ממתנים בתור מפוטרים עבודה פיטורים
צילום: Istock

מספר המשרות הפנויות בירידה - 96.3 אלף, לעומת 101.9 ברבעון קודם

מספר המשרות הפנויות לאקדמאיים - 19.5 אלף - היחס בין היצע המשרות לביקוש למשרות - 4.6 
מערכת Bizportal |
נושאים בכתבה למס משרות

המגמה נמשכת - מספר המשרות הפנויות ירד ברבעון הראשון של שנת 2019 ל-96.3 אלף משרות, לעומת 101.9 אלף משרות פנויות ברבעון הקודם - הרביעי של 2018 -  כך פרסמה היום הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.

היחס בין היצע לביקוש משרות ברבעון הראשון של 2019 נותר ללא שינוי לעומת הרבעון הרביעי 2018 והיה 3.7. היחס בין ההיצע לביקוש ברבעון הראשון של 2019 בקרב משלחי יד ידועים ירד ל-3.0 (לעומת 3.1 ברבעון הרביעי 2018). יצוין, כי בקרב מחפשי עבודה (היצע עבודה) ישנם כ-19% שמשלח היד שהם מחפשים לעבוד בו אינו ידוע.

ברבעון הראשון 2019 היחס בין היצע לביקוש עלה לעומת הרבעון הקודם בקרב פקידים כלליים ועובדי משרד; עובדים מקצועיים בתעשייה ובבינוי ועובדים מקצועיים אחרים ובקרב עובדים בלתי מקצועיים. היחס בין היצע לביקוש ירד ברבעון הראשון 2019 לעומת הרבעון הקודם בקרב מנהלים; בעלי משלח יד אקדמי; הנדסאים, טכנאים, סוכנים ובעלי משלח יד נלווה ובקרב עובדי מכירות ושירותים.

הביקוש הגדול ביותר בתוך מנהלים היה מנהלים בתחומי האירוח והמסחר ובתחומי שירות אחרים והיווה כ-42% מהביקוש למנהלים. הביקוש העיקרי בקרב מנהלים אדמיניסטרטיביים ומנהלי מכירות, שיווק ופיתוח היה למנהלי מכירות ושיווק.

מספר המשרות הפנויות בקרב בעלי משלח יד אקדמי עלה ל-19.5 אלף משרות בממוצע לחודש (לעומת 18.7 אלף משרות פנויות ברבעון הרביעי 2018). היחס בין ההיצע לביקוש ירד ל-3.8 (לעומת 4.6 ברבעון הקודם).

הביקוש הגדול ביותר בקרב בעלי משלח יד אקדמי היה לבעלי משלח יד בענפי טכנולוגיות המידע (ICT) והיווה כ- 48% מהביקוש לבעלי משלח יד אקדמי. מתוך בעלי משלח יד בענפי טכנולוגיות המידע (ICT) עיקר הביקוש היה למפתחי תכנה.

מספר המשרות הפנויות בקרב עובדי מכירות ושירותים עלה ל- 30.9 אלף משרות בממוצע לחודש (לעומת 30.6 אלף משרות פנויות ברבעון הרביעי 2018). היחס בין ההיצע לביקוש ירד ל-2.2 (לעומת 2.4 ברבעון הקודם).

קיראו עוד ב"בארץ"

הביקוש הגדול ביותר בקרב עובדים מקצועיים בתעשייה ובבינוי ועובדים מקצועיים אחרים היה לעובדים בבנייה ובעלי משלח יד דומה והיווה כ-27% מהביקוש לעובדים מקצועיים בתעשייה ובבינוי ועובדים מקצועיים אחרים.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

רכבת ישראל
צילום: צילום מסך אתר רכבת ישראל

רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?

באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029

אדיר בן עמי |
משרד האוצר מנסה להעביר במסגרת התקציב הפרטה של רכבת ישראל - העברת כל שירותי ההפעלה והתחזוקה של רכבת ישראל לזכיינים פרטיים עד סוף שנת 2029. המהלך, שמטרתו לשפר את איכות השירות ולהתמודד עם משבר האמון הציבורי ברכבת, מסמן שינוי מהותי באופן ניהול אחד מנכסי התשתית החשובים במדינה, והלא יעילים שבהם.  

הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.

המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.

על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.

המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח. 

התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.