גרף

זה הגרף שמטיל כעת אימה על המשקיעים - קריסה של 20% ביום אחד?

האם קריסה דומה לזו שנראתה ב-1987 קרובה גם היום? לפחות ע"פ הגרף הבא יש סיבות לדאוג - "לא פוסל מימוש של 10% בחודשים הקרובים"
נושאים בכתבה גרף

לא רק המעו"ף, גם מדד ה-s&p 500 האמריקאי נמצא כעת בשיא כל הזמנים ברמת 1,890.9 נק'. למעשה, מגמת השוק השורי נמשכת כבר חמש שנים, מאז רמת השפל האחרונה שנרשמה ב-3.9.2009. מי שמצא השוואה מפחידה משהו למצב דומה מאוד שנגמר עם הנפילה הגדולה ב-1987 הוא אסטרטג ההשקעות הראשי ב-Wells Capital Management, ג'ים פאולסן.

ההשוואה של פאולסן נסמכת על הגרף הזה של מדד ה-s&p 500. הגרף מראה כי השוק השורי שהחל ב-1982 נמשך 1,274 ימים לפני שהחלה הקריסה ב-1987. בשני המקרים המדד רשם עלייה של כ-175%. על פי הספירה הזו חלפו כבר יומיים מאז היום ה-1,274 לשוק השורי. באותו יום היסטורי מדד ה-s&p 500 הגיע לשיא של 366.7 נק'.

"מעבר לזאת" מציין פאולסן, "אנחנו מצויים במרחק של 37 ימים מעוד נקודת יעד היסטורית כאשר ב-19 באוק' 1987 נרשמה הנפילה היומית הגדולה ביותר במדד ה-s&p 500 בכל הזמנים - קריסה של 20%." פאולסן טוען כי הוא אינו חושב שאנחנו בדרך לשחזור של יום שחור כזה, אבל הוא אינו פוסל מימוש של 10% במדד הזה בטווח של החודשים הקרובים.

פאולסן מוסיף וכותב כי "אנחנו בעיקר רואים כעת את הקשר הברור בין שני הגרפים ובטוחים שגם אתם רואים אותו. שני השוקים השוריים האלה נולדו מתוך מצב של חוסר אמון מוחלט ."

