מה הקשר בין הבחירות בארה"ב לשוק הקנאביס העולמי?
סקטור הקנאביס העולמי הוא עדיין סקטור דינמי מאוד ומוטה רגולציה. כלומר, ישנם שינויים מהותיים שיכולים לעבור על השווקים באופן כללי וגם על שווקים במדינות ספציפיות. אפשר לראות את זה במדיניות ממשלתית למתן אישורים לשימוש בצמח לצרכים רפואיים – מי מחמיר יותר או פחות – אבל גם בגישה פנים מדינית ללגליזציה ולפתיחת שווקים נוספים. כמובן שכל אלה משפיעים על חברות בסקטור, שמחפשות גישה למקורות הכנסה נוספים תמורת מרכולתן.
בהתחשב בהיקף השוק המדובר, שינויים מסוימים יכולים להיות מהותיים יותר. כמו המקרה של ארצות הברית לדוגמה, שלטענת האנליסטית שירי עדן מקרן סלע, המתמחה בשוק הקנאביס, הופך להיות השוק הכי מעניין היום, בשל הסיכויים הגוברים של המועמד הדמוקרטי, ג'ו ביידן לזכות בבחירות, מאחר והוא מוביל בפער דו ספרתי על הנשיא טראמפ.
"ארה"ב זה השוק הכי מעניין בעולם, בגלל שג'ו ביידן אמר כי הוא בעד אי הפללה ברמה הפדרלית אם ייבחר", אומרת עדן. "הדמוקרטים ניסו כבר להעביר את הסייף ביל (Safe Bill) כדי לאפשר לחברות להירשם לבורסה ולגייס שם כסף. ברני סאנדרס, שבמרוץ לראשות המפלגה הדמוקרטית אמר כי ביום הראשון כנשיא ארה"ב הוא יבצע לגליזציה, נמצא בצוות 100 הימים של ביידן – כך שלשוק שם יש לא מעט פוטנציאל".
את הכדאיות הזו, רואים לטענתה במדד HMUS.CN, העוקב אחר מניות הקנאביס האמריקאיות ביחס לתשואה של מדד HMMJ.CN העוקב אחר מניות הקנאביס הקנדיות – שנחשב לשוק הפרוגרסיבי והגדול בעולם בגישתו למריחואנה. שני המדדים נמצאים בבורסה הקנדית, שם לחברות קנביס מותר להיסחר. בקיצור, נכון לכתיבת שורות אלה, מדד HMUS - שנשמע קצת כמו חומוס בעברית – עומד על תשואה של 0% השנה. לא מרשים במיוחד עד שמגלים שתשואת מדד HMMJ עומדת על מינוס 27.8%. הפער, כאמור, משמעותי.
- חובות של 800 מיליון אירו והפסדי ענק: האם אינטר בדרך לפשיטת רגל?
- אינטר מזנקת ב-24% אחרי שהודיעה שתגייס 38 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"לפני שנה כבר התייחסתי לפער התמחור בין החברות האמריקאיות, יש פערי תמחור שהאמריקאיות מתומחרות בחסר ביחס לקנדיות, אז אנחנו רואים את צמצום הפער", היא אומרת. "בעיקרון, התועלת של האי-הפללה לא חשובה לחברות הציבוריות, הצפי הוא שזה יהיה רק השלב הראשון לקראת לגליזציה. גם אם ביידן לא ייבחר, כנראה שנראה שיפור בשנים הקרובות בתחום שם בשל סקרי דעת קהל מחייבים, המראים בבירור תמיכה גוברת בשימוש בקנאביס", הוסיפה.
על החשיבות של ארה"ב
כל מה שארה"ב עושה היא עושה בגדול. כך גם בשוק הקנאביס, שצפוי לייצר לא מעט עניין בשנים הקרובות. הרי לא סתם כל הקמעונאים והיצרנים הגדולים בעולם מכוונים לשם. זה השוק הכי רווחי כמעט בכל תחום מכירות אפשרי, בשל ערכו וחוסנו של הדולר.
