החל הקרב בין המדינה להסתדרות - בהסתדרות רוצים תוספת שכר של 15% ב-5 שנים

המגזר הציבורי צריך להתייעל. אין צורך במגזר ציבורי שמן, אבל הבעיה היא שמגזר ציבורי נוטה לגדול ולא לקטון. האם משרד האוצר לא ייכנע (הפעם) להסתדרות? 
נתנאל אריאל | (14)

כפי שצפה שר האוצר הקודם, אביגדור ליברמן, דרישות השכר במגזר הציבורי מתחילות לעלות - מדובר על דרישות לתוספות שכר במגזר הציבורי בהיקף של 40 מיליארד שקל, הרבה מאוד כסף. אבל ארגוני העובדים לא רוצים להתייעל וגם לא שיהיה קשר בין ביצועי העובד לבין השכר שלו. הם רוצים "שכר שווה לכולם" - שזה במילים אחרות בינוניות, העובדים הטובים נפגעים, הגרועים מרוויחים. כי אין לעובד שום תמריץ לעבוד קשה. יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד אמנם ניסה להילחם כדי למנוע את המינוי של בצלאל סמוטריץ' לתפקיד שר האוצר, אבל כעת הוא מבין שהוא יצטרך לעבוד מולו כדי להשיג את ההטבות והעלאות השכר שהוא רוצה להביא לעובדי המגזר הציבורי.

היום נפגשו, מנכ״ל משרד האוצר שלומי היילזר, יו״ר ההסתדרות ארנון בר דוד והחלו בדיונים לקראת הסכם המסגרת למגזר הציבורי. בפגישה השתתפו גם ממלא מקום הממונה על השכר והסכמי עבודה באוצר אפי מלכין, הממונה על התקציבים יוגב גרדוס, ממלא מקום יו"ר ההסתדרות רועי יעקב וסמנכ"ל מדיניות וכלכלה בהסתדרות אדם בלומנברג. 

בהסתדרות באים כמובן עם בטן מלאה של דרישות. הם רוצים לראות העלאת שכר משמעותית של 15%, כאשר 5% השנה ועוד 2.5% כל שנה במשך 5 השנים הקרובות. הסיבה מבחינתם ברורה - השכר במגזר הציבורי לא עלה מספיק מאז 2017, אז נחתם הסכם השכר הקודם.

הבעיה היא שבהסתדרות לא מבינים שהמגזר הציבורי הפך גדול מדי ומנגד - לא יעיל. זה בסדר להעלות שכר כאשר במקביל אפשר לפטר עובדים גרועים, או לסגור מחלקות (או חס ושלום שלא ישמעו אותנו - גם משרדי ממשלה מיותרים). אבל משרדי הממשלה רק הלכו ותפחו לאורך השנים, וכל מי שיצא לו לעבוד מול משרדי ממשלה יודע היטב כמה לפעמים הם יכולים לעבוד באיטיות. לא מדובר באנשים רעים, להיפך. רובם ככולם אנשים טובים שעובדים קשה, אבל כשאין שום יחס בין איכות העבודה ובין השכר שמקבלים - עובדים מוכשרים ומצוינים מקבלים בדיוק את אותו שכר של אלה שעובדים הכי פחות קשה, כשאין שום משמעות להאם תעבוד קשה או תתבטל לחלוטין - אז אי אפשר באמת שהמגזר הציבורי יהיה יעיל, וכשהוא לא יעיל גם השירות שהציבור מקבל נראה בהתאם.

המגזר הציבורי צריך לעבור דיאטה. כידוע, כשנתניהו היה שר האוצר ב-2003 הוא אמר שלא ייתכן שיהיה את המגזר הפרטי ה"רזה", שצריך לסחוב על גבו את המגזר הציבורי ה"שמן". נתניהו וסמטוריץ' חזרו על כך לאחרונה במסיבת עיתונאים והשאלה היא האם הם באמת מתכוונים לכך והאם הם באמת יהיו מסוגלים לעמוד בשביתות או איומי שביתות במשק (ליברמן נאלץ להיכנע בסופו של דבר להסתדרות המורים). סמוטריץ' עצמו גם רמז למאבק המתקרב כשאמר שהוא "לא מתכוון לקבל שירות ציבורי בינוני". 

בכל מקרה, בהודעת משרד האוצר היום נכתב שהצדדים "סיכמו כי הצוותים ינהלו מו"מ אינטנסיבי מתוך מטרה להגיע להסכם פורץ דרך שיחזק את המגזר הציבורי והשירות לאזרח".

