בית המשפט העליון: לתת זכויות כ"תושבים" גם לעובדים זרים - פס"ד קו לעובד

עו"ד ורו"ח רמי אריה

אנו אולי נוהגים לקרוא להם "עובדים זרים" אך ייתכן שבפועל אותם עובדים הם כבר למעשה "תושבי ישראל", וככאלו הם זכאים לכל הזכויות שלהן זכאים כלל תושבי ישראל לרבות לעניין דיני המס וביטוח לאומי.

אנו אולי נוהגים לקרוא להם "עובדים זרים" אך ייתכן שבפועל אותם עובדים הם כבר למעשה "תושבי ישראל", וככאלו הם זכאים לכל הזכויות שלהן זכאים כלל תושבי ישראל לרבות לעניין דיני המס וביטוח לאומי.

כך חזר וקבע בית המשפט העליון ביום 22.6.2014 בעניין קו לעובד (בג"צ 1105/06 קו לעובד נגד שר הרווחה, שר הבריאות, שר האוצר, שר הפנים, ועדת העבודה והרווחה של הכנסת והמוסד לביטוח לאומי). בית המשפט קבע כי יש להחיל את חוק ביטוח בריאות ממלכתי, התשנ"ד-1994 (להלן: "חוק ביטוח בריאות") גם על עובדי סיעוד זרים.

עניינה של העתירה היה בבקשת העותרים לחייב את שר הבריאות ושר הרווחה להתקין תקנות למען עובדים זרים שלהם זיקה חזקה לישראל, אשר יעניקו להם זכויות על פי חוק ביטוח בריאות ומכוח חוק הביטוח הלאומי (נוסח משולב), התשנ"ה-1995 (להלן: "חוק הביטוח הלאומי").

בית המשפט סקר ביריעה רחבה את התופעה של העסקת עובדים זרים בענפי משק שונים. העובדים הזרים הובאו לישראל לעסוק בענפי משק שבהם הורגש מחסור בכוח אדם ישראלי, וכן בשל עלות העסקתם הזולה יחסית בהשוואה לעלות העסקתו של עובד ישראלי.

העתירה התמקדה בעובדי סיעוד אשר נשארים בישראל לתקופות של שנים ארוכות, היות שניתן להאריך את שהותו של עובד הסיעוד לצורך מתן טיפול סיעודי לאותו מטופל לתקופות נוספות, ללא הגבלת זמן של התקופה הכוללת.

פסקי דין אחרים שניתנו בעניין זכויות עובדים זרים נגעו בעיקר לתנאי רישיון העבודה שלהם בישראל ולזכותם להמשיך לשהות בישראל ולהתפרנס בה. כך, בעניין קו לעובד הראשון נידון "הסדר הכבילה למעסיק", שהתנה את רישיון הישיבה הניתן לעובד זר בהעסקתו אצל המעסיק המסוים שהזמינו. מטרתו של הסדר זה הייתה פיקוח על כניסת עובדים זרים לישראל ושהייתם בתחומה. הסדר זה בוטל על ידי בית המשפט בהיותו פוגע בזכויות יסוד באופן בלתי מידתי.

הגדרת תושב בחוק ביטוח בריאות מפנה להגדרת תושב בחוק הביטוח הלאומי, והיא מגדירה תושבות על דרך השלילה. לענייננו רלוונטי סעיף 2א(ב)(3):

"2א. מי שאינו תושב לעניין החוק

(ב) לעניין חוק זה לא יראו כתושב ישראל, בין השאר, כל אחד מאלה:

(3) מי שבידו אשרה ורישיון לישיבת ביקור מסוג ב/1, ב/2, ב/3 או ב/4, לפי תקנה 5 בתקנות הכניסה".

הגדרה זו מחריגה למעשה באופן כולל את העובדים הזרים מאפשרות להכיר בהם כתושבים, ולפיכך מזכאות לזכויות לפי חוק ביטוח בריאות וחוק הביטוח הלאומי אשר מותנות בתושבות. זאת ללא תלות במשך שהותם של העובדים הזרים בישראל ולזיקות שונות שיש להם כלפיה.