תגובות לכתבה(22):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 16.
    אברום 05/04/2014 14:29
    הגב לתגובה זו
    כתבים נכבדים, אולי כדאי שתכתבו על נדידת הציפורים, נושא שיש בו אמת ולא נבואה בלתי אמינה ולא מבוססת. השוק הוא גדול מכולנו. השוק ממש לא קורא את הכותרות. כך שהכותרות שאתם מייצרים הם דרמטיזציה מיותרת.
  • 15.
    שימולב מימושים חדים יביאו לשינוי מגמה-לירידות כולל מפול (ל"ת)
    אביאל בן נקווה 05/04/2014 09:44
    הגב לתגובה זו
  • 14.
    כתבה שטחית לא מבוססת ולא מסקרת את הסיבה לקריסה שהיתה (ל"ת)
    אליג 04/04/2014 09:48
    הגב לתגובה זו
  • נראה כאחד המדבר מפוזיציה של ממתין המנסה לייצר הזדמנות (ל"ת)
    פאניקה מביאה הזדמנות 04/04/2014 13:29
    הגב לתגובה זו
  • 13.
    רוביני 03/04/2014 19:15
    הגב לתגובה זו
    לא חסרים צרי עין שיושבים כל היום והלילה וחורשין נבואות שחורות מתוזמנות בדיוק למען אותה מטרה שלשמה הם מצפים וחותרים במגמה עויינת .
  • 12.
    מאיפו הגרף הזה מספר האסטרולוגיה ? (ל"ת)
    22 03/04/2014 18:05
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    בטח היום גם בלילה כלכלי יפחידו אותנו עם הגרף המטופש הזה (ל"ת)
    AMI 03/04/2014 15:00
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    ליאת 03/04/2014 14:13
    הגב לתגובה זו
    לפני כמה חודשים פרסמתם את אותה הכתבה. משעמם לכם?
  • אז זה לא השפיע - אולי הפעם זה יגרום להיסטריה. (ל"ת)
    יושב בחוץ ומחכה ומצפ 04/04/2014 13:31
    הגב לתגובה זו
  • לדעתי, היה גרף אחר של המפולת הגדולה ב- 1929 כמדומני (ל"ת)
    אבי 03/04/2014 18:00
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    רובאסט 03/04/2014 14:12
    הגב לתגובה זו
    לזה כמו תמיד , נפילה לא מגיעה שמחכים לה.
  • 8.
    נביא 03/04/2014 13:59
    הגב לתגובה זו
    הקטר הסיני כבר בהאטה המשבר שם יביא למכירת יתרות מטח אמריקאיות ויצירת כאוס לדעתי זה יקרה ב 2015-2016 המעוף יגיע ל 800.
  • 7.
    אורן 03/04/2014 13:12
    הגב לתגובה זו
    שלא יפחידו אותכם בכל מה שקורה תהיה הפוגה קלה ואחכ הכל יהיה כבשיגרה , לפזר את ההשקעה נכון ולא במקום אחד. טכנולוגיה - ביוטק-תקשורת בהצלחה
  • 6.
    111 03/04/2014 12:58
    הגב לתגובה זו
    איך הזמן רץ.... הכל אפשרי בבורסה
  • ברק 03/04/2014 15:24
    הגב לתגובה זו
    יש מצב שאתה טועה, תבדוק שוב
  • 5.
    האחד 03/04/2014 12:45
    הגב לתגובה זו
    כל 7 שנים השוק מתפרק: 87, 94, 01, 08 והקריסה הבאה 2015. מה שאומר שבחודשים הקרובים השוק ידשדש באיזור הפסגה ונמשיך לקרוא על הנפקות הזויות ורכישות הזויות כמו הסכום ששולם עבור וואטסאפ או עבור אוקולוס, ואז העסק יתפרק שוב. כמות הכסף היא סופית, ולכן ברגע שאחרוני המשקיעים שהם הקהל הרחב והתמים שכל השנים ראה את השועלים מרוויחים ובסוף נשבר ונכנס, נכנסים לבורסה ואין כסף חדש שייכנס, השווקים נבלמים ונשארים תקועים באותה רמה שיא, ואז רק צריך לבוא ניצוץ קטן שמפעיל את המפולת. עוד מוקדם למפולת, עוד בערך חצי שנה,שנה זה יגיע.
  • משקיע 03/04/2014 14:24
    הגב לתגובה זו
    מה קרה ב-94? וב-2001 כבר היינו אחרי הנפילה, אז כל התיאוריה שלך מתפרקת
  • האחד 03/04/2014 16:09
    ב94 היתה קריסה עולמית בשווקי האגח, לגבי 2001 הקריסה החלה בסוף 2000 והמשיכה לתוך 2001, אני זוכר כי התחלתי לעבוד בחברה אחת בספטמבר 2000 כשהאופטימיות היתה בשיאה ועברתי לחברה אחרת באפריל 2001 חודשיים שלושה אחרי שהבלאגן התחיל. חוץ מזה זה לא מדע מדוייק, כמו שכתבתי, חצי שנה-שנה
  • 4.
    כל ילד זב-חוטם יודע שהפיצוץ מגיע. (ל"ת)
    ג'נט ילן-ברקוביץ' 03/04/2014 12:35
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    Y 03/04/2014 12:31
    הגב לתגובה זו
    אין אלטרנטיבה לכסף כל עוד הריבית נמוכה ולכן נמשיך לראות את פמפום הבועה. ברגע שיעלו את הריבית תבוא הקריסה.עד אז תהנו מהבועה הכי גדולה בהסטוריה
  • 2.
    קורא בכוכבים 03/04/2014 12:29
    הגב לתגובה זו
    אתם לא מתביישים לפרסם את הממבו ג'מבו הזה? אתמול עשיתי סיאנס עם הרוח של סטיב ג'ובס הוא אמר לי עליות של 3000% אחוז בשנה הקרובה אולי תעשו גם על זה כתבה?
  • 1.
    בקרוב משקיעי הנדלן באים לעזור לביבי בבורסה (ל"ת)
    מימוש? 03/04/2014 12:21
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותאלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיות

להיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים

"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?

רן קידר |
נושאים בכתבה נטפליקס סוני

נטפליקס Netflix, Inc 0.61%   רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.

על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.

איפה המרצ'נדייז? 

אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.

הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים. רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.

במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32%   (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro Inc.  (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.