לקריאה נוספת:

>>> בר דוד 'שכח' שגם להסתדרות יש חלק לא מבוטל באחריות ליוקר המחיה

קיראו עוד ב"בארץ"

>>> מה ההסתדרות תעשה עם תקציב מנופח של 917 מיליון שקל?

תגובות לכתבה(14):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 11.
    משה שגיא 30/01/2023 12:00
    הגב לתגובה זו
    מצד אחד משלם מליראדים לאברכים שלא עובדים ומצד שני אומר שעובדי הציבור לא עובדים מספיק
  • 10.
    ההשכלה הגבוהה אוכלת הרבה מהקופה הציבורית בלי התיעלות (ל"ת)
    יותם 30/01/2023 10:15
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    רוני 30/01/2023 09:41
    הגב לתגובה זו
    צריך היתעיילות דחוף שם סדר חדש.
  • 8.
    נתן 30/01/2023 09:34
    הגב לתגובה זו
    מי הגאון שחישב את הדרישות ?
  • בועז 30/01/2023 10:27
    הגב לתגובה זו
    הכוונה להסכם ל- 5 שנים (2023 - 2027), שנה ראשונה 5% ואח"כ 2.5% לשנה (ל- 4 שנים ולא 5 כמו שכתבו)
  • 7.
    יוסי חתוכה 30/01/2023 09:03
    הגב לתגובה זו
    לא שמעתי את הוועדים במשק ובכלל מדברים על נושא זכות השביתה המוקנית עלפי חוק כיום ייתכן שאנשי הליכוד בוועדים מוותרים על זכות זו ? נחכה ונראה
  • 6.
    י.א 30/01/2023 08:51
    הגב לתגובה זו
    מזמן כבר אין תנאים טובים במגזר הציבורי...פנסיה תקציבית נגמרה כבר בשנת 1995 אך עדיין מנגנים על זה.קרן השתלמות היא על חצי מהמשכורת...משכורת נמוכה אך עדיין תמיד הציבור נגד המגזר הציבורי. האמת היא שזה נוח לממשלה כי אז יש לה לגיטמציה לקצץ ובפועל הציבור נדפק שוב כי הוא מקבל פחות שירות ואז מתלונן שהמגזר הציבורי לא נותן שירות וחוזר חלילה...מעגל שהעובדים והאזרחים רק מפסידים. כיום לא ניתן לגייס עובדים בתנאים הנוכחיים ודרישות התפקיד רק יורדות.הכל כאן בפעולת מכוון והציבור כרגיל נשאר מטומטם ולא מקבל שירות ציבורי טוב כפי שהיה צריך לקבל תמורת המיסים שהוא משלם.
  • 5.
    כמובן שיקבלו 8% וכולם יהיו מרוצים (ל"ת)
    זאב ערבות 30/01/2023 08:08
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    שמעון 30/01/2023 07:21
    הגב לתגובה זו
    מיותרת
  • 3.
    הכל פוליטי ההסתדרות גוף בולשביקי (ל"ת)
    משה ראשל"צ 30/01/2023 06:07
    הגב לתגובה זו
  • כן .. רוב הוועדים מונהגים בידי ליכודניקים ..הם שמאל חזק (ל"ת)
    יניב בן חמו 30/01/2023 09:05
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    מני 29/01/2023 22:31
    הגב לתגובה זו
    אין סיבה שייתנו להם במתנה 30 מיליארד ובמי שעובד יילחמו. יש לדרוש 30 אחוז ולהשבית את המשק אם לא יסכימו.
  • לך לעבוד באמת (ל"ת)
    אחד שעובד 30/01/2023 07:02
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    הטובים המקורבים ישארו (ל"ת)
    אנונימי 29/01/2023 22:28
    הגב לתגובה זו
שי בייליס (רשתות)שי בייליס (רשתות)

תלוש פיקטיבי - המנכ"ל שהוציא תלוש לאשתו ומה העונש?