פסיקת בתי הדין לעבודה ובית משפט זה קבעה כי "תושב" הוא אדם המצוי בישראל שלא כתייר ולא באופן ארעי, מרכז חייו בישראל ומרב הזיקות בעניינו הן לישראל [עניין סנוקה, בעמ' 84; עב"ל (ארצי) 344-09 חלאק]. נדרשת זיקה יציבה בין המבוטח למדינה שאין בה מהזמניות, ואשר יוצרת מחויבות של החברה כלפי המבוטח בתחום הביטחון הסוציאלי. קביעה זו נעשית על בסיס עובדתי ובחינת מכלול הנסיבות הנוגעות לאותו אדם. המרכיב הדומיננטי בבחינה זו הוא אובייקטיבי, אם כי ניתן לעתים משקל מסוים גם לרכיב הסובייקטיבי.

מבחינת הקריטריונים שבהם משתמשים בתי הדין לעבודה לצורך קביעת תושבות, עולה כי אחד הסימנים העיקריים והיסודיים להיותו של אדם "תושב" הוא מקום מגוריו בפועל. נסיבות רלוונטיות נוספות הן בעלות בנדל"ן; קבלת רישיון עבודה קבוע; עבודה במקום קבוע במשך פרק זמן משמעותי; קשרים כלכליים כגון בעלות ברכב, חשבונות בנק פעילים וחסכונות; זכאות לאזרחות וקבלת זכויות ממדינות אחרות; מקום מגורי המשפחה, בן הזוג והילדים; חיי הקהילה של הטוען לתושבות ותרומתו לקהילה; שפתו וכדומה.

הגדרות אלו דומות ולמעשה זהות להגדרות שנקבעו בפקודת מס הכנסה (נוסח חדש), התשכ"א-1961 ובפסיקה להגדרת "תושב". מכאן כי אין מניעה לראות בעובדים זרים שישתקעו הלכה למעשה בישראל, כגון עובדים אריתריאים ואחרים, כעובדים הזכאים לכל זכויות המיסוי והביטוח הלאומי אשר להן זכאים כלל תושבי ישראל, ואין לראות בהם "עובדים זרים" לעניין חוק התכנית להבראת כלכלת ישראל (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב והמדיניות הכלכלית לשנות הכספים 2003 ו-2004), התשס"ג-2003, הקובע היטל על עובדים זרים.

הכותב - מומחה לדיני מיסוי ומנהל מקצועי של אתר האינטרנט מסים ועסקים www.ralc.co.il

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
בחור נוסע באיילון עם רכב פתוח, נוצר באמצעות AIבחור נוסע באיילון עם רכב פתוח, נוצר באמצעות AI

מה ההון של הישראלי הממוצע? לא מה שחשבתם

האם אתם יותר מהממוצע, או מתחת לממוצע?  

מנדי הניג |

דוח של בנק ישראל שפורסם בשבוע שעבר על ההתחייבויות של הציבור הישראלי נותן לנו נתונים מעניינים. רוב ההתחייבויות שלנו הן למשכנתאות, סדר גודל של 620 מיליארד שקל, ועם חובות נוספים אנחנו בחוב כולל של כ-880 מיליארד שקל. בואו נניח שהדוח לא כולל את כל החובות כי יש גם הלוואות משפחתיות ונוספות. נניח שהחוב הכולל של הציבור הוא טריליון שקל.

טריליון שקל נשמע הרבה מאוד, אבל כשמחלקים את זה לנפש - 10 מיליון איש , מקבלים שהחוב לכל אדם הוא כ-100 אלף שקל. אם נתייחס למשפחה עם 2 ילדים נקבל שיש לה חוב של 400 אלף שקל. זה ממוצע וכמו שאתם יודעים, ממוצע זה עניין בעייתי. לדוגמה - זוג צעיר שלוקח משכנתא בהיקף של 1-1.5 מיליון שקל ואפילו יותר, עמוס בחובות - הרבה יותר מהממוצע. מצד שני, יש משפחות רבות אחרי 20-30 שנה של משכנתא שאין להם חוב גדול. 

למשפחה ממוצעת יש חוב של 400 אלף שקל, וזה הגיוני כי משפחה ממוצעת היא לא זוג צעיר והיא גם לא סוג בפנסיה, היא זוג בגילאי 45-50 בערך, ובמצב כזה המשכנתא כבר נמוכה, היא בישורת האחרונה שלה, אצל חלק כבר נסגרה. 

