
SpaceX בדרך לאבד את המונופול על חזרה לירח
ממשל טראמפ מאותת על שינוי כיוון בחקר הירח: נאס"א עשויה לפתוח מחדש את החוזה הבלעדי עם SpaceX בעקבות עיכובים בפיתוח ה-Starship, במטרה ליצור תחרות מחודשת ולוודא שארצות הברית תקדים את סין במרוץ לחלל
ממשל טראמפ מאיים לשבור את ההסכם הבלעדי של SpaceX עם נאס"א לנחיתה על הירח. שון דאפי, מנהל נאס"א בפועל, הודיע בראיון ל-Fox News כי הוא נמצא בתהליך של פתיחת החוזה לתחרות. המהלך מגיע לאחר עיכובים חוזרים בפיתוח חללית Starship של אילון מאסק, ומעיד על חשש עמוק בממשל החדש שארצות הברית מפגרת אחרי סין במרוץ לחזרה לירח לראשונה מזה יותר מחצי מאה.
דאפי הבהיר שהמטרה היא ליצור מרוץ אמיתי לחלל בין חברות אמריקאיות. בהצהרה ל-CNBC הוא אמר שהוא אוהב את SpaceX וחושב שהיא חברה מדהימה, אבל הבעיה היא שהיא מאחרת. החברה המשיכה לדחות את לוחות הזמנים שלה בעוד שארצות הברית נמצאת במרוץ נגד סין. דאפי לא הבהיר איך בדיוק הוא מתכוון לפתוח את החוזה של SpaceX, האם זה יהיה תהליך מכרז חדש או משיכה של כספים שהחברה עתידה לקבל.
נאס"א כבר העבירה ל-SpaceX כ-4 מיליארד דולר כדי שהחברה תפתח את חללית Starship כרכב שינחית על הירח ויוביל אסטרונאוטים אמריקאים לשם החל מ-2027. זהו הפרויקט החשוב ביותר של נאס"א בתחום החקר האנושי של החלל, והעיכובים בו פוגעים בכל התוכנית הלאומית להחזרת אמריקה לירח אחרי הפסקה של עשרות שנים. המורכבות הטכנית של הפרויקט עצומה. החברה עדיין צריכה להוכיח ולשלוט בטכנולוגיות חדשניות רבות עד למועד הנחיתה על הירח, במיוחד היכולת לתדלק את Starship במסלול ולשגר את הרכב בסדרת שיגורים של כתריסר פעמים או יותר ברצף. זו רשימת משימות מרתיעה במיוחד כאשר SpaceX עדיין לא השלימה אפילו משימה אורביטלית מלאה עם Starship.
התחרות הקיימת כבר מעניינת אבל מוגבלת
בשנת 2021 SpaceX ניצחה במכרז נגד שני מתחרים אחרים וזכתה בזכות לפתח רכב שינחית אסטרונאוטים על הירח. ב-2023 נאס"א הוסיפה לתמונה את Blue Origin של ג'ף בזוס והעניקה לה חוזה נפרד בשווי 3.4 מיליארד דולר לפיתוח רכב נחיתה משלה. עכשיו דאפי מבהיר שהוא רוצה ש-Blue Origin תתחרה גם על החוזה של SpaceX, מה שהופך את המירוץ למורכב יותר עם יותר משתתפים.
- ניסוי עשירי מוצלח של סטארשיפ: ספייס אקס מתקדמת לשלב המסחרי
- מצלמת החלל JUPITER של אלביט מערכות שוגרה בהצלחה על גבי לוויין NAOS
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הביצועים האחרונים של SpaceX מראים התקדמות אבל גם חושפים בעיות, כאשר החברה ביצעה השבוע עוד ניסוי של רקטת Starship שהצליח ברובו, אבל הרקטה עדיין רחוקה מלהיות מוכנה למשימות אמיתיות. המבחנים מעידים שהחברה מתקדמת, אבל גם מגלים כמה עבודה עוד נותרה עד שהרקטה תוכל לבצע את המשימה המלאה של הנחתה על הירח. דאפי הבהיר שפתיחת החוזה של SpaceX תבטיח שארצות הברית תחזור לירח לפני סין. מדובר בשיקול גיאופוליטי שמנחה את הממשל החדש. הרצון לשמור על עליונות אמריקאית בחלל ולמנוע מסין להקדים את ארצות הברית בהישג סמלי ואסטרטגי כה חשוב.