בשוק האמריקאי, עדן מצביעה על שתי מניות שנסחרות בבורסה בקנדה, שביצעו קפיצה משמעותית השנה. הראשונה היא טרוליב (TCNNF), שביצעה זינוק מרשים מתחילת השנה של למעלה מ-100%, מרמה של 10.2 דולר למניה לרמה של 22.4 דולר נכון לסגירה אתמול. לחברה שווי שוק של 2.5 מיליארד דולר והיא מהמובילות בשוק בפלורידה בתחום והיא נכנסת לשווקים חדשים בימים אלה. החברה גם גייסה 300 מיליון דולר לאחרונה כך שיש לה עוד מקום לייצר נכסים נוספים.
- השורטיסטים מחכים לשוק בסיבוב
- האם אינטל "גנבה" מידע סודי מ-TSMC? סערה בתעשיית השבבים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- קרוז, פיט או צ'אן: מיהו שחקן הקולנוע העשיר ביותר בכל הזמנים?
המניה היא של קרן הריט IIPR, שייחודית בכך שהיא רוכשת מחקלאים שטחים ובאמצעות ליס-בק ל-15 שנה היא מסבה אותם למפעלי קנאביס. לחברה שווי של למעלה מ-2.7 מיליארד דולר, מחיר המניה עלה מ-76.3 דולר למניה בתחילת השנה, ל-126.6 דולר נכון לאתמול. או קרוב ל-69% במצטבר. אגב, מאז שהחברה החלה להיסחר בסוף נובמבר 2016, המניה זינקה בלא פחות מ-586%.
כמה חברות ישראליות מכוונות לשוק האמריקאי?
"כרגע אין בכלל. הישראליות מכוונות יותר לשוק האירופאי, בדגש על השוק הגרמני, למרות שיש שם פחות אישורים לקנאביס רפואי מאשר בישראל והוא נחשב לשוק רווי. אמנם פנאקסיה ישראל כבר עושה מהלכים כדי להיכנס לשוק שם, אבל החברות מכוונות לשם בגלל הרגולציה שהיא הכי מחמירה באיחוד. מי שיעמוד ברגולציה הגרמנית, זה יקל עליו להיכנס לשווקים אחרים כמו צרפת, איטליה, יוון ועוד מדינות אירופאיות".
מה עם השוק הישראלי?
"גם בשוק הישראלי יש שינויים לטובה, הראשון הוא הפיילוט של יואב קיש, שחברות הקנאביס יוזילו 60 מוצרים ובתמורה יקבלו אישור לייצא. כרגע, 2 החברות הכי קרובות ליצוא זו פנאקסיה שמחזיקה בתקן האירופי וחברת שיח מדיקל -0.84% שמייצרת תפרחות וחומרי גלם לפנאקסיה.
"בכל מקרה השוק הרפואי בישראל גדל ואנחנו כנראה בדרך ל-100 אלף מטופלים עד סוף השנה. ההערכות הן שתוך שנה עד שנה וחצי המספר צפוי לגדול פי 2, אלא אם יהיה נס גלוי ותהיה לגליזציה שתטרוף את הקלפים.
עד כמה הקורונה והרצון של המדינה לייצר מקורות הכנסה נוספים יכולים לתרום ללגליזציה?
"נכון לכרגע, הבעיה המרכזית היא פוליטית. אני יודעת שהמפלגות החרדיות מונעות ניסיונות ללגליזציה. המסר שפחות מדברים עליו הוא שראינו שהרבה מאוד אנשים במדינות שעברו לגליזציה, משתמשים בזה.
"אבל השימוש הוא לא רק רפואי או פנאי, השימוש לא דיכוטומי. כל אחד משתמש בקנאביס לצרכיו, בין אם זה כאבי גב כרוניים, כאבי ראש או מחזור. זה גם מאפשר לכולם להגיע לחומר מפוקח ואיכותי בלי להעמיס על הרופאים ומערכת הבריאות. בכל מקרה, כרגע מחכים שיורידו את ה-CBD מפקודת הסמים המסוכנים, מה שיהפוך אותו למוצר של מעל הדלפק ויכול לייצר הכנסות יפות לשחקניות בשוק".
מבחינת איכות הגידולים, האם יש לישראליות מה למכור מול האירופאים, האמריקאים והקנדים?
"המוצרים הישראליים הם בסטנדרט גבוה. החממות פה, הן חממות עם בקרת אקלים שנותנות שליטה די גבוה. כשהשוק באירופה יבשיל, אני מאמינה שיהיה מקום לכולם. בכל מקרה, בשנה הקרובה וכל עוד היצוא בחיתוליו, זה לא יהיה מקור הכנסה משמעותי".
