גרף

זה הגרף שמטיל כעת אימה על המשקיעים - קריסה של 20% ביום אחד?

האם קריסה דומה לזו שנראתה ב-1987 קרובה גם היום? לפחות ע"פ הגרף הבא יש סיבות לדאוג - "לא פוסל מימוש של 10% בחודשים הקרובים"
נושאים בכתבה גרף

לא רק המעו"ף, גם מדד ה-s&p 500 האמריקאי נמצא כעת בשיא כל הזמנים ברמת 1,890.9 נק'. למעשה, מגמת השוק השורי נמשכת כבר חמש שנים, מאז רמת השפל האחרונה שנרשמה ב-3.9.2009. מי שמצא השוואה מפחידה משהו למצב דומה מאוד שנגמר עם הנפילה הגדולה ב-1987 הוא אסטרטג ההשקעות הראשי ב-Wells Capital Management, ג'ים פאולסן.

ההשוואה של פאולסן נסמכת על הגרף הזה של מדד ה-s&p 500. הגרף מראה כי השוק השורי שהחל ב-1982 נמשך 1,274 ימים לפני שהחלה הקריסה ב-1987. בשני המקרים המדד רשם עלייה של כ-175%. על פי הספירה הזו חלפו כבר יומיים מאז היום ה-1,274 לשוק השורי. באותו יום היסטורי מדד ה-s&p 500 הגיע לשיא של 366.7 נק'.

"מעבר לזאת" מציין פאולסן, "אנחנו מצויים במרחק של 37 ימים מעוד נקודת יעד היסטורית כאשר ב-19 באוק' 1987 נרשמה הנפילה היומית הגדולה ביותר במדד ה-s&p 500 בכל הזמנים - קריסה של 20%." פאולסן טוען כי הוא אינו חושב שאנחנו בדרך לשחזור של יום שחור כזה, אבל הוא אינו פוסל מימוש של 10% במדד הזה בטווח של החודשים הקרובים.

פאולסן מוסיף וכותב כי "אנחנו בעיקר רואים כעת את הקשר הברור בין שני הגרפים ובטוחים שגם אתם רואים אותו. שני השוקים השוריים האלה נולדו מתוך מצב של חוסר אמון מוחלט ."

תגובות לכתבה(22):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 16.
    אברום 05/04/2014 14:29
    הגב לתגובה זו
    כתבים נכבדים, אולי כדאי שתכתבו על נדידת הציפורים, נושא שיש בו אמת ולא נבואה בלתי אמינה ולא מבוססת. השוק הוא גדול מכולנו. השוק ממש לא קורא את הכותרות. כך שהכותרות שאתם מייצרים הם דרמטיזציה מיותרת.
  • 15.
    שימולב מימושים חדים יביאו לשינוי מגמה-לירידות כולל מפול (ל"ת)
    אביאל בן נקווה 05/04/2014 09:44
    הגב לתגובה זו
  • 14.
    כתבה שטחית לא מבוססת ולא מסקרת את הסיבה לקריסה שהיתה (ל"ת)
    אליג 04/04/2014 09:48
    הגב לתגובה זו
  • נראה כאחד המדבר מפוזיציה של ממתין המנסה לייצר הזדמנות (ל"ת)
    פאניקה מביאה הזדמנות 04/04/2014 13:29
    הגב לתגובה זו
  • 13.
    רוביני 03/04/2014 19:15
    הגב לתגובה זו
    לא חסרים צרי עין שיושבים כל היום והלילה וחורשין נבואות שחורות מתוזמנות בדיוק למען אותה מטרה שלשמה הם מצפים וחותרים במגמה עויינת .
  • 12.
    מאיפו הגרף הזה מספר האסטרולוגיה ? (ל"ת)
    22 03/04/2014 18:05
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    בטח היום גם בלילה כלכלי יפחידו אותנו עם הגרף המטופש הזה (ל"ת)
    AMI 03/04/2014 15:00
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    ליאת 03/04/2014 14:13
    הגב לתגובה זו
    לפני כמה חודשים פרסמתם את אותה הכתבה. משעמם לכם?
  • אז זה לא השפיע - אולי הפעם זה יגרום להיסטריה. (ל"ת)
    יושב בחוץ ומחכה ומצפ 04/04/2014 13:31
    הגב לתגובה זו
  • לדעתי, היה גרף אחר של המפולת הגדולה ב- 1929 כמדומני (ל"ת)
    אבי 03/04/2014 18:00
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    רובאסט 03/04/2014 14:12
    הגב לתגובה זו
    לזה כמו תמיד , נפילה לא מגיעה שמחכים לה.
  • 8.
    נביא 03/04/2014 13:59
    הגב לתגובה זו
    הקטר הסיני כבר בהאטה המשבר שם יביא למכירת יתרות מטח אמריקאיות ויצירת כאוס לדעתי זה יקרה ב 2015-2016 המעוף יגיע ל 800.
  • 7.
    אורן 03/04/2014 13:12
    הגב לתגובה זו
    שלא יפחידו אותכם בכל מה שקורה תהיה הפוגה קלה ואחכ הכל יהיה כבשיגרה , לפזר את ההשקעה נכון ולא במקום אחד. טכנולוגיה - ביוטק-תקשורת בהצלחה
  • 6.
    111 03/04/2014 12:58
    הגב לתגובה זו
    איך הזמן רץ.... הכל אפשרי בבורסה
  • ברק 03/04/2014 15:24
    הגב לתגובה זו
    יש מצב שאתה טועה, תבדוק שוב
  • 5.
    האחד 03/04/2014 12:45
    הגב לתגובה זו
    כל 7 שנים השוק מתפרק: 87, 94, 01, 08 והקריסה הבאה 2015. מה שאומר שבחודשים הקרובים השוק ידשדש באיזור הפסגה ונמשיך לקרוא על הנפקות הזויות ורכישות הזויות כמו הסכום ששולם עבור וואטסאפ או עבור אוקולוס, ואז העסק יתפרק שוב. כמות הכסף היא סופית, ולכן ברגע שאחרוני המשקיעים שהם הקהל הרחב והתמים שכל השנים ראה את השועלים מרוויחים ובסוף נשבר ונכנס, נכנסים לבורסה ואין כסף חדש שייכנס, השווקים נבלמים ונשארים תקועים באותה רמה שיא, ואז רק צריך לבוא ניצוץ קטן שמפעיל את המפולת. עוד מוקדם למפולת, עוד בערך חצי שנה,שנה זה יגיע.
  • משקיע 03/04/2014 14:24
    הגב לתגובה זו
    מה קרה ב-94? וב-2001 כבר היינו אחרי הנפילה, אז כל התיאוריה שלך מתפרקת
  • האחד 03/04/2014 16:09
    ב94 היתה קריסה עולמית בשווקי האגח, לגבי 2001 הקריסה החלה בסוף 2000 והמשיכה לתוך 2001, אני זוכר כי התחלתי לעבוד בחברה אחת בספטמבר 2000 כשהאופטימיות היתה בשיאה ועברתי לחברה אחרת באפריל 2001 חודשיים שלושה אחרי שהבלאגן התחיל. חוץ מזה זה לא מדע מדוייק, כמו שכתבתי, חצי שנה-שנה
  • 4.
    כל ילד זב-חוטם יודע שהפיצוץ מגיע. (ל"ת)
    ג'נט ילן-ברקוביץ' 03/04/2014 12:35
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    Y 03/04/2014 12:31
    הגב לתגובה זו
    אין אלטרנטיבה לכסף כל עוד הריבית נמוכה ולכן נמשיך לראות את פמפום הבועה. ברגע שיעלו את הריבית תבוא הקריסה.עד אז תהנו מהבועה הכי גדולה בהסטוריה
  • 2.
    קורא בכוכבים 03/04/2014 12:29
    הגב לתגובה זו
    אתם לא מתביישים לפרסם את הממבו ג'מבו הזה? אתמול עשיתי סיאנס עם הרוח של סטיב ג'ובס הוא אמר לי עליות של 3000% אחוז בשנה הקרובה אולי תעשו גם על זה כתבה?
  • 1.
    בקרוב משקיעי הנדלן באים לעזור לביבי בבורסה (ל"ת)
    מימוש? 03/04/2014 12:21
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

טראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AIטראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AI

טראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי

בציוץ ברשת החברתית שלו טראמפ מציג יוזמה לחלק "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח, שימומן מההכנסות המיסוי על יבוא; את המתנגדים לתכנית טראמפ מכנה "טיפשים"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה טראמפ

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, פרסם פוסט חריג ברשת Truth Social, שבו הוא מגן על מדיניות המכסים האגרסיבית שלו וכינה את מתנגדיה "טיפשים". לדבריו, מדיניות זו חיזקה את הכלכלה האמריקאית, הפכה את ארצות הברית ל"מדינה העשירה והמכובדת ביותר בעולם" והביאה לשווקים פיננסיים בשיא של כל הזמנים.

"אנשים שמתנגדים למכסים הם שוטים!", כתב טראמפ, כשהוא מייחס את מצבה הכלכלי של ארצות הברית להטלת המכסים על יבוא. הוא טען כי ארצו נהנית כיום מ"אינפלציה כמעט אפסית" ומ"שוק מניות בשיא היסטורי", והוסיף כי תוכניות הפנסיה האמריקאיות (401(k)) נמצאות ברמות הגבוהות ביותר אי פעם.

טראמפ הוסיף כי הכנסות המדינה ממסים על יבוא עומדות על "טריליוני דולרים", שלדבריו יסייעו להתחיל לצמצם את החוב הלאומי, העומד כיום על כ-37 טריליון דולר. לדבריו, המדיניות מביאה לראשונה מזה שנים לזרימת הכנסות ישירה לקופת המדינה ממדינות זרות, במקום הסתמכות על חוב או גירעון.

דבריו מגיעים על רקע המשך הוויכוח הציבורי סביב מדיניות המכסים התמוכים רואים במכסים כלי לשיקום התעשייה האמריקאית ולחיזוק עצמאותה הכלכלית, בעוד כלכלנים מזהירים כי מדובר בצעד שמעלה את יוקר המחיה ומכביד על הצרכן המקומי.

לצד ההתבטאויות התקיפות, טראמפ ממשיך לרמוז כי בכוונתו להשתמש בהכנסות מהמכסים למימון תשלומים ישירים לציבור מהלך שכינה בעבר "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח אבל בשלב זה מדובר ברעיון בלבד שטרם עוגן בתוכנית כלכלית רשמית.


הציוץ שפרסם הנשיא טראמפ ברשת  Truth Social