משכנתא
צילום: depositphotos

אושר: ביטוח חיים יועבר אוטומטית מבנק לבנק במיחזור המשכנתה

על פי הצע"ח של ח"כ יעקב אשר, במיחזור משכנתה ניתן יהיה להעתיק את ביטוח החיים כמות שהוא לבנק החדש מבלי להידרש לעריכת ביטוח חדש שגורם לייקור משמעותי בפרמיה; "כל חיסול של רכיב בירוקרטי הוא הנעה של עוד לקוחות לביצוע מיחזור שייטיב עם תנאי המשכנתא שלהם"
דור עצמון |
נושאים בכתבה משכנתא

חותכים עלויות: מליאת הכנסת אישרה בקריאה שניה ושלישית הצע"ח של ח"כ יעקב אשר, הקובעת כי בעת מיחזור משכנתה ניתן יהיה להעביר את ביטוח החיים כמות שהוא לבנק השני, מבלי להידרש להליך של הגשת ביטוח מחדש.

 

במצב הקיים כיום, ביטוח חיים שנעשה בזמן נטילת המשכנתה נרשם הבנק הממשכן כמוטב בלתי חוזר בחוזה הביטוח, שכן הביטוח נעשה כדי להבטיח את תשלומי המשכנתה במקרה של פטירת הלווה. ואילו בעת מחזור משכנתה נדרש הלווה להקים פוליסת ביטוח חדשה לגמרי, שכן המוטב אמור להיות הבנק החדש.

 

 דרישה זו, מעבר לקושי הבירוקרטי שהיא מוסיפה על לווה המבקש למחזר משכנתא על העמלות השונות הכרוכות בה, עלולה להוביל לייקור בפרמיית הביטוח ואף למנוע מלווים רבים למחזר משכנתה, שכן במשך שנות ההלוואה העומדת בדרך כלל על 25-30 שנה מצבם הבריאותי של הלווים משתנה וביטוח החיים מתייקר במקרה הטוב, או שלא ניתן להקים פוליסת ביטוח חדשה במקרה הגרוע.

 

בדברי ההסבר צויין כי הצעת החוק נועדה לאפשר העברת מוטבים בין תאגידים בנקאיים במסגרת אותו חוזה ביטוח, בכך תיחסך בירוקרטיה רבה מלווי משכנתאות ויימנע החסם הקיים במחזור משכנתאות בשל התקדמות גיל הלווה או שינוי במצבו הרפואי. עוד הודגש כי במקרה שהבנק החדש מעניק הלוואה מוגדלת, יגיש הלווה ביטוח חדש רק על החלק הנוסף ולא על המשכנתה כולה.

 

בדבריו במליאת הכנסת בזמן אישורו הסופי של החוק, אמר ח"כ אשר כי "יש דבר אחד שצריך לחסל עד הסוף ובלי רחמים. את הבירוקרטיה. כל המרבה הרי הוא משובח. כל רכיב בירוקרטי בדרך למשכנתה – הוא עוד משקולת כבידה על הדרייב של הלקוח לצאת מאזור הנוחות, להשקיע במיחזור ולקבל משכנתה בתנאים טובים יותר. כל חיסול של רכיב כזה, הוא הנעה של עוד לקוחות בדרך למיחזור ומכאן החשיבות הגדולה של החוק".

 

ח"כ אשר בישר לחברי הכנסת כי הוא עובד על פישוט כמה רכיבים במשכנתה, כאשר המרכזי שבהם הוא רפורמה להפיכת הליך המיחזור למקוון ברובו. "יועץ החקיקה שלי, עו"ד יהודה כהן, ביצע בדיקה כמה שלבים נדרש הלקוח לבצע בדרך למשכנתה. זה בירוקרטיה מתישה של לך ושוב. הבנקים יודעים לדבר ביניהם מצוין, אין צורך לטרטר את הלקוח לחינם.

 

"התחלתי את התהליך בהצעת חוק שאושרה בוועדת השרים", סיפר אשר, "לאחר מכן ביקשו בבנק ישראל שאעבוד על כך איתם יחד והם יפרסמו זאת בתקנות. נעשתה עבודה מקצועית מולם לאורך התקופה ואני שמח לעדכן אתכם כי בשבוע הבא יפורסמו הנהלים הללו לטובת כלל אזרחי ישראל, אני מודה להם על כך".

קיראו עוד ב"בארץ"

 

ח"כ אשר הוסיף והסביר את הצורך בהצעת החוק להעברת ביטוח החיים, כחלק משלים ברפורמה המדוברת. "חלק אחד לא יכול היה להיכלל בנהלי הבנק כי הוא דרש שינוי חקיקה, ולכן אנחנו פה היום. לא נעצור כאן, יש לי עוד חוקים על השולחן שנועדו לחסל עוד כמה רכיבי בירוקרטיה, תפגשו אותם בעזרת השם במושב הבא", חתם אשר את נאומו כשהחכי"ם הצביעו על אישור החוק פה אחד.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
משה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסףמשה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסף

הממשלה מקדמת שינוי בחוק שיפתח את הטבת המכס גם ליבואנים מקבילים

התיקון מסיר חסם ביבוא הרכב, מרחיב את היבוא האישי והמקביל ומוסיף דרישות מחייבות בהגנת סייבר לענף

ליאור דנקנר |

הממשלה מאשרת תיקון לחוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, שמקודם על ידי משרד התחבורה והבטיחות בדרכים. התיקון עבר אישור בוועדת השרים לענייני חקיקה ומקודם בהליך מואץ.