מה עם נושא היבוא?
"לפי מחקר שערכתי, היכולת המצרפית של כלל חברות גידול הקנאביס בישראל הוא 300 טון תפרחת. זה לא כולל את היבוא מאוגנדה. רק מה שמגודל בארץ. כך שאין צורך אמיתי ביבוא".
- 6.מה בנוגע לסל mj בארהב זה הסל המוביל (ל"ת)עמי 24/10/2020 16:44הגב לתגובה זו
- 5.רונן 24/10/2020 16:43הגב לתגובה זואינטרסיים אישיים.
- 4.שוק הקנאביס האמריקאי בדרך לטוס (ל"ת)אבי 24/10/2020 13:53הגב לתגובה זו
- 3.רפי 24/10/2020 13:46הגב לתגובה זונראה שהמניה שלה מדשדשת. חבל שלא התייחסה גם לזה..
- 2.קרן קלע לא שייכת לברמלי שהורשע השבוע? (ל"ת)ברמלי 24/10/2020 11:31הגב לתגובה זו
- 1.לדעתי האישית זה עוד יפרוץ מעלה ! (ל"ת)רן 24/10/2020 10:18הגב לתגובה זו
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותתוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה
19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה
שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר
מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי
של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.
כוחו של הרגל
הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב
החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה
למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.
האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני
שיאומי אימצה גישה שונה
לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו
ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.
ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות
כמעט
בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב
של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.
לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין
עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.
סאנה טאקאיצ’י יפן (קרדיט רשתות חברתיות)ראש ממשלת יפן מסרבת לסגת מהצהרות על טייוואן - המשבר מול סין מחריף
ראש ממשלת יפן, סאנאה טאקאיצ'י מבהירה שהתקפה על טייוואן הוא איום על יפן ויצדיק שימוש בכוח צבאי
ראש ממשלת יפן, סאנאה טאקאיצ'י, דחתה את הדרישה הסינית לחזור בה מהצהרותיה על טייוואן, והבהירה כי אין כל שינוי בעמדתה הביטחונית של טוקיו בנוגע למצב של איום אזורי. בכך, העמיקה טאקאיצ'י את המשבר המדיני הראשון שלה מאז שנכנסה לתפקיד בחודש שעבר.(להרחבה: לראשונה מאז מלחמת העולם השנייה: איומים במתקפות ישירות בין סין ליפן)
במוקד המחלוקת, התבטאות של טאקאיצ'י, שבה הצהירה כי תרחיש צבאי במיצר טאיוואן עלול להיחשב כאיום ישיר על קיומה של יפן. אמירה זו נחשבת לקפיצת מדרגה בעמדה היפנית, והיא עוררה תגובה חריפה מצד בייג'ינג שכללה צעדי ענישה כלכליים.
בסין הכריזו כי יינקטו "אמצעים חמורים" אם יפן לא תחזור בה מהאמירה, ובינתיים הוקפאו אישורי ייבוא של פירות ים יפניים, הופסקה תיירות מאורגנת מסין ליפן, וכן נעצרו אישורים להפצת סרטים יפניים בשוק הסיני. עם זאת, בייג'ינג עדיין לא איימה בפגיעה בייצוא נדירים - מהלך בעל השלכות רחבות יותר על הכלכלה העולמית.
טאקאיצ'י מצדה נוקטת קו כפול: מצד אחד היא שומרת על ניסוח כללי וזהיר ("החלטות יתקבלו בהתאם לנסיבות"), אך מצד שני אינה מוכנה להתנצל או לחזור בה. במסיבת עיתונאים הבוקר, טרם צאתה לפסגת ה-G20 בדרום אפריקה, הדגישה כי העמדה הממשלתית נותרה עקבית.
- המניות ביפן בשיא - ראשת הממשלה סנאֶה טאקאיצ'י מניעה עלייה חדה בשווקים
- האישה הראשונה שתנהיג את יפן ואיך זה משפיע על הניקיי?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המפגש הקודם בין טאקאיצ'י לנשיא סין שי ג'ינפינג נערך בפסגת APEC בקוריאה הדרומית, ובמהלכו סיכמו השניים על "קידום כולל של יחסים מועילים הדדית". כעת, מתברר כי הקרע סביב טאיוואן עלול להכתיב את הטון ביחסים הבילטרליים.
