מסחר רגוע במטבעות הזרים - הדולר הוסיף 0.07%

שערו היציג נקבע על רמת 4.372 שקל. מנגד, נחלש האירו בשעור של 0.63% לרמת 5.624 שקל. בעולם: הדולר ממשיך לשמור על רמות גבוהות בשוק היפני
דרור איטח |

אחר הצהרים נקבע שערו היציג של הדולר על רמת 4.372 שקל, עליה של 0.07%. מנגד, נחלש האירו בשעור של 0.63% לרמת 5.624 שקל. במסחר שלאחר קביעת היציג נסחר המטבע האמריקני בעליה של 0.06% סביב רמת 4.374 והאירו מוסיף 0.13% ונסחר סביב רמת 5.613 שקל.

בעולם

מחדר העסקאות של פינוטק נמסר, כי במהלך היום מתקיים מסחר רגוע ביותר בשווקים, בעוד אנגליה נחה והשוק ממתין לשבוע נטול סוחרים יפנים לרגל "השבוע המוזהב" ביפן. הדולר ממשיך לשמור על רמות גבוהות בשוק, ואף התחזק אל מול היין לרמות של 105.45. הסיבה העיקרית להתחזקות הדולר בזירה היפנית נובעת משיגור טיל הניסוי הקוריאני למימיה הטריטוריאליים של יפן.

כעת לא נראה כי השוק מחפש כיוון אלא נוטה לדשדש לקראת הכרזת הריבית האמריקאית הצפויה מחר. מעמדו של הדולר זוכה לחיזוק מנתוני ה-PMI שפורסמו באירופה, גרמניה וצרפת אשר הראו כולם על נתונים מתחת לרף ה-50. חשוב לציין כי אירופה הראתה נתונים מתחת לרף ה-50 בפעם השלישית ברציפות וזוהי אינדיקציה בהחלט שלילית למצב הייצור באירופה.

ההמתנה בשווקים בטווח הקצר היא לנתוני סקר ה-ISM בארה"ב, אשר צפוי היום בשעה 17:00, זמן ישראל. סקר ה-ISM מהווה תגובה אמריקאית לסקרי ה-PMI שפורסמו היום באירופה, וייתן לנו אינדיקציה קלה לגבי כיוון מגזר הייצור בארה"ב. מעבר לציפיות לריבית מחר, צפוי המשך שבוע מעניין ביותר, כאשר ביום רביעי נצפה לראות את נתוני הריבית באירופה, כאשר השוק מגלם כעת נתון של 2% יציב, אולם מעניין מאוד לראות האם יהיו דיונים בהורדות ריבית עתידיות.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ההסתדרות
צילום: דוברות ההסתדרות

הישג לגמלאי שירות המדינה: יצורפו לקרנות הרווחה

ההסתדרות ומשרד האוצר חתמו על הסכם לפיו החל משנת 2026, המדינה תתקצב פעילויות רווחה, תרבות ופנאי גם לגמלאים המבוטחים בפנסיה צוברת, בתנאים זהים לגמלאי הפנסיה התקציבית


הדס ברטל |

ההסתדרות ומשרד האוצר חתמו היום (ה') על הסכם קיבוצי מיוחד ופורץ דרך, המחיל את שירותי קרנות הרווחה גם על גמלאי שירות המדינה המבוטחים בפנסיה צוברת.

עד היום, נהנו רק גמלאים בפנסיה תקציבית נהנו משירותי הקרן הכוללים סבסוד פעילויות תרבות, נופש, בריאות ופנאי. ההסכם החדש קובע כי החל משנת  2026, המדינה תעביר תקציב ייעודי עבור כל גמלאי בפנסיה צוברת העומד בתנאי הזכאות, ובכך תשווה את מעמדם למעמד הגמלאים הוותיקים. פנסיה תקציבית היא שיטת הפנסיה המסורתית של עובדי המדינה עד תחילת שנות ה-2000, שבה המדינה (המעסיק) מתחייבת תשלום קצבה קבועה, בהתאם לשכר ולותק, מתקציב המדינה. מאז 2003 עובדי מדינה חדשים כבר אינם נכנסים לפנסיה תקציבית אלא לפנסיה צוברת.

עיקרי ההסכם:

שוויון מלא: קרנות הרווחה יעניקו מעתה את אותם השירותים בדיוק לכלל הגמלאים, הן במסלול התקציבי והן במסלול הצובר. 

תקצוב המדינה: המדינה תקצה סכום שנתי (הצמוד למדד) עבור כל גמלאי בפנסיה צוברת, בדומה למודל הקיים בפנסיה התקציבית. 

תחולה רחבה: ההסכם חל על גמלאי הדירוגים המיוצגים על ידי ההסתדרות בשירות המדינה. 


אלי גליקמן מנכל צים
צילום: שלומי יוסף

חברות ספנות זרות מתעניינות בצים - אבל הסיכוי לעסקה נמוך מאוד

המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר אבל הדירקטוריון מנסה לקבל הצעות גם מגופים אחרים

מנדי הניג |
נושאים בכתבה צים אלי גליקמן

צים ZIM Integrated Shipping Services -1.42%  , חברת הספנות הוותיקה של ישראל על המדף.  המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר שפועל בתחום הרכב, נדל"ן וספנות. אבל הדירקטוריון גם בשל לחץ מבעלי מניות מצהיר כי הוא מנסה לקבל הצעות מגופים אחרים. התקבלו הצעות - כך הודיעה צים בשבוע שעבר, גם מגופים אסטרטגיים.   

ענקיות ספנות בינלאומיות הביעו עניין ברכישת החברה, אבל ההערכה היא שהסיכוי שהמהלך יתממש נמוך מאוד. הסיבה פשוטה - צים נחשבת לנכס לאומי וביטחוני מהמעלה הראשונה, והמדינה צפויה להפעיל את כל הכלים שברשותה כדי למנוע מכירה לגורמים זרים. היא יכולה להטיל ווטו על המכירה. 

היסטורית, צים הוקמה מתוך צורך אסטרטגי,  להבטיח לישראל עצמאות ימית וסחר בטוח. עד היום, היא נתפסת כעורק חיים לאומי, במיוחד בשעת חירום. מלחמות, מגפות, משברים, כשחברות זרות הפסיקו לפעול, צים נשארה היחידה שהמשיכה להביא לישראל מזון, ציוד חיוני ותחמושת.

כמו אל על, גם צים נהנית ממעמד מיוחד לטוב ולרע, שמאפשר למדינה להטיל וטו על מהלכים אסטרטגיים באמצעות מניית זהב או רגולציה מחמירה. באל על, למשל, הוכנס בעל שליטה - משפחת רוזנברג, תחת תנאים מחייבים שהגדירו את אל על כחברת הדגל הלאומית בתעופה. בצים הסיפור יהיה דומה. מדובר בחברה הלאומית בתחום הספנות, והשליטה בה לא תעבור לידיים שעלולות שלא לשרת את האינטרסים של ישראל בשעת הצורך. צריך לזכור ש-98% מהסחר עם העולם נעשה דרך הים. 

לפי הידוע, חברות ענק הביעו עניין בצים, לרבות הפג לויד הגרמנית, ומארסק הדנית.  בהפג לויד מחזיקים גורמים מקטאר וסעודיה.