בליבת התיקון עומד שינוי בדרך שבה מוחלת העדפת מכס על יבוא רכב, כך שהטבה שניתנה בפועל בעיקר ליבואנים ישירים, תוכל לחול גם על יבואנים שאינם ישירים. התיקון מסיר חסם שמנע עד עכשיו מיבואנים עקיפים, זעירים וביבוא אישי ליהנות מהעדפת מכס בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל. במשרד התחבורה ובשיתוף רשות המיסים מציגים את המהלך כניסיון להרחיב תחרות בענף דרך הגדלת היבוא המקביל והיבוא האישי.


הטבת המכס עוברת גם ליבואנים שאינם ישירים

עד היום, המנגנון הקיים אפשר ליבואנים ישירים לממש פטור ממכס בשיעור 7%, בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל, בעוד שיבואנים עקיפים, זעירים ויבוא אישי לא נהנו מההעדפה באותה צורה. בפועל נוצר יתרון מובנה לערוץ יבוא אחד על פני אחרים, ותחרות מצומצמת יותר על אותו קהל לקוחות.

התיקון מאפשר לרשות המסים להחיל את ההטבה גם על יבואנים שאינם ישירים. המשמעות היא הרחבת ההטבה לערוצי יבוא נוספים, מה שמצמצם את היתרון שהיה עד היום ליבואנים הישירים.

המהלך נשען על מודל שפעל כהוראת שעה בשנים 2023-2025. בתקופה הזו נרשם גידול בהיקף יבוא הרכב וניצול רחב יותר של העדפת המכס, וכעת הממשלה מבקשת לעגן את ההסדר כהסדר קבוע בחוק.


מחיר
צילום: FREEPIK

העלאות הארנונה ב-2026: האם גם לכם הארנונה תעלה?

המדינה מאשרת חריגות נקודתיות בתל אביב, ירושלים ורחובות, ודוחה מהלכים רחבים יותר. מאחורי המספרים עומד מנגנון עדכון חדש שמחזק רשויות חלשות ומצמצם מרווח תמרון לאחרות

ליאור דנקנר |

הארנונה לשנת 2026 עולה כמעט בכל הארץ כבר בנקודת הפתיחה. העדכון האוטומטי עומד על 1.626%, והוא נגזר משילוב של ממוצע מדד המחירים לצרכן ומדד השכר במגזר הציבורי. מעבר לזה, משרדי הפנים והאוצר מסכמים בחודשים האחרונים רשימה של אישורים חריגים לרשויות שביקשו לעלות מעל האוטומטי, לצד שורת דחיות שמורידות מהשולחן דרישות משמעותיות.

לתוך המערכת הזו נכנסות השנה 108 בקשות חריגות שהוגשו מ-96 רשויות. הרוב המוחלט מתמקד בהעלאות, ובמספרים מדובר על 95 בקשות שמכוונות לעלייה. בסך הכול זו תוספת הכנסות מוערכת של כ-250 מיליון שקל, כאשר כ-45-50 מיליון שקל מתוכה צפויים להגיע מהמגזר העסקי. זה כסף שנכנס לקופת הרשות, ולא מעט ממנו מתגלגל אחר כך גם למחירים של שירותים ומוצרים.


מנגנון העלאה חדש שמציב תקרה ומסננת

השינוי המרכזי הוא לא רק באישור או דחייה של בקשות נקודתיות, אלא במנגנון שמגדיר מי בכלל נכנס למסלול החריג. הכללים מאפשרים העלאה רוחבית של עד 5% מעבר לעדכון האוטומטי, אבל רק לרשות שמציגה צורך פיננסי מוצדק. אחד הסמנים שנכנסו לשיח הוא יחס חובות שעולה על 30% מההכנסות, כמדד שמאותת על לחץ תקציבי.

התוצאה בשטח היא מדיניות הדוקה יותר. פחות מסלולים “יצירתיים”, יותר דרישה להצדקה מסודרת, והרבה פחות מרחב לרשויות שמבקשות לתקן עיוותים היסטוריים בלי להציג מצב תקציבי חריג או תוכנית התייעלות ברורה. במקביל, במקומות שבהם יש תוכניות הבראה או אזורים חדשים שנכנסים למערך חיוב, המדינה מוכנה לאשר מהלכים רחבים יותר.


רמת גן נשארת בלי האישור שבנתה עליו, דחייה שפוגעת בתקציב

ברמת גן מתקבלת דוגמה בולטת לקו המחמיר. העירייה ביקשה העלאה של 7.5% בארנונה העסקית באזור הבורסה. הטענה המרכזית היא עיוות תעריפים שנשאר מהעבר, כשאזור שהיה מזוהה יותר עם תעשייה ותשתיות הפך למרכז עסקי עמוס משרדים, בנקים וחברות טכנולוגיה, אבל התעריפים לא התיישרו בהתאם. מבחינת העירייה, זה מצב שבו עסקים גדולים משלמים לעיתים פחות מחנויות קטנות, למרות פערים ברמת ההכנסות ובשימוש בנכס.