התחלנו בחוב, אבל יש לנו יותר נכסים. יש דירה, רכב ויש נכסים פיננסים. נתחיל בדירה - דירה ממוצעת בישראל שווה כ-2.3 מיליון שקל. אנחנו מתייחסים כאן לממוצע, אז זו הדירה שיש למשפחה שהגדרנו - 4 נפשות (2 ילדים) וחוב של 400 אלף שקל. הדירה בניכוי החוב שרובו משכנתא - כ-1.9 מיליון שקל. 

יש גם רכבים. מסתבר שזה לא משמעותי להון הכולל. יש מעל 4 מיליון רכבים, שזה בממוצע 0.4 רכב לאיש, למשפחה כ-1.6 רכבים. נניח שמדובר ברכבים עם וותק של 6-7 שנות וותק ונניח בשמרנות שיש עליהם עוד חוב, נקבל אולי 100 אלף שקל שווי נטו של רכבים. אנחנו בסיכום ביניים של 2 מיליון שקל - הון ממוצע למשפחה בלי הנכסים הפיננסים. וכאן מגיעה ההפתעה הגדולה.

ראש הממשלה נתניהו במסיבת העיתונאים, צילום מסך: דוברות משרד רה״מראש הממשלה נתניהו במסיבת העיתונאים, צילום מסך: דוברות משרד רה״מ

ספרטה? בעל הבית השתגע?

"עם לבדד ישכון" - רעיון אולי מעניין בחוגים מסוימים אך במדינה מודרנית תאבת חיים יש למהר ולקוברו קבורת חמור

ד"ר אדם רויטר |
נושאים בכתבה בנימין נתניהו

נאום "ספרטה" של ביבי וכל הקונספט העומד מאחוריו הוא רעיון מטריד ובלתי ישים שחבל בכלל שיצא לאוויר העולם. אפילו אם מדובר בתחום הביטחוני בלבד. ישנם יותר מדי דברים שישראל לא תוכל לייצר בעצמה וללכת בנתיב הזה תהיה טעות אסטרטגית קשה ואין לנו את המשאבים הכספיים ליישם אותו.

"עם לבדד ישכון" - רעיון אולי מעניין בחוגים מסוימים אך במדינה מודרנית תאבת חיים יש למהר ולקוברו קבורת חמור.

בזמנו, במסגרת המחקרים שקדמו לכתיבת הספר "ישראל סיפור הצלחה", ראיינו מעל 100 מומחים ישראליים ובינלאומיים, ומצאנו את הגורמים שהם המפתח להצלחתה הכוללת. הרעיון "הספרטני" מנוגד לאחד מחמשת הגורמים שאחראים הכי הרבה להצלחת הכלכלה הישראלית - "קשרים בינלאומיים".

שאיש לא יתבלבל, אני לא מציע להיות נחמדים יותר לאירופאים. לנסות שיאהבו אותנו. אלו מאיתנו שכל הזמן מסתובבים ומתלוננים "שלא אוהבים אותנו בעולם", סובלים לטעמי מרגשי נחיתות קשים. אסור לנו לוותר על עקרונות מרכזיים שלנו. אבל לא חייבים לשדר זאת כלפי חוץ, כשאין צורך בכך. צריכים להיות פרקטיים וממזריים מול האירופאיים, מול הערבים ובכלל מול כל העולם.

התעשייה הביטחונית - היוצאת מן הכלל, אך צריך לעבוד חכם

ישנם מוצרים ביטחוניים קריטיים שישראל חייבת בהם להסתמך על עצמה, בגלל מחסור כלל עולמי. שתי הדוגמאות הבוהקות ביותר שעולות על דעתי הן חומרי נפץ ופגזי תותחים. לא בגלל שיש אמברגו על ישראל, אלא כי קיים בהם מחסור עולמי. מלחמת רוסיה אוקראינה "בזבזה" חלק משמעותי ממלאי פגזי התותחים של העולם המערבי ובניית מפעלים חדשים לוקחת זמן. מקורם של חלק משמעותי מחומרי הנפץ הצבאיים הוא סין ורוסיה, בעיה קשה בפני עצמה.

מאז תחילת המלחמה נוספו פסי ייצור של פגזי תותחים בישראל וגדלה התפוקה של חומרי נפץ. כעת אף מצוי בתהליך הקמה מפעל חדש לייצור חומרי נפץ. במובן זה פעלנו נכון ומהר. אך לגבי אינספור רכיבים אחרים, רבים מהם כאלו שנדרשים בכמויות קטנות ואפילו קטנות מאד, אין היתכנות כלכלית או אפילו תפעולית לייצרם כאן!