חזרה לשגרה? הנאסד"ק קפץ ב-2.7%, פייבר זינקה ב-10.4%
לאחר הירידות החדות ב-3 ימי המסחר האחרונים, יום המסחר בוול סטריט מתנהל בעליות שערים חדות כאשר התנודתיות בשוק ממשיכה להיות גבוהה. סאגת הפוזיציה הגדולה של סופטבנק עדיין צפויה לעמוד במוקד. במקביל, דריכות בשווקים לקראת החלטת הריבית מחר באירופה. נציין כי התמיכה מצד הפד' צפויה לרדת בימים הקרובים.
מדדים בוול סטריט
S&P 500 0.13%
דאו ג'ונס 0.16%
נאסד"ק -0.21%
- אבוג'ן נסחרת מתחת למזומן - הזדמנות או מלכודת?
- מנכ"ל אבוג'ן: "חברות כמו גוגל נכנסות לתחום, זה פותח ריינג' אחר של עסקאות שאפשר לעשות"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לאחר תקופה ארוכה של עליות בשווקים ותחושת אופוריה, התנודתיות בוול סטריט חזרה בעוצמה בימי המסחר האחרונים. עיקר הלחץ התרכז בימים האחרונים ב"מניות המומנטום" שזינקו בחודשים האחרונים. מניות כמו טסלה, אפל, אמזון ומייקרוסופט ירדו עד עשרות אחוזים בתוך זמן קצר.
כפי שציינו בביזפורטל בימים האחרונים (לכתבה המלאה), הסיפור הגדול בשוק בארה"ב הוא חשיפת המהלך של סופטבנק היפני בחודשים האחרונים. ע"פ הדיווחים בימים האחרונים, לתאגיד היפני היה חלק מרכזי בהרצה של "מניות המומנטום" בחודשים האחרונים, כאשר הוא ביצע הימור חריג במיוחד בשוק הנגזרים ולמעשה גרר את כל השוק אחריו.
חלק מהדיווחים מצביעים כי הבנק חיסל את רוב הפוזיציות שלו במניות הטכנולוגיה הגדולות. עם זאת, יש לציין כי אם סופטבנק עדיין נמצא בחלק מהפוזיציה, יש תמריץ לשווקים "להעניש" את התאגיד היפני ע"י ביצוע מכירות של חברות הטכנולוגיה.
- "פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
- מכה בכנף למונית האווירית: ארצ'ר אוויאיישן צנחה לאחר הפסד רבעוני
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
בתוך כך, דריכות מורגשת בשווקים לקראת החלטת הריבית באירופה מחר. הבנק המרכזי אמנם לא צפוי לשנות את הריבית, אך המשקיעים בשוק מצפים לראות את הצפי בנוגע לתוכנית הרכישות בחודשים הבאים.
בגזרת הסחורות, הנפט מטפס כעת ב-4% וצפוי לרכז עניין לאחר שרשם אמש את הירידות החדות בחודשים האחרונים עם ירידות של יותר מ-8%. מחיר הזהב מטפס ב-0.5% ונסחר ברמה של 1,950 דולרים לאונקיה.
במרכז
מניית יצרנית הרכבים טסלה (סימול:TSLA) זינקה ב-10.8% לאחר ירידות של 21% במהלך המסחר אמש מלבד הסיפור סביב סופטנבק, מניית החברה קיבלה בסופ"ש האחרון הודעה כי היא איננה צפויה להיכנס למדד ה-S&P500 (לכתבה המלאה).
מניות הטכנולוגיה הגדולות המשיכו לרכז עניין לנוכח הירידות החדות בימים האחרונים. בהקשר זה נציין את מניית אפל (סימול:AAPL) , אמזון (סימול:AMZN), (סימול:FB), מניית מייקרוסופט (סימול:MSFT).
