"האינפלציה בארה"ב תהיה מתחת ל-3%; השווקים לא תמחרו את זה"
כבר בסוף 2020, כשראיינו כאן את ז'אן בויווין, ראש מחלקת המחקר של בלאקרוק, מנהלת ההשקעות הפרטית הגדולה בעולם, הוא אמר שהכלכלה העולמית לא במיתון. היא רק זקוקה לריסטארט. הטיעון המרכזי היה שמיתון לרוב נוצר מעשי ידי אדם, כשהקורונה היא בעצם הפסקה שנכפתה על השוק ולא נוצרה כתוצאה מכשל בשווקים. עכשיו, בסקירה החצי שנתית של הקרן, שמנהלת 9.1 טריליון דולר, הוא חוזר על כך וטוען שגם הם לא העריכו את עוצמת הריבאונד הכלכלי.
"הכלכלה והשווקים העולמיים נמצאים ברגע הכי משמעותי מזה עשור. הקפיצה חזרה מהשוק של הקורונה היא מהירה בצורה מעוררת השתהות, מה שמחזק את הטענה שלנו שמדובר בריסטארט ולא במחזור התאוששות כלכלית רגילה – כשמדובר בקונטרסט קיצוני להתאוששות מהמשבר הכלכלי של 2008 והעשור האבוד שבא אחריו", כתבו בחטיבת המחקר של בלאקרוק.
"התחזיות החציוניות מראות על צמיחה של מעל הממוצע של הכלכלה האמריקאית ומדובר בתופעה לא רגילה, מאחר ורוב לצמיחה לוקח זמן לצבור תאוצה, אבל השאלה האמיתית היא מה צפוי לאחר מכן? רבים חשבו כי האינפלציה תחרוג מתחזיות הפד' בטווח הזמן הבינוני, סיבוב חד מהערכות המתונות לאינפלציה רק מלפני שנה. אנחנו צופים שבין השנים 2025 עד 2030 האינפלציה תהיה קצת פחות מ-3% וזה עדיין לא מתומחר בשווקים", המשיכו.
בבלאקרוק טוענים כי התמות שישלטו בעולם ההשקעות בעשורים הקרובים יהיה המעבר לכלכלת 0% זיהום, מהפכה מתמשכת במדיניות פיסקלית, הזדמנויות בשוק הסיני למרות המתיחות עם ארה"ב וחדשנות טכנולוגית שתעודד צמיחה.
- בלאקרוק שוברת שיאים: גיוס של 641 מיליארד דולר בשנת 2024
- בלאקרוק: מגעים לרכישת חברת השקעות ב-12 מיליארד דולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"המעבר לכלכלת 0% דורש השקעות עצומות, שינוי במודלים עסקיים וחדשנות. כרגע אין מפת דרכים לשינוי כזה טקטוני, כזה שאנחנו סבורים כי השוק עדיין לא מעריך אותה נכונה. המעבר יכול ליצור ביקוש מתמשך לסחורות כמו נחושת וליתיום, שהן קריטיות לתחום החשמל, אבל עלולות לפגוע בביקוש ובהיצע בטווח הזמן הקצר בסקטור הנפט, מה שיוביל לתנודתיות במחיר", העריכו.
"סין, שפולטת הכי הרבה גזי חממה התחייבה להגיע לניטרליות פחמנית כבר ב-2060, כשבראייה רחבה, אנו מאמינים שהנכסים הסיניים צריכים להיות נכסי ליבה לטווח הארוך ומשקיעים צריכים להיות חשופים לשווקים שם, למרות העולם הקוטבי שנוצר בשל המצב מול ארה"ב", הוסיפו.
בסקירה השבועית של מחטיבת המחקר, אומרים בבלאקרוק כי "הבנק המרכזי האירופי (ECB) נמצא במוקד השיח של בשבוע האחרון, ואנו מצפים ממנו לשמור על קצת רכישות הנכסים הנוכחי, גם לאחר שהריסטארט הכלכלי יצבור תאוצה. במידה וכן יאט את קצב הרכישות, אנו לא היינו ממהרים לפרש זאת כצעד נצי כיוון שהבנק עדיין מתרכז בשימור תנאים פיננסיים נוחים.
- עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
- השווקים סוגרים שנה בעליות - מה קורה באסיה ובחוזים והאם האופוריה מוצדקת?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
"יחד עם הקלות המדיניות הגמישה של הפד, צעדים אלו משרים אווירה חיובית על נכסים בסיכון, כולל מניות אירופיות. יש לזכור כי הדבר המרכזי אשר מניע את החלטות הפד הוא שינוי בתחזית האינפלציה, שכעת עדיין נשארת נמוכה. ככלל, אנו רואים את מחויבות ה-ECB למדיניות גמישה כרוח גבית לעמדתנו התומכת סיכון מבחינה טקטית ככל שהריסטארט הכלכלי צובר תאוצה.
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
צילום: Jens Mahnke, Pexelsעלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל
לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך.
זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות".
אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".
מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.
- העלאת דירוג לטבע; מניית החברה בשיא של 8 שנים
- טבע מגישה בקשה ל‑FDA לזריקה חודשית לסכיזופרניה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות
שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.