פורמולה וונצ'רס רשמה שכר של קרוב ל-1 מיליון שקל לאשתו של שי בייליס, בעל השליטה, למרות מעולם לא עבדה בחברה; ובכך העבירה החברה כסף לקרובו של בעל השליטה וגם הפחיתה את חבות המס בחברה

צלי אהרון |

הדרכים להפחתת המס מרובות. חלק מהן במסגרת תכנון מס לגיטימי, חלק אחר אפור, אבל אפשרי וחלק אחר כבר חוצה את הקו האדום. בהתחלה מנסים לתכנן בהתאם לחוק, ואז במקרים לא מעטים גולשים ועוברים את הגבול. לפעמים זו מעידה קלה ורשות המס מוותרת על הליך פלילי, אבל קובעת כופר. הנה מקרה של הגדלת הוצאות באופן פיקטיבי שמבטא גם העברת כספים גדולה של 1 מיליון שקל לבעל השליטה מבלי שהוא צריך לשלם על זה מס. 


המקרה של פורמולה וונצ'רס ויו"ר ומנכ"ל החברה שי בייליס - על פי פרסום רשמי של רשות המסים, בין השנים 2017 ל-2022 רשמה החברה בספריה תשלומי שכר בסך כולל של קרוב ל-1 מיליון שקל לאשתו של בעל השליטה - מינה בייליס. על אף שמעולם לא עבדה בפועל בחברה. כלומר, הכסף שולם ללא כל תרומה עסקית מצידה. המהלך הזה סיפק לחברה 'תועלת כפולה' - אך לא חוקית: העברת כסף למקורב, במקרה זה, לאשתו של בעל השליטה, מבלי שנדרשה לבצע עבודה בפועל. ובכך היא ביצעה הפחתה של חבות המס, הרי ששכר עבודה נחשב כהוצאה מוכרת לצורכי מס. כשהחברה רושמת הוצאה כזו, היא מקטינה את ההכנסה החייבת שלה, וכך משלמת פחות מס לקופת המדינה. אלא שהמשמעות בפועל היא פגיעה כפולה: מצד אחד, המדינה, כלומר הציבור - מקבל פחות הכנסות ממסים. אבל מצד שני, והחמור יותר - משקיעי החברה רואים חלק מהכסף שלהם מנותב למטרות שאין להן ערך עסקי אמיתי. ולא נועדו כדי להצמיח את החברה אלא כדי להונות את המשקיעים באופן של תרמית מתוחכמת כביכול, והפעם במקרה שלנו - היא יצאה מזה עם קנס של פחות מ-300 אלף שקל.

במקום לנהל הליך פלילי שיכול להיגרר שנים, לרשות המסים יש אפשרות להציע לנישום הסדר כופר - תשלום קנס מוסכם שמחליף את ההליך הפלילי. זה לא 'פיצוי' בלבד, אלא סוג של עסקת טיעון אזרחית-מנהלית: הנישום לא מודה באשמה בבית משפט, אבל משלם סכום שנקבע, ומנקה את התיק הפלילי הספציפי הזה. במקרה של פורמולה וונצ'רס, ההסדר הזה הסתיים בתשלום כופר של 275 אלף שקל לרשות המסים. מבחינת המדינה, זה חוסך זמן, משאבים ודיונים משפטיים; מבחינת החברה, זה סוגר את הפרשה בלי להגיע לכתב אישום - אך כמובן לא מונע את הצורך לשלם את חבות המס האמיתית, שכוללת גם ריבית וקנסות. רשות המסים לא מסתפקת בקריאת דוחות שנתיים. היא משווה נתוני שכר מול ביטוח לאומי, בודקת היתכנות מקצועית (האם ה''עובד' מדווח במקביל על משרה אחרת, האם יש לו כתובת דואר אלקטרוני פעילה בחברה, האם הוא נוכח בפגישות), ולעיתים מקבלת מידע פנימי מעובדים או שותפים לשעבר.

פערים חריגים בין שכר לבין תרומה ממשית לחברה הם בדרך כלל הדגל האדום שמפעיל חקירה. העסקת עובדים פיקטיביים או רישום הוצאות שכר כוזבות אינה תופעה חדשה. בשנות ה-90 ותחילת שנות ה-2000 זה היה כלי נפוץ בחברות קטנות ובינוניות, ולעיתים אף בחברות ציבוריות, להעברת כספים לבעלי עניין. החקיקה והאכיפה התקדמו מאז, אך המקרים ממשיכים לצוץ, לעיתים בסכומים גבוהים מאוד. ההשלכות הן לא רק פליליות. ברגע שחברה נחשדת או נתפסת בעבירות כאלה, היא מסתכנת בנזק תדמיתי קשה, בפגיעה ביחסים עם משקיעים ובבעיות מול גופים מממנים. החוק מטיל אחריות ישירה גם על מנהלים ודירקטורים, ולא רק על החברה. בעצם מדובר על 'הרמת מסך' שבה חברה אשר כביכול היא 'חברה בע"מ' ובעלי המניות בה חסינים. עד למקרה כזה של תרמית ופגיעה ישירה במשקיעים וברשות המסים.  המשמעות היא שגם אם העבירה בוצעה ב'דרג נמוך', מנהלים בכירים שלא פיקחו או שלא מנעו את ההפרה יכולים להיחשב אחראים לה. המקרה של שי בייליס ופורמולה וונצ'רס ממחיש עד כמה רישום משכורות פיקטיביות הוא לא 'טריק חשבונאי' אלא עבירה שיכולה להגיע גם למאסר בפועל. מדובר במעשה שפוגע בציבור, בחברה עצמה ובשוק ההון כולו.


