אילון מאסק טסלה
צילום: צ'ארלי דיטס, unsplash, יוטיוב

טסלה עולה למרות הירידות בוול סטריט; האנליסטים מעלים תחזיות

מותג הרכב החשמלי של מאסק מסר 241 א' רכבים ברבעון - 10-15 א' יותר משהשוק צפה, ו-20% יותר מברבעון הקודם. ב-New Street Research העלו את מחיר היעד, כשהם כותבים שהגידול הכמותי לצד התייקרות הרכבים תתרום לשורה התחתונה
איתי פת-יה | (3)
נושאים בכתבה אלון מאסק טסלה

לראשונה מאז תחילת פברואר –  TESLA INC (TSLA) שוב מתקרבת ל-800 דולר. המניה קעולה בוול סטריט למרות יום של ירידות חדות, אחרי שעקפה את צפי מסירות הרכבים לרבעון השלישי, והאנליסטים כבר מעלים את תחזיות הרווח שלהם לחברה.

מותג הרכב החשמלי של אילון מאסק מסר בתקופה 241 אלף רכבים, בעוד שבשוק ציפו שהנתון יעמוד על 225-230 אלף. מדובר בעלייה של 70% בהשוואה לרבעון המקביל ושל 20% בהשוואה לזו של הרבעון הקודם השני של 2021. כל זאת בזמן ששוק הרכב מתמודד עם השבתות של מפעלים בשל מחסור בשבבים – שתוקעים את הייצור כולו.

כך למשל, בדיימלר יצרנית מרצדס הופחת היקף הפעילות של המפעלים בקשקנט שבהונגריה ובברמן שבגרמניה, מה שקרה גם אצל פולקסווגן בדרזדן. PSA שמחזיקה בסיטרואן ופג'ו השביתה מפעל בצרפת ונוספים באיטליה. וולוו חוותה לאחרונה השבתה של מתקן בשוודיה שמאז שב לפעולה, אופל הכריזה על השבתה במתקן באייזנאך שבגרמניה, ג'נרל מוטורס גם כן הודיעה על השבתה לפני כחודש, של רוב המפעלים, ומנייתה איבדה 33%. הונדה ביפן ירדה לתפוקה של 40% במפעלי הייצור.

לאחר נתוני המכירות המעודדות של הרבעון השלישי, האנליסטים צופים כי הרווח למניה בו יהיה 1.54 דולר, בעוד שקודם להודעה של החברה עמדה תחזית הקונצנזוס על 1.47 דולר למניה. האנליסט פייר פראגו מהפירמה New Street Research כתב כי הם "מצפים להכאת תחזיות הרווח הרבעוני ב-50% ושורה של שדרוג תחזיות". כלומר, אם תשאלו אותו, הוא מצפה לרווח של 2.25 דולר למניה בדוחות הקרובים.

לדעתו הסיבה לכך תהיה הגידול במכירות הכמותיות בצד מחיר מכירה יקר יותר (בין אם בשל העלאת המחירים לעומת תקופות עברו ובין אם הודות לתמהיל שיטה לטובת דגמים או מפרטים יקרים יותר). כך שולי הרווח הגולמי עתידים לעלות, לפי פראגו, שמעניק למניה המלצת קנייה במחיר יעד של 900 דולר.

בפירמה וודבוש, האנליסט דאן ייב דווקא לא חשב שיש מקום לשנות את תחזיות הרווח, וגם לא את מחיר היעד. עדיין הוא בעמדה שורית על המניה ונותן לה גם כן המלצת קניה – אפילו במחיר יעד של 1,000 דולר למניה. גם בן קאלו מ-Baird הותיר את מחיר היעד על קנו – 764 דולר. כלומר, הוא סבור שהמניה יקרה מדי.