התוכנית הכוללת של נאס"א ממשיכה להתקדם בכמה מסלולים במקביל. הסוכנות מתכננת לשגר אסטרונאוטים למעוף סביב הירח כבר בשנה הבאה במסגרת משימת Artemis II, שהיא חלק מהתוכנית הרחבה לחזרה לירח. הנחיתה האמיתית על פני הירח עם חללית Starship של SpaceX מתוכננת לשנת 2027, אבל מבקרים מטילים ספק אם החברה תצליח להכין את החללית בזמן.
- 2.אנונימי 21/10/2025 08:35הגב לתגובה זוהם אומנם בתחום הלווינים אבל כרגע הם מבצעים כלכך הרבה שיגורים לחלל וצוברים כל כך הרבה ניסיון שהדרך לחלללית מאסיבית יותר ממש מסביב לפינה
- 1.אנונימי 21/10/2025 03:09הגב לתגובה זויקח לנאסא עשור לייצר חללית לירח ועד אז ספייסאקס כבר תהיה מוכנה
- תאנדרפוט 21/10/2025 12:30הגב לתגובה זוהמודל של סטארשיפ כל כך מטומטם שהוא בחיים לא יהיה מוכן. איך הם בכלל מתכננים להעלות חלליות תדלוק שלא קיימות לזמן לא ידוע כל שניה שהדלק מחכה בחלל חלק ממנו מתנדף שצריך לא פחות מ12 חלליות מינימום רק כדי להביא לכל אחת דלק וכל זה כדי לתדלק חללית אחת לירח
פוליריזון רשתות חברתיותהישראלית שמזנקת ב-100% בוול-סטריט
פוליריזון דיווחה על מעבר לייצור בהיקף גדול של תרסיס ההגנה האף־י PL-14, צעד שמקרב אותה לניסויים קליניים ב־2026 ומצית עניין מחודש במניה שצללה במהלך השנה
חברת הביוטק הישראלית פוליריזון Polyrizon Ltd -9.66% , מזנקת ביותר מ-100% לאחר שדיווחה כי הצליחה להתקדם משלב הפיתוח המעבדתי ליכולות ייצור רחבות היקף. מדובר בהישג משמעותי עבור החברה, שמפתחת פתרונות לא-תרופתיים להתמודדות עם אלרגנים ונגיפים במערכת הנשימה. יכולת הייצור החדשה מהווה אבן דרך חיונית לקראת מעבר לניסויים קליניים ובהמשך גם להיערכות למסחור.
פוליריזון הוקמה על בסיס תפיסה שלפיה חלל האף, כנקודת הכניסה הראשונה של אלרגנים ונגיפים, יכול לשמש זירה יעילה להגנה מפניהם. מייסד החברה, תומר ישראלי, זיהה פער בין תרסיסים קיימים המספקים הקלה זמנית לבין מוצרים שיכולים להוות שכבת הגנה אמיתית. מתוך כך הוביל פיתוח פלטפורמה המבוססת על הידרוג'ל היוצר שכבת בידוד דקה בדופן האף. במוקד פעילות החברה עומדת טכנולוגיית Capture & Contain, המבקשת ללכוד חלקיקים זרים ולמנוע את חדירתם לרקמת האף. היישום המרכזי שלה, PL-14, נועד להתמודד עם אלרגנים נפוצים כמו אבקני פריחה, אבק ושיער חיות. החברה מדגישה כי הפתרון אינו מבוסס על תרופות ואמור לשמש מנגנון מכני מגן.
במהלך 2025 השלימה פוליריזון סדרת ניסויי פיתוח שנועדה לבחון היצמדות לרקמות, יציבות החומר ועמידותו בתנאי שימוש שונים. הצוות המדעי בראשות ד״ר טידר תורג׳מן הוביל את הפעילות המחקרית שהביאה לתוצאות פרה־קליניות התומכות ביכולת המוצר ללכוד חלקיקים ברמת הרירית.
