רכב חשמלי
צילום: Waldemar Brandt on Unsplash

כפי שהערכנו; ההפסד של קוואנטום זינק, המניה יורדת 6%

החברה כבר ירדה 80% מהשיא שלה - בחברות חלום שכאלו נדרשת גם זהירות וגם ידיעה שבמקרים רבים, מדובר ביותר הימור מהשקעה
גלעד מנדל |
נושאים בכתבה ספאק

מניית חברת קוואנטום סקייפ יורדת 6% לאחר שהחברה דיווחה את דוחותיה הכספיים לרבעון הראשון של שנת 2021. החברה הציגה ברבעון הראשון הפסד, בנטרול הוצאות חד פעמיות של כ-44.7 מיליון דולר, כמעט פי שלוש מהרבעון המקביל אשתקד בו החברה הציגה הפסד של 15.9 מיליון דולר. אנחנו הערכנו שכך יהיה, שכן כאשר חברת סטארט-אפ מקבלת צ'ק פתוח מוול סטריט; היא בדרך כלל מגבירה את קצב שריפת המזומנים. לחברה יש כעת בקופה בערך 950 מיליון דולר, שייתכן שישמשו להגדלת עלויות המחקר ופיתוח עוד יותר.

חברת קוואנטום סקייפ עוסקת בפיתוח של סוללה למכוניות חשמליות שתהיה מבוססת על ליתיום במצבו היציב דבר שלדבריה יוכל להוביל לטעינה מהירה יותר, זולה יותר ובטוחה יותר. החברה מכונה לעיתים "חברת הסלבריטאים" מכיוון שמבין המשקיעים שלה ניתן למנות את ביל גייטס, חברת פולקסווגן וקרן ההשקעות הלאומית של מדינת קטאר.

החברה נכנסה לבורסה דרך ספאק שהודיע במהלך אוגוסט 2020 על המיזוג עימה – המיזוג עם הספאק היה נחשב לאחד ממיזוגי ה-SPAC המוצלחים ביותר כאשר מניית הספאק זינקה, בתוך חודשים אחדים ב-1,200% ממחיר של 10 דולר בו הונפקה ונסחרה עד להודעה על המיזוג עד למחיר של 130 דולר בשיא. הזינוק נבע גם מהעניין שהיה בזמנו סביב תעשיית הרכבים החשמליים והאוטונומים והמוצרים שנלווים להם, כגון סקטור הלידארים ועוד, וגם נבעה "מהסלבריטאים" שהשקיעו בחברה.  אך מאז קרסה מניית החברה ב-80% עד למחיר של 26 דולר למנייה כעת, כאשר המחיר המצוין לעיל משקף לה שווי של שלא לא פחות מ-10 מיליארד דולר.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)

אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים

ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אילון מאסק


אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.

כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.

הון של 500 מיליארד דולר

ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.

העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר  - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון. 

השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד. 

ריביאן אתר החברהריביאן אתר החברה

ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום

יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%

אדיר בן עמי |

ריביאן Rivian Automotive -6.11%  חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.


הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.


החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.


דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית

דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.


לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.