בועה או לא? שוק ה-IPO רותח
המסחר בחברת הביופרמה Scopus וחברת הטכנולוגיה הרפואית Vivos, שהונפקו השבוע, נעצר לאחר נהירה מטורפת של משקיעים אל שוק ההנפקות הראשוניות. Scopus המפתחת טיפול לסרטן, מזנקת בכ-500% ומשלימה זינוק של כ-600% מאז ההנפקה, לשווי של כ-535 מיליון דולר. Vivos מזנקת ב-31% לאחר שכמעט והוכפלה אתמול.
תמיכה חסרת תקדים של הפדרל ריזרב, לצד התעוררות של משקיעים פרטיים שהופכים לכוח הגדול ביותר בוול סטריט, הופכים את שוק ההנפקות הראשוניות לציבור ללוהט עם זינוקים של מאות אחוזים בימים ספורים. עד כה שנת 2020 רשמה את המספר הגדול ביותר של מיליונרים חדשים באמצעות IPO מאז בועת הדוט קום לפני כשני עשורים. תעשיית התרופות נהנית ממטאור של משקיעים לאחר שתפסה את תשומת לב האנליסטים בשנה האחרונה. מדד הביוטכנולוגיה של נאסד"ק נסחר כמעט בשיא השיאים.
אתר המסחר האלקטרוני וויש (WISH) הונפק אתמול במחיר של כ-24 דולר למניה וצללה מיד למחיר של כ-20 דולר, וכעת מזנקת ב-13% לשווי של מעל ל-10 מיליארד דולר. וויש מדווחת על מכירות של כ-1.8 מיליון פריטים ביום, כתוצאה מאלגוריתמים שמתאימים אישית את הפיד למוצרים הרלוונטים למעמד הנמוך והבינוני. היא מצליחה להציע מחירים זולים ולמכור בהיקפים אלו בעיקר הודות לרכישת מוצרים זולים מהמזרח, בדגש על סין. (לכתבה המלאה)
Wunong הסינית, חברה למסחר מקוון של מוצרי מזון, הונפקה אתמול במחיר של 5 דולר למניה ומיד הכפילה את עצמה. היום החברה נסחרת במחיר של כ-130 דולר למניה ! זינוק של כ-1000% ביומיים לשווי של כ-3.2 מיליארד דולר. חברת משלוחי המזון דורדאש (DoorDash) גייסה לפי מחיר של 102 דולר למניה סך של 3.4 מיליארד דולר. השווי לצורך הנפקה - 39 מיליארד דולר, היום כ-50 מיליארד דולר ללא רווח באופק. (להנפקה של דורדאש)
- אין AI בלי אנרגיה - האם המהפכה בדרך להיעצר בגלל חסמים באנרגיה?
- מה מאיים על מהפכת ה-AI?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"דורדאש מקבלת שליש מהשווי של מקדונלדס, זאת בדיחה. אתה חושב על זה ואומר לעצמך איזה פער בין חברה שפרושה בכל העולם ורווחית לעומת אחת שפועלת רק באמריקה ועדיין הפסדית", כך מסתכל שלומי כהן, פעיל ותיק ומומחה לשוק המניות האמריקאי על חגיגת ההנפקות בחודשים האחרונים בוול סטריט. "כבוגר מפולת 2000 אני יכול לומר שחוסר ההיגיון בשוויי השוק בהנפקות בוול סטריט מאד מזכיר את אז". (לראיון המלא)
שנת 2020 הייתה שנת הקורונה, שנת המשבר הכלכלי אבל גם שנת ההנפקות בבורסה. בדקנו מי היו חמש ההנפקות הגדולות של 2020 שסחפו אחריהן המוני משקיעים מכל העולם והאם הם הרוויחו מההנפקות האלה (ל-TOP 5 ב-BizTV)
השווים המטורפים ושוק ההנפקות הרותח מזכירים לרבים את הימים שלפני משבר הדוט.קום. מה דומה ומה שונה בין השוק של היום לשוק של אז? (לכתבה המלאה)
- 4.החגיגה נגמרה לברוח מהר . טראמפ בחוץ המשחק נגמר (ל"ת)יוסי 19/12/2020 10:28הגב לתגובה זו
- 3.אין הגיון בהשקעות 18/12/2020 06:08הגב לתגובה זוהמחאה אולי כמה קיקיוניות