בדרך לייצור תעשייתי
ב־2 בדצמבר עדכנה פוליריזון כי השלימה ייצור ראשון בהיקף גדול של פורמולת PL-14, זאת בשיתוף יצרן תרופות חיצוני. הייצור התבצע בתנאים מבוקרים, והאצוות שהופקו עמדו בכל פרמטרי האיכות והיציבות שנבדקו. מבחינת החברה, מדובר באיתות משמעותי לכך שהטכנולוגיה שהותאמה עד כה לניסויי מעבדה מסוגלת לעבור לייצור תעשייתי, שלב חיוני לפני כניסה לניסויים קליניים. היכולת לייצר בנפח גבוה פותחת לחברה את הדלת להתחלת ניסויים קליניים המתוכננים ל־2026. שלב זה יאפשר לבדוק את המוצר בסביבה קלינית ולהיערך בהמשך לקבלת אישורים רגולטוריים. בחברה אומרים כי האצוות שנוצרו עומדות בסטנדרטים הנדרשים לשווקים בארה״ב ובאירופה.
- 1.8 טריליון דולר: 5 עובדות על תעשיית הביו מד העולמית
- מגזר הביוטק מתעורר - האם הפעם זה אמיתי?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שוק האלרגיות והמחלות הנשימתיות ממשיך לגדול בהתמדה, בין היתר בשל עלייה בשיעורי החשיפה לאלרגנים ובצורך בפתרונות מניעה זמינים. שוק האלרגיה העונתית מוערך כיום במיליארדי דולרים וצפוי להתרחב בעשור הקרוב, וגם שוק השפעת מציג מגמת גידול על רקע ביקוש להתחזקות מנגנוני ההגנה האישיים. בתוך מציאות זו, פוליריזון מבקשת למצב את קו מוצריה כפתרון שאינו תרופתי אלא מבוסס־מנגנון, הנשען על רכיבים טבעיים ומיועד להפחתת חשיפה עוד לפני התפתחות תגובה דלקתית.

SpaceX מתקרבת לשווי של 800 מיליארד דולר ומאותתת על הנפקה אפשרית ב־2026
סיכוי טוב שזו תהיה הנפקת השנה בוול סטריט - עם שווי חברה שמתקרב ואפילו עולה על טריליון דולר - מי זאת SpaceX ואיך היא הגיעה לשווי כזה?
חברת החלל של אילון מאסק, SpaceX, צפויה לצאת למהלך של מכירת מניות פנימית (סקנדרי - מכירה של עובדים למשקיעים חיצוניים) בהיקף שיא, עם הערכת שווי של עד 800 מיליארד דולר. מדובר בזינוק חד לעומת שווי של 400 מיליארד דולר שנקבע רק לפני כחצי שנה, מהלך שממקם את החברה כאחת הפרטיות הגדולות בעולם.
המהלך מציב את SpaceX מעל לחברות כמו OpenAI ומאותת על הנפקה אפשרית לקראת סוף 2026. על פי הדיווחים, מחיר המניה עשוי להיות גבוה מ־400 דולר, מה שמציב את החברה בעמדה להפוך לאחת מ־20 החברות הציבוריות הגדולות בעולם, אם תחליט להנפיק.
מאז הוקמה, SpaceX הפכה לשחקנית המובילה בתחום שיגור הלוויינים, בעיקר בזכות רקטות הפאלקון 9 ושירות Starlink לאינטרנט לווייני, שמונה כבר מעל ל־9,000 לוויינים במסלול נמוך. החברה ממשיכה לפתח את Starship, הרקטה החזקה בעולם, שמתוכננת לשמש להעברת ציוד ואנשים לירח ולמאדים.
במקביל, SpaceX פועלת בזירה הרגולטורית והפיננסית. מכירת המניות הפנימית מאפשרת לעובדים ומשקיעים קיימים לממש רווחים, תוך שמירה על מבנה שליטה פרטי. עם זאת, הנפקה תחשוף את החברה ללחצים ציבוריים, דרישות רגולטוריות ושקיפות פיננסית רחבה יותר.
- SpaceX בדרך לאבד את המונופול על חזרה לירח
- ניסוי עשירי מוצלח של סטארשיפ: ספייס אקס מתקדמת לשלב המסחרי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
החברה עדיין בוחנת האם להנפיק את פעילות Starlink בנפרד, או לשלב אותה כחלק מההנפקה הכללית. בתוך כך, שוק החלל צובר עניין רב ממשקיעים, וחברות בתחום כמו Karman ו־Firefly כבר ביצעו הנפקות השנה.