עוד אנליסט שחושב שטסלה יקרה הם ג'וזף ספאק (כן כן... זה עם K), שמצדו העלה את מחיר היעד ב-10 דולר מ-745 דולר ל-755, אך עם המלצת "החזק". צפי הרווח שלו לרבעון עלה מ-1.68 דולר למניה ל-1.95 דולר, וב-2022 הוא צופה רווח של 10.03 דולר למניה, ולא 8.93 דולר כמו קודם לכן, ומכאן מסתמן שהוא חושב שהמסירות החזקות מהצפוי לא היו עניין של הרבעון הקודם בלבד.

קיראו עוד ב"גלובל"

לשם פרופורציה, יש דובים גדולים ממנו: קחו למשל את ריאן ברינקמן מטסלה עם המלצת "מכירה". בכל זאת מידה של אופטימיות גילה כשאמר שאם כבר למכור, אז לפחות ב-215 דולר למניה, ולא ב-180 דולר, כמו בסיקור הקודם שלו על מניית טסלה. את תחזית הרווח שלו ל-2021 הוא העלה מ-5.5 דולר למניה ל-5.67 דולר, ובשנה הבאה מצא סיבה לחתוך תחזיות: העיכוב בייצור של הסייברטארק. על כן, הוריד את הצפי מ-6.75 ל-6.5 דולר למניה.

אגב, הוא חשב שהמכירות ברבעון יעמדו על 209 אלף רכבים ועתה הוא כותב למשקיעים ש"המסירות החזקות יותר מבדלות את טסלה משאר היצרניות שמתקשות להבטיח את אספקת השבבים, מה שמרמז על הוצאה טובה לפועל של עסקי החברה בהיבט הזה, וגם על ביקושים חזקים".

יב מוודבוש שהזכרנו קודם מאמין שנתוני המכירות משקפים את הביקושים החזקים שיהיו לרכבים חשמליים גם ברבעון הנוכחי. קאלו מאמין שתחזיות טסלה לתקופה הן ברות השגה. ככלל, בשוק נותנים את אותו צפי כמו ברבעון השלישי – 230 אלף מכוניות, יעד שאם יושג יציב את מספר המסירות השנתי על 860 אלף.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    איתמר פדן 05/10/2021 09:49
    הגב לתגובה זו
    תראו את האנליסטים האלה שאינם החוד הכי חד בקלמר, גם אם טסלה תמכור 10 מיליון מכוניות, זה עדיין לא מצדיק את המחיר המנופח שלה , שנגזר רק מהרצות של בעלי ענין!!! אחרת כל תעשיית הרכב ,ששויה חצי מטסלה , אמורה לעלות הרבה יותר , כי בהמשך מכוניות חשמליות ,יהיו מצרך רגיל , ולטסלה לא תהיה שום ייחודיות המצדיקה מחיר של פי -2 מכל תעשיית הרכב ביחד.
  • דובון 05/10/2021 11:13
    הגב לתגובה זו
    ושל שאל תעשיית הרכב ל-5-8 אחוז. לכן על כל רכב שטסלה מוכרת היא מרוויחה פי 4-5 מאשר פולקסוואגן למשל. וכן, טסלה תמכור 10 מיליון רכבים כבר ב-2025, וזה יהיה החלק הקטן יותר בהכנסות שלה - כי את הרווחים הגדולים היא תעשה מחטיבת האנרגיה הסולארית שלה וכן מתוכנת הנהיגה העצמית המדהימה שיש לה (מוניות אוטונומיות). לך ללמוד חמוד!
  • 1.
    משקיע 04/10/2021 21:02
    הגב לתגובה זו
    כוללללם רוצים טסלהההה
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקאתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוק
TOP 10

לא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם

דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה

הדס ברטל |
נושאים בכתבה תוצר לנפש

הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף  לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.

1 # סינגפור

סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.


עובדים
 בחברת טכנולוגיה בסינגפור קרדיט: גרוק
עובדים בחברת טכנולוגיה בסינגפור - קרדיט: גרוק


2 # לוקסמבורג

מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.

3 # איחוד האמירויות הערביות 

לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.