- 2.לכאן או לכאן? 18/12/2020 00:14הגב לתגובה זוצ'ארלי מונגר שותפו של וורן באפט, טוען שמדובר באילוזיה הפיננסית הגדולה ביותר שהיתה אי פעם (=נותן לדוגמא את אפל שברקשייר היא מחזיקת המניות הכי גדולה בה)...ומנגד כאלה שטוענים ש-2021 תהיה שנת צמיחה ופריחה, במיוחד כשהחיסונים יעצרו את הקורונה. האם יופיע איזה "סוס שחור" שישבית את האופוריה?...הכול ייתכן
- 1.חסנו את עצמכם וקנו זהב (ל"ת)יוסי 17/12/2020 22:40הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
ג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיותמנכ"ל ג'יי פי מורגן: "אני לא קורא הודעות טקסט בעבודה, אין לי התראות בכלל"
מנכ"ל ג'יי פי מורגן, ג'יימי דימון, חושף את סוד הריכוז שלו בעבודה, מזהיר מפני הסחות דיגיטליות וממשיך לתקוף את תרבות העבודה: "כשאני בפגישות, אני מרוכז רק באנשים שמולי"
לטענתו, שימוש במכשירים בזמן פגישה הוא חוסר כבוד ובזבוז זמן. "פגישה צריכה להיות עם מטרה ברורה", הסביר, "ואם אתה עסוק במיילים או בוואטסאפ, זה סימן שמשהו בתרבות העבודה שלך לא עובד". גישה זו עומדת בניגוד חריף לרוח התקופה, שבה סמארטפונים, הודעות מיידיות ועדכונים מתפרצים הפכו לחלק בלתי נפרד מהעבודה.
מנכ"ל בנק ג'יי פי מורגן צ'ייס, ג’יימי דיימון, אחד מהמנהלים המשפיעים בעולם הפיננסים, גילה כי הוא כמעט ואינו משתמש בטלפון הנייד שלו בזמן העבודה, ובעצם לא קורא הודעות טקסט כלל במהלך היום. “אין לי התראות,” אמר דיימון “אם תשלחו לי הודעת טקסט במהלך היום, כנראה שלא אקרא אותה".
דיימון, שמנהל גוף עם יותר מ-300 אלף עובדים ברחבי העולם, מאמין שדווקא היכולת להתנתק מהטלפון היא סמל למנהיגות ולשליטה. "אנשים חושבים שתגובה מיידית לכל הודעה היא סממן של יעילות", אמר באחד הנאומים שלו בעבר, "אבל בפועל הם רק מוסחים יותר. היכולת להתרכז, לשמוע, להבין - היא זו שבונה מנהלים טובים".
לדבריו, יש רק חריג אחד לכלל: ילדיו. "ההתראות היחידות שאני מקבל הן מהילדים שלי. זהו. כשאחד מהם שולח לי הודעה, אני רואה את זה". דיימון, בן 69, סיפר כי הוא אינו נושא את הטלפון עמו לפגישות כדי לשמור על ריכוז מלא. “כשאני הולך ברחבי הבניין או מגיע לפגישות, אני לא מחזיק את הטלפון עליי. הוא נשאר במשרד. לפני הפגישות אני קורא את מה שצריך לקרוא, וברגע שאני שם, אני מרוכז ב-100% באנשים שמולי ובמה שהם אומרים. אני לא מוסח ואני לא חושב על דברים אחרים".
- אלוני חץ: רכישת אחזקות ג'יי פי מורגן בקאר - הושלמה
- ג'יימי דיימון: "המשבר בבנקאות לא הסתיים"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מתקפה על דור הזום: ככה לא בונים חברה
באותו קו ביקורתי, דיימון ממשיך להביע ספקנות עמוקה כלפי תרבות העבודה מהבית ואל מול דור ה-Z, שלדבריו "שכח מה זה לעבוד באמת יחד". בראיון פנימי שהודלף מוקדם יותר השנה נשמע דיימון כשהוא מאבד סבלנות כלפי עובדים שמסרבים לחזור למשרד. "אל תספרו לי שעבודה מהבית ביום שישי זה משהו שבאמת עובד,” הטיח בעובדיו. "אני מתקשר להרבה אנשים בימי שישי, ואי אפשר להשיג נפש חיה. נמאס לי מהשטויות האלה".