בגזרת הישראליות, רדיהל (סימול: RDHL) צפויה לרכז עניין לאחר שזינקה אמש ב-13% לאחר שהודיעה כי תרופת opaganib של החברה הציגה במודל פרה-קליני עיכוב מוחלט של הווירוס הגורם למחלת הקורונה. על פי הדיווח, Opaganib מנעה לחלוטין שכפול של הווירוס לאחר שלושה ימי אינקובציה על-פי מדידה במודל של רקמת ריאה אנושית. הפעילות של opaganib במודל זה הגיעה לרמת הפעילות ואף התעלתה על הפעילות של תרופת remdesivir של גיליאד (סימול: GILD) אשר שימשה כבקרה חיובית בניסוי (לכתבה המלאה).
אסטרהזנקה (סימול: AZN) צפויה לרכז עניין לאחר שדיווחה על עצירת הניסוי לפיתוח חיסון לקורונה. מדובר בחיסון שמפותח על ידי ענקית התרופות בשיתוף אוניברסיטת אוקספורד, ונמצא בשלב האחרון של הניסויים הקליניים. החיסון של אסטרהזנקה לצד הפיתוח של פייזר, מודרנה ונובהווקס היה אמור להיות בין המובילים ב"מרוץ לחיסון" והחשש הוא שדיווח על עצירה עלול ללמד על מורכבות בפיתוח החיסון, אם כי, אסטרהזנקה מדווחת על בעיות בטיחות וחולי לא מוסבר באחד המשתתפים בניסוי - דבר העשוי ללמד על כשלים נקודתיים לאסטרהזנקה.
עוד ישראליות בולטות: וויקס (סימול:WIX) עלתה ב-5.1%. טבע (סימול:TEVA) נסגרה ביציבות לאחר יום תנודתי. סולאראדג' (סימול:SEDG) עלתה ב-2.4%. אבוג'ן (סימול:EVGN) עלתה ב-3.9% לאחר יום תנודתי.
- 7.יוסי 09/09/2020 21:29הגב לתגובה זומחר אדום בישראל כרגיל
- מי מתלהב? 10/09/2020 07:38הגב לתגובה זוכאן יש הרבה חברות שמחירם לא השתנה כבר 10 או 13 שנה, משנת 2007.הבורסה כאן מתה מזמן מזמן. מה שקורה כאן זה פיקציה. קונים ומוכרים על ריק. מזמן אמרו קדיש על הבורסה בישראל.
- 6.מחר עליות חדות, חייבים קצת לצמצם פערים עם הוול סטריט (ל"ת)שרגא 09/09/2020 20:59הגב לתגובה זו
- הפוך , ירידות. 10/09/2020 07:41הגב לתגובה זוהבורסה כאן היא לא באמת בורסה.
- 5.תלוי באיזו מדינה לא בישראל (ל"ת)חזרה לשגרה 09/09/2020 20:05הגב לתגובה זו
- 4.זה לו חזרה לשיגרה זה חזרה לגניבה להריץ זה פשה (ל"ת)אבי 09/09/2020 17:53הגב לתגובה זו
- 3.דוד 09/09/2020 17:50הגב לתגובה זוביקושניר יש לו עסקים בבורסה יודע הכול מרצים המשטרה בדרך
- 2.גנבים כדימה מרצים את השוק כסף כל (ל"ת)דוד 09/09/2020 17:47הגב לתגובה זו
- 1.נכסח לאמריקנקים ת'צורה. אל תידגו. הגידו להם בהאיוש. (ל"ת)חניבעל השימשוני 09/09/2020 16:33הגב לתגובה זו
- כמה אתה מעריך שיירד היום ובכלל? (ל"ת)לממשיכים 09/09/2020 17:13הגב לתגובה זו
- בכלל? 09/09/2020 19:0926 חודשים בוודאות 97%!!
- למה יפול למרות כרגע הכל טוב? אתמול לא ירד מספיק ינעל הע (ל"ת)ממשיכים 09/09/2020 17:13הגב לתגובה זו
- איזה תגובה דבלית מראה איזה רמה אתה .. (ל"ת)למגיב 09/09/2020 16:50הגב לתגובה זו
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקלא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם
דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה
הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.
1 # סינגפור
סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.

2 # לוקסמבורג
מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.
- עלייה של 3.7% בתמ"ג ברבעון הראשון
- סיכום 2024: צמיחה אטית והוצאות בטחוניות תופחות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
3 # איחוד האמירויות הערביות
לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
