אסיה: הבורסות חתמו במעורב - הניקיי ירד ב-0.5%

ביפן ממתינים בדריכות ובחשש מסויים לסדרה של נתוני מאקרו שעתידה להתפרסם בארה"ב. עקב כך נסחרו המניות בעצבנות עם נטייה לירידות. בשאר האיזור סגרו הבורסות במגמה מעורבת
חזי שטרנליכט |

הבורסות האסייתיות חתמו את המסחר במגמה מעורבת. השוק היפני נעל את שעריו בירידות, כמו גם הבורסה בהונג קונג. הבורסה בטוקיו נסחרה בפסימיות יחסית עקב הערכות לא חיוביות לסדרה של נתוני מאקרו שעתידה להתפרסם השבוע בארה"ב. בעיקר חוששים ביפן מנתוני שוק העבודה, ומסדרה של תוצאות בתחומי הבנקאות והתרופות בכלכלה האמריקאית.

מדד הניקיי חתם בירידה של 0.51% לרמת 11,433.24 נקודות, מדד ההאנג סאנג ירד בהונג קונג ב-0.34% ל-13,528.50 נקודות, מדד הקוספי הקוריאני עלה ב-0.38% ל-874 נקודות, בטאיוואן חתמה הבורסה בעליה של 0.12% ל-5,942 נקודות, אך בבומביי ירדה הבורסה ב-0.83% ל-6,361 נקודות.

מניות יצרנית האנטי-וירוסים היפנית טרנד מיקרו חתמו בירידה. בשווקים גברו ההערכות כי התחרות בשוק של יצרנית התוכנות והחומרה המגנה על רשתות עומדת לגבור ולקחת חלק גדול מרווחיות החברה. עיקר החשש נובע מהמהלך האחרון שביצעה מיקרוסופט בו הודיעה על רכישה של תוכנה שמתחרה בחלק מהמוצרים של טרנד מיקרו. המניות נפלו ב-3.8%.

אך מנגד עלו מניות תאגיד העל של אלקטרוניקה בידורית - סוני, ב-1.52%. המניות היו חריגות יחסית בנוף המניות היפני ביום המסחר החולף. כל זאת בזכות ענקית התוכנה האמריקאית מיקרוסופט שהודיעה על שיתוף פעולה עם סוני בתחום המוסיקה והבידור לבית.

מניות מבשלת הבירה היפנית סאפורו צנחו ב-2.4%. זאת לאחר שהמתחרה העיקרית בשוק הבירה היפנית - מבשלות אסאהי, הודיעה כי היא עומדת להכנס למשקאות בטעם בירה שאינם מיוצרים מלתת.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
Gett גט טקסי
צילום: יח"צ

יאנגו דורשת מרשות התחרות: הכריזו על Gett כמונופול

בפנייה נטען כי ל-Gett יש נתח שוק בהיקף של 70% ומאשימה כי המערכת של Gett מייצרת מנגנונים של תמרוץ וסנקציות לנהגי מוניות, המעודדים עבודה כמעט בלעדית איתה


הדס ברטל |

חברת יאנגו, המפעילה אפליקציה להזמנת מוניות, דורשת מרשות התחרות להכריז על מתחרתה העיקרית גט (Gett) כמונופול. לטענת יאנגו, גט מחזיקה בנתח שוק העולה משמעותית על הרף הקבוע בחוק, ומפעילה כוח שוק הפוגע בתחרות, בנהגים ובצרכנים.

בפנייה, שנשלחה לממונה על רשות התחרות מיכל כהן באמצעות עורכי הדין ישראל שלו וטל טיטמן, נטען כי נתח השוק של גט בנסיעות מוזמנות באמצעות אפליקציה מגיע לכ-70%. נתון זה, לטענת יאנגו, מבוסס בין היתר על ממצאי רשות התחרות עצמה במסגרת בחינת המיזוג שביקשו בעבר גט ופנגו לקדם, וכן על נתונים שפורסמו בדוחות של משקיעי החברה.

"התפתחה אצל הנהגים תלות ממשית בפלטפורמה של גט כמקור הכנסה עיקרי, שלא לומר בלעדי, באופן המגביל את התחרות בשוק", נכתב במכתב ששלחה חברת אפלי טקסי עוז, המפעילה את יאנגו, לממונה על רשות התחרות. אף שנהגים רשאים לכאורה לעבוד עם כמה אפליקציות במקביל, אופן התמחור שמפעילה גט והמבנה של מסלולי המנוי מובילים בפועל לכך שנהגים עובדים בעיקר איתה.

לפי הנתונים שהוצגו, מדי שנה מתבצעות בישראל עשרות מיליוני נסיעות במוניות, כאשר למעלה ממחציתן מוזמנות מראש ולא נאספות מהרחוב. יאנגו טוענת כי חלקה של גט בנסיעות המוזמנות חורג בהרבה ממחצית השוק, באופן המאפשר לה להכתיב בפועל את כללי המשחק בענף.

בפנייה מצוין כי המסלול המרכזי שמציעה גט לנהגים מבוסס על תשלום חודשי קבוע, בגובה אלפי שקלים, אשר הופך לכלכלי רק אם מרבית הנסיעות מבוצעות דרך הפלטפורמה שלה. מצב זה, לפי יאנגו, יוצר תמריץ שלילי לעבוד עם מתחרים ומקשה על אפליקציות אחרות לגייס נהגים בהיקף מספק.