשים לקידוח במים עמוקים עלולה להגדיל את הסיכון לאסונות סביבתיים ולפגוע במערכות אקולוגיות רגישות לאורך חופי המפרץ", הזהירו ארגונים סביבתיים.