מסלול של 'הסדר כופר'

על פי פקודת מס הכנסה, רישום כוזב של הוצאות - ובכלל זה שכר לעובד פיקטיבי, מוגדר כ'עבירה פלילית חמורה', כאשר סעיפים מוגדרים בפקודה קובעים כי במקרים של כוונה להתחמק ממס מדובר בעבירה שעונשה עד שבע שנות מאסר, לצד קנסות כבדים. במקרים מסוימים בתי המשפט אף שלחו נאשמים למאסר בפועל, במיוחד כשנמצא דפוס פעולה שיטתי והיקפים כספיים גבוהים. במקביל, רשות המסים יכולה לבחור במסלול של 'הסדר כופר' - תשלום מוסכם שמחליף את ההליך הפלילי. פתרון שחוסך זמן ומשאבים לשני הצדדים, אך מונע הכרעת דין פומבית ואינו מרתיע כמו הרשעה.

פרופ אמיר ירון
צילום: דוברות בנק ישראל

הריבית ללא שינוי - מה יהיה בהמשך?

בנק ישראל הלך "על בטוח"; איך החלטת הריבית הבאה קשורה למה שיקבע הפד' בארה"ב; ומה הגורמים שמשפיעים על הריבית? 

רן קידר |

בנק ישראל הותיר את הריבית על 4.5%. הוועדה המוניטרית של בנק ישראל, בראשות הנגיד פרופ' אמיר ירון, הלכה על בטוח והחליטה על רקע אי הוודאות הביטחונית לא להוריד את הריבית. 


על פי תחזית חטיבת המחקר של בנק ישראל מלפני חודש-חודשיים, יבצע בנק ישראל שלוש הורדות דירוג והריבית הממוצעת ברבעון השני של 2026 תהיה 3.75%. עם זאת, תחילת סבב הורדות הריבית הזה נדחה על רקע חששות של בנק ישראל מאי הוודאות בנוגע למצב הגיאופוליטי. יש כלכלנים שמעריכים שהריבית תרד ל-3.25%-3.5% בעוד שנה מהיום.  

ההודעה הבאה צפויה להיות ב-29 בספטמבר, אחרי שיו"ר הפד' ידווח על הריבית בארה"ב שצפויה לרדת. יש סיכוים סבירים כעת שתהיה הורדה אצלנו, אבל בבנק ישראל מציינים שזה יהיה בהתאם לאירועים השוטפים ועל פי ההתפתחויות.



נשיא לשכת רואי החשבון, רו"ח חן שרייבר, בתגובה על החלטת בנק ישראל להשאיר את הריבית על כנה: "אנחנו מאד מאוכזבים מההחלטה והססנות הייתר שמגלה בנק ישראל בכל הנוגע לקביעת אחוז הריבית במשק מזה זמן רב. ציפינו שבשלב הזה הנגיד יוריד את הריבית, אפילו ברבע אחוז, רק בשביל לאותת למשק שתקופה ארוכה כבר מצפה להורדת הריבית. כמי שמחוברים לעסקים ולמצב בשטח, על פי הערכות שלנו בלשכת רואי החשבון כ-70% מהעסקים הקטנים שנפתחו בשנתיים האחרונות, מצויים בסכנת קריסה. לכך יש להוסיף כמובן את כלל בעלי העסקים ונוטלי המשכנתאות, שמתקשים מאד להתנהל בסביבת ריבית כל כך גבוהה. גם ההצמדות למה שיעשה נגיד הפד איננה ברורה בכלל , ישראל וארה״ב זה לא אותו גודל, לא אותם השווקים ולא אותם הפרמטרים הכלכליים. לנו רק שוב נותר לקוות שהפעם זו באמת הפעם האחרונה שהריבית במשק אינה יורדת בתקופה הקרובה".